Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valelesbot huijaavat kelaa

Vierailija
10.12.2011 |

Yle: Valelesbot huijaavat Kelaa

Julkaistu: 09.12.2011 21:42

Yle kertoo nuorten huijauksista, joissa pyritään harhauttamaan Kansaneläkelaitosta parempien etuuksien toivossa.

Virallisessa parisuhteessa elävät nuoret saavat Kelalta korotettua opintotukea.

Kotona asuvien nuorien opintotuen määrään ei myöskään vaikuta vanhempien tulot, kuten alle 20-vuotiailla yleensä.

Kelan mukaan käytäntö on laillinen eikä se lähde katsastamaan liittojen aitoutta.

- Lainsäätäjä on katsonut, että avioliitossa eläville kuuluu suurempi tuki. Kela ei lähde kyselemään sen perään, millä perusteella avioliitto on solmittu tai parisuhde rekisteröity, opintotukiasioiden etuuspäällikkö Ilpo Lahtinen kertoo Yle Lahdelle.

Jutussa on haastateltu kahta lahtelaisnuorta, jotka ovat oikeasti pelkkiä ystäviä, mutta rekisteröivät valheellisen parisuhteensa maistraatissa tukien toivossa.

Tiia ja Ida -salanimillä esiintyvät nuoret naiset kertovat Ylelle, koska Tiia ei olisi muuten ollut oikeutettu Kelan opintotukeen.

- Mä en saa muuten opintotukea ollenkaan. Mainitsin siitä kaverille, koska tiesin, että hän lähtee aika helposti yllytyshulluihin juttuihi, Tiia sanoo.

- Ensin pidin sitä vitsinä, mutta kun ajattelin tarkemmin, niin rahaa siitä saa, lisää Ida

- 447 euroa kuussa, Tiia hihkuu.

Lähde: Yle Lahti

IS

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos vielä pääsisi vähän kokeilemaan kaupan päälle sitä bihahteluakin...

Vierailija
2/29 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää onkin yksi suurimpia ongelmia tämän päivän Suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

reilumpaa näin. On niitä, jotka eivät saa opintotukea tai saavat hyvin vähän vanhempien tulojen perusteella, vaikkei vanhemmat tue mitenkään täysi-ikäisen nuoren opiskelua tai asumista.

Vierailija
4/29 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku on eronnut avioliitosta 3x, moni kohottaa kulmia. Se on niin näkyvää, että asuu eri sukupuolen kanssa.

Mutta jos joku on eronnut 3x rekisteröidystä parisuhteesta, ei sitä kukaan edes noteeraa. Kukaan ei edes tiedä, että on ollut "suhteessa". Iän ajan ovat opiskelijat asuneet yhdessä, kenellekään ei ole tullut edes mieleen, että saattaisivat olla rakastuneita.

Opintotukia pitäisi muutenkin uusia.

Vierailija
5/29 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kenenkään ei tarttis huijata. On täysin perseestä, että vanhempien tulot vaikuttavat täysi-ikäisen opintotukeen.

t: YTM

Vierailija
6/29 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteella avioliitossa olevat saavat suurempaa tukea? Eihän siinä ole mitään järkeä. Onko taas joku kiihkouskovainen ollut lakia säätämässä.

Vierailija
7/29 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis suurin ongelmahan tässä on tuo ihan järjetön peruste korotetulle tuelle. Miten avioliitto vaikuttaa opiskelijan menoihin? Miksi aviopari tarvitsee enemmän rahaa kuin avopari tai sinkku? Itse asiassa sinkkuhan sitä rahaa enemmän tarvitsee, kun pariskunta, jonka osapuolet jakavat kustannukset kuten asumismenot, sähkölaskun ym. Yksineläminen on kalliimpaa kuin kaksineläminen, ja miten taas avoliitto eroaa avioliitosta rahanmenon suhteen? - Ihan uskomaton pykälä taas kerran!

Vierailija
8/29 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toisen tulot alkaa vaikuttamaan toisen tukiin. Vaikkei mitään parisuhdetta oikeasti oleolemassakaan vaan solukämppä. Yritä sitten solukaverilta pyytämään rahaa, kun kelan mukaan on pariskunta kyseessä...

Vierailija
9/29 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toisen tulot alkaa vaikuttamaan toisen tukiin. Vaikkei mitään parisuhdetta oikeasti oleolemassakaan vaan solukämppä. Yritä sitten solukaverilta pyytämään rahaa, kun kelan mukaan on pariskunta kyseessä...

eivät vaikuta enää opintotukeen.

Ihmettelen kovasti, kuinka ahtaalle opiskelijoita ajetaan. Tuki on mitätön!

Itse olen tällä hetkellä tt-tuella kotona alle vuoden ikäisen lapsen kanssa ja hämmästyin kun tt-tuen perusosaa nostetaan ensivuoden alusta ihan älyttömästi.

Loisten on helpompi loisia jatkossa, mutta ammattia opiskelevat nuoret vedetään ihan piippuun tukien riittämättömyydellä. jos et halua lainaa ottaa, pitää sitten vääntää niskalimassa hanttihommia koulun päälle ja joskus ne koulut sitten jäävät käymättä töiden takia.

Vierailija
10/29 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää elää lainaksi, vaikka mitään takeita edes pätkätyöpaikasta ei ole. Aikuiselämäänsä aloitteleva nuori joutuu ottamaan lainaa, vaikka samaan aikaan uutiset huutavat että älkää nyt helvetissä velkaantuko kun lama iskee kohta. Alle 25-vuotias opiskelee ja elää lainaksi MUTTA yli 25-vuotias VOI OPISKELLA TYÖTTÖMYYSETUUDELLA! Mihin TÄMÄ perustuu??

Nuori = oman maansa B-luokan kansalainen!

Vierailija
11/29 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei kai se voi olla huono asia, että toimeentulotukeakin korotetaan. - Toki on niitä "loisia", jotka huijaavat yhteiskuntaa, mutta itse asiassa tutkimusten mukaan tukien ALIKÄYTTÖ on maassamme yleisempää kuin niiden väärinkäyttö. Ota huomioon, että tt-tuella on myös paljon oikeasti apua tarvitsevia: sairaita, tahattomasti työttömiä, pienten lasten vanhempia ja yksinhuoltajia jne. Pitäisikö heidätkin ajaa ahtaalle, jotta niillä loisilla ei olisi helppoa? SUURIN OSA tukia käyttävistä kuitenkin ihan oikeasti niitä tarvitsee, ja pelkkä tukibyrokratia on tehty niin vaikeaksi, että - kuten jo aiemmin mainitsin - tukia alikäytetään jatkuvasti: ihmiset, jotka niihin olisivat oikeutettuja eivät jaksa taistella niitä itselleen muutenkin vaikeissa ja kuormittavissa elämäntilanteissa.

Jos jonkun mielestä elämä työttömänä luuserina tt-tuen varassa on niin siistiä ja leipä niin leveä, ettei edes yritä/halua pyrkiä parempaan elämässään, niin en minä ainakaan häntä kadehdi.

Vierailija
12/29 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteella avioliitossa olevat saavat suurempaa tukea? Eihän siinä ole mitään järkeä. Onko taas joku kiihkouskovainen ollut lakia säätämässä.

kun kerta lesbotkin sitä rahaa saa...

Vierailija
13/29 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

no tässäkin itse asiassa suositaan lesbo ja homopareja eli he voivat asua yhdessä ilman että heitä katsotaan muuksi kuin kämppäkavereiksi. Kun taas eri sukupuolta olevan eivät voi asua kämppiksinä.

Vierailija
14/29 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei kai se voi olla huono asia, että toimeentulotukeakin korotetaan. - Toki on niitä "loisia", jotka huijaavat yhteiskuntaa, mutta itse asiassa tutkimusten mukaan tukien ALIKÄYTTÖ on maassamme yleisempää kuin niiden väärinkäyttö. Ota huomioon, että tt-tuella on myös paljon oikeasti apua tarvitsevia: sairaita, tahattomasti työttömiä, pienten lasten vanhempia ja yksinhuoltajia jne. Pitäisikö heidätkin ajaa ahtaalle, jotta niillä loisilla ei olisi helppoa? SUURIN OSA tukia käyttävistä kuitenkin ihan oikeasti niitä tarvitsee, ja pelkkä tukibyrokratia on tehty niin vaikeaksi, että - kuten jo aiemmin mainitsin - tukia alikäytetään jatkuvasti: ihmiset, jotka niihin olisivat oikeutettuja eivät jaksa taistella niitä itselleen muutenkin vaikeissa ja kuormittavissa elämäntilanteissa.

Jos jonkun mielestä elämä työttömänä luuserina tt-tuen varassa on niin siistiä ja leipä niin leveä, ettei edes yritä/halua pyrkiä parempaan elämässään, niin en minä ainakaan häntä kadehdi.

olen siis itse pienen lapsen yksinhuoltaja ja elän tällä hetkellä sillä tt-tuella.

Ollaan pärjätty ihan hyvin kulunut vuosi nykyisellä tuella, tokihan se on ollut lähestulkoon kädestä suuhun elämistä, mutta ei valittamista. Tammikuussa tuleva tuki on pitkälti yli 100€ enemmän nykyiseen verrattuna ja se on mielestäni tosi paljon.

Tokihan asumiskustannukset, ruoan hinta ja palvelut ovat nousseet paljon viimeaikoina, mutta silti hämmästelen näin suurta korotusta perusosaan.

Vierailija
15/29 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan päinvastoin erotaan, ainakin paperilla. Siis onko uutisessa kyse edelleen kotona asuvista nuorista, joiden opintotukiin ei nyt vanhempien tulojen perusteella sovelleta tarveharkintaa koska ovat viralllisessa parisuhteessa?

Vierailija
16/29 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niihinkin saisi tulla korotus (oma tukeni täysimääräisenä 520€ lapsikorotuksella) ja asumismenojen huomiointia pitäisi korottaa ehdottomasti! Esim. sossu ja Kela molemmat katsovat, että 3hlöä Helsingissä saa asunnon alle 900€/kk. Käytännössä tuo toteutuu vain niillä, jotka onnistuvat saamaan kaupungin asunnon- muut joutuvat maksamaan omasta pussistaan enemmän ja joissakin tapauksissa sossu kieltäytyy osallistumasta vuokraan + velvoittaa muuttamaan. Itsekin olen ollut tuossa tilanteessa ja kysynyt suoraan, että mistä minulle löytyisi asunto kun niitä ei ole edes asunnottomille. Siihen ei osannut sossu vastata, valitti vaan vuokran suuruudesta.

Vierailija
17/29 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niihinkin saisi tulla korotus (oma tukeni täysimääräisenä 520€ lapsikorotuksella) ja asumismenojen huomiointia pitäisi korottaa ehdottomasti! Esim. sossu ja Kela molemmat katsovat, että 3hlöä Helsingissä saa asunnon alle 900€/kk. Käytännössä tuo toteutuu vain niillä, jotka onnistuvat saamaan kaupungin asunnon- muut joutuvat maksamaan omasta pussistaan enemmän ja joissakin tapauksissa sossu kieltäytyy osallistumasta vuokraan + velvoittaa muuttamaan. Itsekin olen ollut tuossa tilanteessa ja kysynyt suoraan, että mistä minulle löytyisi asunto kun niitä ei ole edes asunnottomille. Siihen ei osannut sossu vastata, valitti vaan vuokran suuruudesta.

Vierailija
18/29 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut avoliitossa ja kämppiksen kanssa opiskeluaikoina. Sain rahaa Kelasta muutaman kympin erolla lähes saman verran.

Pelkän kämppiksen kanssa etuudet olivat jopa isomat tuohon aikaan (5 v sitten). Typerä juttu, jossa toimittaja ei selvästi ole itse ollut opiskelija vuosikymmeniin..

Vierailija
19/29 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

rahoilla, täytynee karsia hieman vaatimustasoa. Kyllä ainakin etuovi.fi-palvelusta löytyy runsaasti alle 900 euron vuokra-asuntoja yksityisiltäkin markkinoilta. Näyttäisivat olevan tuollaisia 55-66 neliöisiä kaksioita ja pari kolmiokin siellä on. Itä-Helsinkiä on aika paljon tarjolla. Miksei 3 henkeä voi asua tällaisessa asunnossa?

Meidän kolmehenkinen perhe asui 50-neliöisessä kaksiossa(lapsella oma huone, aikuisten sänky olkkarissa) opiskeluaikana useamman vuoden. Nyt "rikkaina" akateemisessa ammatissa olevina asumme 64-neliöisessä kolmiossa (kylläkin hyvällä alueella) ihan omasta valinnasta.

Vierailija
20/29 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että kyllä tosiaan niitä asuntoja alle 900e/kk löytyy myös helsingistä, jos laskee hiukan vaatimustasoa. Itse ollaan asuttu Helsingissä aina alle 800e/kk vuokralla (joka siis maksetaan täysin miehen palkasta ja mun kotihoidontuesta). Jos tilanne olisi niin surkea, että yhetiskunnan pitäisi maksaa asumisemme, en voisi kuvitellakaan tämän hienompaa, suurempaa ja kivemmalla alueella sijaitsevaa asuntoa. Kaikki tyytyköön siihen mihin on milloinkin varaa, ok? :)

Ps. Kantakaupungista et luonnollisestikaan saa kaksiota tuohon hintaan, mutta lähiöissä alkaa olla huimasti halvempaa, ja niiden kyllä todella pitäis kelvata tuossa tilanteessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi