Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Concerta-lääkkeestä kokemuksia kellään/kenenkään lapsella??

Vierailija
13.12.2011 |

Poikamme on 5. luokalla ja hänellä todettiin nyt jonkin sortin adhd tai add painotteinen tarkkaavaisuushäiriö.. ei ole niinkään ylivilkas, mutta tarkkaavaisuudessa ja keskittymisessä on ongelmia lähinnä koulussa. Ja tähän lisäksi vielä oppimisvaikeudet matematiikassa sekä lukemisen ymmärtämisessä. Muuten perusterve, sosiaalinen ja urheileva poika kyseessä.

Nyt erikoislääkäri väläytteli ajatusta kokeilla Concerta nimistä lääkettä, lähinnä tuohon kouluaikaan ja läksyjen teon aikaan sijoittuvaa lääkitystä, että keskittyminen olisi mahd hyvää ja poika jaksaisi paremmin olla skarppina koulussa. Olen todella sekaisin asiasta, en tiedä mitä ajattelisin.. toisaalta olisi hyvä jos lääkkeestä olisi apua ja senhän voi lopettaa mikäli apua ei ole. Toisaalta taas ajattelen, että silloin jotenkin konkretisoituu asia, että pojassa on jotain "vikaa" :( aluksi syytin itseänikin, että kasvatus olisi mennyt pieleen jotenkin ja otin asian henkilökohtaisesti.. mutta tiedän, että nämä asiat eivät ole kasvatuksesta johtuvia eivätkä tahallisia.

Haluaisin kuulla kokemuksia kyseisen lääkkeen käytöstä muilta. Onko se auttanut? Onko ollut sivuvaikutuksia? Mite lapsi itse on suhtautunut asiaan ja tietävätkö kaverit asiasta mitään?? Sekin siis mietityttää, että tieto leviää kavereille (tai muille hyvänpäiväntutuille), että lapsi tarvii lääkkeitä ja lapsi näin leimautuu jotenkin hulluksi tai erikoiseksi muuten... :(

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Concerta ei oikeasti aiheuta riippuvuutta ja minä tiedän, koskan otan sitä jokapäivä.

No lopeta sitten sen käyttäminen. Pitäisi onnistua ongelmitta kerran se ei aiheuta riippuvuutta.

Miksi lopettaisin?

Kerran uhoat siinä ettei se koukuta eli toisin sanoen pystyt lopettamaan koska tahansa. Lopeta sitten.

Miksi todistelisin anonyyminä anonyymille, kun sanomaani ei voi varmistaa?

Ei sun mulle mitään tarvitse todistaa. Kannattaisiko kuitenkin ensin kokeilla lopettaa vahvan stimulantin käyttöä ja tulla vasta sitten selittämään "ettei se koukuta".

Vierailija
62/87 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, onko totta, mutta olen lukenut, että ADHD-aivot reagoivat amfetamiinin rauhoittumalla. Johtuu dopamiinin takaisinoton häiriöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Concerta ei oikeasti aiheuta riippuvuutta ja minä tiedän, koskan otan sitä jokapäivä.

No lopeta sitten sen käyttäminen. Pitäisi onnistua ongelmitta kerran se ei aiheuta riippuvuutta.

Miksi lopettaisin?

Kerran uhoat siinä ettei se koukuta eli toisin sanoen pystyt lopettamaan koska tahansa. Lopeta sitten.

Ei sun mulle mitään tarvitse todistaa. Kannattaisiko kuitenkin ensin kokeilla lopettaa vahvan stimulantin käyttöä ja tulla vasta sitten selittämään "ettei se koukuta".

Miksi lopettaa elämää auttavan asian?

Vierailija
64/87 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, onko totta, mutta olen lukenut, että ADHD-aivot reagoivat amfetamiinin rauhoittumalla. Johtuu dopamiinin takaisinoton häiriöstä.

Tuo on totta.

Vierailija
65/87 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lopettaisin?

No älä sitten lopeta. Mutta älä myöskään ala selittämään metyylifenidaatista jotain "ei se koukuta" läppää kun et tiedä sitä mistään.

Vierailija
66/87 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lopettaisin?

No älä sitten lopeta. Mutta älä myöskään ala selittämään metyylifenidaatista jotain "ei se koukuta" läppää kun et tiedä sitä mistään.

Ei minulla ole pakottavaa tarvetta eli ei aiheuta riippuvuutta päivittäisessäkään käytössä.

Vierailija
67/87 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On totta. Puhutaan ns. käänteisestä vaikutuksesta. Metyylifenidaatin sijasta käytettäisiinkin "lääkkeenä" amfetamiinisulfaattia, jos se ei päätyisi katukauppaan. Koittakaa vanhemmat käsittää, että kyseessä on voimakas piriste joka koukuttaa ja aiheuttaa todella voimakkaat vietoitusoireet pitkän käytön jälkeen. Katunistit suosivat Concertaa/Ritalinia yms. jos muita stimulantteja ei ole saatavilla. Mukulat myös myyvät noita usein kavereilleen ja Amerikassa käytetty lempinimi "kiddy cocaine" kuvaakin hyvin ainetta. Jos lääkitys on välttämätöntä niin sitten se on, mutta olkaa tietoisia minkälaisista aineista on kyse. T: Ex-nisti

Vierailija
68/87 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lopettaisin?

Ei minulla ole pakottavaa tarvetta eli ei aiheuta riippuvuutta päivittäisessäkään käytössä.

Ei ole mitään tarvetta käyttää joka päivä, mutta silti vedän joka päivä. Ei huolta, voin lopettaa koska tahansa.

Vierailija
69/87 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on useammalta tullut pelottelua adhd/add lääkkeistä.

Kannattaa huomioida, että mikä on HOITAMATTOMAN ADHD/ADD:n ennuste:

-Jos koko lapsuuden ja nuoruuden saa kuulla miten tyhmä on ja miten ei osaa mitään eikä kelpaa mihinkään, niin aikuisikään mennessä ei paljoa ole itsetunnosta jäljellä.

-Koulunkäynti on jatkuvaa rakentamista jo opitun päälle. Jos ala-asteen loppupuolella ei vielä osaa ymmärtää kunnolla luettua, niin kyllä se peruskoulu oli sitten siinä.

-Alkoholiongelmat, huumeiden käyttö ja syrjäytyminen ovat hoitamattoman adhd/add:n kanssa aikuisilla enemmän sääntö, kuin poikkeus.

-Suurimmalla osa vangeista on ADHD/ADD.

Minusta vanhempi tekee lapselleen melkoisen karhunpalveluksen kieltäessään adhd/add lääkityksen.

-ADD diagnosoitu

Vierailija
70/87 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Jos koko lapsuuden ja nuoruuden saa kuulla miten tyhmä on ja miten ei osaa mitään eikä kelpaa mihinkään, niin aikuisikään mennessä ei paljoa ole itsetunnosta jäljellä.

-Koulunkäynti on jatkuvaa rakentamista jo opitun päälle. Jos ala-asteen loppupuolella ei vielä osaa ymmärtää kunnolla luettua, niin kyllä se peruskoulu oli sitten siinä.

-Alkoholiongelmat, huumeiden käyttö ja syrjäytyminen ovat hoitamattoman adhd/add:n kanssa aikuisilla enemmän sääntö, kuin poikkeus.

Minusta vanhempi tekee lapselleen melkoisen karhunpalveluksen kieltäessään adhd/add lääkityksen.

-ADD diagnosoitu

Ei kai tässä kukaan ole kieltämässä ADHD-lääkitystä. Mutta jotkut kirjoittavat tänne typeriä väitteitä, kuten metyylifenidaatti ei muka koukuta, vaikka sen toimintamekanismi on hyvin samankaltainen kuin kokaiinilla ja lisäksi jotkut vetävät sitä pirin sijaan, koska siinä ei ole kaikkia niitä epäpuhtauksia mitä pirissä on. Sillä on paljon kysyntää laitomilla markkinoilla, minkä takia on täysin tietämätöntä ja edesvastuutonta väittää, ettei se muka koukuta tai ettei sillä ole mitään arvoa päihdekäytössä. Kyllä sillä on ja dopaamiiniin vaikuttavat voimakkaammat stimulantit ovat koukuttavia. Ja myös metyylifenidaattikin voi aiheuttaa stimulanttipsykoosin.

Vierailija
71/87 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ADD diagnosoitu

Ei kai tässä kukaan ole kieltämässä ADHD-lääkitystä. Mutta jotkut kirjoittavat tänne typeriä väitteitä, kuten metyylifenidaatti ei muka koukuta, vaikka sen toimintamekanismi on hyvin samankaltainen kuin kokaiinilla ja lisäksi jotkut vetävät sitä pirin sijaan, koska siinä ei ole kaikkia niitä epäpuhtauksia mitä pirissä on. Sillä on paljon kysyntää laitomilla markkinoilla, minkä takia on täysin tietämätöntä ja edesvastuutonta väittää, ettei se muka koukuta tai ettei sillä ole mitään arvoa päihdekäytössä. Kyllä sillä on ja dopaamiiniin vaikuttavat voimakkaammat stimulantit ovat koukuttavia. Ja myös metyylifenidaattikin voi aiheuttaa stimulanttipsykoosin.

Totta helvetissä metyylifenidaatti koukuttaa, JOS sitä väärinkäyttää!

Piristeiden riippuvuusmekanismit ovat pikälti psykologisia, joten kyllä metyylifenidaattiin saat riippuvuuden kehitettyä kun tarpeeksi yrität:

Maksimoit nousut injektoimalla tai vaporisoimalla, sekä käyttämällä jatkuvasti nousevia annoksia että "pärisis kunnolla" ja samalla käristät sen vähän aivojesi dopamiinijärjestelmästä mitä sulla edes oli jäljellä.

Tuon kaikehan teet tietenkin ihan vain paetaksesi paskaa elämääsi jossain saastaisen huumekämpän nurkassa veristen neulojen keskellä. Ja piikitettävän tietysti sait hommattua myymällä persettäsi jollekin Jarelle.

Vertaa edellistä normaalin 10 vuotiaan koululaisen elämään, jolle äiti antaa joka aamu consertan ja sen ansiosta koulu, harrastukset ja koulun jälkeinen adhd:n kanssa elämään opettava käyttäytymisterapia sujuvat.

Konteksti on aivan erilainen. Ainoa yhtymäkohta edelliseen on se, että jos koululainen jätetään adhd:sa kanssa HEITTEILLE, niin tuo huumekämppä on hyvällä todennäköisyydellä hänen määränpäänsä.

Insuliiniinkin jää tuolla sun logiikallasi koukkuun. Pistää niin vihaksi tuo jankkaamisesi, että melkein toivoisin sinun vielä kärvistelevän syövän kanssa ilman opioideja, koska ne ovat niin hirveitä huumeita.

-add diagnosoitu

Vierailija
72/87 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hyvää päivää millaiset tietämättömän ja vainoharhaiset täällä vaahtoaa ja pätee ties mistä harhaluuloistaan.

Juu, ei ole mikään lääke "terveellinen" ja täysin turvallinen, lähes kaikissa on jotain sivuvaikutuksia. Silti toisten pitää niitä käyttää, riskeistä huolimatta. Sillä ilman ei vaikean adhd:n elämästä ja asioiden hoidosta tule mitään. Tai kuten minulla, olisi koko elämä päättynyt silloin nuorena aikuisena, kun tunsin olevani täysin elämässäni epäonnistunut ihminen. Kirjaimellisesti hirrestä alas nostettuna ja elävienkirjoihin elvytettynä, pääsin vasta kunnon tutkimuksiin. Alkoi erittäin rankat tutkimukset ja testaukset, ja syyt koko elämän kestäneeseen helvettiin selvitä.

Aijemmin olin vain tyhmä, saamaton ja vittumainen luuseri. No enpä ollut, vaan adhd ja usealla osa-alueella vieläpä keskivertoa älykkäämpi sekä erityislahjakkuuksia omaava.

Adhd lääkkeitä olen nyt syönyt vuosia, myös pidempiä aikoja kokeillut ilman oloa ja mitään riippuvuutta en ole koskaan havainnut. Luulisin huomanneen, sillä käytänhän lääkettä vain työpäivisin. En käytä lääkitystä lainkaan lomilla enkä viikonloppuisin. Lääke ei minulla, diagnosoidulla adhd:lla todellakaan toimi minään "kiksien aiheuttajana", sillä en saa lääkkeestä mitään "huume tuntemuksia". En ikinä ole saanut. Aluksi tuli mahakipeäksi ja päänsärkyä. Itse en kokenut vaivaa kovin euforisena. Lääke ei todellakaan mene oikein käytettynä päähän, eikä sitä syödä siksi että menisi. Väärinkäyttäjät toki syö. Ja "terveillä" lääke voi pään sekoittaakkin. Kun se ei ole heille tarkoitettu, kun ei heillä ole adhd:ta. Kaikille toki ei nämäkään lääkkeet toimi samalla tavalla. Tulee haittavaikutuksia, kuten vaikka huonoa/sekavaa oloa, mutta sehän tarkoittaa ettei lääke silloin sovi tai annostus on väärä.

Täällä joku huuteli että "lopeta sitten" miksi ihmeessä kukaan lopettaisi tarvitsemaansa ja toimivan lääkityksen? Mitä esim. Minä tarvitsen kyetäkseni hoitamaan työni. Ennen diagnoosia, minä en saanut edes ammattia luettua monista yrityksistä huolimatta. Nykään olen korkeakoulutettu ja esimies asemassa. Kiitos lääkityksen ja pitkän osaavan kuntoutuksen.

Ei ehkä kannattaisi puhua asiasta, josta ei ole mitään henkilökohtaista kokemusta, eikä edes asia tietoa. Antaa todella typerän kuvan itsestään.

Kai te ymmärrätte, että pelkkä huumaavaksi luokiteltavan lääkkeen käyttö, ei kenestäkään tee narkomaania eikä riippuvaista.

Tämä ei myöskään ole asia, jota voi "narkkarit näytellä reseptin toivossa". Katsokaas, kun kerron kokemuksesta, ettei ole ihan pikku projekti. Minä vietin kaiken kattavissa mielenterveys- sekä neuropuolen tutkimuksissa lähes kolme vuotta ennen diagnoosia. Ja tämä on ihan normaali aika kunnallisella.

Älkää hyvät ihmiset jakako totena noita teidän huuhaa uskomuksia jooko? Joku voi oikeasti luulla, että tiedätte mistä puhutte ja ottaa nuo huuhaa horinat tosissaan.

Vierailija
73/87 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja. Mulla on lähipiiristä kokemuksia, teineillä ja aikuisilla. Kannattaa kokeilla ainakin. Entinen puolisoni ja hänen sisaruksensa ovat kaikki noihin lääkityksiin liittyvillä diagnooseilla ja lääkkeistä on ollut apua.

Lääke otetaan aina aamulla, jotta sen vaikutus osuu oikeille tunneille. Toisaalta myös lääkkeen vaikutus menee ajoissa ohi.

Tärkeää lapsen tulevaisuuden kannalta on saada koulu sujumaan, ja sen jälkeen opinnot. Tuo kyvyttömyys pysyä paikallaan on se haaste, johon lääkitys voi auttaa.

Ottakaa kokeiluun, sen voi aina lopettaa, jos muutamassa viikossa ei näy oikeaa apua. Mutta muutama viikko sille kannattaa antaa. Jos sivuoireita tulee esim pientä päänsärkyä, pientä ruokahaluttomuutta, ne voivat tasoittua pian. Tai sitten siirrytään joksikin aikaa tuohon 27 mg, josta voisi siirtyä 36 mg....

Vierailija
74/87 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja. Mulla on lähipiiristä kokemuksia, teineillä ja aikuisilla. Kannattaa kokeilla ainakin. Entinen puolisoni ja hänen sisaruksensa ovat kaikki noihin lääkityksiin liittyvillä diagnooseilla ja lääkkeistä on ollut apua.

Lääke otetaan aina aamulla, jotta sen vaikutus osuu oikeille tunneille. Toisaalta myös lääkkeen vaikutus menee ajoissa ohi.

Tärkeää lapsen tulevaisuuden kannalta on saada koulu sujumaan, ja sen jälkeen opinnot. Tuo kyvyttömyys pysyä paikallaan on se haaste, johon lääkitys voi auttaa.

Ottakaa kokeiluun, sen voi aina lopettaa, jos muutamassa viikossa ei näy oikeaa apua. Mutta muutama viikko sille kannattaa antaa. Jos sivuoireita tulee esim pientä päänsärkyä, pientä ruokahaluttomuutta, ne voivat tasoittua pian. Tai sitten siirrytään joksikin aikaa tuohon 27 mg, josta voisi siirtyä 36 mg....

Ah, täähän oli vanha ketju. Toivottavasti aloittajan lapsen kanssa mennyt hyvin.

Vierailija
75/87 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin kommentoin nyt kun osu silmiin, vaikka näyttää olevan vanha. Musta "ex-nisti" on jäävi puhumaan mitään lääkitys asioissa. Sillä noi ongelmat, koskee vaan teitä addikteita. Ei sellaisia ihmisiä, joilla ei ole tarvetta päihtyä, eikä taipumusta riippuvuuksiin. Toki sitä tottuu kroppa lääkkeeseen kun läkkeeseen ja lopettaessa voi tulla myös oireita, muttei siitä normaalille ihmiselle tule päihdeongelmaa silti. Mä joskus jouduin syömään kuukausia vahvoja opioideja kun olin onnettomuudessa ja leikkauksissa. Jep, sain jäätävät fyysiset vieroitusoireet lopettaessa ja hakeuduin jopa ensiapuun siksi. Alasajo tehtiin sitten valvotusti parin päivän osastohoidossa (rytmihäiriöiden vuoksi). Mut en kokenu missään vaiheessa, pienintäkään halua tuollaista mömmöä kohtaan. Enkä silloin käyttäessä, voinu sietää siitä "pöhnäistä" ja outoa oloa, mikä tosin onneksi helpottu kun kroppa ja pää tottu. Ilmeisesti se musta todella kuvottava "huumattu olo" on teille narkkareille juuri se mitä haette? Mulle se oli äärimäisen vastenmielistä. En todella ymmärrä, miten kukaan voi moisesta nauttia ja haluta sitä uudelleen ja uudelleen. Hyi hitto. Ymmärrä siis parahin addikti, ettei meillä kaikilla ole noita sun psyykeongelmia. Fyysisistä vieroitusoireista kyllä selviää parissa viikossa tavallinen ihminen takaisin työelämään. Eikä stimulantit juurikaan sellaisia viekkareita edes aiheuta, mitä vaikkapa opiaatit. Te addiktit koette tarvetta päihtyä ja ootte henkisesti koukussa, niin teidän "lopetusta" ei voi edes verrata siihen miten normaali ihminen sen kokee. Ei se pahinta influenssaa kummempi juttu ollut, vaikka itse paskoin jopa housuuni.

Vierailija
76/87 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti lukea: Alasajo tehtiin sitten valvotusti ja pari päivää olin osatohoidossakin. Lääkettä siis ei todellakaan ajettu alas parissa päivässä. 😂 Vaan pari päivää valvottiin kun tuli rytmihäiriöitä.

Vierailija
77/87 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion syöttää muillekin samoja lääkkeitä koska minutkin laitettiin sivuvaikutuksista huolimatta

Vierailija
78/87 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän pojalla ainakin auttoi lääkitys huomattavasti. Medikinet käytössä. Koulumenestys ja kaverisuhteet helpottuivat huomattavasti ja poika itsekin sanoi, että on niin paljon helpompi keskittyä. Poika on lomat ja viikonloput ilman lääkitystä eikä mitään vieroitusoireita ole ilmaantunut.

Meille lastenlääkäri sanoi, että ilman lääkitystä monet ajautuvat huonoille teille. Huumeiden käyttö ADHD-nuorilla voi tulla kyseeseen silloin, kun lapsi ei käytä lääkitystä. On myös tehty tutkimus, että vankiloissa on paljon hoitamattomia ADHD-tyyppejä.

Eli kokeilkaa ihmeessä lääkitystä. Meidän pojalla se ainakin auttoi huomattavasti koko elämän mielekkyyteen!

Pelkään juuri sitä, että nykyisellä menolla 12 v poikani ajautuu kohta huonoille teille. Pahin murrosikä on vielä edessä ja silloin eksyy hyvin helposti kokeilemaan päihteitä ja jää samantien koukkuun. Jo nyt poika on selvästi addiktoitunut tiettyihin asioihin.

Saimme Concerta reseptin, mutta poika ei itse halua edes kokeilla lääkettä. Miten ihmeessä saan hänen päänsä kääntymään. Koulu on tekemässä kohta lastensuojeluilmoitusta ja koko lähipiiri on hermorauniona pojan ADD:n takia. Poika itse ei myönnä käytöksessään olevan mitään normaalista poikkeavaa, vaikka joka ikinen päivä on pelkkää takkuamista.

Vierailija
79/87 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaakko kirjoitti:

Oisko kellää kertoa mulle vähän oon 14 v ja käytän 36 g concertaa mutta mulla on semmoset sivuvaikutukset että sydän lyö aivan hirveän lujaa olen käyttänyt concertaa kaksi viikkoa ja mietin pitäisikö annosta nostaa vai tiputtaa. Ja vähän pelottavaahan tuo on

Kyllä, tuo nopea syke on tavallinen concertan sivuvaikutus. Siksi onkin tärkeää että varsinkin lääkityksen aloittamis vaiheessa verenpainetta ja sykettä seurataan viikottain. On ihan ok että syke nousee jonkin verran, mutta jos se jatkuvasti on ihan levossakin reilusti yli 100, lääkäri voi harkita valmisteen vaihtamista toiseen. Onhan sinun lääkkeen aloitustasi seurattu? Onko seuraava käynti lähiaikoina? Jos on, niin kerrot että sydän lyö jatkuvasti kovin nopeasti. Jos ei ole käyntiä, niin soita tai pyydä vanhempiasi soittamaan asiasta. Jos ei ole mahdollista soittaa suoraan lääkärille, niin varmaankin teillä on hoitajan numero?

Vierailija
80/87 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen lääke. Tuon ikäiselle on helppo aloittaa lääkitys, sillä lapsi osaa kertoa lääkkeen ja annoksen sopivuudesta itse.