Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suositusten pyytäminen nykyiseltä esimieheltä

Vierailija
02.12.2011 |

Hei, jouduin aika erikoiseen tilanteeseen hakiessani uutta työtä: Pääsin haastatteluun, joka meni hyvin, mutta lopuksi haastattelija kysyi kehen voisi ottaa yhteyttä ja pyytää suosituksia. Nimesin kolme henkilöä, jotka ovat edellisistä työpaikoistani ja osaavat mainiosti kertoa osaamisestani - ymmärtääkseni tämä on aivan tavallista, sillä useimmat eivät kai halua huudella nykyisessä työpaikassaan, että ovat hakemassa uutta työtä. Haastattelija kuitenkin kysyi saako ottaa yhteyttä nykyiseen esimieheeni, johon vastasin että toki, mutta toivon hänen ymmärtävän että tilanteessa saattaa olla tietty eturistiriita, ja hän saisi varmasti objektiivisempaa tietoa aikaisemmilta työnantajiltani. Näillähän ei ole mitään omaa intressiä asiassa. Seuraavaksi haastattelija kysyi onko minulla siis jotain sitä vastaan, että hän ottaa yhteyttä: uskonko minä että esimiehelläni olisi jotain pahaa sanottavaa. En tietenkään usko, ja tämän kerroin myös haastattelijalle, mutta minusta on selvää, että hän asettaa minut tarpeettomasti aika ikävään tilanteeseen, jos ottaa yhteyttä esimieheeni. Samat tiedot saisi muiltakin.

Uskoin siis, ettei hän haluaisi tarkoituksella tehdä tällaista kiusaa hakijalle, mutta sain juuri häneltä yhteydenoton, jossa hän kertoi ettei ole saanut vastausta esimiehelleni lähettämään lausuntopyyntöön, ja hän toivoisi minun muistuttavan esimiestäni asiasta. Ennen sitä valintaa ei kuulemma voida tehdä. Kommentoikaapa siis, onko tämä muiden mielestä aivan asiallista toimintaa? Minulla on ollut se käsitys, että työhaastattelu on luottamuksellista tietoa puolin ja toisin, ja minusta on aivan luonnollista kertoa työpaikan vaihtamisesta vasta siinä vaiheessa kun asia on varmistunut. Mutta olenko ihan väärässä? Miten ottaisitte asian esiin esimiehenne kanssa?

Kiitos jo etukäteen!

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa minusta aika omituiselta, onkohan tuo rekrytoija aivan kokematon..

Vierailija
2/20 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseltäni pyydettiin suosittelijaa melkein kymmenen vuoden takaisesta työsuhteesta, siis rekrytoija nimesi cv:stäni, miltä ajankohdalta haluaa suosittelijan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onpa erikoinen tilanne. mielestani haastattelija on kayttaytynyt kummallisesti. nyt kun vahinko on jo tapahtunut, ei muuta kuin harkaa kiinni sarvista ja marssit pomosi puheille ja selvitat mista kyse. toivottavasti sinulla on ymmartavainen esimies.

Huvittavaa tassa on se, etta minulla on meneillaan samantapainen tilanne. alaiseni haki talon sisaisesti toista paikkaa ja henkilostopuolelta ohjeistettiin syysta tai toisesta alaistani niin, etta minua pitaisi tiedottaa tallaisesta (!). alainen sitten vahan vaikeena otti asian esille. tassa tapauksessa tilanne on sellainen, etta tuen mielellani ko henkilon ura- ja kehityshaaveita, joten alainen turhaan jannitti minun reaktiota. mutta jos kyse olisi siita, etta tyontekija olisi vaihtamassa firmaa, niin tottakai sita jaisi miettimaan henkilon tyomotivaatiota, sitoutumista jne jne ja tilanne olisi monimutkaisempi.

tallaisia ajatuksia herasi akkiseltaan.

Vierailija
4/20 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenellekkään. Juteltiin tuossa juuri miehen kanssa asiasta ja hän ei haluaisi suositella minnekkään. Piirit tietyillä aloilla on Suomessa niin pienet, että jos suosittelet jotakuta ja se menee sitten mokamaan, niin suosittelija saattaa joutua kärsimään. Sehän on niin, että vaikka kuinka tekisit asiat hyvin nykyisesä työpaikassa, saatat mokata seuraavassa. Millaisissa töissä suosituksia edes nykyään halutaan?

Vierailija
5/20 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluanko tohon lafkaan töihin...

Vierailija
6/20 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suosituksia, kannattaa todellakin vastata, että en ole kysynyt häneltä, haluaako hän sellaisia antaa. Jos joltakin nyt välttämättä haluaa suosituksia, niin niihin on kysyttävä etukäteen lupa. Millä firmalla on noin tolvanoita rekrytoijia? Sitten vielä sanotaan, että muistatappas esimiestäsi! Ihan ala-arvoista toimintaa.

Vierailija
7/20 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, itselläkin kävi kyllä mielessä että onkohan tuolla uudessa paikassa johtamisessa tai työpaikan toimintatavoissa muutakin pielessä. Mutta ehkä rekrytoija on tosiaan vaan kokematon, en tiedä mitä ajatella...

Sitä olen myös tosiaan miettinyt, että jos en tuota paikkaa saa ja nykyisessä työpaikassani tiedetään että haen muita töitä, niin voin joutua aika huonoon asemaan, jos siellä koskaan jaetaan vaativampia töitä tai korotetaan palkkoja. En ole vaihtamassa työpaikkaa erityisten ongelmien takia, olen vaan alkanut usean vuoden jälkeen toivoa hieman vaativampia tehtäviä, ja kun tähän toiveeseen ei ole vastattu (useiden työntekijöiden toistuvista pyynnöistä huolimatta edes kehityskeskusteluja ei suostuta järjestämään - edelliset olivat vuonna 2008), päätin vihdoin että jotain on tehtävä. Mutta tuntuu aivan kohtuuttomalta ettei voi edes harkita työpaikan vaihtamista tällaisen pelossa.

Kiitos kaikille kommenteista! Mukavaa kuulla etten ole ainoa joka ajattelee näin...

Vierailija
8/20 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tollanen tolvana. Se on ollut vuosikausia lasten kanssa kotona ja nyt yrittää palailla työelämään. On ihan pellolla kaikesta ja sit se on päättämässä asioista mistä se ei mitään tajua.

Se aina soittelee suosittelijoille ja sit se tekee niiden suositusten perusteella päätöksiään. Tai sit ihan ihme perusteilla muuten. En voi kuin vierestä ihmetellä sen touhuja.

Vierailija
9/20 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onpa erikoinen tilanne. mielestani haastattelija on kayttaytynyt kummallisesti. nyt kun vahinko on jo tapahtunut, ei muuta kuin harkaa kiinni sarvista ja marssit pomosi puheille ja selvitat mista kyse. toivottavasti sinulla on ymmartavainen esimies.

Huvittavaa tassa on se, etta minulla on meneillaan samantapainen tilanne. alaiseni haki talon sisaisesti toista paikkaa ja henkilostopuolelta ohjeistettiin syysta tai toisesta alaistani niin, etta minua pitaisi tiedottaa tallaisesta (!). alainen sitten vahan vaikeena otti asian esille. tassa tapauksessa tilanne on sellainen, etta tuen mielellani ko henkilon ura- ja kehityshaaveita, joten alainen turhaan jannitti minun reaktiota. mutta jos kyse olisi siita, etta tyontekija olisi vaihtamassa firmaa, niin tottakai sita jaisi miettimaan henkilon tyomotivaatiota, sitoutumista jne jne ja tilanne olisi monimutkaisempi.

tallaisia ajatuksia herasi akkiseltaan.

Kiitos paljon kommentistasi ja neuvoistasi! :)

Vierailija
10/20 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenellekkään. Juteltiin tuossa juuri miehen kanssa asiasta ja hän ei haluaisi suositella minnekkään. Piirit tietyillä aloilla on Suomessa niin pienet, että jos suosittelet jotakuta ja se menee sitten mokamaan, niin suosittelija saattaa joutua kärsimään. Sehän on niin, että vaikka kuinka tekisit asiat hyvin nykyisesä työpaikassa, saatat mokata seuraavassa. Millaisissa töissä suosituksia edes nykyään halutaan?

Näin mäkin olen ymmärtänyt, aikaisemmissa työhaastatteluissa ei ole suosittelijoista mainittu mitään eikä mun ymmärtääkseni kysytty heiltä. Ja olen alalla, jossa piirit ovat todellakin hyvin pienet... Valitettavasti en voi tässä vaiheessa tietenkään kertoa mikä työnantaja on kyseessä. Kiitos kommentistasi!

Vierailija
11/20 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

entisiltä työnantajilta saako laittaa suosittelijaksi.

Ja sittenhän ei tosiaan saa sanoa mitään negatiivista työntekijästä.

Vierailija
12/20 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan todella omituista käytöstä rekrytoijalta. Eihän nykyisiltä esimiehiltä KOSKAAN pyydetä suosituksia! Ihan hyvin tuohon olisi voinut vastata että ei valitettavasti voi pyytää ja että varmaankin ymmärtää miksi ei.

Mikä firma mahtaa olla kyseessä...?

No ehkä tässä käy hyvin, jos et saa hakemaasi paikkaa niin esimiehesi varmaan ottaa nyt kehitystoiveesi vakavammin. Avoin keskustelu tyytymättömyyden syistä varmasti kannattaa nykypaikassa käydä.

Kerro sitten miten kävi!

Vierailija
13/20 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään tällaista sääntöä ole - se koskee työtodistuksia! Harva kai tosin pyytää suosittelijaksi sellaista, jonka tietää sanovan jotain ei niin positiivista...

Vierailija
14/20 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa kertoa ihan suoraan totuuden, mutta kirjalliseen työtodistukseen ei saa noita negatiivisia asioita kirjoittaa.

Vierailija
15/20 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä kysynyt edellisistä työpaikoista lähtiessäni voinko mahdollinen haastattelija tulevaisuudessa ottaa yhteyttä tarvittaessa, ja aina on suostuttu ilman muuta. Mutta tietenkään en voi kysyä tuollaista nykyiseltä esimieheltäni...

Vierailija
16/20 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään tällaista sääntöä ole - se koskee työtodistuksia! Harva kai tosin pyytää suosittelijaksi sellaista, jonka tietää sanovan jotain ei niin positiivista...

Minultakin yllätyksekseni pyydettiin suosittelijoita, kun viimeksi olin vaihtamassa työpaikkaa. Suosittelijoiksi nimeämiltään tulee tosiaankin varmistaa aina etukäteen, että he haluavat suosituksen antaa. Kommentti kirjoittajalle, jonka alainen haki talon sisäisesti uutta paikkaa: tässä tapauksessa paras politiikka olisi aina puhua ensim oman esimiehensä kanssa halusta vaihtaa työnkuvaa. Talon sisäisissä hauissa tämä tulee kuitenkin aina ilmi ja parasta on hankkia asialle pomonsa tuki.

Vierailija
17/20 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan todella omituista käytöstä rekrytoijalta. Eihän nykyisiltä esimiehiltä KOSKAAN pyydetä suosituksia! Ihan hyvin tuohon olisi voinut vastata että ei valitettavasti voi pyytää ja että varmaankin ymmärtää miksi ei.

Mikä firma mahtaa olla kyseessä...?

No ehkä tässä käy hyvin, jos et saa hakemaasi paikkaa niin esimiehesi varmaan ottaa nyt kehitystoiveesi vakavammin. Avoin keskustelu tyytymättömyyden syistä varmasti kannattaa nykypaikassa käydä.

Kerro sitten miten kävi!

En taida oikein voida tässä vaiheessa kertoa mistä paikasta on kyse... Vaikka tekisi kyllä mieli varottaa muita. :) Ensi kerralla vastaan kyllä tosiaan napakammin, siinä tilanteessa olin vaan melkoisen häkeltynyt, kun en osannut odottaa tuollaista - olinhan nimennyt suosittelijoiksi kolme muuta henkilöä. Ja haastattelija painosti sillä, että pelkäänkö pomoni sanovan jotain negatiivista, kun en halua häneen otettavan yhteyttä. Kiitos tuhannesti näistä neuvoista, muutenkin on mukava saada neuvoja mutta etenkin tuntea, ettei ehkä olekaan se tyhmä, joka on menetellyt väärin. :)

Olen tosiaan ajatellut yrittää kääntää tilanteen positiiviseksi, toivottavasti tämä olisi jonkinlainen herätys nykyisessä työpaikassani.

Vierailija
18/20 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

työkaveri ei ole hyvä suosittelija. Työpaikassa esimies tietää miten olet hoitanut pestisi. Työkaveri voi antaa täysin väärän kuvan. Kysykää aina esimiestä suosittelijaksi jos se vain on mahdollista.

Vierailija
19/20 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomo voi suositela sua hakemaan uutta työpaikkaa.

Vierailija
20/20 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä se on juurikin työkaveri, kuka tietää miten hyvin olet tehtäväsi hoitanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi