Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä miten Joulu voi tehdä taloudellisesti tiukkaa??

Vierailija
13.12.2011 |

Meillä 2 lasta 2v ja 5v. Laitoin puolen vuoden ajan 20e säästöön eli 120e saatiin kasaan ja niillä ostimme lahjat:

2v

-Brio-leikkiliesi (tarjouksessa 25e)

-nukenrattaat (tarjous 15e)

-Jättipehmo nalle (15e)

-karkkia (5e)

5v

-Kids Wood-junarata (19e)

-duplo iso poliisiauto (tarjous 15e)

-paloasema (tarjous 22e)

-karkkia (5e)

Jokainen pystyy varmasti laittamaan 20e kuussa säästöön tai vaikka 10e vuoden ajan. Ei sitä silloin vararikkoon mennä!

Kommentit (117)

101/117 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

130 000 lasta.

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/12/joulu_on_vaikeaa_aikaa_koyhissa_l…

kuten artikkelissa todetaan, kyse ei ole vain joululahjoista (jotka nekin on lapsille tärkeitä) vaan ihan ravinnosta, terveydenhoidosta, varusteista. Näiden lisäksi myös sosiaalisesta syrjäytymisestä juurikin siksi, että hyväosaiset tai köyhyysrajan yläpuolella elävät eivät ymmärrä, että 20 euroa säästöä on mahdotonta kaikille

Ollaan avaramielisiä eikä tulkita kaikkia oman tulotason mukaan

ja autetaan vaikka niitä joilla on heikkoa

esim. www.rakennajoulupuu.fi

diakoni Meiju

Tikkurilan seurakunta

Vantaan seurakunnat

Vierailija
102/117 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aikuisenakin muistan ikävänä sen, että minun synttäreitä ei ikinä juhlittu ja en saanut omaa synttärilahjaa kun "eihän sitä kannata kun saat yhdistetyn synttäri ja joululahjan, säästyy rahaa"

Kaikki muut sisarukset sai muina vuodenaikoina synttärilahjan ja synttärit juhlittiin. Siksi oma joululapsena saa ihan erikseen synttärilahjat ja joululahjat.

No, onneksi ei tee tiukkaa ostaa muutenkaan kolmelle murkulle ja kummilapsille lahjoja. Jokainen lapsi saa n. 150 euron edestä valita lahjoja itselleen.

jouluna mennyt ruokiin sen enempää rahaa kuin muulloinkaan. Siks minäkin ihmettelen miten tekee tiukkaa joulun suhteen.

Meillä on 5 lasta. Vanhin 11v. Kun miettii vähän etukäteen mitä kullekkin vois ostaa. viidelle kummilapselle ostimme pienet muistamiset.

Kahdella isommalla oli joulun alla synttärit niin saa mennä sama lahja vähän molemmista.Kyse siis 14vuotiaista.

Itse pidän vähän korkeampaa veroprosenttia niin tulee kivat joulusäästöt sopivasti joululahjoihin.

Sen ymmärrän jos on tilapäistä työttömyyttä tai just sairastunut perheenjäsen.

Jos pidemmän aikaa ollut samanlainen elämäntilanne niin silloin ihmettelen että eikö yhtään osaa ajatella pidemmällä tähtäimellä asioita.

Meillä ei käytetä alkoholia ja rakettejakin ostetaan kohtuudella, muutamalla kympillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/117 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta ap:n avaus tosi fiksu. Pointti se, että asioihin voi varautua ja suun VOI laittaa säkkiä myöten.

Niitä jotka eivät voi saada 20 e säästöön kuussa tietysti on ,mutta ei kauhean montaa.

Kyllä itsekin muistan ajan että nimenomaan säästösyistä kuljin pyörällä, ei bussilla.

Aika paljon on tehtävissä - tässä niin kuin muissakin asioissa - pienellä suunnittelulla.

Hyvää Joulumieltä itse kullekin !

Vierailija
104/117 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laput silmillä kukijoita, jotka näkevät vain oman näkökulmansa. On niin helvetin vaikea kuvitella mitään muunlaista tilannetta kuin se oma yksinkertainen pääkoppa sanoo. Aika sääli. Niin ja en ole katkera lahjoihin löytyi rahaa ilman erillisiä säätötoimenpiteitä.

Vierailija
105/117 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kamalasti ei opitotuesta, asumislisästä ja elatusmaksuista jää säästöön... Kuitenkin kaksi pientä poikaa odottaa joulua kovasti ja onneksi saamme mennä äitini luokse joulun viettoon. Saavat oikean joulun, vaikka minulla ei olekkaan varaa kuin pariin pieneen lahjaan.

Säästöön rahaa ei jää, kaikki menee pakollisiin laskuihin, poikien vaatteisiin ja ruokaan. Mihinkään ylimääräiseen sitä ei ole laittaa ja vaikka kuinka haluaisin niin säästöön ei mitään jää. Onneksi opinnot loppuvat kevällä ja toivottavasti pääsen sitten töihin. Olen kuitenkin pitänyt tärkeämpänä suorittaa opintoni yliopistossa loppuun ja kituttaa muutaman vuoden, kuin mennä kaupan kassalle istumaan että saisimme rahaa säästöönkin joskus. Uskon että paremman työpaikan saan koulutettuna kuin ilman!

Vierailija
106/117 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joutuu vielä lisäksi umpisuolileikkaukseen ja teinille on pakko ostaa talvikengät?

ap ei ole koskaan ollut oikeasti köyhä, jos köyhyyden realiteetit ovat noin hukassa. Turha edes keskustella, kun puhumme aivan eri asioista.

tiedoksesi, että ap on kotihoidontuella ja mies toista vuotta työtön, joten tiedän mitä on olla köyhä.

Vierailija
107/117 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeasti kivoja lahjoja 10 - 20 eurolla.

Mutta isommille ei tahdo löytyä viidelläkympilläkään mitään sellaista, mikä olisi lapselle mieleistä ja tarpeellista.

Vierailija
108/117 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki eivät ole yhtä taitavia suunnittelussa, elämässä on voinut olla yllättäviä menoja juuri joulun allla, ja rahaa voi oikeasti olla niin vähän ettei säästäminen onnistu. Teini-ikäisille se ettei saa niitä muiden saamia statussymboleja- joita ei kahdellakympillä saa- voi olla nöyryyttävää, pikkulapset eivät vielä ympäristön paineista ahdistu. Ja tosiaan, jos on totana vierailla, kutsua vieraita, matkustaa sukuloimaan, parilla kympillä ei tee mitään. Paljon on kiinni siitä millaista elintasoa elävät ne muut ympärillä. Vähän vanhemmille lapsille tämä on erittäin kipeä kysymys ja se kuormittaa varmasti vanhempia.

Vierailija
109/117 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri asia, jos jouluna halutaan pröystäillä, mutta pienelläkin summalla saa hyvän joulun lapsille. Meillä ainakin on sovittu, että aikuisille ei osteta lahjoja.Jos mennään kylään viedään esim. joulukukka tai suklaarasia ja siitä selvitään 5:llä eurolla.

Vierailija
110/117 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki eivät ole yhtä taitavia suunnittelussa, elämässä on voinut olla yllättäviä menoja juuri joulun allla, ja rahaa voi oikeasti olla niin vähän ettei säästäminen onnistu. Teini-ikäisille se ettei saa niitä muiden saamia statussymboleja- joita ei kahdellakympillä saa-

Vaikka et ihan heti osaisikaan, kannattaa !

Ihanaa Joulua ap:lle

Vierailija
111/117 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. 30e h&m, 20e johonki sporttiliikkeeseen, 20e esim. CDONiin tai muuhun nettikauppaan. Näin meillä joka joulu ja tyytyväisiä ovat.

Vierailija
112/117 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja myönteinen ihminen, joka on oman elämänsä herra/rouva ! TurhastaKIN valittajia Suomessa ON PALJON vaikka tietenkin toiset ovat taloudellisesti tiukemmilla kuin toiset.

Naiivia on odottaa kuin linnunpoika suu auki että kyllä jostain tippuu tonnipari tilille joulukuussa ylimäärästä. ap on varautunut, kun menoja on kerran tiedossa, niihn säästetään.

JA vielä: Jos teini haluaa statusjuttuja, voisitte yhdessä miettiä, miksi, ja jos ne on välttämättömiä, mistä saisi rahat niihin.

Mun lapset 7 ja 9 vuotta esim osti 40 euroa maksaneet suoralippaiset lippikset omilla säästörahoillaan, koska minä sanoin että mulla ei ole niihin varaa, voin maksaa lippiksestä vain kympin.

Ja ne ovat olleeet niistä ylpeitä!

Vierailija
113/117 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen pystyy varmasti laittamaan 20e kuussa säästöön tai vaikka 10e vuoden ajan. Ei sitä silloin vararikkoon mennä!

Joulu ei ole ainoa menoerä vuodessa. Esimerkiksi alkusyksystä piti ostaa ulkoiluvaatteita. Ja jo ennen sitä olimme välillä joutuneet ostamaan jopa ruokaa luotolla, joten eiköhän ne alkuvuoden säästetyt kympit olisi huvenneet. Oma lapsi on vielä niin pieni, että halvat lahjat kirpputorilta ilahduttavat, mutta vähän isomman kanssa olisikin vaikeaa.

Tilanteemme se, että meistä toinen opiskelee, toinen on kotihoidontuella.

Vierailija
114/117 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kPaljon on kiinni siitä millaista elintasoa elävät ne muut ympärillä. Vähän vanhemmille lapsille tämä on erittäin kipeä kysymys ja se kuormittaa varmasti vanhempia.

elämässä muutenkaan, siihen on pakko tottua.

Nimimerkki, rikkaan suvun köyhempi lammas :-)

Vierailija
115/117 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä pystyisin järkkäämään omalle perheelle joulun tosi halvalla. Itse tehtyjä laatikoita ja piparia, riisipuuroa ja itse tehtyjä leivonnaisia. Lahjaksi kirjoja divarista ja joku suklaarasia. Kynttilöitä ja musiikkia. Kirkossa käynti. Vanhoja koristeita ja punaisia pöytäliinoja löytyy sen verran, että niillä pärjää hyvin. Mutta sitten ymmärrän, että ympäristö luo paineita. Meillä on kolme kummilasta, noin 10 sukulaista ja kaikkia on tapana muistaa. Lisäksi meillä on tapana muistaa jotenkin myös aikuisia (tästä ei ole päästy suvussa eroon pyynnöistämme huolimatta), joten vaikka muistamiset ei olisi isoja, niin kyllä niihin rahaa palaa. Ja aika vaikea sanoa, että jätetään kaikki muistamiset nollaan. Pikkulapsille pystyy vielä ostamaan kympillä jotain, mutta teineille en oikein ole keksinyt alta 30 mitään.

Kun asiasta sovittiin kaikkien kanssa.

Noh, eihän kaikki meinanneet sitä todesta heti ottaa, mutta me pysyimme tässä kun oli sovittu.

Meni ehkä kolme vuotta , niin uskoivat muutkin että tosissaan ollaan. Eivät enää tuo meille pakkolahjoja kun tietävät että vastalahjoja ei tosiaankaan tule!

Ensin tuntui että pitäisikö tässä nolostua kun saatiin lahjoja heiltä, mutta sitten ajateltiin että hehän tässä sopimuksesta väistivät, oma valintansa.

Ja nyt ei kukaan enää kuvittelekaan ostavansa/saavansa näitä aikuisten pakkolahjoja.

Kylästelyt ja vierastarjoomiset ovat sitten asia erikseen. Ja uppoaahan niihinkin rahaa, paljonkin jos antaa mennä.

Vierailija
116/117 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ihmettelen noita summia, mitä jotkut tuhlaa lahjoihin. Aivan järjettömiä! Itse keräilen pitkin vuotta tarjoushyllyistä tavaraa ja tänä vuonna meidän lapset (3v ja 7v) saavat 5 euron ja 20 euron lahjat. Siis yhteensä! Sukulaisten teineille sain lahjat 11 eurolla / hlö, oisin ostanu halvemmallakin, jos olisin löytänyt.

Aikuisille olen laittanut jakoon uusia tavaroita, mitä olen itse ilmaiseksi työkontakteilta saanut. Näin jo monena jouluna - itse en todellakaan tarvitse materiaa enää yhtään lisää kaappeihini.

Yhteenvetona - tänä vuonna 43 ihmisen joulumuistamiset maksoivat minulle 193 euroa. Jos olisi tiukempaa, olisin rajannut kaikki aikuiset pois lahjalistalta ensimmäisenä.

Vierailija
117/117 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu ei ole ainoa menoerä vuodessa. Esimerkiksi alkusyksystä piti ostaa ulkoiluvaatteita. Ja jo ennen sitä olimme välillä joutuneet ostamaan jopa ruokaa luotolla, joten eiköhän ne alkuvuoden säästetyt kympit olisi huvenneet. Oma lapsi on vielä niin pieni, että halvat lahjat kirpputorilta ilahduttavat, mutta vähän isomman kanssa olisikin vaikeaa.

Tilanteemme se, että meistä toinen opiskelee, toinen on kotihoidontuella.

ulkoiluvaatteet ym. ja autoon on ostettu talvirenkaat. elämme säästeliäästi ja suunnittelemme taloutemme. ja tosiaan ap saa kotihoidontukea ja mies on työtön.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän