Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asunnon osto ja omistussuhde?

Vierailija
06.10.2011 |

Mulla on se käsitys että yleensä kun ostetaan yhdessä asunto, omistussuhde on 50/50. Mun avomiehellä on mahdollisuus osallistua asunnon kustannuksiin paljon enemmän kuin mulla ja hän ehdotti että ostettaisiin asunto 30/70. Eli minä maksaisin 30% asunnon hinnasta. Onko se ihan normaalia? Onko siitä jotain haittaa mulle tai miehelle?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin molemmilla on yhtä paljo lainaa ja päätäntävaltaa myöskin.

Vierailija
2/44 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole mahdollisuutta ottaa lainaa niin paljoa! Miehellä on lisäksi omaa rahaa mitä laittaa asuntoon.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin, että omistus 50-50. Eli tehtiin sitten niin, että mä maksoin omaa lainaosuuttani pidempään.

Nyt ei tosin enää väliä, miten oltaisiin tehty, kun ollaan naimisissa ilman avioehtoa ja kaksi yhteistä lasta (ei muita lapsia).

Vierailija
4/44 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sillä ole lainamäärän kanssa välttämättä mitään tekemistä, onko omistus 50/50!

Mekin ostimme mieheni kanssa talon, jonka omistussuhde on 50/50, mutta mieheni otti huomattavasti enemmän lainaa.

Vierailija
5/44 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies omistaa 70% ja minkä 30%. Miehellä oli perintörahoja säästössä ja mulla vain 10.000e aspisäästöjä. Ostetiin sitten 70-30 suhteessa asunto, HUOM HUOM meillä myös maksetaan asuntoon liittyvät kulut suhteessa 70-30, eli vastikkeesta mä maksan 30%, jouduttiin uusimaan jääkaappipakastimen maksoin 30% jne. Muista sopia myös toi asuntoon liittyvien kulujen jakaminen omistuksen suhteesa.

Vierailija
6/44 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies ehdotti samaa, mutta en suostunut. Halusin, että omistus 50-50.

Vierailija
7/44 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haittaa voi olla siitä että sopii reilun jaon kummankin maksukyvyn mukaan jo heti aluksi?

Tietty sitten myydesäkin rahat jaetaan samassa suhteessa. Jollet ole aiemmin omistanut asuntoa säästät ensiasunnon ostajalle varatun veroedun koska et omistaisi tästä asunnosta väh. 50%. Olette avoliitossa joten en minäkään osallistuisi isommalla summalla hankintaan ja sitten omistussuhde olisi kuitenkin puoliksi. Jos sinä omistat puolet maksat tietenkin myös puolet ja sitten valitat vuoden päästä, että sulla ei ole yhtä paljon hurvittelurahaa kuin avomiehelläsi.

Varmasti kuitenkin saat asuntoa käyttää yhtälailla kuin avomiehesi, joten sinähän tässä taoidat voittaa.

Vierailija
8/44 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hölmöä jos vastike (siis hoitovastike) jaetaan omistussuhteessa sillä molemmat varmaan yhtälailla asuu siinä asunnossa. rahoitusvastike on hieman eri asia sillä sillä maksetaan asuntoa, ei asumisesta johtuvia kustannuksia.

Mies omistaa 70% ja minkä 30%. Miehellä oli perintörahoja säästössä ja mulla vain 10.000e aspisäästöjä. Ostetiin sitten 70-30 suhteessa asunto, HUOM HUOM meillä myös maksetaan asuntoon liittyvät kulut suhteessa 70-30, eli vastikkeesta mä maksan 30%, jouduttiin uusimaan jääkaappipakastimen maksoin 30% jne. Muista sopia myös toi asuntoon liittyvien kulujen jakaminen omistuksen suhteesa.

Vierailija
9/44 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No sä varmaan myös saat haltuusi vain 30% asunnosta"

Noinhan se sitten pitäisi mennä. Ei ole oikein, että vähemmän osallistuva saa kuitenkin käyttöönsä kaiken saman kuin se enmmän osallistuva.

Vierailija
10/44 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa miehesi on nyt lahjoittanut sinulle osan talosta maksamalla isomman lainaosuuden, joten oletko maksanut lahjaveroa tästä. Jos olette naimisissa ja omaisuus muutenkin yhteistä, niin tuo jako on vielä ok, mutta hullu mies jos avoliitossa näin tekee. VAikka... Jos mies vaatisi isompaa omistusosuutta AV-mammat ärähtää, mutta jos nainen rahoittaa enemmän niin tietty myös omistaa enemmän:)

Eihän sillä ole lainamäärän kanssa välttämättä mitään tekemistä, onko omistus 50/50! Mekin ostimme mieheni kanssa talon, jonka omistussuhde on 50/50, mutta mieheni otti huomattavasti enemmän lainaa.

Vierailija
11/44 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnosta luovuttaessa saat kuitenkin myyntihinnasta vain sen 30%. Vastikkeet sun muut kulut tulee minun mielestäni maksaa kuitenkin puoliksi, sillä molemmathan siinä tasavertaisesti asutte.

Esim. minä en omista talostamme mitään, mutta silti maksan asumiskuluista puolet.

Vierailija
12/44 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lainanlyhennyksenkin ottavat mieluiten vain yhdeltä tililtä. Esim. meillä omistus on 50-50 mutta lyhennys menee miehen tililtä. Muut kulut maksetaan sitten miten maksellaan meidän kesken.

Toki jos pankki tuohon suostuu niin siitä vaan.

Mutta siis pankki käsittääkseni arvioi teidän takaisinmaksukykyä kokonaisuutena, muodostattehan yhdessä talouden. Ei se ole pankin asia, miten te keskenänne sovitte maksujärjestelyistä elämässänne.

Vierailija
13/44 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on näköjään tosi tiukka AV-mamma, joka varmaan maksaa perheen ruokalaskustakin vain 30%, kun se häntä miellyttää. Jos käytätte tuota jääkaappipakastinta 10 vuotta niin se on jälleen uusimisen tarpeessa. Muutenkaan sillä ei ole merkitystä asuntoa myydessä.Paitsi jos olette juuri ennen myyntiä remontoineet keittiön ja vaihtaneet koneet.

Vierailija
14/44 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

me selvittelimme tuota asiaa kun ostimme ensimmäisen yhteisen asunnon mieheni kanssa. Hänhän sai omasta osuudestaan varainsiirtoverovapauden joten pohdimme, olisiko kannattanut laittaa omistussuhde esim. 30-70 mutta pankki ei tähän suostunut. Laitettiin siis 50-50 ja lyhennys menee miehen tililtä.

Eikä meillä olisi ainakaan ollut tulojen suhteesta kiinni, mies kun tienaa minua huomattavasti enemmän.

Vierailija
15/44 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla on tietty oma laina ja kumpikin hoitaa omansa. Avoliitossa ei ole elatusvelvollisuutta.

Pankkia ei kiinnosta kuin se että on riittävästi vakuuksia ja osakekirjat on kuitenkin lainojen vakuutena, joten kumpi vaan jättää lainansa maksamatta niin asunto menee myyntiin. Mutta toinen osapuoli tietty saa sen oman sijoitusosuutensa takaisin myyntihinnasta.

Monilla perheilläkin on useita yhteisiä asuntolainoja hoidettavana, joten ihan normitilanne.

ja lainanlyhennyksenkin ottavat mieluiten vain yhdeltä tililtä. Esim. meillä omistus on 50-50 mutta lyhennys menee miehen tililtä. Muut kulut maksetaan sitten miten maksellaan meidän kesken. Toki jos pankki tuohon suostuu niin siitä vaan. Mutta siis pankki käsittääkseni arvioi teidän takaisinmaksukykyä kokonaisuutena, muodostattehan yhdessä talouden. Ei se ole pankin asia, miten te keskenänne sovitte maksujärjestelyistä elämässänne.

Vierailija
16/44 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos omistaa 30% maksaa remonteista ym vain 30%. Toinenhan siinä "tienaisi" perusteetta huonotuloisemman kustannuksella.

Raha-asiat on p*rseestä vääntää, mutta niissä on pysyttävä kylmän viileänä.

Vierailija
17/44 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos hän ei aikaisemmin ole omistanut asuntoa ja jos hän vielä joskus tämän jälkeen aikoo tai joutuu ostamaan itselleen uuden asunnon. Sitä kuuluisaa leimaveroahan nimittäin ei tarvitse maksaa ensiasunnosta. Ensiasunnoksi lasketaan vai sellainen asunto, josta omistaa vähintään 50 prosenttia. Niinpä jos ap omistaa nyt vain 30 prossaa, hänen ei tarvitse maksaa leimaveroa vielä seuraavastakaan asunto-ostoksestaan. Leimavero on 4% kauppahinnasta ja siis helposti useampia tuhansia euroja.

Jääkaapin hyllyjen prosenttijakaminen on minusta naurettavaa palstahölmöilyä. Monet pariskunnat asuvat kokonaan toisen omistamassa asunnossa ja onnistuvat silti täyttämään ja käyttämään jääkaappiansa ja muita fasiliteettejansa ihan yhdessä ja tasaveroisesti. Väliä tällä on vasta silloin kun asunto myydään eteenpäin.

Vierailija
18/44 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten omistussuhde ei vaikuta leimaverohyötyyn enää. Ihmettelen miksi pankki ei suostuisi 30/70 omistussuhteeseen?

ap

Vierailija
19/44 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

otatte molemmat omat lainat.

Kyllä meilläkin on yhden asunnon asuntolaina kahtena lainana, vaikka yhdessä maksellaankin. Toinen on pelkästään miehen nimissä ja toinen yhteinen. Lisäksi toisessa oli tosi alhainen marginaali, jota ei uuteen olisi enää saanut.

Pankkiin vaan rohkeasti kysymään! ja siitä varainsiirtoverosta. Kyllähän omistussuhde voi olla 49 %/51 %.

Vierailija
20/44 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se koti on. Mutta meilläkin ensimmäinen talo maksettiin 40/60 (minulla enemmän). Näin ei tule mitään arvuuttelua omistuksesta esim ero tai myyntitilanteessa (erityisesti avoparit).

Seuraava talo olikin jo 50/50 koska katsoin että mieheni on tehnyt talon eteen niin paljon enemmän kuin minä ja puoliksi maksoimme lainan joten puntit on tasan.

Mutta maksathan sitten lainan samassa suhteessa kun noin suuri ero?