Lyhennetty työaika - voiko pomo estää?
Mulla on ekaluokkalainen poika ja nyt tahtoisin olla enemmän sen kanssa ja tehdä esim 30 h:n työviikkoa, siis 6,5 h:n päivää. Duunini on kuitenkin vaikeasti korvattava "avainpaikka" ja henkilöstöosastolla oltiin nihkeitä, kun asiasta kyselin.
Jostain muistan kuitenkin kuulleeni, ettei työnantaja voi estää eka- tai tokaluokkalaisten vanhempien lakisääteistä oikeutta tehdä lyhennettyä työaikaa, onko todella näin?
Onko kellään kokemuksia siitä, jos työnantaja ei tue tällaisessa asiassa, voiko evätä oikeuden?
Kommentit (8)
Olen itse tehnyt nelipäiväistä työviikkoa tämän syksyn. Suosittelen kaikille, mikäli on vaan mahdollista. Tällä viikolla olin töissä 6.12. takia noina neljänä päivänä, mutta vain tuon 6,5h/pv. Oli vähän hankalaa lähteä aikaisemmin; joten olen tyytyväinen maanantaivapaaseeni. Toivottavasti saat asian järjestykseen. Rohkeasti vaan esimiehen kanssa puhumaan!
-Jos kerta kaikkiaan on mahdotonta saada työsi aikataulua muutettua, sinut voidaan siirtää toiseen tehtävään. Jos olet esim. respassa yksin ja sen oltava aina auki klo 8-16 jotta asiakkaat pääsevät sisään, ja ei onnistuta saamaan ketään tekemään niitä tunteja mitä sinulta jää pois, saatetaan tehtävään palkata toinen ja sinut siirtää firman sisällä toiseen tehtävään.
-Työnantaja saattaa ehdottaa sitä, että lyhennetty työaika on niin että ma-to 8-16 ja perjantai kokonaan vapaana.
Ja tälläinen järjestelmä on itse asiassa ihan hyvä, jos esim. isä ma. vapaalla, äiti pe. vapaalla ja ke. lapsi menee suoraan harrastukseen koulusta, ja jos vaikka ti. sattuu olemaan pitkä koulupäivä niin ei jää kun yksi yksinäinen iltapäivä/vko, eli to.
Mutta tosiaan, sinulla on oikeus lyhennettyyn työaikaan, mutta ei se työpaikkasi kuitenkaan ole ihan "oikeudeton" tuossa tilanteessa. Eli voivat tehdä järjestelyjä mitkä muuttavat vähän työnkuvaasi jos olet sellaisessa työssä että kertakaikkiaan työpäivien lyhentäminen ei onnistu.
Työntekijällä on subjektiivinen oikeus perhevapaisiin edellyttäen kuitenkin ilmoitusaikojen noudattamista. Osittaisen hoitovapaan osalta työnantaja voi tietyissä tapauksissa kieltäytyä antamasta vapaata = vapaasa aiheutuu merkittävää haittaa
Tämän pohjalta itse ajattelen ,että työnantajan pitää pystyä tarkemmin sanomaan miksi vapaata ei voi antaa. Ei ole tapana ei riitä. Itse olen johtavassa asemassa ja teen 30 h viikoa. Itse asiassa saan palkan noista tunneista, mutta käytännössä työaika tahtoo hieman venyä
Ensi viikolla neuvottelen lisää!
t. ap
Minä olisin halunnut tänä syksynä tehdä osittaista hoitovapaata, mutta esimies ei suostunut.
Työnantaja voi kieltäytyä osittaisen hoitovapaan antamisesta vain poikkeuksellisesti, jos vapaasta aiheutuu tuotanto- tai palvelutoiminnalle vakavaa haittaa, joka työnantajan on perusteltava.
Mutta ei silloin jos se kerta kaikkiaan ei onnistu. Jos vaikka iltapäiväkerhon ohjaaja haluaa tehdä lyhennettyä työpäivää, niin jokainen ymmärtää ettei siihen voida suostua koska työajat ovat muutenkin sellaiset että ne pienet koululaiset pääsevät siihen ip-kerhoon. Jos kunnan ip-kerho, niin kunta saattaa pystyä osoittamaan toisen työpaikan vaikka apulaiseksi kirjastoon tai vanhustentaloon, mutta yksityinen ip-kerho ei tuollaiseen yleensä pysty. Eli riippuu ap:n työpaikasta ja työtehtävistä onnistuuko. Yleensä onnistuu, mutta on työapikkoja ja ammatteja joissa se ei onnistu.
googlaa osittainen hoitovapaa, saat faktatiedot kelan sivuilta tai finlex.fi:n lakitietokannasta.