Kotiäidit, miten te pärjäätte?
Kuinka te pärjäätte rahallisesti kotona, jotka jäitte kotihoidontuelle? Olettaen nyt että miehenne ei omaisuuksia tienää, meillä mies tienaa 1700e/kk.
Haluaisin kovasti jäädä kotiin ainakin siihen asti että lapsi olisi 1½-2 vuotias, mutta rahatilanne tuntuu mahdottomalta. Minulla ei ylpeys anna periksi elää mieheni siivellä..
Tällä hetkellä saan äippärahaa n. 700e/kk + lapsilisä ja tuntuu että tämä on minimi millä pärjään (pystyn maksamaan n. 40% ruokalaskustamme, ostamaan ruuat 8 eläimelle, jotka hankin ennen nykyistä miestäni, joten eivät ole miehen elätysvastuulla, vaikka joskus niiden ruuasta osan maksaakin, puolet vuokrasta, omat laskuni ja lyhentää minimimäärän omasta autolainan puolikkaastani) Ja tämä autolainan puolikas on tosiaan kuusta riippuen n. 50-100e, auto on puoliksi ostettu ja puolet siitä haluan myös maksaa, joten lainasta luopuminen ei ole vaihtoehto..
Tulot tippuisivat noin 300e jos jäisin kotiin äippäloman jälkeen.. Ihan mahdoton yhtälö?:(
Kommentit (104)
Noin 4000 miehen tulot bruttona kuussa eli kyllä sillä ihan hyvin pärjää. Koen, ettei meiltä puutu mitään. Lisäksi laitoin säästöön kun olin vielä töissä, sain noin 6000 euroa säästöön ja niitä rahoja käytän nyt hoitovapaalla ollessani. Lisäksi kohta pidän kesälomat pois, mitä en ehtiny töissä pitää ja tilille tulee pari tonnia nettona rahaa. Sillä voi tehdä jonkun kivan matkan :)
Niin ja ei tuo säästämäni 6000 euroa ihan itsestään tullut, olen vain sellainen, etten oikein osaa tuhlata mihinkään (paitsi lasten vaatteisiin, mutta nekin ostan kirpparilta ja huutiksesta ja myyn käytön jälkeen eteenpäin)
"En halua olla miehestäni riippuvainen. Tai huomata jos vaikka ero tulisi että oho, milläs nyt pärjään ja mitäs nyt teen kun elättäjä lähti kävelemään."
Millä pärjää??? menee töihin ja tienaa =) Näinhän ne yksinhuoltajat tekee =D
"Ilman elättävää miestä et sinäkään olisi tasan maannut 10 vuotta kotona"
Tää on jo ihan järkky-loukaava. Onko kirjoittaja itse hoitanut pieniä lapsia kotona? Eihän siinä hoidossa ja kodin järjestyksen ja siisteyden ylläpidossa ole mitään haasteita/vaikeuksia. Täällä makaamme päivät pitkät, muksut ja niiden harrastukset hoitavat itse itsensä =)
eikä reilua eikä yleensä mahdollista, että jos toinen on hoitovapaalla niin maksetaan kaikki puoliksi. Meillä on työssäollessa suunnilleen sama (keskiverto) palkka, ns. omat rahat ja normaalisti kaikki maksetaan puoliksi. Mutta aina jos toinen on ollut hoitovapaalla, niin toinen on hoitanut kaikki asumiskustannukset ja suuremman osan yhteisistä laskuista. Tietenkin! Koska molemmat ovat olleet sitä mieltä, että lapsi hoidetaan kotona pitkään ja kotihoidontuki + lapsilisä ei vaan riitä 50%:iin yhteisistä kuluista. En minäkään tykkää olla elätettävänä, mutta en nyt olisi tuon asenteeni takia lykännyt lasta alle vuotiaana hoitoon :D Meillä tosin asiaa tasoitti se, että molemmat olivat vuoroin elätettävänä. Voisiko teilläkin miehesi jäädä jossain vaiheessa hoitovapaalle?
Aijoo, ongelmaksi voi teillä tulla tulojen riittäminen ylipäätään, vaikka pääsisitkin "ylpeytesi" yli. No toivottavasti joku ratkaisu löytyy.
Kuinka te pärjäätte rahallisesti kotona, jotka jäitte kotihoidontuelle? Olettaen nyt että miehenne ei omaisuuksia tienää, meillä mies tienaa 1700e/kk.
Haluaisin kovasti jäädä kotiin ainakin siihen asti että lapsi olisi 1½-2 vuotias, mutta rahatilanne tuntuu mahdottomalta. Minulla ei ylpeys anna periksi elää mieheni siivellä..
Tällä hetkellä saan äippärahaa n. 700e/kk + lapsilisä ja tuntuu että tämä on minimi millä pärjään (pystyn maksamaan n. 40% ruokalaskustamme, ostamaan ruuat 8 eläimelle, jotka hankin ennen nykyistä miestäni, joten eivät ole miehen elätysvastuulla, vaikka joskus niiden ruuasta osan maksaakin, puolet vuokrasta, omat laskuni ja lyhentää minimimäärän omasta autolainan puolikkaastani) Ja tämä autolainan puolikas on tosiaan kuusta riippuen n. 50-100e, auto on puoliksi ostettu ja puolet siitä haluan myös maksaa, joten lainasta luopuminen ei ole vaihtoehto..
Tulot tippuisivat noin 300e jos jäisin kotiin äippäloman jälkeen.. Ihan mahdoton yhtälö?:(
[quote author="Vierailija" time="09.12.2011 klo 13:17"]toimii niinkun ap:lla, ja hyvin on toiminut. En halua olla miehestäni riippuvainen. Tai huomata jos vaikka ero tulisi että oho, milläs nyt pärjään ja mitäs nyt teen kun elättäjä lähti kävelemään.
[/quote]
Siis mitä ihmettä!!?? Miksi te menette yhteen ja hankitte lapsia jos kerran ero on selvästikin yksi vaihtoehto. Perheen perustamisen edellytys on se että sitoudutaan elämään yhdessä.