Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotiäidit, miten te pärjäätte?

Vierailija
09.12.2011 |

Kuinka te pärjäätte rahallisesti kotona, jotka jäitte kotihoidontuelle? Olettaen nyt että miehenne ei omaisuuksia tienää, meillä mies tienaa 1700e/kk.

Haluaisin kovasti jäädä kotiin ainakin siihen asti että lapsi olisi 1½-2 vuotias, mutta rahatilanne tuntuu mahdottomalta. Minulla ei ylpeys anna periksi elää mieheni siivellä..

Tällä hetkellä saan äippärahaa n. 700e/kk + lapsilisä ja tuntuu että tämä on minimi millä pärjään (pystyn maksamaan n. 40% ruokalaskustamme, ostamaan ruuat 8 eläimelle, jotka hankin ennen nykyistä miestäni, joten eivät ole miehen elätysvastuulla, vaikka joskus niiden ruuasta osan maksaakin, puolet vuokrasta, omat laskuni ja lyhentää minimimäärän omasta autolainan puolikkaastani) Ja tämä autolainan puolikas on tosiaan kuusta riippuen n. 50-100e, auto on puoliksi ostettu ja puolet siitä haluan myös maksaa, joten lainasta luopuminen ei ole vaihtoehto..

Tulot tippuisivat noin 300e jos jäisin kotiin äippäloman jälkeen.. Ihan mahdoton yhtälö?:(

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri tätä hain.. Hoitolapsia mietin itsekin, koulutuskin riittäisi hyvin perhepäivähoitajan hommiin, mutta nuo 3 koiraa, 4 kissaa ja 1 kani alle 60m2 kaksiossa asettavat siihen pienen rajoitteen..:)

-ap

Vierailija
42/104 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idioottimaista tehdä töitä tuollaisella palkalla - saati sitten lisääntyä.

Ja siksi pitää mennä kunnollisiin töihin, että on sitten varaa elättää se mukula.

Perusaikuisuutta ja vanhemmuuden alkeita.

Mitä idioottimaista on siinä että tekee töitä pienellä palkalla. Ei kaikille yksinkertaisesti ole tässä maassa töitä joista tienaa yli 3000e/kk. Jonkun on tehtävä ne pienipalkkaisemmatkin hommat. Jos vielä sattuu siitä pienipalkkaisesta työstään pitämään, niin sehän on vaan mahtava juttu!

Itse olen kouluavustaja ammatiltani ja rakastan työtäni todella paljon, mutta koska teen töitä viitenä päivänä viikossa 6h/päivä ei palkka ole päätä huimaava. En ikinä voisi tehdä työtä vain rahan takia, vaan sen täytyy olla sellaista josta saan muutakin tyydytystä kuin paljon rahaa!!

Ap:n kohdalla ainakin taisi kyse olla siitä että hänellä ei ole VARAA OLLA KOTONA. Varmasti huonompipalkkaisella työlläkin ap ihan hyvin pystyy antamaan lapselleen sen mitä tämä tarvitsee. Työstä kun nyt yleensä saa hiukan enemmän rahaa käteen kuin kotihoidontuen...

Meillä ainakin on pärjätty ihan hyvin minun palkalla ja miehen pienellä palkalla kolmen lapsen kanssa. Ehkä ei kaikkein kalleimpiin harrastuksiin ole varaa, mutta kyllä lapset ovat tähän asti saaneet harrastaa mitä ovat halunneet. Tosin vielä ei ole jääkiekkoa haluttu harrastaa, eikä tarvinnut viulua ostaa! :D

Kyllä tottakai vanhemman kuuluu ottaa vastuu omasta lapsestaan! Jokaisella on myös oikeus tehdä se valinta että jäävät kotihoidontuelle kotiin. Jokainen suomen äiti tai isä halutessaan, on oikeutettu kotihoiontukeen ja jos itse kokee tämän rahan yhdessä toisen vanhemman palkan kanssa (tai jonkin muun tulon, kuten elatusmaksun kanssa) riittävän lapsen elättämiseen niin kai sitä silloin saa kotiin jäädä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska sitten ei ole varaa elättää sitä lasta.

Ja perheellisen pitää tajuta, että työtä tehdään, jotta on varaa elättää se lapsi! Voi jessus, mitä aivokääpiöitä täällä taas on.

Vierailija
44/104 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein henk.koht avustajan töitä,ja siinä palkka ei tosiaan päätä huimaa vaikka täyttä työpäivää tein 5 päivänä viikossa. Ja kyllä, rahat riittäisivät loistavasti elämiseen jos menisin töihin takaisin. Kun ne nytkin jotenkin riittävät tällä rahalla mitä nyt saan. Ja töissä ollessa jäi siitä surkeasta palkasta jolla ei töitä edes kannattaisi tehdä, myös säästöön rahaa. Niin yhteiselle säästötilille kuin lapsen säästötilillekin jota varten aloin säästämään jo raskausaikana.

-ap

Vierailija
45/104 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hoitorahan ainoa peruste on ettei lapsi ole kunnalliseen hoitoon menossa.

Koitin heitellä erilaisia tapoja saada hoitorahan vaikka meneekin töihin, tämä asia ei liity siihen että jää kotiin hoitamaan lasta, vaan ettei lapsi ole kunnallisessa hoidossa.

Ei minunkaan äiti tai miehen äiti voisi jäädä hoitamaan muksujani koska molemmat käy töissä ja toinen asuu eri kunnassa mutta tämä oli vaan yksi esimerkki, lapsen voi antaa vaikka naapuriin hoidettavaksi ja saa hoitorahan: koska lapsi ei ole kunnallisessa. Tämä raha ei mitenkään liity siihen että lapsi olisi kotihoidossa ja vanhempi ei kävisi töissä!

Kunta säästää kun maksaa lapsen perheelle vaan osan rahasta kuin summa joka menee tarhalapsesta, pienestä lapsesta. Yli 3- vuotiaat voidaan tuupata isojen ryhmään joissa hoitajia on vähempi lapsimäärää kohden.

Lapset nukkuu vuoteissa, osa pikkusista nukkuu vaunuissa ja tarttee erilaisia järjestelyjä koska ovat pieniä.

Maksamalla perheille valinnasta löytää lapselle muu vaihtoehto: vaikka jäädä kotiin pyörittämään varpaita (kuten minä olen valinnut, en käy töissä) niin tarhat ei täyty pikkulapsista.

ja mitä tulee makaamisesta kotona niin ei kaikki mammat ole lapsensa parhaita hoitajia tai tee kovin kummosia asioita, tarhassa lapset askartelee ja leikkii rutiinisti. Kotona olemista ei kukaan valvo.

2

Vierailija
46/104 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska sitten ei ole varaa elättää sitä lasta.

Ja perheellisen pitää tajuta, että työtä tehdään, jotta on varaa elättää se lapsi! Voi jessus, mitä aivokääpiöitä täällä taas on.

kun en ihan tajua missä se ongelma on? Jos pienipalkkaisella työllä tai kotihoidontuella yhdistettynä puolison palkkaan pystyy elättämään omat lapsensa!?! Silloinhan sitä ottaa vastuun lapsistaan ja elättää heidät!?

Vierailija
47/104 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot kk n. 1200e

Riittää hyvin mulle miehelle ja lapsille (3) miehen tulojen lisäksi.

Meillä ei tosin ole kahdeksaa eläintä vielä ruokittavana...

Vierailija
48/104 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap siihen pystyisi jos suostuisi siihen että mies tuo enemmän rahaa yhteisiin laskuihin, eikä kaikkea pistettäisi puoliksi.

Vierailija
49/104 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä töitä teet? Tälläistä juuri mietin että onko jotain mihin pääsisi vain iltavuoroihin/vloppu vuoroihin. 1200e riittäisi vallan mainiosti. Lähihoitaja olen koulutukseltani, mutta tuppaa olemaan vuorotyötä kaikki siellä..

-ap

Vierailija
50/104 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuollaisista periaatteista pidetään tiukasti kiinni, vaikka kaiketi lapsen etu olisi, että voisi olla vaikka sen vuoden pidempään kotihoidossa. Jos perheen rahat riittää, on turha jänkyttää, ettei minun rahat riitä ja siksi on "pakko" viedä lapsi aiemmin hoitoon.

Vierailija
51/104 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

48 paitsi että ap ei juurikaan siihen pysty.

Ap ei ehkä pysty olemaan kotona niin pitkään kun haluaisi, mutta juurihan hän on selittänyt kuinka pienipalkkaisella työlläkin tulivat aivan hyvin toimeen ja rahaa jäi vielä säästöönkin!! Missähän on sun lukutaito? :D

Vierailija
52/104 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itellä ei ylpeys ole estänyt ottamasta rahaa vastaan mieheltä, koti ja perhe on yhteinen ja lasten hyvinvointi menee kaiken muun edelle.

Vierailija
53/104 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te kaikki naiset jotka olette miehenne tulojen varassa, teette siinä vaiheessa jos miehenne jäisi työttömäksi, kuolisi, jättäisi teidät tai sairastuisi vakavasti?

Menette takaisin töihin? Vai yritättekö keksiä keinon jolla voitte jatkossakin hoitaa pieniä lapsia/vauvoja kotona ja pärjätä tukiviidakossa?

Vierailija
54/104 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko miettinyt ap jos joku tarvitsisi henkilökohtaista avustaajaa vaikka viikonlopuiksi/illoiksi? Sinulla kun on kokemusta siitä työstä kuitenkin.

Itse olin henkilokohtaisena avustajana pari vuotta liikuntavammaiselle nuorelle opiskelijatytölle. Hänellä oli toinen avustaja kouluaikana ja minä kävin tiettyinä iltoina koulun jälkeen ja sovitusti jompana kumpana päivän viikonloppuna apuna. En muista kuinka paljon tästä sain kuukaudessa palkkaa mutta tunteja siitä kertyi n. 15 per viikko... muistelisin että sain n.9 tunnilta palkkaa (tästä on jo vuosia, tuokin lienee muuttunut).

Saattaisi siis yhdessä kotihoidontuen ja henkilokohtaisen avustajan palkan kanssa saada sen verran että voisit olla kotona lapsesi kanssa ja mies/joku muu hoitaisi kun olet töissä. :)

Vierailija
55/104 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole kyllä kaikessa yksinkertaisuudessa tullut mieleeni.. Tämä kuulostaisi kyllä pelastukselta! Suurkiitos ideasta!!:)

Vierailija
56/104 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai lappaa sossun luukulle, jotta me veronmaksajat elättäisimme heidät!

Vierailija
57/104 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te kaikki naiset jotka olette miehenne tulojen varassa, teette siinä vaiheessa jos miehenne jäisi työttömäksi, kuolisi, jättäisi teidät tai sairastuisi vakavasti?

Menette takaisin töihin? Vai yritättekö keksiä keinon jolla voitte jatkossakin hoitaa pieniä lapsia/vauvoja kotona ja pärjätä tukiviidakossa?

Minä olen kotona lasten kanssa koska mieheni palkan turvin voin hyvillä mielin näin tehdä ja teidän että rahallisesti pärjäämme. Jos mies jäisi työttömäksi, varmaan palaisin itse töihin ja mies jäisi hoitamaan lapsia kotiin (tienaan suunnilleen yhtä paljon työstäni kuin mies). Muissakin tapauksissa jotka mainitsit palaisin toki töihin.

Vierailija
58/104 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuollaisista periaatteista pidetään tiukasti kiinni, vaikka kaiketi lapsen etu olisi, että voisi olla vaikka sen vuoden pidempään kotihoidossa. Jos perheen rahat riittää, on turha jänkyttää, ettei minun rahat riitä ja siksi on "pakko" viedä lapsi aiemmin hoitoon.

Turha valittaa, jos ei ole valmis tinkimään periaatteista lapsen edun vuoksi.

Vierailija
59/104 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies jäisi työttömäksi -> saisi ansiosidonnaista ja minä menisin tarvittaessa töihin.

Jos mies kuolisi -> henkivakuutukses ja minä menisin töihin

Jos mies sairastuisi -> minä menisin töihin

Olen niin onnellinen, että olen saanut sellaisen aviomiehen, jolla on samanlaiset arvot kuin minulla.

Me olemme PERHE, meillä on KAIKKI yhteistä.

Maksujen puolittajat ja rahasta nillittäjät käyttävät elämästään ihan hirvittävän osan rahan tasaamiseen.

Vierailija
60/104 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hoitovapaalta voi palata aikaisemmin takaisin kuin on sovittu.

Jos taas sinulla ei ole työpaikkaa, et välttämättä kelpaa enää mihinkään maattuasi vuosikausia kotona.

Olet elätti ja loinen, vaikka kuinka muuta lässyttäisit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi