Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain tietää, että 12 v. tyttöni paras kaveri juopottelee :o/ Mitäs nyt?

Vierailija
10.12.2011 |

Tyttöni viettää saman ikäisen kaverinsa kanssa paljon aikaa koulun jälkeen ja viikonloppuisin. Olen ihmetellyt kun tuo kaveri ei halua tulla enää meille yöksi tai muutenkaan kylään. Aina pitäisi tyttöni mennä heille yöksi kun äitinsä ei ole kotona (itsekin ryyppää). En ole enää laskenut, kun jotenkin hälytyskellot on ruvennut soimaan päässä ettei kaikki kohdallaan.

Ja nyt sain vahvistuksen epäilyilleni. Tuo kaveri laittoi vahingossa minun puhelimeeni viestin, jossa kysyy tyttöäni taas mukaan, kun hän lähteen juomaan Karhua ja siideriä, jotka eräs kolmas kaveri on hommannut jostain (ilmeisesti joltain alueen puliukolta, joita pyörii runsaasti tuossa kaupunginosassa).

En tiedä mitä tekisin :o( Olen kysynyt tytöltäni että tietääkö hän kenenkään vielä juovan alkoholia. Hän tietysti kielsi.

12-vuotias on liian lapsi pyörimään vielä tuollaisissa kuvioissa. Mitä teen??

Kyselee neuvoton yh-äiti

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se aina auta että "älä päästä ulos". Miten sen estät jos tyttö lähtee? Väkivalloin? no daa, sit oot itte syytettynä. Meillä tyttö lähtee (15 v.) Nyt oon tehnyt ls-ilmoituksen. Aluks tuntu pahalta, mutta kun en voi lastani auttaa ni viranomaiset auttaa. Ei ne oo mua vastaan vaan auttavat. Tyttöä ei viedä tukka putkella pois kotonta. Saa asua kotona mutta tilanne on viranomaisten tiedossa. Poliisit hakee kotiin tarvittaessa. Suuri kiitos heille vaikka tilanne ei ole suinkaan vielä ohi.

Vierailija
2/28 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai anna oman lapsesi liikkua tuollaisessa porukassa? Nykyään kun nuoret hommaavat viinaa ym. myös seksin avulla. Kohta tyttäresi odottaa lasta jollekin niistä puliukoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyselee vielä mitä tyttärelle pitäis tehdä.

Vierailija
4/28 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 vuotiaasta asti helsingin baareissa väärillä papereilla ja kaveri pani 25 vuotiaita miehiä 12 vuotiaana.

Näin jälkikäteen ajateltuna, itsellänikin jo 10-vuotias tyttö, niin lastensuojeluilmotusta kehiin ja tyttö ei saa enää yökyläillä ym. kaverinsa luona.

Vierailija
5/28 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei enää saisi mennä ko kaverille lainkaan. Tosin ei meillä muutenkaan olla yökylässä ellei vanhe,mpien kanssa olla sovittu ja lapsi on tavoitettava myös vanhempien kautta

Vierailija
6/28 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt ainakaan heti tee ls-ilmoitusta. Vai onko ap:n tarkoitus suojella omaa lasta vai saattaa kaveri vaikeuksiin?

Kieltäisin kaverin luo menemisen ja juttelisin lapsen kanssa. Ls-ilmoituksen tekeminen tuossa tilanteessa on monimutkainen juttu. Se sa murkkutytön kaverin suuttumaan (plussaa, että kaverisuhde päättyy) ja se saa ap:n tyttären suuttumaan äidilleen niin, että keskusteluyhteys katoaa.

Luottamuksen säilyttäminen on murkun kanssa kaikkein tärkeintä, älä pilaa sitä av-mammojen hysterian vuoksi.

Vierailija
7/28 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. järkyttynyt ap, joka aikoo pian soittaa tuon kaverin äidille

Vierailija
8/28 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 vuotiaasta asti helsingin baareissa väärillä papereilla ja kaveri pani 25 vuotiaita miehiä 12 vuotiaana.

Näin jälkikäteen ajateltuna, itsellänikin jo 10-vuotias tyttö, niin lastensuojeluilmotusta kehiin ja tyttö ei saa enää yökyläillä ym. kaverinsa luona.

Miten tilanteeseesi olisi vaikuttanut ls-ilmoituksen tekeminen? Olisit luultavasti riehaantunut lisää ja päätynyt pahimmassa tapauksessa lastenkotiin. Sellaisen polun kautta on helpompi päätyä vankilaan kuin lukioon.

Vierailija
9/28 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt ainakaan heti tee ls-ilmoitusta. Vai onko ap:n tarkoitus suojella omaa lasta vai saattaa kaveri vaikeuksiin?

Kieltäisin kaverin luo menemisen ja juttelisin lapsen kanssa. Ls-ilmoituksen tekeminen tuossa tilanteessa on monimutkainen juttu. Se sa murkkutytön kaverin suuttumaan (plussaa, että kaverisuhde päättyy) ja se saa ap:n tyttären suuttumaan äidilleen niin, että keskusteluyhteys katoaa.

Luottamuksen säilyttäminen on murkun kanssa kaikkein tärkeintä, älä pilaa sitä av-mammojen hysterian vuoksi.

Vastuullinen aikuinen käytös ei ole lapsen saattamista vaikeuksiin. Lapsi siis EI joudu vaikeuksiin, jos hänestä tehdään ls-ilmoitus, vaan päin vastoin, hän saa apua. On totta, että hän saattaa siitä suuttua, mutta takuulla on parempi, että joku asiaan puuttuu nyt.

Itse olen rikkinäisestä perheestä, ja ryyppäsin lapsena (12-16v), eikä KUKAAN puuttunut. Voi kuinka paljolta olisin säästynyt, jos olisi ollut edes yksi välittävä aikuinen, vaan ei.

On pitkä tie korjata asioita aikuisena. Minäkin sain elämäni kuntoon vasta lähes 30-vuotiaana, mutta "menetin" pahoissa ongelmissa painimiseen lähes vuosikymmenen elämästäni.

Joten ls-ilmoitus lapsesta.

Vierailija
10/28 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko meidän kaveripiiri joi 12-13 -vuotiaasta saakka. Olimme kaikki saman hyvän espoolaisen omakotitaloalueen jälkikasvua ja joukossa ihan tavallisten ihmisten lapsia.

Joku täysi-ikäinen sisar tai tuttu aina haki juotavaa. Ihan tavallisia ja osittain hyvinkoulutettuja meistäkin tuli.. Jos joku olisi tehnyt minusta lastensuojeluun teini-iän viinakokeilujen vuoksi ilmoituksen, niin se olisi ollut minulle ja vanhemmilleni aika iso pala purtavaksi. Nuoret ovat hyviä valehtelemaan.

Vierailija
11/28 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuullinen aikuinen käytös ei ole lapsen saattamista vaikeuksiin. Lapsi siis EI joudu vaikeuksiin, jos hänestä tehdään ls-ilmoitus, vaan päin vastoin, hän saa apua. On totta, että hän saattaa siitä suuttua, mutta takuulla on parempi, että joku asiaan puuttuu nyt.

Itse olen rikkinäisestä perheestä, ja ryyppäsin lapsena (12-16v), eikä KUKAAN puuttunut. Voi kuinka paljolta olisin säästynyt, jos olisi ollut edes yksi välittävä aikuinen, vaan ei.

On pitkä tie korjata asioita aikuisena. Minäkin sain elämäni kuntoon vasta lähes 30-vuotiaana, mutta "menetin" pahoissa ongelmissa painimiseen lähes vuosikymmenen elämästäni.

Joten ls-ilmoitus lapsesta.

En ole myöskään mikään pulsuperheen kasvatti, joten puhun omasta näkökulmastani. Kaikkeen ei tarvitse ottaa sosiaalitointa mukaan, vaikka se onkin sinun elämässäsi ollut näin.

Vierailija
12/28 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että provo, huh huh. Avaa silmät, tällaista tapahtuu! T. järkyttynyt ap, joka aikoo pian soittaa tuon kaverin äidille

Tuo sun kyselys mitä tehdä on enemmänkin provoa.

Lapsen touhujen seuraaminen on nyt se ykkösasia, jota sen ois pitänyt olla tähänkin asti.

Vierailija
13/28 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ls-ilmo voitaisiin sitten yhtä hyvin tehdä tästä ap:n lapsesta. Aika naiivia nimittäin kuvitella, että hän vaan aina on mukana, muttei itse juo. Ja totta kai on äidin itsensä mielikuva se, että se toinen on johdatellut lapsen pahoille teille. Usein totuus on kuitenkin se, että nämä ideat kehittyvät ja toteutetaan ihan yhdessä tuumin.

Enkä tarkoita tuota äidin mielikuvaa moittivana tms, sillä toki tämä ajatus on luonnollinen. Ei omasta lapsestaan osaa ja halua ensimmäiseksi ajatella, että olisi yhtä täysillä mukana tyhmissä ideoissa.

Ja kyllä ne tosi kiltin oloisetkin voivat juopotella. Minäkin olin tosi tunnollinen ja kiltti tyttö, mutta niin vaan sen vanhempien sanoin oikein miellyttävän, kohteliaan, hyväkäytöksisen ja kiltin tyttöporukan kanssa vietettiin kosteita "pyjamabileitä".

Tietysti yleensä tuon ikäisenä juominen on vielä vähäistä, just jossain kaverin kotona kun äiti on vaikka yötöissä tms. Mutta helpostihan se sitten iän myötä siitä voimistuu ja lähdetään kylille rälläämään.

Vierailija
14/28 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn neuvoa tai vertaistukea tilanteeseen. Onko siinä jotain erikoista? Täällähän paljon kysellään ja vaihdetaan ajatuksia. Olen huolestunut, ja siksi kirjoitan tänne. Kuten joku sanoi, teinit osaa valehdella hyvin. Olen hyvin kiinnostunut lapseni asioista, mutta siltikään en olisi uskonut että tällaista saan tietää.

Ai että provo, huh huh. Avaa silmät, tällaista tapahtuu! T. järkyttynyt ap, joka aikoo pian soittaa tuon kaverin äidille

Tuo sun kyselys mitä tehdä on enemmänkin provoa. Lapsen touhujen seuraaminen on nyt se ykkösasia, jota sen ois pitänyt olla tähänkin asti.

Vierailija
15/28 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä, vaikka en voi koko ajan olla tyttöäni vahtimassa, aion tehdä nuo juomishankkeet mahdollisimman vaikeaksi. Jos kyse olisi edes 15-vuotiaista, niin voisin tajuta edes _himpun_ verran. Mutta 12-vuotias on täysi pentu alkoholinkäyttöön! Joo, ja join itsekin 13-14-vuotiaana ja puliukot sormettivat ja yrittivät tunkeutua sisääni, kun olin sammunut. Oi jospa joku olisi tajunnut ja puuttunut. Ei tarvitsisi korjata terapiassa tätä häpeää ja huonoa itsetuntoa.

Ap

Ap

ls-ilmo voitaisiin sitten yhtä hyvin tehdä tästä ap:n lapsesta. Aika naiivia nimittäin kuvitella, että hän vaan aina on mukana, muttei itse juo. Ja totta kai on äidin itsensä mielikuva se, että se toinen on johdatellut lapsen pahoille teille. Usein totuus on kuitenkin se, että nämä ideat kehittyvät ja toteutetaan ihan yhdessä tuumin. Enkä tarkoita tuota äidin mielikuvaa moittivana tms, sillä toki tämä ajatus on luonnollinen. Ei omasta lapsestaan osaa ja halua ensimmäiseksi ajatella, että olisi yhtä täysillä mukana tyhmissä ideoissa. Ja kyllä ne tosi kiltin oloisetkin voivat juopotella. Minäkin olin tosi tunnollinen ja kiltti tyttö, mutta niin vaan sen vanhempien sanoin oikein miellyttävän, kohteliaan, hyväkäytöksisen ja kiltin tyttöporukan kanssa vietettiin kosteita "pyjamabileitä". Tietysti yleensä tuon ikäisenä juominen on vielä vähäistä, just jossain kaverin kotona kun äiti on vaikka yötöissä tms. Mutta helpostihan se sitten iän myötä siitä voimistuu ja lähdetään kylille rälläämään.

Vierailija
16/28 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos hänellä on tuollainen kaveri. Vaikka mitä väittäisi, niin ihan varmasti on ainakin kokeillut. Ja rööki on varmasti myös kehissä.

Itse jos saisin tuollaisen tietää niin tekisin varmaankin ls-ilmoituksen ja kieltäisin tiukasti lastani viettämään aikaa tuon kaverin kanssa, ainakin viikonloppuisin.

Itse oon pieneltä paikkakunnalta kotoisin ja siitä porukasta, jotka rupesivat ryyppäämään jo 12-13-vuotiaina ei ole edes kovin moni hengissä enää. Osa on saanut myöhemmin otteen elämästä mutta heistäkin kaikki ovat perusduunareita, AMK:n korkeintaan käyneitä. Alkoholi koukuttaa ja saa aikaan huomattavasti suurempaa tuhoa aivoissa lapsilla mitä 12-vuotiaskin on kuin että rupeaisi vaikka lukiossa tai ysiluokalla kokeilemaan.

Vierailija
17/28 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä, vaikka en voi koko ajan olla tyttöäni vahtimassa, aion tehdä nuo juomishankkeet mahdollisimman vaikeaksi. Jos kyse olisi edes 15-vuotiaista, niin voisin tajuta edes _himpun_ verran. Mutta 12-vuotias on täysi pentu alkoholinkäyttöön! Joo, ja join itsekin 13-14-vuotiaana ja puliukot sormettivat ja yrittivät tunkeutua sisääni, kun olin sammunut. Oi jospa joku olisi tajunnut ja puuttunut. Ei tarvitsisi korjata terapiassa tätä häpeää ja huonoa itsetuntoa.

Ap

Ap

Oikeasti, tuollainen pikkutyttö humaltuu todella nopeasti ja sammuu tai pahimmassa tapauksessa saa alkoholimyrkytyksen. Jos juovat joidenkin aikuisten miesten kanssa niin ihan varmasti hyväksikäytön mahdollisuus on todennäköinen. Jos rakastat lastasi niin otat nyt tiukasti ohjakset käsiisi! Ei tuon ikäisellä ole minkäänlaista itsesuojeluvaistoa vielä.

Vierailija
18/28 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan AMK:n käyneitä. PRkl mitä luusereita. Huoh.

Terv. yliopistossa, mutta ei ole tullut mieleenikään, että olisin jotenkin parempi kuin amiksen tai amk:n käyneet ystäväni. Tai kukaan, mitään työtä tekevä ihminen.

Itsehän olen piakkoin suurella todennäköisyydellä työtön maisteri, on se sitten niin hemmetin hienoa se, on.

Vierailija
19/28 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan AMK:n käyneitä. PRkl mitä luusereita. Huoh.

Terv. yliopistossa, mutta ei ole tullut mieleenikään, että olisin jotenkin parempi kuin amiksen tai amk:n käyneet ystäväni. Tai kukaan, mitään työtä tekevä ihminen.

Itsehän olen piakkoin suurella todennäköisyydellä työtön maisteri, on se sitten niin hemmetin hienoa se, on.

Olen itse suorittanut sekä AMK että maisteritutkinnon ja voin sanoa, että pienessä maalaisamk:ssa on osa sakista kyllä niin pölhöä ettei mitää rajaa. Ainoat pelkän peruskoulun käyneet ja ehkä amiksen keskeyttäneet ihmiset joita tunnen, ovat olleet noita jo ala-asteella tai seiskaluokalla ryyppäämisen aloittaneita. Koulutus antaa kuitenkin jonkinlaista turvaa elämässä ja valmiuksia. Kyllä minä ainakin omien lasteni kohdalla toivon, että voisivat opiskella itsensä ammattiin ja että elämän eväät olisivat muutenkin paremmat kuin ryyppäämminen lapsena epämääräisten juoppojen kanssa.

Vierailija
20/28 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö uhmaa ja uhittelee, kiroilee ja huutaa. Paha mieli. Mitenköhän tämä päättyy..

Ap

Ja kyllä, vaikka en voi koko ajan olla tyttöäni vahtimassa, aion tehdä nuo juomishankkeet mahdollisimman vaikeaksi. Jos kyse olisi edes 15-vuotiaista, niin voisin tajuta edes _himpun_ verran. Mutta 12-vuotias on täysi pentu alkoholinkäyttöön! Joo, ja join itsekin 13-14-vuotiaana ja puliukot sormettivat ja yrittivät tunkeutua sisääni, kun olin sammunut. Oi jospa joku olisi tajunnut ja puuttunut. Ei tarvitsisi korjata terapiassa tätä häpeää ja huonoa itsetuntoa. Ap Ap

Oikeasti, tuollainen pikkutyttö humaltuu todella nopeasti ja sammuu tai pahimmassa tapauksessa saa alkoholimyrkytyksen. Jos juovat joidenkin aikuisten miesten kanssa niin ihan varmasti hyväksikäytön mahdollisuus on todennäköinen. Jos rakastat lastasi niin otat nyt tiukasti ohjakset käsiisi! Ei tuon ikäisellä ole minkäänlaista itsesuojeluvaistoa vielä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi