Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitkä jouluruuat on "pakko" tehdä itse?

12.12.2011 |

Tänä vuonna on töitä ennen joulua enemmän kuin muille jakaa ja jouluvalmisteluille ei jää juuri aikaa. Pitää siis paljon ostaa ihan valmiina.

Mitkä tuotteet tekisit itse, jos kaikkeen ei siis ole aikaa?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka mielestäni tuoksuu parhaimmalta. Tuoksu tuo sitä tunnelmaa! Kinkku, piparit tai lanttulaatikko, mikä sinua miellyttää. Muut valmiina.

Vierailija
22/49 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpiirakoiden tarjoaminen jouluna on vanha karjalainen tapa. Meille on tapa jäänyt isovanhemmilta jotka olivat kotoisin nykyisen rajan takaa.

kumma kun tästäkin piti joidenkin vetää herneet nenään.. :D

Kysyin ihan uteliaisuudesta, kun omassa joulupöydässämme on perinteisiä jouluruokia vähän joka puolelta suomea, mutta karjalanpiirakat joulupöydässä oli uus tuttavuus..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupasta en ole vastaavaa löytänyt. Ei ehkä mikään perinteinen joulukakku, mutta oma suosikkini ja siksi kuuluu perheeni perinteisiin :p

Luumurahkan teen myös itse.

Kaiken muun ostan valmiina :)

Vierailija
24/49 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvissä ajoin teen pakkaseen kaikenlaista ja ostan paljon valmiina.

Joulun pyhinä ei tarvitse kuin lämmitellä niitä niitä ja nostaa pöytään. Ihanan vaivatonta verrten vaikka tähän päivään.

Aamupalan tein 9 ihmiselle, lounaan 6.

Välipalan teen 5 ja sitten päivällistä 7 ja vielä iltapala 5. Koko ajan olen kokkaamassa.

Vierailija
25/49 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tehdään ruokapöytään porkkana- ja lanttulaatikot (on jo pakastimessa raakana, paistetaan aattona) ja paistetaan kinkku. Kaupasta rosolli, italiansalaatti, maksalaatikko, leikkeleitä ja savukalaa. Niin ja herneet pakastimesta. Myös leivät kaupasta.

Riisipuuro keitetään itse ja sen kanssa rusinasoppaa.

Kahvipöytään on leivottu kolmea sorttia pipareita, lisäksi leivon kuivakakun ja paistan valmiista voitaikinasta torttuja. Jotain pientä ja helppoa suolaista leivon myös.

Vierailija
26/49 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä laatikoiden tekemiseen menee niin vähän aikaa etten ymmärrä miten niitä ei kerkiäsi tekemään.

Kiva, jos sulla menee vähän aikaa. Kyllä mulla siihen aikaa menee ja jos aloitan työpäivän aamulla ja lopetan työni tähän aikaan kuin esim. tänään eli 21:20, niin pikkuisen yömyöhään menis, jos nyt lähtisin kaupasta ostamaan laatikoihin raaka-aineita ja sit rupeaisin vaikka perunalaatikkoa tekemään, niin eipä tartteis koko yönä nukkua.

Tämä vuosi on nyt valitettavasti tämmöinen, ehkä jonain toisena jouluna sit ehditään nauttia joulusta vähän ennenkin joulua, nyt joulusta sit nautitaan jouluna ja sen jälkeen.

Onneksi musta jouluna ylivoimaisesti parasta on alkupalat ja niitä ei nyt muutenkaan väsätä etukäteen, niin mun joulu ei ainakaan ole menossa pieleen ;-)

Meijulle kiitokset kivoista sanoista! Meillä on aina onneksi kotona leppoisaa joulun alla - molemmat aikuiset on oikeita jouluihmisiä ja tietty lapset nyt on aina sellaisia. On kiva oikein odottaa joulua.

Vierailija
27/49 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä menee laatikoita vain vähän, joten en viitsi ikinä tehdä lanttu- ja porkkanalaatikkoa itse. Tänä vuonna voisi olla poikkeustapaus kun tulee ruokavieraita, mutta en taida kokeilla kun en ole ikinä aiemmin tehnyt... Perunalaatikon teen joskus, taidan tehdä myös tänä jouluna.

Kinkun paistan yleensä itse, en pidä valmiskinkuista kovin paljon. Piparit ja tortut paistan itse, ja jos ei ole aikaa liiemmälti, niin piparitaikinankin ostan valmiina.

Melkein kaiken muun voikin ostaa valmiina tai puolivalmiina (esim. rosolliin valmiit punajuurikuutiot). Minä olen muutenkin ollut aina laiska jouluruokien tekijä, yleensä ollaan vain ehkä kerran syöty kunnon jouluruoka kotona ja muuten mummoloissa.

Vierailija
28/49 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joulua ettei olis aikaa.

Vierailija
29/49 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

rosolli ja saksanpähkinäpulla. kaupasta valmiina hankitaan laatikot, kalat, maksapatee, kotijuusto, italialainen panettone-pulla.

Vierailija
30/49 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä paistaisin itse kinkun (sehän tulee itsestään yön aikana), graavaisin kalan ja tekisin smetanasillin ja sienisalaatin. Sekä leipoisin hedelmäkakun ja tekisin jonkin jäädykkeen jälkkäriksi.Jos jäisi aikaa niin piparit valmistaikinasta, mutta menee ostetutkin. Kyllähän tuossakin on jo kova homma. Valmiina ostaisin ainakin laatikot ja rosollin ja savukalan. Jos ei näihinkään aikaa riitä niin ei olisi ongelma ostaa valmiina vaikka kaikkea. Ymmärrän sua Melba hyvin, itselläni myös niin hektinen kuukausi että ei mitään mahdollisuuksia tehdä jouluvalmisteluja. En ole ostanut lahjojakaan vielä, jouluviikolla vasta ehdin. Mutta tulee se joulu vähemmälläkin. Tosin itse olen tänä vuonna ulkoistanut meidät jouluksi mummolaan..

Vierailija
31/49 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostaisin esim. työpaikkaruokalasta/amiksesta/tms laatikot. Sillit sun muut vaikka stockan herkusta jos tuntuu ettei muualta saa hyviä :)

Kinkun paistaisin itse, ja piparit ja tortut tekisin valmistaikinasta.

Mua ei kiinnosta joulurruista kuin suola- ja savukalat, perunalaatikko ja mäti. Piparitaikina on minusta raakana parempaa, ja joulutorttuja syön vaan jos ei ole luumuhilloa (en voi sietää sitä). En siis ehkä ole paras neuvomaan miten pitäisi tehdä jos haluaisi helpolla hyvän, perinteisen joulupöydän kaikilla herkuilla :)

Vierailija
32/49 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

rosolli, tortut valmistaikinasta (aattona), piparit valmistaikinasta, jälkkäri, paisti, salaatti.

Vierailija
33/49 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laatikot! En yhtään ihmettele jos ihmisillä on huonoja kokemuksia laatikoista, jos ne on saarioisten äitien tekemiä.

Kinkku

Rosolli (aivan eri maku kun tekee itse)

Vierailija
34/49 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en osaa enkä jaksa tehdä ja Saarioinen on liian valmisruokaa. Onko olemassa jotain edullista pitopalvelua tai ravintola-alan amista Helsigissä mistä voisi ostaa?

Vierailija
35/49 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli hieno lista, jota noudattaen olisin ehtinyt tehdä kaiken tarpeellisen, mutta pieleen on mennyt alusta asti. Piparitalon ja piparit leivottiin sitten lauantaina valmistaikinasta, vaikka se itsetehty maistuu niin paljon paremmalta. Sattuipa vaan niin, että sairastuin viikonlopuksi ja jo siinä oli hommaa, että sain homman hoidettua. Perunalaatikoita en jaksanut väsätä, vaikka listan mukaan olisi pitänyt. Tänään jäin sitten hoitamaan sairasta lasta kotiin ja juuri nyt on imellytetty perunalaatikko uunissa ja laitan jouluksi pakkaseen.

Minun on tehtävä itse:

- imellytetty perunalaatikko

- lanttulaatikko valmiista soseesta

- rosolli

- kinkku

- perunasalaatti

- riisipuuro

- luumukiisseli

- lihapullat

Meillä ei syödä alkupaloja, joten en tiedä oikein, mitä ne ovat. Mieheni ei syö ollenkaan kalaa ja omassa lapsuudenperheessäni oli kala-allergikkoja. Ilmeisesti nuo alkupalat ovat aika kalavoittoisia..?

Valmiina ostan aina:

- sienisalaatin

- italiansalaatin

- torttutaikinan

- glögin

- savustetun siian (mutta tätä ei aina ole joulupöydässä)

- sillit (tätäkään ei aina ole joulupöydässä)

Teen itse joskus/usein:

- luumurahka

- piparit (paitsi tänä vuonna)

- luumuhillon

- porkkanalaatikon (ei ole tänä vuonna, kun kukaan ei syö)

- poropadan (tätä meillä ei viime aikoina ole ollut)

- vihersalaatti (tätäkään ei ole aina)

- taatelikakku (tänä vuonna ajattelin tehdä glögikakun)

Tukka putkella menen nämä kaksi viikkoa työkiireiden takia, joten lahjojen osto, joulusiivous yms. jää kyllä viime tinkaan. Kinkun paistan itse ja teen itse rosollin ja perunasalaatin, mutta loput taitaa tulla ostettua suoraan tänä vuonna. Onneksi on aatonaatto vapaa, joten sinne jätän kaiken kokkailun ja siivoilun.

Vierailija
36/49 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin lihaton makaronilaatikko...

Ihan mielenkiinnosta kysyn, mistä päin tämä on kotoisin ja missä päin Suomea tätä nykyään tehdään joulupöytään?

Vierailija
37/49 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän kovasti lanttulaatikosta ja olen tarkka sen "oikeasta" mausta. Muutama vuosi sitten maistoin Kokkikartanon lanttulaatikkoa, ja se on juuri sitä oikeaa! En ole sen jälkeen tehnyt itse. Porkkanalaatikon teen mannaryyneillä, riisiporkkanalaatikko on minusta mautonta. Porkkanalaatikkoni ei edes kaipaa muuta maustetta kuin suolaa. Siitä tulee ihanan porkkanaista ja sileää:

1 kg porkkanoita (tai valmista sosetta)

1,5 dl kermaa

¾ dl mannasuurimoita

1dl porkkanoiden keitinlientä

1 tl suolaa

2 rkl mantelijauhetta

Porkkanat keitetään ja soseutetaan, muut aineet sekoitetaan joukkoon, paistetaan 150 asteessa noin 1,5 tuntia.

Vierailija
38/49 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kinkunpaisto, hirvipaisti, imelletty perunalaatikko, porkkanalaatikko ja riisipuuro.

Kaikki muu meillä joulupöytään kuuluva, myös leivonnaiset, kelpaa tarvittaessa valmiina.

Vierailija
39/49 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on usein alkupaloina pikkuisia leipiä. Ei taida olla oikein normaali jouluinen traditio, mut itse tykkään. Leivällä voi olla esim:

- smetana + mäti + sipuli + mustapippuri

- maksapasteija + paahdettu sipuli

- graavattua lohta + tilliä + sitruunaa

- vuohenjuustoa, marinoitua punasipulia, aprikoosihilloa (nämä leivät paistan)

- kylmäsavuporoa + sienisalaattia

- hyvää juustoa, esim. vanhaa goudaa tai vaikka oltermannia + paprikaa

Lisäksi alkupalapöydässä on meillä usein uusia perunoita, silliä ja sitten jotain hyvää salaattia, usein sellaista pasta-lohisalaattia.

Nää nyt on varmasti outoja, mut ovat kuuluneet mun jouluun about 20 vuotta jo ja nää on mulle tosi herkkuja.

Mulla on ollut myös yhtäpitkään pöydässä bataattilaatikko, lihaton makaronilaatikko ja hirvipyörykät. Mut ihan hyvin voin laistaa niistäkin, mut noista alkupaloista EN. Ei niidenkään tietty kaikkien tartte olla, mut aattona on varmasti aikaa väsätä pikkuisia leipiä kyllä - silloin en ole töissä.

Vierailija
40/49 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvältä mutta ei lainkaan minun jouluaattooni sopivalta... Meillä ei jouluaattona enää kokkailla, mitä nyt uuniin laitetaan lämpiämään laatikot ja katetaan pöytä ja siirretään salaatit tarjoiluastioihin (sienisalaatti ja italiansalaatti).

Meillä jouluiltaan/jouluyöhön kuuluu yöpalana juustoja, suolakeksejä ja noita leipiä, joiden päällä tosin usein on esim. kinkkua, kalkkunaa, maksapasteijaa ja itsetehtyjä etikkakurkkuja (joita en tänä vuonna ole tehnyt). Yöpalan kanssa syödään myös salaatteja esim. sienisalaattia, perunasalaattia, italiansalaattia.

Bataattilaatikkoa ajattelin kokeilla ekaa kertaa tänä vuonna. Meillä on ollut nuo ihan peruslaatikot joulupöydässä ja itselleni tärkeitä ovat enää imellytetty perunalaatikko ja lanttulaatikko. Porkkanan tilalle ajattelin kokeilla tuota bataattia. Onko hyvää ohjetta kenelläkään?