Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En sitten täyttänyt neuvolan voimavarakyselyä.

Vierailija
09.12.2011 |

Sanoin ystävällisesti mutta lujasti, että kysely on liian henkilökohtainen. Kiitän siitä, että lapseni kehitystä seurataan, mutta pidän jonkinlaista rajaa perheemme (ja minun!) asioihini puuttumisessa. Jos koen tarvitsevani apua tällä saralla, pyydän sitä sitten itse. Täti sanoi, että asia selvä. Kukaan muu tehnyt samaa?

Kommentit (128)

Vierailija
1/128 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymykset ovat liian henkilökohtaisia.

Vierailija
2/128 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jättäkää viemättä neuvolaan. Se on hyvä kysely, hyviä juttuja joista ei ehkä muuten tulisi jutelleeksi tai tietäisi mitä toinen ajattelee. Ja hyvä tekosyy puida vähän parisuhteen tilaa yms puolison kanssa yleensähän miehiä ei nämä keskustelut oikein innosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/128 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kuulostaa pahalta. Tuntuu siltä, ettei neuvolatädeille kannattaisi kertoa omista asioistansa yhtään mitään, koska kaikki henkilökohtaisimmatkin asiat kirjataan ylös ties mihin rekistereihin. Ja joskus laitetaan ylös myös sellaista, mitä ei ole itse kertonut.

Omista asioistani ärsytti eniten se, että neuvolatäti oli saanut jostain tietää että lapseni ovat biologisesti sisarpuolia. Itse en ollut asiaa maininnut, koska asia on henkilökohtainen eikä sillä ole mitään tekemistä neuvolasuhteen kanssa. Tämän johdosta lapsiltani kyseltiin terkkarikäynneillä outoja ja hämmentäviä kysymyksiä, joista heillä ei ollut hajuakaan.

Vierailija
4/128 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 3v. ja 9kk ikäiset lapset...

Vierailija
5/128 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joskus laitetaan ylös myös sellaista, mitä ei ole itse kertonut. Omista asioistani ärsytti eniten se, että neuvolatäti oli saanut jostain tietää että lapseni ovat biologisesti sisarpuolia. Itse en ollut asiaa maininnut, koska asia on henkilökohtainen eikä sillä ole mitään tekemistä neuvolasuhteen kanssa. Tämän johdosta lapsiltani kyseltiin terkkarikäynneillä outoja ja hämmentäviä kysymyksiä, joista heillä ei ollut hajuakaan.

Ei sillä, että kyseessä olisi meidän perseen sisäinen megaluokan salaisuus, mutta eipä se tosiaan ole neuvolantädinkään asia, ja meillä myös lapsi hämmentyi oudoista kysymyksistä.

Ja voimavarakysely, my ass... Siis voi vittu mitä megaluokan kyttäämistä!

Vierailija
6/128 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joskus laitetaan ylös myös sellaista, mitä ei ole itse kertonut. Omista asioistani ärsytti eniten se, että neuvolatäti oli saanut jostain tietää että lapseni ovat biologisesti sisarpuolia. Itse en ollut asiaa maininnut, koska asia on henkilökohtainen eikä sillä ole mitään tekemistä neuvolasuhteen kanssa. Tämän johdosta lapsiltani kyseltiin terkkarikäynneillä outoja ja hämmentäviä kysymyksiä, joista heillä ei ollut hajuakaan.

Ei sillä, että kyseessä olisi meidän perseen sisäinen megaluokan salaisuus, mutta eipä se tosiaan ole neuvolantädinkään asia, ja meillä myös lapsi hämmentyi oudoista kysymyksistä. Ja voimavarakysely, my ass... Siis voi vittu mitä megaluokan kyttäämistä!

kirjoitusvirheen napsautin tonne :-DD

Vierailija
7/128 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 3v. ja 9kk ikäiset lapset...

olenkohan mahtanut vastata moiseen kyselyyn. Lapset 1½v. ja 5v.

En vain muista.

Vierailija
8/128 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä, että kyseessä olisi meidän perseen sisäinen megaluokan salaisuus, mutta eipä se tosiaan ole neuvolantädinkään asia, ja meillä myös lapsi hämmentyi oudoista kysymyksistä.

Ja voimavarakysely, my ass... Siis voi vittu mitä megaluokan kyttäämistä!

Meillä lapsi ei edes tiennyt olevansa adoptiolapsi. Neuvolatäti oli vain alkanut ilmeisesti uteliaisuuttansa kyselemään lapselta siitä, että "etkö sinä enää tapaa oikeaa isääsi". Lapsi tapasi terkan ensimmäistä kertaa, eivät tunteneet ennestään.

Hei haloo, vähän harkintakykyä!

Vierailija
9/128 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kuulostaa pahalta. Tuntuu siltä, ettei neuvolatädeille kannattaisi kertoa omista asioistansa yhtään mitään, koska kaikki henkilökohtaisimmatkin asiat kirjataan ylös ties mihin rekistereihin. Ja joskus laitetaan ylös myös sellaista, mitä ei ole itse kertonut.

Omista asioistani ärsytti eniten se, että neuvolatäti oli saanut jostain tietää että lapseni ovat biologisesti sisarpuolia. Itse en ollut asiaa maininnut, koska asia on henkilökohtainen eikä sillä ole mitään tekemistä neuvolasuhteen kanssa. Tämän johdosta lapsiltani kyseltiin terkkarikäynneillä outoja ja hämmentäviä kysymyksiä, joista heillä ei ollut hajuakaan.

Vierailija
10/128 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ihmeen syrjähypyt? Vai tarkoitatko sitä, että kunnon ihmisellä on vain yksi partneri elämänsä aikana?

Vierailija
12/128 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei meillä ainakaan tähän mennessä ole tälläistä neuvolassa kyselty. seuraavaksi on sitten vuorossa 2v neuvola muutaman kuukauden päästä. meillä on ihana neuvolan täti, on kuin normaalia uteliaampi ystävä :)

Vierailija
13/128 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että jos perheessä vanhemmat ovat vähän vajaita ja sossu joutuu tukemaan vanhemmuutta, niin jotain tuollaista saatetaan kysellä. Mutta että tavallisilta ihmisiltä, ei hyvää päivää sentään!

Vierailija
14/128 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

henkilökohtaisuuksia ja intiimejä asioita. Siis ihan kauhee kyyläyspaperi.

Jos tuo paperi aiheuttaa oikeesti jotain ahdistusta niin kannattaa miettiä miksi, onko siellä perheessä asioista joita pitää salailla?

Sitten nää samat mammat vielä valittaa kuinka neuvolasta ei saa mitään apua, no aika vaikea niiden on auttaa jos avuntarvitsija ei suostu mitään kertomaan vaan pitää kaikkea kyselyä liian intiiminä ja henkilökohtaisena. Ei ne terkkarit mitään ajatustenlukijoita ole.

Vierailija
15/128 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ihmeen syrjähypyt? Vai tarkoitatko sitä, että kunnon ihmisellä on vain yksi partneri elämänsä aikana?

ettei sun lapsilla ole sama isä? Miksi se pitää salata?

Vierailija
16/128 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En välttämättä haluaisi vieraan ihmisen kanssa puhua toisille osoittamastamme hellyydestä tai oman lapsuuden asioista. Mutta kun on aika, tullaan tuo varmaan täyttämään.

Vierailija
17/128 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

henkilökohtaisuuksia ja intiimejä asioita. Siis ihan kauhee kyyläyspaperi.

Jos tuo paperi aiheuttaa oikeesti jotain ahdistusta niin kannattaa miettiä miksi, onko siellä perheessä asioista joita pitää salailla?

Sitten nää samat mammat vielä valittaa kuinka neuvolasta ei saa mitään apua, no aika vaikea niiden on auttaa jos avuntarvitsija ei suostu mitään kertomaan vaan pitää kaikkea kyselyä liian intiiminä ja henkilökohtaisena. Ei ne terkkarit mitään ajatustenlukijoita ole.

Mikäs siinä jos sinä haluat jakaa tuollaista tietoa itsestäsi. Jakoihan se BB-Suvikin tietoa poikansa masturboinnista ja vaikka mitä henkilökohtaista ihan televisiossa. Meitä on moneen junaan.

Miettikää hyvät ihmiset, mitä tietoja annatte itsestänne ja asioistanne ties minne viranomaisille. Jos joku neuvolatätikin ymmärtämättömyyttään kirjoittaa papereihin jonkun ongelman, voi olla että hakiessa esim. sairaskuluvakuutus jää myöntämättä tai siihen tulee aivan turhia rajauksia.

Ja mistä tiedätte, ketkä noita papereita lopulta lukevat ja mihin tietojansa käyttävät tai jakavat.

Henkilökohtaisesti olen havainnut, että jos minulla tai perheenjäsenellä jotain ongelmia olisi, ei se apu löytyisi ainakaan neuvolantädiltä :D

Vierailija
18/128 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla pihalla kuin lumiukko :)

Vierailija
19/128 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimavaralomakkeet

Lasta odottavan perheen lomaketta käytetään nimensä mukaisesti ensimmäistä lastaan odottavien vanhempien kanssa äitiysneuvolassa. Vauvaperheen arjen voimavarat -lomake sopii lapsen saaneiden vanhempien kanssa käytettäväksi lapsen ensimmäisen elinvuoden aikana. Voimavaralomakkeet sopivat helppokäyttöisyytensä vuosi systemaattiseen käyttöön kaikkien edellä mainittujen perheiden kanssa. Erityisesti ne sopivat laajaan terveystarkastukseen, jossa arvioidaan koko perheen hyvinvointia. Lomake voidaan antaa vanhemmille kotiin täytettäväksi ja keskusteltavaksi keskenään. Lyhyt lomake on mahdollista täyttää myös vastaanottokäynnin yhteydessä, koska väittämiin vastaamiseen ei kulu paljoa aikaa. Äiti ja isä voivat täyttää saman lomakkeen yhdessä erilaisin koodein tai värein tai he voivat täyttää erilliset lomakkeet. Parasta on, jos väittämiin vastaaminen käynnistäisi vanhempien välille keskustelun.

Käyttöä on kuvattu Terveystarkastukset lastenneuvolassa & kouluterveydenhuollossa -menetelmäkäsikirjassa (Mäki Päivi, Wikström Katja, Hakulinen-Viitanen Tuovi & Laatikainen Tiina. 2011. THL). Voimavaralomakkeet on laadittu teorialähtöisesti (Pelkonen & Hakulinen 2002, Kaljunen 2002, Kaljunen, Pelkonen & Hakulinen-Viitanen 2006). Lomakkeiden käyttöön, arviointiin ja jatkokehittelyyn on osallistunut terveydenhoitajien ja kätilöiden lisäksi myös neuvoloiden asiakasperheitä vuosina 2000–2003. Menetelmäkäsikirjaan (pdf 2,23kt)

Vierailija
20/128 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimavaralomakkeet

Lasta odottavan perheen lomaketta käytetään nimensä mukaisesti ensimmäistä lastaan odottavien vanhempien kanssa äitiysneuvolassa. Vauvaperheen arjen voimavarat -lomake sopii lapsen saaneiden vanhempien kanssa käytettäväksi lapsen ensimmäisen elinvuoden aikana. Voimavaralomakkeet sopivat helppokäyttöisyytensä vuosi systemaattiseen käyttöön kaikkien edellä mainittujen perheiden kanssa. Erityisesti ne sopivat laajaan terveystarkastukseen, jossa arvioidaan koko perheen hyvinvointia. Lomake voidaan antaa vanhemmille kotiin täytettäväksi ja keskusteltavaksi keskenään. Lyhyt lomake on mahdollista täyttää myös vastaanottokäynnin yhteydessä, koska väittämiin vastaamiseen ei kulu paljoa aikaa. Äiti ja isä voivat täyttää saman lomakkeen yhdessä erilaisin koodein tai värein tai he voivat täyttää erilliset lomakkeet. Parasta on, jos väittämiin vastaaminen käynnistäisi vanhempien välille keskustelun.

Käyttöä on kuvattu Terveystarkastukset lastenneuvolassa & kouluterveydenhuollossa -menetelmäkäsikirjassa (Mäki Päivi, Wikström Katja, Hakulinen-Viitanen Tuovi & Laatikainen Tiina. 2011. THL). Voimavaralomakkeet on laadittu teorialähtöisesti (Pelkonen & Hakulinen 2002, Kaljunen 2002, Kaljunen, Pelkonen & Hakulinen-Viitanen 2006). Lomakkeiden käyttöön, arviointiin ja jatkokehittelyyn on osallistunut terveydenhoitajien ja kätilöiden lisäksi myös neuvoloiden asiakasperheitä vuosina 2000–2003. Menetelmäkäsikirjaan (pdf 2,23kt)

600 000 virkamiestä tämän kokoisessa maassa on hirvittävä määrä. Kammottavaa tuhalusta ja tyhjäntoimittamista :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan