Valelesbot huijaavat kelaa
Yle: Valelesbot huijaavat Kelaa
Julkaistu: 09.12.2011 21:42
Yle kertoo nuorten huijauksista, joissa pyritään harhauttamaan Kansaneläkelaitosta parempien etuuksien toivossa.
Virallisessa parisuhteessa elävät nuoret saavat Kelalta korotettua opintotukea.
Kotona asuvien nuorien opintotuen määrään ei myöskään vaikuta vanhempien tulot, kuten alle 20-vuotiailla yleensä.
Kelan mukaan käytäntö on laillinen eikä se lähde katsastamaan liittojen aitoutta.
- Lainsäätäjä on katsonut, että avioliitossa eläville kuuluu suurempi tuki. Kela ei lähde kyselemään sen perään, millä perusteella avioliitto on solmittu tai parisuhde rekisteröity, opintotukiasioiden etuuspäällikkö Ilpo Lahtinen kertoo Yle Lahdelle.
Jutussa on haastateltu kahta lahtelaisnuorta, jotka ovat oikeasti pelkkiä ystäviä, mutta rekisteröivät valheellisen parisuhteensa maistraatissa tukien toivossa.
Tiia ja Ida -salanimillä esiintyvät nuoret naiset kertovat Ylelle, koska Tiia ei olisi muuten ollut oikeutettu Kelan opintotukeen.
- Mä en saa muuten opintotukea ollenkaan. Mainitsin siitä kaverille, koska tiesin, että hän lähtee aika helposti yllytyshulluihin juttuihi, Tiia sanoo.
- Ensin pidin sitä vitsinä, mutta kun ajattelin tarkemmin, niin rahaa siitä saa, lisää Ida
- 447 euroa kuussa, Tiia hihkuu.
Lähde: Yle Lahti
IS
Kommentit (29)
Meillä on täällä ihan samanlaista, tuissa sosiaalietuuksissa, työmatka-autoilussa you name it...
Siitä verot ja käteen jää yhteensä siis tuki + asumislisä 469 €. Tuo asumislisä on kyllä aika naurettava, en muista mikä vuokran tulee olla, että saa sen täysimääräisenä, mutta vaikka vuokra olisi siitä kuinka paljon korkeampi tahansa niin lisää ei saa. Ja ongelmahan on se, että ainakaan Helsingissä alle sen rajahinnan ei saa edes opiskelijakämppää. Itse siis asun opiskelijakämpässä ja rajavuokra ylittyy paukkuen. Ihan hauskaa tietenkin, että tuo asumislisä on täysin sama joka puolella Suomea. Hyvähän sillä on jossain Pohjoisemmassa asua.
Ja tosiaan, kuten joku jo sanoikin, nykyään EI enää avo-/aviopuolison tulot vaikuta opintotukeen. Luojan kiitos. Siinä nyt ei ollut MITÄÄN järkeä. Ihan kuin mun avomies mua elättäis. Kyllä mä ihan omilla opintotuillani elän.
Sit tuo alkuperäinen: jos mulla olis tuo tilanne ja mnahdollisuus tehdä noin, niin varmaan tekisin. Koska eihän siinä ole mitään järkeä, että avioliitossa saa enemmän rahaa.
Silloin kun meidän piti muuttaa, missään ei todellakaan ollut kolmioita alle 900€/kk. Tai joo, yksi taisi olla Kontulassa ja sinne en suostu muuttamaan ja toinen Tapulikaupungissa, joka on paitsi kamalaa aluetta mutta myös aivan mahdoton paikka miehen työmatkaa ajatellen (meillä ei ole autoa). Kantakaupungista emme edes hakeneet emmekä ole siellä asuneet, give me a break.
6kk etsimme asuntoa ja ne kohteet olivat kelvottomia, jotka noihin sossun kriteereihin menivät. Tietenkin jonkun mielestä köyhän kuuluu asua vaikka sillan alla ja olla siitäkin kiitollinen, mutta oman arkensa hankaloittaminen mm. 1,5h työmatkoilla yhteen suuntaan ei ole mielestäni järkevää. Ja jos alue on tosiaan sellainen, että tietää ettei siellä viihdy, mitä järkeä? Kaupungille olemme hakeneet nyt 3 vuotta putkeen asumaan, yhtäkään tarjousta ei ole tullut.
myös valeheterot, heterot, valehomot, homot ja lebotkin kavereiden kanssa.
Tässä nyt on vaan käytetty raflaavasti sanaa valelesbo.
rahoilla, täytynee karsia hieman vaatimustasoa. Kyllä ainakin etuovi.fi-palvelusta löytyy runsaasti alle 900 euron vuokra-asuntoja yksityisiltäkin markkinoilta. Näyttäisivat olevan tuollaisia 55-66 neliöisiä kaksioita ja pari kolmiokin siellä on. Itä-Helsinkiä on aika paljon tarjolla. Miksei 3 henkeä voi asua tällaisessa asunnossa?
Meidän kolmehenkinen perhe asui 50-neliöisessä kaksiossa(lapsella oma huone, aikuisten sänky olkkarissa) opiskeluaikana useamman vuoden. Nyt "rikkaina" akateemisessa ammatissa olevina asumme 64-neliöisessä kolmiossa (kylläkin hyvällä alueella) ihan omasta valinnasta.
sehän riippuu perheen tarpeista. Meidän 3-henkinen perhe ei ikinä mahtuisi 50 neliön kaksioon. Tosin meillä on käynyt tuuri ja olemme saaneet kaupungilta halvan asunnon. Ja ainakaan me emme yksinekrtaisesti halunneet muuttaa Itä-Helsinkiin, jossa ne halvat asunnot sijaitsevat yleensä jollain ikävällä alueella.
kolme ihmistä ei tarvii kolmiota, kuten jo sanottiinkin.
Ja kyllä, jos on köyhä niin ei ole niin paljon valinnanvaraa. Niin se vaan on tässä maailmassa. Emme elä idealistisessa, toimivassa kommunismissa (jollaista ei olekaan, koska ihminen on ahne p'ska).
Kyllä minä ennemmin muuttaisin ei-niin-täydelliselle alueelle, jossa olisi käytännössä mahdollista elää kuin väen vängällä asuisin jossain ihqussa paikassa persaukisena. Ei se ole sossun vika, jos todellisuudessa olisi mahdollisuus asua heidän laatimien rajojen puitteissa, mutta sinä et vain suostu.
Toi työmatkajuttu on asia erikseen, semmoiseen ei tietenkään kannat ruveta, että kaikki aika menee töissä ja työmatkoilla, se ei ole elämisen arvoista elämää.
Vielä: Kontula on ihan ok. Vaikkei viihtyisikään täysin rinnoin niin kyllä sielläkin (kuten melkein missä tahansa) sen muutaman vuoden elää että saa asiansa kondikseen, vaikka työtä, vaikka kakarat kouluun jne. Ihme nurinaa. Ei täällä Suomessa nyt ainakaan vielä ole semmoisia oikeesti vaarallisia ghettoja. Kyllä täällä ihan joka paikassa voi elää normaalia elämää. Noi "huonot alueet" nyt on ihan vaan porvarien hienostelunyrpistelyä.
Meille siis kelpasi paria slummia lukuunottamatta koko itäinen Helsinki ja sen lukuisat lähiöt. Emme tarvinneet parveketta, hissikään ei ollut toivelistalla. 3 huonetta oli, koska tarkoitus olisi asua samassa paikassa niin kauan että tuo lapsi käy koulunsa eli tarvitsee jossain vaiheessa oman huoneen.
Kohteet jotka hylkäsimme olivat mm. seuraavanlaisia:
* Edullinen kolmio Puotilassa, putkiremontti alkamassa ensi vuonna.
* Pilkkahintainen kolmio Roihuvuoressa, asunnon kunto "välttävä" eikä siellä saanut tehdä muutostöitä koska vuokraaja oli myymässä kohdetta lähivuosina.
* Itäkeskuksessa sijainnut kolmio, jota vuokrasi ulkomaalainen mies. Kävimme paikan päällä ja käännyimme samantien pois; rapun edessä oli verta, pihalla pyöri epämääräisen oloista sakkia ja lasten leikkipihasta oli poltettu osa kalusteista.
Jos jollekin nämä kohteet kelpaisivat, niin ok. Minä en kuitenkaan tahtonut pienen lapsen kanssa niihin muuttaa ja onneksi mieskin oli samaa mieltä. Ihan kaikkea ei kannata uhrata nöyryyden alttarilla!
kolme ihmistä ei tarvii kolmiota, kuten jo sanottiinkin.
Ja miksi muka ei? Ota huomioon, että perheitä on erilaisia, kaikilla on erilaiset tarpeet. Eräs tuttavani työskentelee kotona, joten heidän kolmiostaan on yksi huone käytännössä työhuone. Hän ei pysty tekemään töitä keittiössä tai olkkarissa, jossa on ääniä, eikä myöskään makuuhuoneessa enää lapsen mentyä nukkumaan.
Kyllä lähtökohta pitäisi olla, että liian ahtaasti ei tarvitse asua. Ahtaus aiheuttaa stressiä ja riitoja. Ne ajat, kun iso perhe asui hellahuoneessa, ovat menneisyyttä. Turha haikailla niitä enää.
Ja kyllä, jos on köyhä niin ei ole niin paljon valinnanvaraa. Niin se vaan on tässä maailmassa.
Mutta se, onko tuo oikein, on ihan toinen juttu.
Vielä: Kontula on ihan ok. Vaikkei viihtyisikään täysin rinnoin niin kyllä sielläkin (kuten melkein missä tahansa) sen muutaman vuoden elää että saa asiansa kondikseen, vaikka työtä, vaikka kakarat kouluun jne. Ihme nurinaa. Ei täällä Suomessa nyt ainakaan vielä ole semmoisia oikeesti vaarallisia ghettoja. Kyllä täällä ihan joka paikassa voi elää normaalia elämää. Noi "huonot alueet" nyt on ihan vaan porvarien hienostelunyrpistelyä.
Kontula on ok, jos tykkää. Minä en tykkää. En toki kuvittele sen olevan "vaarallinen ghetto", mutta mielestäni se alue vain on epäviihtyisä. En näe mitään syytä sitkutella muutamaa vuotta jossain, missä ei halua asua.
Systeemi on kyllä niin hatusta vedetty.. Mulla tilanne että saan opintotukea vain sen reilu 200e, koska minulla on lapsi. Jos ei olisi lasta, saisin sen 400e ja pärjäisin sillä ihan hyvin. Nyt täytyy ottaa lainaa. ( asumistukea tms. En saa) ihan kuin lapsi jotenkin kasvattaisi tulojamme. Miksi perheellisiä syrjitään tällä tavalla? Tunnen olevani todella eriarvoisessa asemassa muihin opiskelijoihin nähden.