Valokuvauksesta tietävät ! Mikä olisi hyvä objektiivi
lahjaksi valokuvausta harrastavalle teinille.
Kamera on Canon EOS 450D. Minkä valitsisit: kalansilmäobjektiivi, laajakuvaobjektiivi vai normi 17-70 objektiivi.
Kamerassa on nyt sen mukana tullut perusobjektiivi
Kiitos jo etukäteen
Kommentit (59)
Budjettiakin olisi kiva tietää, objektiivien hintahaitari kun on satasista tonneihin.
Tero
Yleensä ensimmäinen ostos on kiinteä 50mm.. Kannattaa varmaan antaa ekaksi kamera ja myöhemmin kysellä teiniltä itteltään että millasta linssiä kaipaisi..
teinillä on ollut tuo kamera jo 3 vuotta. Osaa ottaa kuvia ja hänen kuvansa on ollut jo kolme kertaa paikallislehden kuukauden kuvana.
Joka ikisellä sukulaisella on hänen ottami kuviaan tauluina jne
EI siis todellakaan mikään aloittelija !
Jos on mukana joku 18-55 tms niin ottaisin esim 55-250 zoomin. Silla saa hyvia kuvia kauempaakin ja toisaalta hyvia lähikuvia.
Riippuu siitäki mitä teini tykkää kuvata. Jos ottaa potretteja niin joku kiinteä linssiki vois olla hyvä, esim. 50 mm. Se on muutenki hyvä yleislinssi ja kuvanlaatu on parempi ku zoomeissa.
Kalansilmä on erikoislinssi tiettyyn tarkoitukseen, en ihan tajua miks sellainen tarvittais alussa kun ei oo vielä pahemmin yleislinssejä. Laajakulma, vöhä sama juttu. Jos tykkää kuvata kasveja (liikkuu luonnossa ja kuvaa) niin ehkä makrolinssi, mutten kyl aloittais siitäkään.
lahjaksi valokuvausta harrastavalle teinille.
Kamera on Canon EOS 450D. Minkä valitsisit: kalansilmäobjektiivi, laajakuvaobjektiivi vai normi 17-70 objektiivi.
Kamerassa on nyt sen mukana tullut perusobjektiivi
Kiitos jo etukäteen
noin 500 euroa on budjetti.
Mitä mieltä olet tästä:
Samyang 8mm f/3.5 Aspherical IF MC Fish-eye CANON
Maksaa 300 e digitarvikkeessa
Yleensä ensimmäinen ostos on kiinteä 50mm.. Kannattaa varmaan antaa ekaksi kamera ja myöhemmin kysellä teiniltä itteltään että millasta linssiä kaipaisi..
teinillä on ollut tuo kamera jo 3 vuotta. Osaa ottaa kuvia ja hänen kuvansa on ollut jo kolme kertaa paikallislehden kuukauden kuvana.
Joka ikisellä sukulaisella on hänen ottami kuviaan tauluina jneEI siis todellakaan mikään aloittelija !
kysyisin siltä teiniltä suoraan mitä puuttuu tai antaisin lahjakortin esim. Rajalaan tai vastavaan valokuvaustarvike/kameraliikkeeseen.
Tero
Viestistä tuli kyllä mulleki se mielikuva että innokas äiti on ostamassa teinille kameran ja laajakuvalinssin... Vaikkei ihan oo edes tietoa mitä siinä kamerassa on valmiina...
Arvelisin, että siinä on nyt juurikin joku 17-50. Kittilinssit ovat yleensä ihan kohtuullisia, joten ensimmäiseksi lisäostokseksi suosittelisin minäkin kiinteäolttovälistä linssiä. Ehkäpä kroppirunkoon juurikin se 50mm. Normaalit potrettikuvat sisätiloissa onnistuvat sillä hyvin. Katso linssin valovoimaa. Mitä pienempi sen parempi. Linssejä voit vertailla esim. täällä: http://www.objektiivi.info/
Vähän riippuu kuitenkin siitä mitä se teini kuvaa. Jos painopiste on esim. luontokuvauksessa niin joku teleobjektiivikin voi olla tarpeeseen. Ja kittizoomeja parempia on myös markkinoilla, varsinkin valovoiman suhteen, mutta niitä ehkä en lähtisi ensimmäisenä ostamaan, kun jonkinlainen on jo.
noin 500 euroa on budjetti.
Mitä mieltä olet tästä:
Samyang 8mm f/3.5 Aspherical IF MC Fish-eye CANON
Maksaa 300 e digitarvikkeessa
Sitten jos laajakuvapäähän hakee hyvää, niin jos löydät Tokinan AT-X 124 AF PRO DX 12-24mm f/4, hinta pyörii siinä 400,- ja yli.
Tero
Samaa mieltä kuin edelliset, riippuu, mitä teini haluaa/tykkää kuvata.
Mielestäni 50 mm objekti hyvällä valovoimalla (1.8. tai 2.0 alkaen) olis hyvä ostos.
Laajakulmakin vois olla vielä ok.
se perusobjektiivi, joka on mukana eli vissiin 18-55.
Lisäksi hänellä on 70- jotain objektiivi
Ja en TODELLAAKAAN itse ole mikään asiantuntija ja en TODELLAKAAN tajua valokuvauskieltä....
Ja teini toivoo ITSE joko kalansilmää, laajakuvaa tai sitten 17-70.
Tykkää kikkailla kuvilla ja osaa mukata kuvia erinomaisesti tietsikalla
tietää tasan tarkkaan minkä putken tahtoo seuraavaksi. Kysy siis siltä.
Ja budjetin mukaan valovoimaa, 1,7 n 100e, 1,5 ja1,2 sitte vähä kalliimpia.
Ja pukinkonttiin vähä käytöstapoja äiteelle...
mutta monipuolisempi se tuossa kohtaa on kuin kalansilmä.
Lisäksi hänellä on 70- jotain objektiiviJa en TODELLAAKAAN itse ole mikään asiantuntija ja en TODELLAKAAN tajua valokuvauskieltä....
tämä tässä aloitti normaalin av vittuilun ja aliarvioimisen..
Jos teini tykkää "kikkailla" kameralla niin tuo kalansilmä olisi aika oiva väline siihen
18-55 ja 70 kiintee nii ei ainakaa 17-70, sehän nyt ois iha älytöntä. Hmmm. Pistää vähä noi toiveet miettimään että paljokse teini oikein tietää siiitä kuvauksesta...
Lahjakortti rajalaan ja sinne jonku kokeneen kuvaajan juttusille.
Lisäksi hänellä on 70- jotain objektiiviJa en TODELLAAKAAN itse ole mikään asiantuntija ja en TODELLAKAAN tajua valokuvauskieltä....
Samyang on kiva kikkailulinssi ja se on ollut hintansa vuoksi suosittu, mutta usein sellaiseen kyllästyy nopeasti, toisaalta voihan sen sitten myydä tai vaihtaa.
laajakulmapäähän vaihtoehdot käytännössä Canonin oma 10-22mm F3.5-4.5 ja Tokinan 11-16mm F2.8 ja sitten tuo aiemmin mainittu tokinan 12-24 mm, jota tosin ei taida enää löytyä kuin kalliimpana II-versiona.
"Normaali"zoomiksi kannattaa ostaa Tamronin tai Sigman vähintään 2.8 valovoimalla alkava 17-70 tai lähellä oleva putki, menee budjettiisikin.
Tero
Olen tosissani.
kovin kummoinen ole, joten ymmärrän varsin hyvin tuon toiveen uudesta 17-70 mm objektiivista.
Tero
18-55 ja 70 kiintee nii ei ainakaa 17-70, sehän nyt ois iha älytöntä. Hmmm. Pistää vähä noi toiveet miettimään että paljokse teini oikein tietää siiitä kuvauksesta... Lahjakortti rajalaan ja sinne jonku kokeneen kuvaajan juttusille.
se perusobjektiivi, joka on mukana eli vissiin 18-55. Lisäksi hänellä on 70- jotain objektiivi Ja en TODELLAAKAAN itse ole mikään asiantuntija ja en TODELLAKAAN tajua valokuvauskieltä.... Ja teini toivoo ITSE joko kalansilmää, laajakuvaa tai sitten 17-70. Tykkää kikkailla kuvilla ja osaa mukata kuvia erinomaisesti tietsikalla
Jos haluaa laajakuvan tai kalansilmän, niin silloinko ei tiedä kuvauksesta mitään ??
Ap ei sinun olisi kannattanut kysyä keneltäkään valokuvaukses harrastajalta - ne ovat vielä pahempia kuin av-mammat.....
Minun - ei ammattilaisen - mielipide on se, että jos haluaa kikkailla ja ottaa erikoisia kuvia niin kalansilmä on siihen oiva völine. Itsellä on se ja sillä saa kyllä hienoja kuvia.
Itse en ymmärrä puoliakaan mitä täällä puhutaan, otan kuvia paljon ja minulla on siihen silmää - ja minun lemmikkikuvani voitti juuri erään kilpailun ja aikas moni valokuvahifistelijä jäi nuolemaan näppejään
Yleensä ensimmäinen ostos on kiinteä 50mm..
Kannattaa varmaan antaa ekaksi kamera ja myöhemmin kysellä teiniltä itteltään että millasta linssiä kaipaisi..