Parhassa lapsentekoiässä olevat vela-pariskunnat. Mitä vastaatte sukulaisjuhlissa uteluihin?
"milloinkas sitä teille jälkikasvua tulee?" Samaan aikaan, kun serkkusi lapset naurattaa juhlaväkeä.
Mitä vastaat?
Kommentit (58)
"Kuten olen ennenkin sanonut, emme aio hankkia lapsia."
"Minäpä kerron sitten jos joskus on ajankohtaista."
En käy sukujuhlissa. Sen harvan kerran kun on joku asiasta kysynyt, olen sanonut ettei omat lapset ole my cup of tea.
Hymyillen totean, että kysymys on epäkohtelias ja sillä saattaa loukata ihmistä pahastikin. Meillä lapsettomuus on vapaaehtoista, mutta käytän samalla tilaisuuden puolustaa niitä, joille se ei ole.
Ei minulta tuollaista udella. Ihan lähimpien ystävien kanssa asiasta puhutaan.
Jos joku kysyisi, vastaisin, etten tiedä vielä, yritämmekö hankkia lapsia vai ei.
Ai, naurattaa. Miksiköhän meitä pidetään onnekkaana, kun niitä lapsia ei ole?
"Meidän on hyvä näin. Tiedäthän, että jotakuta toista tuollainen kysymys voisi loukata pahasti"
Vastaisin ettei ikinä, koska emme niitä pysty saamaan. Näinhän asia ei ole, ihan vapaaehtoisesti olemme lapsettomia, mutta oppiipahan utelija olemaan kyselemättä. Jollekin muulle kysymys olisi erittäin kipeä ja toisten lapsentekohommat eivät kuulu tasan kenellekään muulle kuin pariskunnalle itselleen.
Itse olen sinkku ja parikin kertaa on kysytty lapsiasiaa.Hätistelevät kovasti puolison etsintään..
Jos on joku iäkkäämpi henkilö utelemassa, niin voi kysyä häneltä: "koskas mummo meinaa kuolla?". Tuolla saa yleensä utelijat hiljaiseksi.
Mä olen ottanut näihin kyselyihin taktiikaksi, että käännän katseeni surumielisenä pois ja hiljaisuuden jälkeen vastaan vain huokauksella, minkä jälkeen vaihdan puheenaihetta. Miettikööt kysyjä, mikä meni pieleen.
t.onnellinen steriloitu 32v
"Kyllä te sitten huomaatte, jos niitä joskus on tulossa."
On muuten aika epäkohtelias kysymys, tosin koska meidän suvussa on ollut ihan tahdonvastaista lapsettomuuttakin, älyävät muut jo olla kyselemättä. Tai ainakaan eivät kysele noin tökeröllä tavalla.
Mulla ei ole noin huonokäytöksisiä sukulaisia, johtuen mahdollisesti juurikin siitä, että sitä tahdonvastaista lapsettomuutta riittää enemmän. Luulisin silti, että kaikki tietää jo, että mä en edes halua omia lapsia.
"Teidän tyttärenne menoa tässä melkein vuosikymmenen seurattua meille just ajoissa aukesi miten helevatin naurettavaa menoa koulut/tarhat on nykyään ja miten vatun vaikeaa on kasvattaa kelpo ihmiseksi lasta tässä populisti yhteiskunnassa ja kulutuksen holtittomassa boomissa. Meillä on ihanaa kun voidaan keskittyä toisiimme."
Terv. 28-v täti, jonka puolison vanhempien iltatähteä (18-v) kiitän tästä valaistumisesta.
Talk about dodging a bullet. 😎
"Ja mitäs se teille kuuluu?" Ennen jaksoin olla diplomaattinen, nykyään asia v*tuttaa niin paljon lähtökohtaisesti jo sen vuoksi että minun yksityisasiani eivät kuulu kenellekään kelle en niitä itse halu kertoa. Samaten vois kysyä että Mites teidän seksielämä, lapsenne mielenterveysongelmat, miehenne ylipaino jne. Aivan kuin minun kohtuni tilanne kuuluisi kellekään muulle.
Heh heh... Kauhee jos joku sattuu asiaa kysäsemään näiltä " oon asian kanssa tosi sujut mutta jos joku sattuu kysymään mulle kasvaa sarvet ja sorkat ja piikkihäntä ja tuun silmille ja kerron tasan mitä mieltä olen tuollaista kusipää kyselijöistä jotka kehtaa tuollaistakyselläsiistörkeääkyllämäannankuuluanytmitämieltäolensinusta...huohhuohhuohhuoh..."
Mut joo, oon asian kanssa ihan okei.
Vierailija kirjoitti:
Heh heh... Kauhee jos joku sattuu asiaa kysäsemään näiltä " oon asian kanssa tosi sujut mutta jos joku sattuu kysymään mulle kasvaa sarvet ja sorkat ja piikkihäntä ja tuun silmille ja kerron tasan mitä mieltä olen tuollaista kusipää kyselijöistä jotka kehtaa tuollaistakyselläsiistörkeääkyllämäannankuuluanytmitämieltäolensinusta...huohhuohhuohhuoh..."
Mut joo, oon asian kanssa ihan okei.
Ja itse en ole koskaan törmännyt siihen, että asiaa kysyttäisiin.
Taidatte oikein naatiskella ajatuksella, että joku muka kysyisi, vaikka oikeasti ketään ei kiinnosta tai asia tiedostetaan.
Jos nyt äite on joskus sattunut kysymään, olen sanonut että ei meille ole tulossa, jos ei ihmettä tapahdu.
Tässä ketjussa on taas näitä ah-niin-hyviä-ihmisiä: "Gets offended, because someone somewhere might get offended". Ai että miten ärsyttävää.
Ei ole minun asiani opettaa ihmisille käytöstapoja. Vastaan yksinkertaisesti, että ei ole vielä ajankohtaista.
"Eiköhän noita olisi jo tullut, jos olisi ollut tullakseen". No, olen 35-vuotias mutta silti. Yleensä kukaan ei ilkeä jatkaa, että olisiko haluttu vai ei... (veloja ollaan.)
Voitte lopettaa kyselyn, meille ei ole lapsia tulossa. Joten jätetään aihe tähän. Ja käännetään puheet muihin aiheisiin.