Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa mua: miten teette NAKKIKASTIKKEEN ?

Vierailija
01.12.2011 |

Lapset on sitä kauan toivoneet ja mä en vaan osaa :(

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis et osaa tehdä ruskeeta kastiketta vai et osaa lisätä siihen nakkeja?

Vierailija
2/23 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paistinpannulle rasvaa, sulatat sen ja laitat sekaan vehnäjauhoja niin että niistä tulee sellanen tahnamainen. Sitten paistelet ja sekoittelet kunnes ruskistuu sopivasti. Lisää vettä, sekoita tasaiseksi ja laita kattilaan ja kiehuta siinä. Sitten pyöräytä pikasesti nakit siinä kuumalla pannulla, ja vippaa ne kastikkeen sekaan. Mausteita maun mukaan, lihaliemikuutiolla pääsee aika pitkälle.

Jos vaikuttaa klimppiseltä niin ennen kuin laitat nakit niin vispaa vispilällä tasaiseksi. Lisää vettä jos liian paksua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

noita jauhorasvakäristekastikkeita?

Vierailija
4/23 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta saat silti maistuvan kastikkeen. Paista nakinpalat kunnolla ja lisää reilusti vettä. Kun vesi kiehuu, lisäät reilusti maizenan ruskeakastike suurustetta. Mausta puolikkaalla kasvisliemikuutiolla, mustapippurilla ja lorauksella ketsuppia.

Mä käytän nykyään maizenaa kaikkien kastikkeiden tekoon.

Vierailija
5/23 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan sipulit ja nakit pannulle. Ruskistan vähän ja lisään sinne vehnäjauhoja (1-2 rkl). Sekoitan nakit, sipulit ja jauhot sekaisin. Lisään veden ja annan kiehua vähän aikaa. vettä sen verran, että tulee sopivan sakeaa. Lihaliemikuutio sinne sekaan ja ketsuppia jos tykkää. Itse lisään pippuria ja kerman vielä ja hyvää tulee. Ei kukaan ole vielä sitä haukkunutkaan :)

Ja tässä ja nyt myönnän myös että opettelin sen perus ruskean kastikkeenkin tekemään vasta nyt syksyllä :) Ja ikäähän on 31v. :D No parempi myöhään kun ei milloinkaan.

Vierailija
6/23 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäs sipuli?

Itse ainakin paistan rasva-jauho-seoksen ja nakit ja sipulin yhdessä, lisään veden (ja vaikka vähän tomaattipyrettä) ja kiehautan. En viitsisi kattilaan siirtää.

Aloittaja voi etsiä ruskean kastikkeen teko-ohjeen, siihen lisätään nakit. Ruskean kastikkeen saa myös jauheena, jos haluaa.

Vierailija
7/23 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä ensin kuullottaisin hienonnetun sipulin. Lisäisin siihen paloitellut nakit ja ruskistaisin vähän. Sen jälkeen nakki-sipuliseos kattilaan, pannun huuhtaisu ja vehnäjauhojen ruskistus rasvassa. Kun lisäät veden, pane sitä heti kerralla tarpeeksi ja sekoita samalla voimakkaasti esim. vispilällä, niin ei tule klönttejä. Mausta suolalla ja vaikka ketsupilla. Pippurikin sopii hyvin ja laakerinlehti.

Vierailija
8/23 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

UUSAVUTON! Et osaa siis käyttää edes Googlea? Lapsi parat, jos niillä on noin avuton äiti.

Vierailija
9/23 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä teen sen tälleen: pannulle öljyä, kuullotan siinä silputun sipulin. Lisään sekaan nakinpalat, ruskistan pienen hetken. Laitan ne kattilaan. Pannulle jokunen rkl jauhoja, ruskistan ne. Jauhot kattilaan nakkien sekaan. Päälle vettä, sekoitan. Loraus kermaa. Mustapippuria, pieni tilkka ketsuppia ja sinappia mausteeksi.

Vierailija
10/23 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on sitä kauan toivoneet ja mä en vaan osaa :(

Kauan toivoneet ja sä et osaa kirjoittaa googleen sanaa nakkikastike ja valita sieltä reseptiä. Kyllä on elämä vaikeaa.

Vierailija
11/23 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan sipulit ja nakit pannulle. Ruskistan vähän ja lisään sinne vehnäjauhoja (1-2 rkl). Sekoitan nakit, sipulit ja jauhot sekaisin. Lisään veden ja annan kiehua vähän aikaa. vettä sen verran, että tulee sopivan sakeaa. Lihaliemikuutio sinne sekaan ja ketsuppia jos tykkää. Itse lisään pippuria ja kerman vielä ja hyvää tulee. Ei kukaan ole vielä sitä haukkunutkaan :)

Vierailija
12/23 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruskista (pilkottu sipuli ja) pilkotut nakit siten että ne on kypsiä ja saaneet vähän väriä.

Kaada vettä (arvioi itse, ei liikaa eikä liian vähän). Suurusta vehnäjauhoilla. Jos et osaa suurustaa, tee suurus valmiksi, sekoita desimittaan n. 2-3 rkl vehnäjauhoja veden sekaan tasaiseksi, voi olla helpompi suurustustapa. Jos tulee liian kökköä, lisää vettä, jos tai jos liian löysää, lisää jauhoja.

Sotkun maustaminen: lisää joko pieni purkillinen tomaattipyrettä ja mausta soijalla. Tulee ketsuppimainen kastike.

Tai: lisää vain soijaa (esim. Kikkoman). Syö nakkikastiketta ketsupin kanssa. Älä käytä suolaa, koska nakeissa ja soijassa on jo sitä.

Vierailija
13/23 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuudesta vastaajasta viisi teki näköjään jauhoilla ja rasvalla, ja se kuudes Maizenalla. Eli kyllä tekee.

Viisastelun sijaan voisit sitten kertoa miten sinä sen teet?

Vierailija
14/23 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni laittaa sipulia. Enpä ole itse sellaista nakkikastiketta syönyt missä on sipulia mukana.

Kuudesta vastaajasta viisi teki näköjään jauhoilla ja rasvalla, ja se kuudes Maizenalla. Eli kyllä tekee.

Viisastelun sijaan voisit sitten kertoa miten sinä sen teet?

Vierailija
15/23 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo anteeks, yksi niistä mainitsemistani viidestä ei käyttänyt rasvaa. Kamala virhe!

Vierailija
16/23 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan olla että 14 ruskistaa nakit ja sipulin rasvassa. Mutta sipulin kuullottaminen (rasvassa) on eri asia kuin tehdä perinteinen rasva-jauhokastike. Kyllä minäkin sipulit paistan rasvassa, mutta se onkin ainoa. Enkä ole se alkuperäinen ihmettelijä.

Vierailija
17/23 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo anteeks, yksi niistä mainitsemistani viidestä ei käyttänyt rasvaa. Kamala virhe!

No se jäi multa pois vahingossa, en itse 'ruskistaisi' ilman rasvaa mutta olisi varmaan ollut hyvä mainita.

14

Vierailija
18/23 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele tekemään ensin kunnollinen ruskea kastike. Se onnistuu myös ruskistamalla kuivat jauhot valurautapannulla, niin ei tarvitse niin paljon rasvaa ja on helpompi saada sileäksi eikä jää paakkuja.

Vierailija
19/23 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruskista pannulla voissa sipulia ja nakkipalat. Lisää tomaattipyree ja kääntele vielä hetken verran. Läiskäse päälle purkillinen ranskankermaa ja anna porista hetki. Mausta pippurilla (tarkasta suola) ja suolakurkkukuutioilla. Valmis.

Vierailija
20/23 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Vatajan nakkeja paloitellaan

- nokare voita pannulle

- kuullotetaan siinä pieni silputtu sipuli ja nakit

- lisätään 1 rkl dijon-sinappia ja 1 rkl soijakastiketta, 1 rkl tomaattipyretta

- reilu dl kermaa ja sekoitetaan kastike tasaiseksi

PS en ole karppaaja, älkää kivittäkö ;D