Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ateistit! Päästättekö lapsenne kirkkoon

Vierailija
09.12.2011 |

päiväkodin tai koulun kanssa jouluna? Miksi?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en keksi sopivaa suomenkielistä termiä, mutta englanniksi spiritual on hyvä, sillä se ei eutomaattisesti liitä mukaan mitän uskonnollista.

"I have faith, just not in any particular deity."

uskontorokotus nuorella iällä varjelee liialliselta henkistymiseltä myöhemmin :)

Olisihan se aivan hirveää, jos lapsi henkistyy liikaa ja oppii arvostamaan muitakin arvoja kuin maallinen mammona.

Vierailija
22/36 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kieltää lapsilta. Kuuluu myös yleissivistykseen, emme yhdistä jeesusteluun ja uskontoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en keksi sopivaa suomenkielistä termiä, mutta englanniksi spiritual on hyvä, sillä se ei eutomaattisesti liitä mukaan mitän uskonnollista.

No jos käytät tuota ilmaisua, et ole siinä tapauksessa ateisti. Hmmm, tuoksuu agnostikolle...

Vierailija
24/36 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskontorokotus nuorella iällä varjelee liialliselta henkistymiseltä myöhemmin :)

Olisihan se aivan hirveää, jos lapsi henkistyy liikaa ja oppii arvostamaan muitakin arvoja kuin maallinen mammona.

Sitähän se on, luterilaisuus, maallisen mammonan välttelyä ja rahanvaihtajien pöytien kaatelua.

Suhtautuisin kristittyihin kiihkottomammin jos osa heistä ei suoltaisi tällaisia henkilökohtaisuuksiin meneviä vääriä oletuksia aina kun haistavat että kas vain, nyt ei ollakaan edes tapakristittyjä.

Tiedoksi sinulle, uskonnollinen urpo: olen vasemmistolainen duunari, iloinen veronmaksaja. Autan muita ihmisiä yksityiselämässäni ja työssäni siitä syystä että tiedän että meidän kaikkien kannattaa olla toisillemme hyviä, jotta meillä kaikilla olisi paremmat mahdollisuudet hyvään elämään.

Minä en tarvitse tähän kirjoja tai opinkappaleita. Minä tarvitsen tähän vain sen omakohtaisen tiedon, että itse ilahdun kun joku toinen kohtelee minua hyvin. Tee muille niin kuin toivot itsellesi tehtävän kaiketi siellä raamatussakin lukee, mutta arvokkaaksi näen lähinnä tämän ohjeen, en sitä kansantarukokoelmaa jota jotkut jumalan sanaksi väittävät.

Maallisesta mammonasta: jonkun verran on välttämätöntä jotta elämä täällä onnistuu. Meillä on suunnilleen sen verran mutta reilusti vähemmän kuin keskimäärin. Lapsesta en sinänsä tiedä, se saa itse aikanaan päättää asenteensa materiaan, uskontoihin ja kaltaisiisi urpoihin. Mutta eipäilenpä että koska minusta ei ole saatu kovin kummoista materialistia kasvatettua, niin tuskin saan penskaankaan iskostettua näitäkään opinkappaleita.

Tosin mistäpä tietää: ehkä se oppii arvostamaan esimerkiksi brändejä minua enemmän, vaikkapa niiltä tapakristityilta luokkatovereiltaan sitten joskus.

Vierailija
25/36 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutten varsinaisesti lue itseäni ateistiksi, jumalan/Jumalan kieltäjäksi. En vain usko kirkon oppeihin sellaisenaan. Jos olisin vannoutunut ateisti, niin varmaan kieltäisinkin joulukirkon lapseltani. Mutta epäilen, että AP ei osoittanut kysymystään pelkästään ateisteille, vaan yleensä kirkkoon kuulumattomille.

Lapseni opiskelee et:tä ja on menossa joulukirkkoon. Yleissivistäväähän se on, ja vaihtelua koulupäivään.

Koulusta tullut lupalappu oli muuten aika kiintoisa. Siinä kysyttiin, "saako lapsenne mennä joulukirkkoon" ja vastausvaihtoehdot olivat "saa" ja "ei saa". Enhän minä sitä kieltääkään halua. Jos olisi kysytty, että "osallistuuko lapsenne", olisin voinut hyvinkin vastata "ei" (koska lapsi itse ei ole kirkkoretkestä erityisen kiinnostunut).

Vierailija
26/36 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluuhan meillä joulun ohjelmaan joulupukkikin.

Ja häneen me ei ainakaan uskota!

Vierailija
27/36 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kysyttäisiin osallistuuko lapsenne joulukirkkoon vai esim. joulukonserttiin!

Koulunhan on järjestettävä aina vaihtoehtoista ja mielekästä toimintaa kaikille niille, jotka eivät osallistu uskonnolliseen tilaisuuteen. Vaihtoehtoisen toiminnan saa valita, vaikka kuuluisi kirkkoonkin.

Koulusta tullut lupalappu oli muuten aika kiintoisa. Siinä kysyttiin, "saako lapsenne mennä joulukirkkoon" ja vastausvaihtoehdot olivat "saa" ja "ei saa". Enhän minä sitä kieltääkään halua. Jos olisi kysytty, että "osallistuuko lapsenne", olisin voinut hyvinkin vastata "ei" (koska lapsi itse ei ole kirkkoretkestä erityisen kiinnostunut).

Vierailija
28/36 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta enpä ole havainnut minkäänlaista maallisen mammonan välttelyä siinä perheessä. Samat vermeet, omakotitalot ja hienot autot ja pleikkarit sieltäkin löytyy kuin muilta.

Vierailija
29/36 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koulun kuulu opettaa minkään uskonnon harjoittamista!

Käydään toki kaikissa häissä yms. juhlissa olivatpa ne missä tahansa. Saavat myös mennä isovanhempiensa kanssa joulukirkkoon, jos tahtovat.

Vierailija
30/36 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkäs siis edes epäile että jotain voisi olla olemassa?

No jos käytät tuota ilmaisua, et ole siinä tapauksessa ateisti. Hmmm, tuoksuu agnostikolle...

Vierailija
31/36 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulunhan on järjestettävä aina vaihtoehtoista ja mielekästä toimintaa kaikille niille, jotka eivät osallistu uskonnolliseen tilaisuuteen. Vaihtoehtoisen toiminnan saa valita, vaikka kuuluisi kirkkoonkin.

Näin on! Suomessa vallitsee uskonnonvapaus. Oppilaat eivät voi valita, osallistuvatko matematiikan tunneille. Sen sijaan kenenkään ei ole pakko osallistua uskonnolliseen tilaisuuteen eikä harjoittaa uskontoa - ei edes omaa uskontoa!

Vierailija
32/36 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska pieni lapsi luulee liian helposti, että se tapa, jota ryhmänä tehdään, on ainoa tapa toimia. Eli jos pieni lapsi menee joulunalla koko päiväkotiryhmänsä kanssa kirkkoon, hän ei ymmärrä, ettei niin ole pakko tehdä. Koululainen jo osaa erottaa tavan ja pakon. Minusta kirkkoon meno ei saa olla pakko.

Vierailija
33/36 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en usko, mutta oikeastaan toivoisin, että lapsi uskoisi.

Vierailija
34/36 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluu yleissivistykseen? Sivistykseen saattaa kuulua joulun alkuperän tietäminen ja se mitenkä kristikunta muokkasi pakanaperinteet kristilliseksi! Ottakaa huomioon et joulua vietettiin auringonjumalan kunniaksi -sitäkö haluatte edelleen tehdä??

Eiköhän sillä ole joku merkitys et kukaan ei tiedä milloin Jeesus syntyi. Ei päivää eikä kuukauttakaan!! Raamatussa ei ole kerrottu sitä.

Vierailija
35/36 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ainakin mun aikanani oli. Ei siis tullut edes kysymykseen. Tai en muista, olisko saanut valita menikö vai ei. En kyllä muista kenenkään menneen, voi olla ettei ollut edes mahdollista. Meillä tosin suurin osa olikin et:läisiä, eli kirkot, uskonnolliset aamunavaukset, virsien veisaamiset ynnä muut rukoilut eivät koskaan kuuluneet koulun yhteyteen, ja musta se oli kyllä tosi ok.

Olen ollut ihan pöyristynyt, kun oon myöhemmin vertaillut kokemuksia toisten samanikäisten kavereiden kanssa. Jotenkin tuntuu tosi vanhakantaiselta ajatukselta, että koulun toimesta vietäisiin lapsia kirkkoon, tai muutoin ujutettaisiin jotain uskonnollista ideologiaa opetukseen. Kai sinne kirkkoon voi muulloinkin mennä, vaikka jokainen sitten vanhempiensa kanssa ja eikö se uskonoppi voisi tulla ihan sellaisena joka kodista kuin missäkin asiat nähdään.

Vierailija
36/36 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni on ihan yleissivistävää tutustua tähän valtauskontoon ja sen kuvioihin. Varmasti vaikuttaa myös se että olen niihin myös itse omassa lapsuudessani tutustunut. Johtopäätökseni siitä kaikesta muodostui ehkä teini-iässä, tai vähän jälkeen. Rippikoulun olen käynyt myös.

Lapset tietävät vakaumuksellisen kantani, mutta aina olen sanonut että en välttämättä ole oikeassa, ja että heidän ei tarvitse ajatella samoilla tavoin kuin minä. Että ihmisillä on näistä asioista hyvin monenlaisia tulkintoja eikä kukaan voi sanoa kuka on oikeassa, kuka "väärässä".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi