Akateemiset, mitä ajattelette ihmisistä jotka eivät ole akateemisesti koulutettuja?
Esimerkiksi, mitä ajattelette tradenomeista, merkonomeista, ammattikoulun käyneistä?
Kommentit (47)
En jaottele ihmisiä akateeminen/ei-akateeminen.
En yleensäkään välitä jaotella ihmisiä "lokeroihin".
Jonkunlaisen jaottelun kuitenkin teen, koska minulla on erityinen sija kilteille ihmisille. :)
että monet tekevät todella rankkaa työtä ihan liian pienellä palkalla. Esimerkiksi siistijät, lähihoitajat, lastenhoitajat, koulunkäynninohjaajat jne...
Ajattelen myös, että olen aikoinani opiskellut ahkerasti ja pitkään, jotta olen päässyt tähän pisteeseen missä nyt olen. Minun ei tarvitse ns "liata käsiäni", työni ei ole fyysisesti eikä henkisesti rasittavaa ja palkkani on hyvä.
Ei jumalauta et jotkut voi olla yli mielisiä!! ite oon vaan amiskan käynyt mut näköjään nyt saa kuulla ettei oo mitään. ois kiva tietää mikähän tää akateemikko ite on kun arvostelee toisia
ja lause aloitetaan isolla kirjaimella. Minusta jotain kertoo ihmisestä se, että ei osaa edes kirjoittamisen perussääntöjä, jotka opetetaan jo ala-asteella.
Ja selittää joka välissä miten työkokemus on koulutusta tärkeämpää.
Arvota ihmisiä koulutuksen perusteella. En edes pidä koulutetumpia älykkäämpinä automaattisesti. Tuntuu usein se koulutuksen yliarvostaminen olevan yleisempää vähemmän koulutetuille, esim. Pressavaalien yhteydessä FM ja DI työkavereistani kukaan ei pitänyt Haaviston akateemisen koulutuksen puutetta ongelmana, mutta moni vähemmän koulutettu piti.
Ne ovat ihan muut ominaisuuden joiden perusteella ajattelen ihmisestä jotain.
Esimerkiksi, mitä ajattelette tradenomeista, merkonomeista, ammattikoulun käyneistä?
Ei jumalauta et jotkut voi olla yli mielisiä!! ite oon vaan amiskan käynyt mut näköjään nyt saa kuulla ettei oo mitään. ois kiva tietää mikähän tää akateemikko ite on kun arvostelee toisia
ja lause aloitetaan isolla kirjaimella. Minusta jotain kertoo ihmisestä se, että ei osaa edes kirjoittamisen perussääntöjä, jotka opetetaan jo ala-asteella.
Virke on se, joka alkaa isolla kirjaimella ja loppuu pisteeseen, kysymysmerkkiin tai huutomerkkiin. Lause taas on virkkeen osa, joita voi olla yhdessä virkkeessä useita. Kannattaa ottaa selvää ennen kuin alkaa päteä. :)
mulla on sekä amiksen käyneitä, pelkän peruskoulun käyneitä sekä korkeakoulutettuja kavereita. Fiksuja ja vähän "juntimpia" löytyy ihan kaikista ryhmistä. Koulutus ei kerro todellisesta sivistyksestä ainakaan tänä päivänä kovinkaan paljoa.
Ehkä sillä perusteella osaan tehdä johtopäätöksiä työelämästä tai siitä minkätyyppisistä asioista ovat kiinnostuneita, mutta eipä kyllä ole mitenkään yksioikoista sekään. Yleistää voi aina, mutta se ei tee oikeutta edes enemmistölle.
Olen akatteminen ja töissä työpaikassa jossa on paljon ei-akateemisia.
Ja kyllä, ajattelen eheidän olevan yksinkertaisempia. Puhetyyli on sivistymättömämpää, kiroillaan esim. paljon.
Naisilla on lyhyet, täällä kananpersetukaksi kutsutut hiukset ja käsivarsissa ja/tai nilkassa tatuoinnit. Ja kalja maistuu pullon suusta vapaa-ajalla.
Vapaa-ajalla katsotaan televisiota ja ehkä jossain koulun jumpassa käydään. Teatteriin tai konserttin kukaan ei vapaaehtoisesti mene. Korkeinattan jossain Linnanmäen Peacokissa katsotaan kerran ammattiosaston tarjoama sketsishow.
Matkustetaan Tallinnnaa tai jos rahaa on nin Kanarialle aurnkoon makaamaan. Matkoilla ei vo käydä kaupunkilomilla ja ei todellakaan mssään hstoriallisesti kiinnostavassa paikassa.
Tunnen usein olevani eri planeetalta.
Ennen ajattelin, ettei koulutuksella ole niin väliä, mutta kun olen ainut akateemisesti koulutettu lähes kouluttamattomien joukossa, niin kyllä tunnen tosiaan olevani eri planeetalta. En tosin ole kysynyt muitten koulutuksesta mitään eivätkä työkaverit varmaankaan tiedä minunkaan koulutuksesta, mutta kyllä se vain jotenkin läpi paistaa, että kouluttamattomien kanssa olen tekemisissä. Yksi työntekijä vaikutti muita fiksummalta ja hänen kanssaan tulin juttuun oikein hyvin. Hän jäi hiljattain eläkkeelle, ja myöhemmin sain muilta kuulla, että se oli kuulemma oikein maisteri.
Ystävinäni on koulutus- ja työtaustaltaan kaikenlaista porukkaa ja pidän sitä vain rikkautena. Tärkeintä on kuitenkin, että on mukava ja empaattinen ja omaa hyvät sosiaaliset taidot (osaa siis kuunnella, keskustella, ottaa toisen huomioon jne.). Tosin ihan tyhjäpäitä kanoja ei ystävinäni ole, oli koulutustausta sitten mikä tahansa.
näin minäkin päädyn yliopistoon, kutsumusammattini perässä
No en mitään erityistä. Ei se koulutus ihmistä määritä, vaikka tällä palstalla kyllä tuntuu määrittävän...
Suurin osa tutuistani on akateemisia, joukossa on niitä, jotka eivät ole, mutta ovat muuten löytäneet uran itselleen. Itse ajattelen, että opiskeleminen on avartaa.
No en ajattele heistä mitään erityistä. Jos nyt kiinnostaa, niin kaikista älykkäin ystäväni on ammattikoulun käynyt remppamies. Yhtä paljon typeriä ihmisiä löytyy sekä koulutetuista että ei-koulutetuista. Tosin en sitten tiedä, johtuuko mun ajattelutapani siitä, että olen itse täysin työväenluokkaisesta perheestä.
T: Ensi vuonna tohtoriksi väittelevä
Tosin en sitten tiedä, johtuuko mun ajattelutapani siitä, että olen itse täysin työväenluokkaisesta perheestä.
En mitään erityistä. Miksi ajattelisin? Toiset ovat käytännön töissä lahjakkaita, ja minulla on lukupäätä. Enemmän merkitystä on persoonalla.
mitä he antavat aihetta ajatella. Ei riipu koulutustasosta.
en erityisesti mitään. Se on ihan sama onko joku akateeminen tai ei. Itse olen, mutta aika pahasti pieleen on elämässä moni asia mennyt.
Shakkikerhossamme on yksi viiskymppinen täysin kouluttamaton taksikuski joka on mensan jäsen eli kuuluu laskennallisesti älykkäimpään kahteen prosenttin ihmisistä.
Koulutuksen ja elämänhallinnan sekä koulutuksen ja menestymisen suhde ja jopa koulutuksen ja terveyden ja/tai elinikäennusteen keskinäiset suhteet ovat melko monimutkaisia.
Varsinkin kun tutkimusten mukaan korkeampi koulutus kulkee usein korkeamman (perityn) varallisuuden kanssa käsi kädessä.
Ja lisäksi koulutustaso näyttäisi periytyvän, toki johtuen kulttuurisesta reproduktiosta minkä vuoksi hyvin koulutetuissa perheissä ja suvuissa useimmiten arvostetaan koulutusta enemmän kuin niissä perheissä jossa koulutustaso on matala ja ollaan käytännön ammateissa.
Ehdottaisin että pyrkisimme kaikki ottamaan jokaisen ihmisen ihmisenä. Ilman ennakkoluuloja ja lokerointia.
Yrittäkääpä. Voitte yllättyä.
ennen kun sanotaan, että akateeminen ei osaa edes kirjoittaa...