Asunnon osto ja omistussuhde?
Mulla on se käsitys että yleensä kun ostetaan yhdessä asunto, omistussuhde on 50/50. Mun avomiehellä on mahdollisuus osallistua asunnon kustannuksiin paljon enemmän kuin mulla ja hän ehdotti että ostettaisiin asunto 30/70. Eli minä maksaisin 30% asunnon hinnasta. Onko se ihan normaalia? Onko siitä jotain haittaa mulle tai miehelle?
Kommentit (44)
Mikä vitsi! Kulut pitää ehdottomasti mennä 50/50 vai asunutko sinä sielä vain 30% ajast? Ei et asu, asut sielä 50/50 joten maksalla myös puolet juoksevista kuluista. Käärme
Jos miehesti teki talon eteen enemmän kuin sinä, niin eikös hänen pitäisi omistaa asunnosta 60%
Se omistussuhde jakaantuu nimenomaan sen siihen sijoitetun rahaosuuden mukaan. Olen nähnyt uudisasunnon jolla on ollut kolme haltijaa joiden osuudet oli tyyliin 8/15/77 %. Tuo taas en ole kuullut, että jotkut jakaisi 50/50 vaikka rahaa ei sijoitettaisi samassa suhteessa.
Pankilla on ihan normaalit takuut molempien osuudesta. Vaikka osuudet olisi myös 30/70 voi laina olla yhteinen. Jos toinen osapuoli haluaa irtautua asunnosta se voidaan hakea yhteisomistuksen purkua oikeudesta, jos ei muuten päästä sopimukseen.