Kotiäidit, miten te pärjäätte?
Kuinka te pärjäätte rahallisesti kotona, jotka jäitte kotihoidontuelle? Olettaen nyt että miehenne ei omaisuuksia tienää, meillä mies tienaa 1700e/kk.
Haluaisin kovasti jäädä kotiin ainakin siihen asti että lapsi olisi 1½-2 vuotias, mutta rahatilanne tuntuu mahdottomalta. Minulla ei ylpeys anna periksi elää mieheni siivellä..
Tällä hetkellä saan äippärahaa n. 700e/kk + lapsilisä ja tuntuu että tämä on minimi millä pärjään (pystyn maksamaan n. 40% ruokalaskustamme, ostamaan ruuat 8 eläimelle, jotka hankin ennen nykyistä miestäni, joten eivät ole miehen elätysvastuulla, vaikka joskus niiden ruuasta osan maksaakin, puolet vuokrasta, omat laskuni ja lyhentää minimimäärän omasta autolainan puolikkaastani) Ja tämä autolainan puolikas on tosiaan kuusta riippuen n. 50-100e, auto on puoliksi ostettu ja puolet siitä haluan myös maksaa, joten lainasta luopuminen ei ole vaihtoehto..
Tulot tippuisivat noin 300e jos jäisin kotiin äippäloman jälkeen.. Ihan mahdoton yhtälö?:(
Kommentit (104)
Hyvä koulutus, hyvä työkokemus, laajat verkostot. Ei sellaista vuotta ole näinä kotiäitinvuosina (8 v) ollut, ettei olisi tullut työpaikkatarjouksia, toistaiseksi olen kieltäytynyt.
Totta kai periaatteessa voi aina jäädä työttömäksi, mutta mun on todella vaikea kuvitella että Suomessa ei olisi töitä mulle.
Pitää uskaltaa luottaa elämään.
Miten voi olla että on hankkinut 8 (!!) kotieläintä ja lapsen ja sitten sen jälkeen vasta rupee ihmettelemään että oho, näihinhän pitää käyttää rahaakin!?
Jos ei ymmärrä että se mies on myös vastuussa siitä että sinä et voi käydä töissä, ja näin siis se on ihan normaalia että mies osallistuu enemmän, eikä mitään hiton siivellä elämistä, niin sitten on hei varmaan mentävä töihin! Ja turha kitistä että ei voi ottaa hoitolapsia kun on näitä eläimiä, itsehän eläimesi olet ottanut joten seurausten kanssa on syytä koittaa elellä sitten vaan.
Ai että jäisin yhteiskunnan tukien varaan? No juu en.
Mun elämä on mun elämääni, ei mitään hölmöilyä. Ihan itse omilla aivoillani mietittyä juttua.
Toi on just tollaista katkeraa nillitystä, mitä saan osakseni kaikilta niiltä nelikymppisiltä haahkoilta jotka raataa alipalkalla niska limassa ja jakaa pennosiaan ruutuvihkossa tasan ja surkuttelee kun mies ostaa vaan tuulitakin synttärilahjaksi eikä osaa paketoida sitä.
Elämässä pärjää, kun miettii mitä haluaa ja valitsee asiat sen mukaan.
Hyvätuloinen mies ei haittaa myöskään.
t. 62 & 65
Miten voi olla että on hankkinut 8 (!!) kotieläintä ja lapsen ja sitten sen jälkeen vasta rupee ihmettelemään että oho, näihinhän pitää käyttää rahaakin!?
Jos ei ymmärrä että se mies on myös vastuussa siitä että sinä et voi käydä töissä, ja näin siis se on ihan normaalia että mies osallistuu enemmän, eikä mitään hiton siivellä elämistä, niin sitten on hei varmaan mentävä töihin! Ja turha kitistä että ei voi ottaa hoitolapsia kun on näitä eläimiä, itsehän eläimesi olet ottanut joten seurausten kanssa on syytä koittaa elellä sitten vaan.
Ja vielä jossain KOLMIOSSA!
sinulla ei ole työpaikkaa.
Eli tarvitset elättäjän. Jos mies häipyy tai heittää veivit, tulet muiden taskuille.
Mitä te kaikki naiset jotka olette miehenne tulojen varassa, teette siinä vaiheessa jos miehenne jäisi työttömäksi, kuolisi, jättäisi teidät tai sairastuisi vakavasti?
Menette takaisin töihin? Vai yritättekö keksiä keinon jolla voitte jatkossakin hoitaa pieniä lapsia/vauvoja kotona ja pärjätä tukiviidakossa?
pieniä varmaan kenelläkään..
meilläkin jo koululaisia kaikki. Tottakai jos tilanne muuttuisi, mies vaikka sairastuisi. Töitä olisi hankittava ehkä lisää. Omaisuutta on minullakin, henkivakuutus miehellä on kuoleman varalta ja hieman säästöjäkin on.
ongelma teille muille on jos ap haluaa pärjätä omillaan? Miksi ne joilla ei ole hyviä vinkkejä, eivät voi pitää naamaansa kiinni ja mennä sinne miehen maksaman päivällispöydän ääreen aterioimaan. Mielestäni ap kysyi täysin asiallisesti niitä VINKKEJÄ, ei teidän kokemuksia siitä että "joo, meillä mies elättää" ja teki vielä selväksi että häntä ei kiinnosta jos muut ovat tyytyväisiä siihen ratkaisuun. Uskoisin että myöskään hänen eläinten määrä ei ole teiltä muilta pois. Vaan ap oli valmis menemään vloppu töihin vaikkapa, jotta saa homman pidettyä kasassa. Kaikki kunnioitus hänelle!
Monikohan teistä pärjäisi samalla tapaa, lapsen ja eläinten kanssa, ja halulla pärjätä vielä omillaan.
Itse arvostan tuollaisia naisia. Ja toivottavasti avustajan viikonlopputöistä löytyi ap:lle ratkaisu!
t. mies31
Niin, mulla ei ole työpaikkaa, koska en ole halunnut sellaista.
Sit kun mä haluan työpaikan, mä hankin sellaisen.
Siihen asti mun mies elättää mut ja meidän perheen.
Ja jos mies kuolee, niin minä otan elatusvastuun. :-)
Elä huoli, en syö sun verorahoja.
Tosiasia on silti, että sinä olet pelkkä elätti, jolla ei ole työpaikkaa.
Ja sit ihmetellään, että tällaiset naiset palaa loppuun ja masentuu ja sit se mieskin lähtee jonkun virkeämmän perään....
Joo, mee ap vaan viikonlopputöihin niin ei tartte perheen kanssa olla.
Mä ehkä aloittaisin karsimisen niistä hemmetin elukoista....
kun täällä ei ole feispuukin tykkäys-nappia. Moneen kommenttiin olisin sitä jo painanut. Tsempit ap:lle!
...nyt 1,5 vuotias ja olemme järjestäneet taloutemme seuraavasti.
Mies maksaa asumiskustannukset, sähkön, netin, auton kulut jne
ruokalaskut maksetaan puoliksi. (Ja siihen suurin osa yhteensa 450e tuloistani meneekin) maksan myös oman puhelimeni ja vakuutukset. Näihin riittää rahaa kun elää tosi säästeliäästi.
Mutta salaisuuteni on kuitekin se että säästin vuoden ennen raskautta jo tililleni pesämunaa, ja nyt minulla on yhä yli 10.000e puskurirahasto auttamassa. Olen laskenut että saan käyttää siitä maksimissaan 300e kuussa, niin pystyn olemaan kotona siihen asti kun lapsi on 3.
Suosittelen kaikille sitä että yritätte säästää rahaa vaikka siitä plussatestistä alkaen, lapsen kanssa voi tulla kuitenkin yllättäviä menoeriä ja ette voi tietää jos vaikka haluaisittekin jäädä kotiin pidemmäksi aikaa. Itselläni olisi sydän särkynyt jos olisin laittanut 1.5 vuotiaan lapseni nyt päivähoitoon kun ei osaa vielä puhua ja ilmaista itseään kunnolla. Eihän se pärjäisi missään ryhmässä vielä.
mielestäni jos ihminen tekee ratkaisun ottaa eläimiä, ne hoidetaan loppuun asti. Ei ole eläinten vika että tulot tippuu. Pitäisikö sen miehenkin jäädä kotiin, ettei tarvitse olla pois perheen luota?
mutta minusta sinun ei tuolla ajatusmaailmalla kannata jäädä hoitovapaalle. Kyllähän se on ihan luonnollista, että miehen käydessä töissä ja vaimon ollessa kotona miehellä on suurempi vastuu "elätyksestä". Miten kuvittelet, että pystyt kh-tuella ja lapsilisällä yht. n. 350€ (verojen jälkeen) maksamaan vuokrat, autonlainat, osan ruasta ja mitä maksuja sinulla nyt olikaan jos et ole valmis ottamaan mieheltäsi rahaa?!?
Itse olen kh-tuella. Mies maksaa kaikki juoksevat kulut (laina, auto, vakuutukset ym.) itse pyri maksamaan omat menoni. Ruokaa ostan lopuilla mitä jää mutta joudun mieheltä siihen ottamaan rahaa. Sitten taas kun menen töihin elämme omilla rahoilla, mutta ei se silloinkaan ole niin tarkkaa.
Minua jotenkin ärsyttää sellaiset pariskunnat, joita on omassakin lähipiirissä, kun esim. mennään ulos syömään pariskunnat ottavat laskunsa erikseen tai sitten alkavat vaihtelemaan rahoja pöydän yli, baarissa maksavat omat juomat tmv.. Kyllä me maksamme laskun samasta ja maksetaan kumpi kulloinkin. Sori vähä ohi aiheen mutta kuitenkin läheltä liippaa...
on aikalailla samanlainen tulotaso kuin teillä, eläimiä sama määrä, tosin jakaantuu niin että 2 koiraa ja 6kissaa. Ja asutaan vielä kaksiossa, voi kauheaa! Itse en myöskään eläimistäni olisi luopunut, kuten joku jo sanoikin, ei ole eläinten vika jos perheeseen tulee lapsi. Ei se ole syy tehdä eläimistä kiertolaisia. Tämän moni eläinrakas tajuaa, ei-eläinrakkailla niitä eläimiä ei varmaan olekkaan. Aloittajalle vinkkinä, eläinten ruuat kannattaa tilata zooplussalta, itse saan koko laumalle sieltä laadukkaat kuukauden ruuat 60-80e/kk :)
sinultahan se on pois jos tuttava parisi haluavat jakaa laskunsa:D
ja jos olisit jaksanut lukea koko ketjun, ei ap olettanutkaan pärjäävänsä sillä, vaan haki vinkkejä esim lisätöihin joita voi tehdä vloppuisin.
Ei niistä eläimistä tarviikkaan mun mielestä luopua, mutta ois voinu miettiä että kannattaako niitä alunperin ottaa noin paljon. Ja sinä voisit miettiä miten hyvä niillä 8 eläimellä on kaksiossa?
Niin, siis onko nyt vastakkain kahdeksan kotieläimen ruokkiminen ja oman lapsen kotihoito? Mieti vähän.
Voitte myös tehdä sopimuksen, että et lyhennä osuuttasi autolainasta nyt vaan vasta kahden vuoden päästä, kun olet takaisin töissä. Jos et kykene siihen, että miehesi hoitaisi sen.
Välillä ihmetyttää suomalaiset naiset, jotka ei voi antaa muiden auttaa. Ehdoin tahdoin matalapalkka-alalle ja sitten ei ylpeys anna periksi että lapsen ISÄ voisi maksaa maksuja enemmän....haloo.