Väsyttää heräilyt ja tissivierotukset ton 1v3kk kanssa
Pienikokoinen huonosti nukkuva temperamenttinen lapsi, jota vierotettu ennenkin mutta sairastelut sotkeneet aina unirytmin jne. Molemmat vanhemmat ollaan todella väsyneitä valvomisiin ja huonosti syömisiin. Nyt mies nukuttaa lapsen illalla, en imetä koko päivänä enkä myöskään ennen nukahtamista, lapsi itkee useamman kerran yössä sängyssään pystyssä todella kiukkuisena ja mies rauhoittelee. Viiden maissa otan viereen ja imetän, aamuun mennessä pari kertaa jotta lapsi jaksaa nukkua aamuun ja nousen sitten lapsen kanssa ylös (n. klo 7). Aamupalaa hän tosin syö todella huonosti, kuten iltapalaakin. Mutta jos en syötä aamuyöstä, loppuaika on yhtä kiljumista eikä pieni jaksa aamuun, herää ennen aikojaan ja itkee sitten ylhäällä. Pullosta eikä mukista suostu ottamaan mitään.
Miten pääsen imetyksestä kokonaan? Miten saamme hänet syömään paremmin pitkin päivää? Miten jaksamme nämä vieroitukset, kun olemme jo yli vuoden valvomisista tosi väsyneitä? Apuakaan ei ole saatavilla, ja isommat ovat 3v ja 4v, vilkkaita lapsia hekin, mutta tämä pienimmäinen kaikkein temperamenttisin eikä ole huolinut koskaan pulloakaan kuten isommat.
Kommentit (25)
Kunnon ruokaa, vaikka herkkuja ens alkuun, että vatsa täyttyy ja uni maistuu.
Sano miten saan sen lopetettua kokonaan?! Kun tuo EI OTA herkkujakaan, syö hirveän vähän vaikka tarjoaisi mitä ja yöllä kirkuu ja huutaa maidon perään. Me ollaan tosi väsyksissä valvomisiin ja miten saa vaikkapa ekan viikon menemään, ne aamuyöt kun se huutaa ja valvoo vaan? Pitäisi jaksaa isommatkin hoitaa päivällä ja miehen käydä töissä. Ja itsellä tissit täyttyy aamuyöstä, lähdenkö sitten pumppailemaan ja mies rauhoittelee kirkuvaa vauvaa vai miten? Oikeesti on ajatuksetkin niin takussa, ei tää voi olla näin vaikeeta mutta näköjään on... ;/
niin maistuu aamupala eli jos jäljellä on enää aamuimetys niin lopeta sekin. Ensin ruokarytmi kuntoon, unirytmi seuraa perässä. Ei se lapsi itseään nälkään puurolautasen ääressä tapa.
niin ei niiden rintojen luulisi enää tukalan täyteen pakkautuvan. Kärsit siis vaan sitä täyttä oloa, et pumppaa, niin aika lyhyeen se maidon tulo yleensä sitten loppuu jo. Nousette sitten vaan ylös leikkimään klo 5. Päiväunille vähän tavallista aiemmin, ottaa siinä sitten takaisin kesken jääneen yön.
Millä unirytmillä muuten menette? Yhdet vai kahdet päiväunet? Mitkä ruoka-ajat?
lopetat sen yötissin, mutta annat vielä muutaman kerran päivällä tai illalla, niin jos se tissikiintiö tulisi täyteen päivällä, ettei tarvitse yöllä kinua. Helpompi se on virkeänä päivällä antaa. Ja sitten opetat, että ennen kuutta (jonka sanotaan olevan "vauvojen aamu") ei tule mitään, otat kainaloon tai pidät kädestä kiinni jos pienellä on ikävä.
Kyllä yöt on saatava rauhoittumaan, mutta päivällä/illalla voi ihan hyvin noin pienelle vielä antaa tissiä, jos se ei sinua hirveästi ärsytä.
syökö lapsi samaa ruokaa kuin muu perhe vai vielä "vauvanruokaa"? Onko samat ruoka-ajat kuin muillakin?
nukkuisit muutaman yön toisessa huoneessa ja mies hoitaisi nukkumaan menot, yöheräämiset ja aamulla. Et olisi lapsen saatavilla.
Meillä samanikäinen lapsi ja tyttö reilu kuukausi takaperin vielä tuli aamusta rinnalle. Nyt odotan toista ja oli lopetettava imetys. Mies hoiti muutaman illan nukkumaan menot ja aamuheräämisen. Ei mennyt kun pari päivää niin rinnalla roikkuminen loppui. Toki aina vaan saattaa väsyksissä hieman repiä paitaa mutta lopettaa huomattuaan ettei auta.
Ruokailuun en osaa sanoa mitään, kun meilläkin tyttö syö älyttömän huonosti. Kasvaa ja nukkuu ihan hyvin niin en murehdi.
KOittakaahan keksiä joku keino, tsemppiä:)!
noin minäkin joskus ajattelin että ei ennen kuutta tarjoilua, mutta eihän se lapsi kelloa tunne, herää jatkuvasti tarkastamaan että joko saisi maitoa. Huudettuaan toteaa että ei, jatkaa pätkän unia ja taas sama juttu. Omasta kokemuksesta siis ehdottaisin että kerrasta poikki.
varmaan sitten lapsesta kiinni, meillä se on toiminut, ja edelleen herää kuuden jälkeen vasta (pian kaksivuotias) eli kuuden-seitsemän aikoihin. Kyllä se sisäinen kello muodostuu ihmiselle, jos on johdonmukainen, ja sanoo että on vielä yö, nyt nukutaan. Ei tietenkään ekana yönä, mutta kun jonkin aikaa jaksaa toimia samalla tavalla.
Joo nyt on saatava imetys loppumaan aivan kokonaan. Se on myös ravitsemusterapeutin ohje meillä. Mutta miten? Ennen kuutta ei siis mitään. Mutta otanko lapsen viereen, jolloin olen kuitenkin lähellä mutta toisaalta siinä myös lähellä ne kielletyt tissit - eli onko parempi että pysyn poissa vai olen lähellä? Mies kyllästyy aina jossain vaiheessa tyynnyttelemään lasta, jättää vaan sänkyynsä huutamaan ja jatkaa itse unia. Onko tällainen vierotus traumaattista lapselle, eli jos on isän kanssa yön ja isä kyllä käy tyynnyttämässä mutta lopulta antaa lapsen huutaa itsekseen jos ei hiljene? Tuntuu minusta niin rankalta.. mutta en tiedä miten tehdä. Kyllä mulla on viiden aikaan yöstä jo tosi täysi ja tukala olo rinnoissa, pakko varmaan käydä käsin pumppaamassa vessassa vähän pois, mutta hankalaa sekin jos lapsi siinä mun vieressä ja herää aina jokaiseen mun liikahdukseen.
Jos lopetat nyt imetyksen niin varaudu siihen, että lapsi heräilee yöt läpeensä puolen tunnin välein ja vaatii joka kerta vähintään tunnin uudelleen nukuttamisen.
Nimimerkillä jaksettiin pari kuukautta yövierotusta miniunilla kunnes vahingossa ratkesin takaisin yöimetyksiin ja ah, sitä autuutta kun sai nukkua kolme tuntia putkeen.
Tän lapsen kohdalla on oikeesti pakko lopettaa imetys jo kasvun takia. Me vieroitimmekin tuossa kuukausi sitten ja meni hyvin, kunnes vajaa viikko siitä lapsi sairastui ja tuli takapakki. Silloin onnistui kun lapsi oli viikonlopun isänsä kanssa ja minä poissa, mutta nyt ei ole sellaista mahdollisuutta. Tosin tämä lapsi on hirveästi äidin ja rinnan perään, paljon enemmän kuin isosisarukset aikanaan.
eli milloin ja mitä ja miten nukkuu? Kuten kolmen äitinä varmasti tiedätkin, nämä asiat eivät ole irrallisia. Olitte käyneet ravitsemusterapeutilla, miksi? Mitkä on lapsen mitat?
Lypsämällä pidennät imetyksen lopetuksen tuskaa eli maidon tulo tietysti vähenee silloin hitaammin. Ylimäärämaito heruu itsestäänkin pois ilman ulkoisia ärsykkeitä.
Jos lapsi on äidin ja tissin perään, kyllä sinun se tissin vieroitus pitäisi tehdä eikä isän, etenkin jos isä jättää lapsen huutamaan! Meillä oli sama juttu, lapsi oli hyvin kiinni tississä ja pitää edelleen äitiä parempana lohduttajana. Totta kai silloin äidin kannattaa olla saatavilla, mutta vain ilman sitä tissitystä. Meillä auttoi, että silitti päätä/selkää, hyräili jotain unilaulua tai vain rauhallisesti kertoi, että nyt nukutaan vielä, mutta äiti on tässä vieressä. Tai piti kädestä kiinni, se auttaa myös nukahtamiseen. Ehkä ei viereen kannata ottaa niin kauan kuin tissi kiinnostaa, tulee turha taistelu kun tissi liian lähellä. Lapsen sänky oman sängyn viereen, niin helpottaa yöheräämistä.
lapset eivät itke tissin perään kun sitä tissiä ts. äitiä ei ole näköpiirissä. Niin kuin ap jo mainitsi kerran saneen lopetettua imetyksen olemalla viikonlopun poissa. Tokihan sitä jokainen tekee kuten haluaa, vaikeammin tai (useimmiten) helpommin.
Minä olen jonkun yön "huudattanut" lasta sängyssä. Olen kuitenkin puhellut ja tyynnytellyt lasta ilman, että nousen lapsen sängyn vierelle. Pari yötä menty näin ja nykyään lapsi nukkuu omassa sängyssä aamuun saakka. Tietysti se mikä toimii meillä ei toimi toisilla...
Lapsi kasvanut tosi hitaasta, paino etenkin. On liiaksi rintamaidon perään eikä kiinteät uppoa hyvin, siksi määräys lopettaa koko imetys ja saada napanuoraa katkaistua ja lapsi kiinnostumaan kiinteistä. Huomasin jo, että imetyksen vähnenys lisäsi ruokahalua ja paino lähti nousuun. Mutta sairastelut toi takapakkia ja tuntuu taas todella vaikealta vierottaa, ja kun vanhemmat väsyneitä sairasteluista jne. Lasta ei MILLÄÄN saa iltasella syömään paljoa, puurojakaan ei huoli, annan mitä vaan suostuu ottamaan mutta pieneksi jää ja on aamuyöstä nälissään. Pulloa tai mukia ei huoli. Joten nälkäänsä tulee sitten huutamaan... TUntuu äärettömän vaikealta siksikin tämä vieroitus. Eli onko parempi minun pitää vieressä vai antaa huutaa isän kanssa, ilman siis sitä maitoa molemmissa tapauksissa?
Imetyksen loputtua alkoi aamiainen maistumaan. Unet parani imetyksen loputtua mutta aamulla herää 5-6 maissa. Otan vierelle ja saan nukutta tunnin kaksi. Meillä ei ruoka oikein maita illalla. Illallista saattaa maistaa.
En osaa auttaa, mt voimia ja hali.
Tiedän, mitä on hoitaa väsyneenä vauvaa, kun tuntuu, että istualleen itse nukahtaa, mutta toinen vaan itkee.
Ystäväni lapsi söi vielä 1 vuotiaana 1-2 tunnin välein rintaa tai pulloa yöllä, ystäväni oli sitten yhden yön poissa ja lapsi oli isän kanssa kotona, isä ei ollut herännyt kertaakaan kun lapsi oli tissiä itkenyt, ja seuraavana yönä kun äitikin oli kotona, ei tissiä vaatinutkaan.
Olisiko sinun mahdollista lähteä viikonloppuna käymään yö poissa kotoa, isompien lasten kanssa tai yksin. Annat nyt viikolla miehen levätä, ja itse lähdet käymään viikonloppuna lepäämässä.
Jospa se lapsi sitten vierottuis helpommin, tai olisitte ainakin virkeämpiä lasta vierottamaan.
Nyt on vaikea lähteä pois kotoa minnekään, sillä mietin miten tämä nyt onnistuisi. Tosiaan kun vanhemmat jo valmiiksi väsyneitä, on sietämättömän rankkaa kuunnella yöt itkua ja minä kun en osaa päivisinkään nukkua. Saan ennemmin rytmihäiriöitä yliväsymyksestä kuin osaisin nukkua päivällä univelkoja pois :/
Olisiko parempi minun nukkua yöt toisessa huoneessa tulpat korvissa ja antaa miehen rauhoitella/huudattaa lasta sinne aamukuuten ja nousta sitten väsyneen lapsen kanssa ylös (nukkuisi vielä mutta nälkään herää) vai pitää lapsi kainalossa yö mutta olla sitkeästi antamatta rintaa? Ja herätä sitten taas aikaisin ylös.. tiedän, että aamut tulevat olemaan vaikeita, koska lapsi herää nälkään mutta ei suostu väsyneenä syömään kiinteitäkään.
Eikö kellään neuvoja?