Sain tietää, että 12 v. tyttöni paras kaveri juopottelee :o/ Mitäs nyt?
Tyttöni viettää saman ikäisen kaverinsa kanssa paljon aikaa koulun jälkeen ja viikonloppuisin. Olen ihmetellyt kun tuo kaveri ei halua tulla enää meille yöksi tai muutenkaan kylään. Aina pitäisi tyttöni mennä heille yöksi kun äitinsä ei ole kotona (itsekin ryyppää). En ole enää laskenut, kun jotenkin hälytyskellot on ruvennut soimaan päässä ettei kaikki kohdallaan.
Ja nyt sain vahvistuksen epäilyilleni. Tuo kaveri laittoi vahingossa minun puhelimeeni viestin, jossa kysyy tyttöäni taas mukaan, kun hän lähteen juomaan Karhua ja siideriä, jotka eräs kolmas kaveri on hommannut jostain (ilmeisesti joltain alueen puliukolta, joita pyörii runsaasti tuossa kaupunginosassa).
En tiedä mitä tekisin :o( Olen kysynyt tytöltäni että tietääkö hän kenenkään vielä juovan alkoholia. Hän tietysti kielsi.
12-vuotias on liian lapsi pyörimään vielä tuollaisissa kuvioissa. Mitä teen??
Kyselee neuvoton yh-äiti
Kommentit (28)
ja ihan viinalla. Soitin myrkytyskeskukseen ja sain tietää että määrä hänen painoiselleen oli myrkyllinen. Oltiin yö sairaalassa ja ls. ilmoitus tehtiin sieltä. Hyvä asia minusta. Aika rajusti joutui heti selvittelemään asiaa. Olin myös yhteydessä koulukuraattoriin että tietävät miten alueella menee (koulussa on ollut paljon tätä päihdeasiaa ja ovat huolissaan tämän ikäiseten päihteiden käytöstä).
Älä nyt ainakaan heti tee ls-ilmoitusta. Vai onko ap:n tarkoitus suojella omaa lasta vai saattaa kaveri vaikeuksiin?
Kieltäisin kaverin luo menemisen ja juttelisin lapsen kanssa. Ls-ilmoituksen tekeminen tuossa tilanteessa on monimutkainen juttu. Se sa murkkutytön kaverin suuttumaan (plussaa, että kaverisuhde päättyy) ja se saa ap:n tyttären suuttumaan äidilleen niin, että keskusteluyhteys katoaa.
Luottamuksen säilyttäminen on murkun kanssa kaikkein tärkeintä, älä pilaa sitä av-mammojen hysterian vuoksi.
Vastuullinen aikuinen käytös ei ole lapsen saattamista vaikeuksiin. Lapsi siis EI joudu vaikeuksiin, jos hänestä tehdään ls-ilmoitus, vaan päin vastoin, hän saa apua. On totta, että hän saattaa siitä suuttua, mutta takuulla on parempi, että joku asiaan puuttuu nyt.
Itse olen rikkinäisestä perheestä, ja ryyppäsin lapsena (12-16v), eikä KUKAAN puuttunut. Voi kuinka paljolta olisin säästynyt, jos olisi ollut edes yksi välittävä aikuinen, vaan ei.
On pitkä tie korjata asioita aikuisena. Minäkin sain elämäni kuntoon vasta lähes 30-vuotiaana, mutta "menetin" pahoissa ongelmissa painimiseen lähes vuosikymmenen elämästäni.
Joten ls-ilmoitus lapsesta.
En ole myöskään mikään pulsuperheen kasvatti, joten puhun omasta näkökulmastani. Kaikkeen ei tarvitse ottaa sosiaalitointa mukaan, vaikka se onkin sinun elämässäsi ollut näin.
Vaikka perheeni oli rikkinäinen, ei meillä juotu ja oli ns. hyvä perhe. Rikkinäinen voi olla monella tapaa. Eikä minusta kukaan tehnyt ls-ilmoitusta, vaikka parempi olisi ollut.
Asumme Helsingissä ja vaikka asumme hyvällä alueella, tytön koulu sijaitsee ns. ongelma-alueella. Iso koulu, paljon mielenterveys- ja alkoholiongelmaisten lapsia, köyhyyttä, väkivaltaa.. Olen huolissani. Onneksi koulu vaihtuu ensi vuonna. Ja ainakin tuo kaveri vaihtaa muualle kouluun. Nyt muuten tyttö lähti ovet paukkuen ulos. Sanoin että kuudesi kotiin. Kielsin menemästä tuohon ongelmaiseen kaupunginosaan.
Ap
ja ihan viinalla. Soitin myrkytyskeskukseen ja sain tietää että määrä hänen painoiselleen oli myrkyllinen. Oltiin yö sairaalassa ja ls. ilmoitus tehtiin sieltä. Hyvä asia minusta. Aika rajusti joutui heti selvittelemään asiaa. Olin myös yhteydessä koulukuraattoriin että tietävät miten alueella menee (koulussa on ollut paljon tätä päihdeasiaa ja ovat huolissaan tämän ikäiseten päihteiden käytöstä).
Tyttö uhmaa ja uhittelee, kiroilee ja huutaa. Paha mieli. Mitenköhän tämä päättyy..
Ap
Joudut varmasti vastakin konflikstiin tyttösi kanssa näistä iltamenoista ja niiden kieltämisestä, mutta voin sanoa, että aikuisena hän kiittää sinua, että jaksoit olla "tyhmä ilonpilaaja" eli vastuullinen aikuinen hänelle. Teet oikein!
koulun vaihtumisen myötä itsestäänkin. Keskity nyt siihen, että saat pidettyä lapsesi kaidalla polulla vielä kevään ajan. Ihan sama vaikka kuinka lapsi raivoaisi, sinä olet se joka määrää ja tiedät parhaiten mikä on lapsen paras. Kun lapsi on vielä noin nuori. Vanhemman kuuluukin olla se ilonpilaaja välillä.
Voithan yrittää tasoittaa välejä vaikka yhteisillä leffakäynneillä, tai käytte jossain konsertissa yhdessä. Pyydä lastasi kutsumaan kavereitaan teille kotiin pitämään vaikka pyjamabileet tai jotain muuta kivaa, mikä kuuluu tuon ikäisten elämään!
ja sen sellaisesta. Hänen kavereitaan ei käy meillä koskaan enää. Viimeksi taisi puolisen vuotta sitten joku käydä kääntymässä. Meillä on kuulemma tylsää. Nyt kun rupean ajattelemaan, niin kaikki "kiltit" kaverit ovat jääneet. He ovat nykyään ikävää seuraa, kai niin, kun eivät hengaa ostarilla ja heillä on kivoja harrastuksia. Olen yrittänyt tarjota tytölle harrastuksia, mutta mikään ei kiinnosta. Hän kokeili joskus kiipeilyä, karatea, pianonsoittoa, näytelmäkerhoa, sirkuskoulua ja kuvataide/keramiikkakerhoa. Mikään ei natsannut. Nyt suuttuu jo ehdotuksesta. Ainoa mikä kiinnostaa on hengaaminen koulun jälkeen iltaan asti.
Ap
koulun vaihtumisen myötä itsestäänkin. Keskity nyt siihen, että saat pidettyä lapsesi kaidalla polulla vielä kevään ajan. Ihan sama vaikka kuinka lapsi raivoaisi, sinä olet se joka määrää ja tiedät parhaiten mikä on lapsen paras. Kun lapsi on vielä noin nuori. Vanhemman kuuluukin olla se ilonpilaaja välillä. Voithan yrittää tasoittaa välejä vaikka yhteisillä leffakäynneillä, tai käytte jossain konsertissa yhdessä. Pyydä lastasi kutsumaan kavereitaan teille kotiin pitämään vaikka pyjamabileet tai jotain muuta kivaa, mikä kuuluu tuon ikäisten elämään!
Musta oli virhe päästää ulos. Olisin pitänyt arestissa ainakin viikon jos mun tytöstä kyse.
Tuttavaperheen pojalla oli samaa ongelmaa. Kuraattorista ei apua - tekivät jonkun alkoholikyselyn ja poika sai huolestuttavat tulokset. Itse oli kuitenkin sitä mieltä että käyttää vähän alkoholia verrattuna "muihin". Lopulta jäi kiinni huumeista koulussa. Ls-ilmoitus oli lopulta hyvä vaihtoehto ja poika oli hetken nuorisokodissa, sen jälkeen elämä on mennyt paremmin.
koita olla vahva vanhempi. En voi edes kuvitella, kuinka haastavaa se voi yh:na olla ilman miehen tukea kun haastetta riittää jo ihan pariskuntana noiden lasten kanssa.
Voisithan antaa tytön valita vaikka jonkun uuden harrastuksen jos lupaa ettei enää vietä aikaansa kaverinsa kanssa. Tai joku muu kannustin joka voisi toimia.
Murrosiästä tuossa varmaankin on kyse joten jos jaksat nyt vahvana vuoden-pari niin sen jälkeen voi tilanne olla jo paljon helpompi! Jos nyt tilanne pääsee lipsumaan huonoksi, niin tilanteen korjaaminen on koko ajan vain vaikeampaa.