Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onneks luotin itseeni lastenhoidossa verrattuna neuvolan ohjeisiin mm.rasvaton maito

Vierailija
10.12.2011 |

sitähän neuvolasta ohjeistettiin ehdottomasti juottamaan lapsille. Me ollaan aina annettu lähinnä täys - ja toisinaan kevytmaitoa. Samoten höttö kevyttuotteiden kanssa, mieluummin annan lapsille voita tai oivariinia kuin kaikenmaailman aineita sisältäviä floraa tai keijua.

Yösyötöt kehotettiin lopettamaan 6kk:n ikäisenä, mun mielestä tuo on hyvin yksilökohtaista, ei kaikki lapset voi olla puolen vuoden ikäisenä valmiita nukkumaan läpi yön ilman maitoa.

Itse imetin reilu vuoden ja siihen saakka ovat saaneet rintaa yöllä, kunnes imetys lopetettu kokonaan.

Neuvolajärjestelmä on hieno asia, mutta kaikkea mitä siellä sanotaan, ei kannata ottaa ihan todesta

Kommentit (111)

Vierailija
1/111 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin mun rokottamattomat lapset sairastivat vesirokon ja tuhkarokon. Rokotetut tartuttivat! Että silleen onkos vielä jotain pölistävää?

Tosin mun lapsille kävi hyvin, koska heillä on nyt ikuinen suoja toisin kuin rokotetuilla!

että hahahaa vaan. Perehtyisit asiaan!

Vierailija
2/111 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten ap:n kanssa samoilla linjoilla. Meilläkään ei käytetä light-tuotteita ja kuopuksella viimeisenä luovuin yöimetyksistä.

Rasvaton maito on tavallista kevyt- ja kulutusmaitoa vähemmän käsiteltyä ja siksi meillä juodaan sitä. Kevytmaito ja kulutusmaitohan tehdään rasvattomasta maidosta lisäämällä siihen rasvaa. Ehdoin tahdoin en lapsille juota "lisättyä rasvaa", joten maito juodaan siksi rasvattomana. Jogurtit ym. toki ihan tavallisina, ei rasvattomina keinomakeutettuina.

Tosin ei kai missään väitetäkään neuvolan mitään yksiselitteistä totuutta julistavan, neuvolan tehtävänähän on ohjeistaa ja antaa suosituksia. Kukin voi sitten itse päättää, kuinka näitä saamiaan neuvoja käyttää ja noudattaa.

Oletko tosissasi? Rasvaton maito on käsiteltyä. Rasvallisesta (täysmaidosta) on otettu luonnolliset rasvat pois! Onhan tää provo tai jotain, ei kai Suomessa voi olla noin tietämättömiä ihmisiä?!

Ei pahalla jos oikeasti luulet noin, mutta ehkä kannattaisi alkaa lukeen enemmän tai jotain? En ole ikinä kuullut jonkun uskovan että asia olisi noin :O

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/111 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten ap:n kanssa samoilla linjoilla. Meilläkään ei käytetä light-tuotteita ja kuopuksella viimeisenä luovuin yöimetyksistä.

Rasvaton maito on tavallista kevyt- ja kulutusmaitoa vähemmän käsiteltyä ja siksi meillä juodaan sitä. Kevytmaito ja kulutusmaitohan tehdään rasvattomasta maidosta lisäämällä siihen rasvaa. Ehdoin tahdoin en lapsille juota "lisättyä rasvaa", joten maito juodaan siksi rasvattomana. Jogurtit ym. toki ihan tavallisina, ei rasvattomina keinomakeutettuina.

Tosin ei kai missään väitetäkään neuvolan mitään yksiselitteistä totuutta julistavan, neuvolan tehtävänähän on ohjeistaa ja antaa suosituksia. Kukin voi sitten itse päättää, kuinka näitä saamiaan neuvoja käyttää ja noudattaa.

Oletko tosissasi? Rasvaton maito on käsiteltyä. Rasvallisesta (täysmaidosta) on otettu luonnolliset rasvat pois! Onhan tää provo tai jotain, ei kai Suomessa voi olla noin tietämättömiä ihmisiä?!

Ei pahalla jos oikeasti luulet noin, mutta ehkä kannattaisi alkaa lukeen enemmän tai jotain? En ole ikinä kuullut jonkun uskovan että asia olisi noin :O

Sitten huomaat, että monesssa viestissä on selostettu meijerin toiminta maidon käsittelyssä. Niin se vain valitettavasti on, että meijeriin tuotaessa raakamaito separoidaan (erotellaan rasvaton maito ja maitorasva). Rasvalliset maidot valmistetaan rasvattomasta maidosta lisäämällä siihen haluttu määrä maitorasvaa.

Tätä ei näytä yllättävän moni tietävän. Jos haluaa käsittelemätöntä maitoa, kannattaa sitä hakea suoraan tilalta.

Vierailija
4/111 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mitään ligt tuotteita, en usko niiden terveellisyyteen, päinvastoin

Vierailija
5/111 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

huippuarvokkaat maitohappobakteerit! Älä ainakaan maitoa syytä jos mamma niin hömppä et antaa sitä aterian aikana tai jopa korvikkeena. Minäkin hakisin nyt maidon suoraan navetasta jos olisi lapset vielä pieniä. Viljat hainkin suoraan myllyltä. Ja ah miten hyvää puurotkin olivat punaiseen maitoon tehtynä!!!

Myös lapset olivat hoikkia ja terveitä -voi sitä aikaa! Luokan räkäsiltä ja viimisen päälle rokotetuilta pennuilta kyllä joku bakteeri eksyi joskus meillekin. Kertaakaan ei tarvinnut antibiootteja syöttää kun homeopatia hoiti asian!

Vierailija
6/111 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtä idioottimaista kuin se että noudattaa niitä kaikkia ohjeita ja neuvoja yhtään itse miettimättä. Ei noissa kummassakaan oikeasti niitä omia aivojaan käytä, toisessa ei uskalla itse ajatella ja toisessa taas kuvittelee ajattelevansa itse kun tekee kaiken päinvastoin kuin neuvola käskee.

Oikeasti omilla aivoillaan ajattelevan ei tarvitse julistaa suureen ääneen kuinka hieno ihminen ja loistava kasvattaja on, sen ajattelun voi tehdä ihan omassa päässään ja toteuttaa ilman suurta mekkalaa.

Vierailija
7/111 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

huippuarvokkaat maitohappobakteerit! Älä ainakaan maitoa syytä jos mamma niin hömppä et antaa sitä aterian aikana tai jopa korvikkeena. Minäkin hakisin nyt maidon suoraan navetasta jos olisi lapset vielä pieniä. Viljat hainkin suoraan myllyltä. Ja ah miten hyvää puurotkin olivat punaiseen maitoon tehtynä!!!

Myös lapset olivat hoikkia ja terveitä -voi sitä aikaa! Luokan räkäsiltä ja viimisen päälle rokotetuilta pennuilta kyllä joku bakteeri eksyi joskus meillekin. Kertaakaan ei tarvinnut antibiootteja syöttää kun homeopatia hoiti asian!

lapsista maatalojen kasvatteja. Maito tankista, vilja saatiin omilta pelloilta, perunat ja juurekset kasvatettiin itse. Silti me kaikki lapset sairastettiin ihan siinä kuin muutkin, oli flunssaa, rokkoa yms. Ei mitään eroa sairatelussa. Sulla taitaa aika kullata muistot :)

Vierailija
8/111 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suoraan kevytmaitoon. Äidinmaidonkorvikkeita en ole ostellu ikinä. Ja rasvaton maito on kyllä kamalaa. Liituvettä kuten yks tuttava sanoi :D

Vierailija
9/111 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutkimusten mukaan maatiloilla kasvaa terveempiä lapsia: allergioita ja astmaattisia sairauksia on selvästi vähemmän. Kts. esim. linkit alla:

http://yle.fi/uutiset/terveys_ja_hyvinvointi/2011/02/maatilojen_lapset_…

http://www.ktl.fi/sytty/press.htm

Höpö höpö, olen maalta kotoisin ja meilläpäin oli aikanaan suurin osa

lapsista maatalojen kasvatteja. Maito tankista, vilja saatiin omilta pelloilta, perunat ja juurekset kasvatettiin itse. Silti me kaikki lapset sairastettiin ihan siinä kuin muutkin, oli flunssaa, rokkoa yms. Ei mitään eroa sairatelussa. Sulla taitaa aika kullata muistot :)

Vierailija
10/111 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsuudessa käytettiin "tinkimaitoa" eli suoraan tilalta. Jostakin syystä oon ollu tosi terve(koputtaen puuta) ja normaalipainoinen.

Käytän vieläkin välillä punaista maitoa ja voitakin ja kappas vaan, kolesteroli ei ole korkea!

Älytöntä juottaa kasvaville lapsille "joppia" eli sitä vesiseosta! Sitten toisaalta saattaa jokin muu juttu olla myös pielessä ruoassa.

En jaksa nyt enempää saarnata..

Vierailija
11/111 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolassa kehoitettiin juomaan täysmaitoa ja käyttämään vähintää 70% rasvaa, koska lapsi hieman liian laiha.

Vierailija
12/111 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suositellaan "light"-tuotteita lapsille.

p.s. maksa on edelleen kiellettyjen listalla, inkivääri ei

Vierailija
13/111 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta varmasti onkin, että allergioita ja astmaa on vähemmän (ja mahdollisesti myös diabetesta ja muita autoimmuunisairauksia) mutta flunssat ja rokot kiertää siinä missä muuallakin.

tutkimusten mukaan maatiloilla kasvaa terveempiä lapsia: allergioita ja astmaattisia sairauksia on selvästi vähemmän. Kts. esim. linkit alla:

<a href="http://yle.fi/uutiset/terveys_ja_hyvinvointi/2011/02/maatilojen_lapset_…" alt="http://yle.fi/uutiset/terveys_ja_hyvinvointi/2011/02/maatilojen_lapset_…">http://yle.fi/uutiset/terveys_ja_hyvinvointi/2011/02/maatilojen_lapset_…;

<a href="http://www.ktl.fi/sytty/press.htm" alt="http://www.ktl.fi/sytty/press.htm">http://www.ktl.fi/sytty/press.htm</a&gt;

Höpö höpö, olen maalta kotoisin ja meilläpäin oli aikanaan suurin osa

Vierailija
14/111 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Inkiväärivalmisteiden ja -teen runsasta käyttöä olisi syytä välttää raskauden aikana, suosittelee eliuntarviketurvallisuusvirasto Evira."

Suositus vuodelta 2009.

suositellaan "light"-tuotteita lapsille.

p.s. maksa on edelleen kiellettyjen listalla, inkivääri ei

Vierailija
15/111 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kuuntelen silti myös neuvolan ohjeet. Lapsia on neljä, joista yksi vastasyntynyt joten neuvolassa tulee käytyä usein. Annan isommille lapsille (luomu)kevytmaitoa, vaikka neuvolassa suosittelivat (luomu)rasvatonta. Rasvana käytetään Oivariinia, ja puuron päällä ihan voita. Yösyöttöjä olen harrastanut niin kauan kuin se on ollut luontevaa, eli osalla kauemmin ja osalla vähemmän aikaa. Osa lapsista on nukkunut perhepedissä kauemmin kuin toiset.

Kuuntelen siis th:n ohjeet, ehkä keskustelen niistä, kerron tarvittaessa myös omat tapani ja kantani, ja muutan niitä harkiten. Nykyään en saa osakseni erityistä paasaamista, vaikka tekisinkin toisin kuin on alunperin neuvottu - liekö tuleva ammattini tähän vaikuttamassa (valmistun pian lääkäriksi), vai lasten lukumäärä ;)

Vierailija
16/111 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskon myöskin yksilöllisyyteen.. Esimerkiksi, neuvolassa ei huomioida sitä, että hemoglobiiniarvo ei tunnu kaikille yhtä hyvältä, jos se on 110. Jos toisella odottajalla normiarvo on 125 ja toisella 150, niin kuinka 110 voi tuntua olossa yhtä hyvältä molemmmilla? Tämä ei ollenkaan mene minulle päähän..

Kuuntelen kyllä neuvolan ohjeet ja mielipiteet, mutta joissakin asioissa luotan enemmän itseeni. Rasvatonta maitoa kyllä juon, ja juotan lapsillekin, koska se maistuu paremmalta:)

Vierailija
17/111 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten joku voi juoda rasvatonta??

Sehän on helv... pahaa ja samoin mun kahvin maku

menee ihan pilalle jos siihen lykätään rasvatonta.

Samoin letut ym. ei maistu muuta kuin pahville jos

ne tehdään rasvattomaan.

Miksi te ihmiset sitten mässytätte kaikkea muuta epäterveellistä kuten sipsit, karkit jne. mutta

kittaatte sitä vesimaitoa?

Vierailija
18/111 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

allergiat ja astmat on hieman eri asia kuin viruksen aiheuttamat kiertotaudit ;) Eiköhän ne rokotuksilla selätetyt tulirokot, poliot ja muut ole koetelleet ihan yhtä lailla aikanaan maatalojen lapsia. Teidän (rokottamattomat??!) lapsenne säästyivät niiltä niiden rokotettujen räkänokkien ansiosta, kun oli jo yhteisön tarjoama immuniteetti ko. vaarallisilta taudeilta.

Että jos nyt kuitenkin otettaisiin tosiasiat tosiasioina eikä minään hurmoshenkisenä puolifantasiana.

Vierailija
19/111 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa tuossa mieleen vielä se kun vouhkattiin sikainfluenssasta ja rokotuksista.

Virallinen kanta kun oli että olis hyvä ottaa rokotukset-mites kävi?

Saldona oli liian monta narkolepsiatapausta.

Löysin tässä vähän aikaa sitten vanhan lehtileikkeen niiltä ajoilta jossa vain ylistettiin sikapiikin ottamisen tärkeyttä.

Eli missä on ihmisen oma ajattelu, haloo?

Vierailija
20/111 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä samaa mieltä!!! en yhtään tykkää kevyt tuotteista, ärsyttää kun kaikki pitäisi olla lightia!

Me ruvetaan kans juomaan kevyt maitoa, kun tulee ajankohtaiseksi ja syömään ihan perus jogurttia! Eikä täälläkään lihavia olla!

joo.. mä luulin kanssa että viimeistään puoli vuotiaana lapsi nukkuu täydet yöt, ilman maito hörppyjä, tai heräilyjä.... nooh.. väärässä olin :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi