En ymmärrä miten Joulu voi tehdä taloudellisesti tiukkaa??
Meillä 2 lasta 2v ja 5v. Laitoin puolen vuoden ajan 20e säästöön eli 120e saatiin kasaan ja niillä ostimme lahjat:
2v
-Brio-leikkiliesi (tarjouksessa 25e)
-nukenrattaat (tarjous 15e)
-Jättipehmo nalle (15e)
-karkkia (5e)
5v
-Kids Wood-junarata (19e)
-duplo iso poliisiauto (tarjous 15e)
-paloasema (tarjous 22e)
-karkkia (5e)
Jokainen pystyy varmasti laittamaan 20e kuussa säästöön tai vaikka 10e vuoden ajan. Ei sitä silloin vararikkoon mennä!
Kommentit (117)
mutta miksi sille 2v lapselle pitää ostaa karkkia? Meillä ei osteta erikseen 2,5 lapselle koskaan karkkia, tuskin on jäänyt mitään traumoja.
Lahjoja on ostettu 2, kummeilta ja isovanhemmilta saa lisäksi lahjat. Voisin ostaa enemmänkin lahjoja, mutta miksi pitää ostaa niin paljon tavaraa?
Mutta fiksut ostavat lahjat tarjouksista, joka kaupassa on tarjouskampanjoita ennen joulua ja niitä suosittuja leluja erityisesti.
Minä ymmärrän.
Moni haluaa jouluna panostaa kunnon ruokaan ja lahjoihin. Jos vaikka koko edeltävä vuosi on mennyt nuukaillessa niin kyllä sitä nyt kerran vuodessa haluaa vähän luksusta elämään.
Tosin jos oikeasti rahat tiukoilla niin silloin on pidettävä joulunakin tiukempi linja, mutta kyllä sitä rahaa vaan menee joulukuussa eniten muuhun vuoteen nähden. (ainakin mulla)
Onneks tulee veronpalautukset joulukuussa, ne kelle tulee :)
Koska kaikki on kallista! Ja kauppiaat ihan vasiten nostavat useiden perinteisten lahjatavaroiden hintoja hyvissä ajoin ennen joulua.
Meilläpäin Prismaan tuli näyttävät valikoivat yöpaitoja alk. 45e jo marraskuussa kun itse en vielä edes ajatellut joululahjojen hankkimista.
On vaan tosi vaikeaa ostaa edullista käyttötavaraa. Olen jo vuosikausia ostanut joululahjoiksi lapsille pääasiassa vaatteita ja vain muutaman huvilahjan kuten jonkun kirjan tms.
Mutta silti saisin kevyesti uppoamaan satasen jos toisenkin pelkästään yhden lapsen lahjoihin.
Koska lapset ovat yläkoululaisia, vaatteiden laadullakin on jo väliä. Ei enää kelpaa tarjoustale alelaarista collari vaan kyllä sen pitää olla jotakin vähän parempaa. Ja minun mielestäni myös kestävää, ettei taas kohta tarvitse olla ostamassa.
jaksavat sinnitellä ja säästää, tinkiä ja laskea senttejä, kun rahaa ei ole ja silti vielä ajatella positiivisesti. Mutta.. mun mielestä on erittäin ymmärrettävää että haluaisi joskus relata, juhlia, laittaa vähän parempaa, ostaa jotain oikeesti kivaa, sallia itselleen luxuxsta. Varsinkin jos koo vuosi on köyhäilyä, säästämistä, luopumista. Kyllähän se joulun tunnelmakin tulee osittain siitä että on jotakin spesiaalia, kaunista, laitettua, nähty vaivaa, siis vähän niinkuin kohotettu hetki. Ei se poista sitä etteikö joulu voisi olla myös läheinen ja lämmin. Ja lapset meilläkin tyytyvät vaatimattomiin lahjoihin, mutta ovat erittäin onnellisia saadessaan jotakin mitä ihan oikeasti toivovat, mikä on kanssa hiukan luxuxsta, että joku mistä on haaveillut, toteutuu. Minusta ei ole kovin viisasta aina vaan tyytyä ja kilvoitella vielä siitä kuka parhaiten tyytyy. Eikä opettaa lapsillekaan pelkästään nöyrää tyytymistä sen paremmin kuin mitään kerskakulutustakaan. Hyvään elämään kuuluvat juhlahetket, unelmat jne.. ne kantavat lapset ja nuoret työelämässä, elämässä, perheenperustuksessa eteenpäin. Se ettei koskaan ole odotettavissa mitään hienoa, on aika masentava elämänkatsomus ja sillä ainakin pysyy köyhänä, on varmaan päättäjienkin mieleen kun ihmiset kilvoittelee ja nokkii toisiaan siitä kuka vähiten tarvitsee- saavat herrat rauhassa porskuttaa.
Lapset kasvaessaan ei enään halua wiitä. Se meillä jo on.
Pelitkin mitä pojat haluaa on juuri ilmestyneitä, eikä niitä halvalla saa.
Yleensä lahjat ostetaan toiveiden mukaisesti, eikä sitä mitä lapsi ei halua.
Meillä menee lahjoihin noin 1500 e, lahjottavia on niin paljon. Ruokiin menee noin 400 e, juomiin 100 e. Koko kotijoulu noin 2000 e. Lisäksi opettajien lahjat noin 50 e, joulukorttikulut noin 50 e, lasten juhlavaatteet noin 200 e, omat juhlavaatteet noin 100 e, kampaajat noin 200 e, joulukukat 100 e, joulusiivous ostettuna 200 e. 900 e yhteensä. Eli 2900 e. Kyllä se alkaa jo tiukkaa tehdä.
Ja unohdit kokonaan laskelmistasi sisäköt ja hovimestarin. Laskuttavat niin kovasti jouluaattoisiin lisiään, vaikka asuvatkin kartanon länsisiivessä. Tiukkaa on tämä joulunaika.
Kyllä meitä kuule aika monta on. Itse on yh ja vanhempainvapaalla kotona 1v2kk pojan kanssa. Kerropa mulle, miten saan 20e säästöön joka kuukausi, kun käteen jää vuokran jälkeen 450e?
olet oikeutettu toimeentulotukeen noilla tiedoilla.
mä kyllä saisin 450e kk säästöön aika paljonkin.. Jos vaan sinä ja vauva. Ruuat tekisin varmaan 200e kk.
5 kummilasta,että siinä alkajaisiksi kun teet laskelmia tuolle porukalle..
Monilla joulu menee kyllä niin överiksi, ettei 60 euroa per lapsi riitä alkuunkaan, vaan sitä olisi oltava noin 300 euroa per lapsi, vähintään...
Mutta te olette ratkaisseet asian hyvin ja kivoja lahjoja löysitte :)
Siihen päälle kaikki joulukyläilyt bensoineen tai muine matkakuluineen. Läheskään kaikki eivät tee itse halvalla jouluruokia, vaan ne ostetaan valmiina kaupasta. Sitten pitäisi vielä riittää uuteen vuoteenkin rahaa ja ainakin meille tulee joka vuosi joulukuussa isoja laskuja.
Eivät osaa ennakoida joulun menoja, vaikka se tulee joka vuosi. Sitten valittavat muille, kun tekee tiukkaa ja ruikuttavat kun ei ole varaa ostaa lahjoja lapsilleen.
mutta kun lapsia on 4 (joista kaksi teiniä) ja kummilapsia saman verran, ei taitaisi ihan tuo 20 €/kk riittää. Ja rahat on toisinaan jo niin tiukalla, että sekin kaksikymppinen menee laskuihin. No, onneksi on luottokortit!
ja sen päälle kolme teini-ikäistä kummilasta.
Ei ihan riittäisi tuo ap:n 120 egeä näihin lahjoihin, heh. Katsos ap kun meillä kaikilla on oma elämäntilanteemme, monilla jopa kovin erilainen kuin sinulla.
Minä annan jokaiselle kummilapselle lahjaksi 40 € (vähempää ei oikein edes kehtaa), eli yksistään se tekee jo tuon 120 €. Lisäksi lahjat omille lapsille sekä joitakin viinipulloja/joulukukkia aikuisille läheisille. Plus joulun ruuat ja juomat ynnä muut systeemit.
Joten ihan satasella ei meidän joulua hoideta.
(Minulla ei tee taloudellisesti tiukkaa, kunhan nyt ajattelin kommentoida hiukan hassua aloitusta.)
Hyvää joulua itse kullekin kuitenkin!
jouluna mennyt ruokiin sen enempää rahaa kuin muulloinkaan. Siks minäkin ihmettelen miten tekee tiukkaa joulun suhteen.
Meillä on 5 lasta. Vanhin 11v. Kun miettii vähän etukäteen mitä kullekkin vois ostaa. viidelle kummilapselle ostimme pienet muistamiset.
Kahdella isommalla oli joulun alla synttärit niin saa mennä sama lahja vähän molemmista.Kyse siis 14vuotiaista.
Itse pidän vähän korkeampaa veroprosenttia niin tulee kivat joulusäästöt sopivasti joululahjoihin.
Sen ymmärrän jos on tilapäistä työttömyyttä tai just sairastunut perheenjäsen.
Jos pidemmän aikaa ollut samanlainen elämäntilanne niin silloin ihmettelen että eikö yhtään osaa ajatella pidemmällä tähtäimellä asioita.
Meillä ei käytetä alkoholia ja rakettejakin ostetaan kohtuudella, muutamalla kympillä.
joulun kestitystä varten?
Sillonhan syödään vähän paremmin kuin arkena; ystäviä käy kylässä tuomassa lahjoja ja toivottamassa hyvää joulua, heille on tarjolla vierasvaraa. Joulunpyhinä pöydässä istuu enemmän väkeä kuin arkena.
Eihän joulu ole pelkkkää tavaroiden ostamista, vaan myös vieraanvaraisuutta, yhdesä olemista, illanistujaisia, herkuttelua.
Ei se monen vuoden rutiinilla kaada meidän perheen taloutta, tietenkään. Loppiaisen jälkeen vietetään härkäviikkoja, niinkuin pitääkin. :)
Niin normaalisti kyllä! Mutta mulla on niin tiukoilla ollut talous ettei kertakaikkiaan ole voinut sitä 20 euroa laittaa sivuun!
mä pystyisin järkkäämään omalle perheelle joulun tosi halvalla. Itse tehtyjä laatikoita ja piparia, riisipuuroa ja itse tehtyjä leivonnaisia. Lahjaksi kirjoja divarista ja joku suklaarasia. Kynttilöitä ja musiikkia. Kirkossa käynti. Vanhoja koristeita ja punaisia pöytäliinoja löytyy sen verran, että niillä pärjää hyvin.
Mutta sitten ymmärrän, että ympäristö luo paineita. Meillä on kolme kummilasta, noin 10 sukulaista ja kaikkia on tapana muistaa. Lisäksi meillä on tapana muistaa jotenkin myös aikuisia (tästä ei ole päästy suvussa eroon pyynnöistämme huolimatta), joten vaikka muistamiset ei olisi isoja, niin kyllä niihin rahaa palaa. Ja aika vaikea sanoa, että jätetään kaikki muistamiset nollaan. Pikkulapsille pystyy vielä ostamaan kympillä jotain, mutta teineille en oikein ole keksinyt alta 30 mitään.
jos joutuu vielä lisäksi umpisuolileikkaukseen ja teinille on pakko ostaa talvikengät?
ap ei ole koskaan ollut oikeasti köyhä, jos köyhyyden realiteetit ovat noin hukassa. Turha edes keskustella, kun puhumme aivan eri asioista.
että on niin paljon muunlaisiakin todellisuuksia kuin se omansa. Meilläpäin aika moni viettää kulutusjuhlaa ja jouluna ostetaan lapsillekin satojen eurojen elektroniikkaa, kaikki laitetaan viimeisen päälle yms. mua ei kulutusjuhla kiinnosta, vaikka lapsille jotakin vähän kalliimpaa hankitaankin- mut kyllä joulú tuntuisi hyvinkin tiukalta, jos haluaisin mennä mukaan tähän ympäristön kulutukseen. Meillä on tapana jouluisin kyläillä ja järjestää kutsuja- siis viettää vilkasta sosiaalista elämää- ja kyllä rahaa palaa sitten viemisiin ja tuomisiin, juomiin, ruokiin yms. KYllä mä ainakin tarjoan vieraille jotakin muuta kuin arkiruokaa, ja koska olen juuri joulun alla kiireinen työssäni, niin en kaikkea ehdi alusta saakka itse tehdä. Siis jouluna kuluu rahaa enemmän kuin arkena, vaikka suht vaatimattomasti yritämmekin suhtautua. Ja jos on ollut vähemmän töitä, niin silloinhan se joulu tekee myös vähän tiukempaa. Ja sekin tekee jouluna tiukkaa kun perustelee lapsille miksi he eivät saa kaikkia samanlaisia pelihärveleitä, puhelimia, tietokoneita, televisioita yms mitä naapureihin ostetaan.
meillä on aina jouluna ostettu muutama pieni paketti on lapset olleet pieniä tai teinejä. Tyytyväisiä ovat aina olleet. isommat hankinnat tehdään viikkorahoista ja esim. synttärilahjaksi teinit pyytävät rahaa. Ei jouluna tarvitse elää yli varojen.