Luuleeko joku oikeasti että tyhjän äänestyslipun jättäminen
äänestyksessä on joku kannanotto? Olen ollut vuosia vaalilautakunnassa, ja siellä vaalipaikalla kun ne muutamat tyhjät ym. hylkyyn menevät nakataan vaan sivuun, lasketaan, merkataan papereihin, ja siinä se.
Itse olen ollut ehdokkaana vaaleissa, samoin mieheni. Joten tunnemme muitakin jotka ovat olleet ehdokkaina. Kukaan joka pääsee läpi vaaleissa ei mieti niitä hylkyyn menneitä lappuja, ja ne jotka eivät päässeet läpi, eivät mieti niitä yhtään enempää.
Kukaan ei koskaan puhu niistä mitään, eikä varmasti ajattele että se olisi joku kannanotto itseä kohtaan. Jotkut idiootit vaan vaivautuu paikalle, mutta ei käytä äänestysoikeuttaan, vaan antaa muiden päättää ketkä pääsee läpi.
Mitä enemmän näitä "protestiääniä" tulee, sitä enemmän vaalien tuloksessa painaa vanhemman väestön ääni, koska ovat aktiivisimpia äänestämään. Siksi jotkut yli 7-kymppiset paapat pärjää aina vaaleissa, ja kaikki jatkuu niinkuin ennenkin.
Kommentit (11)
sekin 50. ääni olisi voinut olla sinulle tai miehellesi,. Teidän argumenttinne vain eivät riittäneet sillä kertaa. Moni äänesti mielummin tyhjää kuin teitä. Se on vain nieltävä.
Äänestämättä jättäminen ei. Tyhjän ja äänestämättömyyden ongelma on, että ne eivät kerro yhtään mitään.
Tyhjä äänestyslippu on selkeä kannan otto ja virallinen ääni. Jos tyhjiä on yli puolet, vaalit menee uusiksi.
Mun jutun tarkoistushan oli juuri se että ei siinä ole mitään nieltävää. Niitä tyhjiä tulee niin vähän että ei sillä meidän valintaan olisi mitään auttanut vaikka kaikki olisi tulleet minulle tai miehelleni. Minä olen mukana listalla lähinnä listan täytteenä, keräämässä nekin muutamat äänet talteen mitä tulee, meidän puolueessa on muut tunnetumpia ja saavat enenmmän ääniä, en oletakaan pääseväni läpi.
Ja taas mieheni puolue on ihan oma juttunsa, hänellä on pieni puolue, ja hän itse sai eniten puolueessaan ääniä kuntavaaleissa, hänellekin kuitenkin olisi pitänyt tulla kymmeniä ääniä enemmän kuin ne tyhjät ja akuankat, että olisi läpi päässyt.
Se on tyhmää jättää äänestämättä tai äänestää tyhjää, sillä antaa oman valtansa muille. Minun mielestäni äänestämienen on suorastaan kansalaisvelvollisuus siinä kuin oikeus. Jos ei itselle löydy kerta kaikkiaan ketään jota voisi äänestää, pitää ryhtyä itse ehdokkaaksi, jotta kaikki kaltaisesi saisivat äänensä kuuluviin, se on sitä demokratiaa.
Minä aina olen ajatellut, että tyhjää äänestävät ovat resuukoita, jotka puolison kanssa lähtevät äänesätämään, mutta kopissa eivät osaa vain valita...
Äänestysprosentti lasketaan sen mukaan, miten monta äänestyslipuketta on. Tarkoitan äänestysprosentilla sitä prosenttia äänestysikäisestä kansasta, joka on vaivautunut äänestämään.
Jos jätät vain kokonaan äänestämättä, ei voida tietää oletko vain laiska, tyhmä, saamaton tms. vai jätitkö äänestämättä siksi, ettei sopivaa ehdokasta ollut. Jos äänestät tyhjää, on selkeästi tiedossa, ettei sopivaa ehdokasta löytynyt. Jos tyhjiä on paljon, on selvää, että joku systeemissä ja ehdokkaissa mättää.
Ja usko vain, jos niitä tyhjiä on tarpeeksi, niin kyllä siitä uutisoidaan.
Joku voi mennä äänestämään vain siksi, että puoliso olisi tyytyväinen tai saisi sanoa työkavereille, että kävin äänestämässä. Jos kuitenkaan ei ole ketään ehdokasta, jota haluaisi kannattaa, niin tyhjän lapun jättäminen on yksi vaihtoehto.
niinkuin haluaa. Kaikissa maissa tätä oikeutta ei ole. Äänestäminen vapaassa demokraattisessa maassa ei ole kansalaisvelvollisuus, toisin kuin diktatuureissa. Esim. Neuvostoliitossa äänestysprosentti oli jotain 99 prosentin luokkaa. Sellaiset luvut kertovat ihan omaa kieltään.
Jokaisella kansalaisella on oikeus äänestää tai olla äänestämättä. Äänestäjillä on oikeus äänestää ketä tahansa ja vaalisalaisuus koskee kaikkia.
Äänestysprosentti lasketaan sen mukaan, miten monta äänestyslipuketta on. Tarkoitan äänestysprosentilla sitä prosenttia äänestysikäisestä kansasta, joka on vaivautunut äänestämään.
Jos jätät vain kokonaan äänestämättä, ei voida tietää oletko vain laiska, tyhmä, saamaton tms. vai jätitkö äänestämättä siksi, ettei sopivaa ehdokasta ollut. Jos äänestät tyhjää, on selkeästi tiedossa, ettei sopivaa ehdokasta löytynyt. Jos tyhjiä on paljon, on selvää, että joku systeemissä ja ehdokkaissa mättää.
Ja usko vain, jos niitä tyhjiä on tarpeeksi, niin kyllä siitä uutisoidaan.
Haluan pitää valitusoikeuteni. Mielestäni koskaan ei saa jättää äänestämättä, sillä muuten ei voi maan kulkuun ottaa kantaa. Äänestän siis tyhjää, jos kaikki vaihtoehdot ovat huonoja.
Olisin äänestänyt, vaan ei ehdokasta löytynyt.