Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Persujen johtajan kommentit luokkaeroista :D

Vierailija
11.12.2011 |

Luitteko Hesarista tänään?

Soinin mielestä Suomessa on kovasti luokkaeroja. Näkyy kuulemma mm. siinä, että yläluokkaisempi voi naida kyllä alaluokkaisemman. Esimerkkinä Soini sanoi, että insinööri voi naida sairaanhoitajan, mutta ei päin vastoin.

Asiantuntemus kohdallaan...

LOL

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esimerkiksi oltiin samassa koulutusvaiheessa tavatessamme, mutta minä jatkoin tohtoriksi, mies "jäi" maisteriksi. En kuitenkaan katso, että meillä on mitään luokkaeroa, kiinnostukset vain meni näin ja muuten arvomaailma esim. opiskelun suhteen on hyvin samanlainen.

Siis vaikka toinen on tohtori. Luokkaeroista voi puhua pikemminkin silloin, jos toinen on tohtori tai maisteri ja toinen esim. ammattikoulun käynyt. Siksi myös Soinin esimerkki sairaanhoitajasta ja insinööristä on outo: en minä näe siinä erityistä luokkaeroa. Mutta jos toinen on insinööri ja toinen kaupankassa, lastenhoitaja tai lähihoitaja, niin voi olla jo koulutuksessa jonkinlainen ero.

Vierailija
22/22 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esimerkiksi oltiin samassa koulutusvaiheessa tavatessamme, mutta minä jatkoin tohtoriksi, mies "jäi" maisteriksi. En kuitenkaan katso, että meillä on mitään luokkaeroa, kiinnostukset vain meni näin ja muuten arvomaailma esim. opiskelun suhteen on hyvin samanlainen.

Te olette kumpikin akateemisia, niin miksi teillä edes olisi mitään luokkaeroa? Siis vaikka toinen on tohtori. Luokkaeroista voi puhua pikemminkin silloin, jos toinen on tohtori tai maisteri ja toinen esim. ammattikoulun käynyt. Siksi myös Soinin esimerkki sairaanhoitajasta ja insinööristä on outo: en minä näe siinä erityistä luokkaeroa. Mutta jos toinen on insinööri ja toinen kaupankassa, lastenhoitaja tai lähihoitaja, niin voi olla jo koulutuksessa jonkinlainen ero.

Tuo oli enemmän kommentti siihe, että naisen korkeampi koulutus olisi ongelma.

Minusta koulutuksen luokkaero tulee eniten linjalta käytännön työ vs. ajatustyö. Akateemisissa on ammatteja, jotka ovat hyvin käytännöllisiä (farmasian puolella, luokanopettajaissa, (dippa)insseissä). Ja toisaalta esimerkiksi luoviin ammatteihin valmistavista amislinjoilta tulee tavallaan ajatustyöläisiä, vaikka käsillään tekevästki (sekin työ on kuitenkin tavallaan "turhaa", sellaisesta duunarinäkökuylmasta).

Toki akateemisissa on enemmän ajatustyöläisiä ja duunareissa suorittavia työnkuvia ja tämä sitten näkyy asenteina sitä toista ryhmää kohtaan, puolin ja toisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla