Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnon osto ja omistussuhde?

Vierailija
06.10.2011 |

Mulla on se käsitys että yleensä kun ostetaan yhdessä asunto, omistussuhde on 50/50. Mun avomiehellä on mahdollisuus osallistua asunnon kustannuksiin paljon enemmän kuin mulla ja hän ehdotti että ostettaisiin asunto 30/70. Eli minä maksaisin 30% asunnon hinnasta. Onko se ihan normaalia? Onko siitä jotain haittaa mulle tai miehelle?

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten omistussuhde ei vaikuta leimaverohyötyyn enää. Ihmettelen miksi pankki ei suostuisi 30/70 omistussuhteeseen? ap

Jos mies siirtää lainansa eri pankkiin tai saa maksettua sen loppuun ennen kuin sinä ja sinun laina menee vastuille, pankki on käytännössä omistamassa 30% asunnosta, jossa miehesi voi rauhassa asua. Eli pankki omistaisi asunnosta 30% niin kauan kuin mies haluaa irtautua, ellei löydä ostajaa, joka haluaa omistaa 30% osuuden asunnosta. Toki sille 30% voi yrittää sopia vuokra, mutta 70% osuus on määräysvalta. Voi olla, että oikeus voi määrätä, mutta toisaalta voihan mies ehdottaa pankille, että pankki ottaa kolmanneksen asunnosta käyttöön.

Pankilla on ihan normaalit takuut molempien osuudesta. Vaikka osuudet olisi myös 30/70 voi laina olla yhteinen. Jos toinen osapuoli haluaa irtautua asunnosta se voidaan hakea yhteisomistuksen purkua oikeudesta, jos ei muuten päästä sopimukseen.

Vierailija
42/44 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vitsi! Kulut pitää ehdottomasti mennä 50/50 vai asunutko sinä sielä vain 30% ajast? Ei et asu, asut sielä 50/50 joten maksalla myös puolet juoksevista kuluista. Käärme

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehesti teki talon eteen enemmän kuin sinä, niin eikös hänen pitäisi omistaa asunnosta 60%

Vierailija
44/44 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se omistussuhde jakaantuu nimenomaan sen siihen sijoitetun rahaosuuden mukaan. Olen nähnyt uudisasunnon jolla on ollut kolme haltijaa joiden osuudet oli tyyliin 8/15/77 %. Tuo taas en ole kuullut, että jotkut jakaisi 50/50 vaikka rahaa ei sijoitettaisi samassa suhteessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä