Rakas asiakaspalvelun asiakas, ÄLÄ HUUDA MINULLE!
Olen ollut töissä muutamissa asiantuntija asiakaspalveluissa. Siitä huolimatta, että huudat minulle ja uhkailet minua:
1. En tee isoja päätöksiä, enkä ole henkeen ja vereen yrityksen kanssa samoilla linjoilla. Vituttaa se minuakin ihan yhtä paljon, jos tehdään tyhmiä päätöksiä. Eniten vituttaa saada huutoa muiden päätöksistä. Olen ihminen, enkä ole sama asia kuin tämä yritys.
2. Jos uhkailet minua sillä, että aiot irtisanoa sopimuksesi ja huudat, että etkö muka ole tärkeä. Minua ei kiinnosta paskan vertaa, yksi asiakas sinne tai tänne – en aio nöyristellä tai sanoa, että kyllä olet tärkeä.
3. Jos vingut tai tilität, en todellakaan lähetä sinulle mitään lahjoja, hyvitystä tai alennusta. Jos olet asiallinen, voin vaikka lähettääkin. Minulla oikeastaan on täällä hyllyt täynnä kamaa, mitä saan jakaa väärinymmärretyille asiakkaille, mutta lähetän niitä fiilispohjalta.
4. Parhaat naurut saamme aina täällä, kun luemme tyhmimpiä meilejä tai kuuntelemme mahdottomimpia nillittäjiä. Osa meileistä menee jääkaapin oveen.
5. Tällä maksaa ruokalaskun ja osan asuntolainasta, muuten en voisi vähempää välittää kenestäkään teistä asiakkaista.
ÄLÄ SIIS RAIVOA, HUUDA TAI RÄHISE, niin asiasi hoituu 100 kertaa paremmin.
Kommentit (87)
Jos ensinäkin menee asiakaspalvelu ammattiin, on sanomattakin selvää, että päivittäin tulee huutavia asiakkaita. Toisesta korvasta sisään, toisestä ulos. Jollei tätä kestä, vaihda työpaikkaa.
Simppeliä.
Olen työskennellyt aspana, eikä kaikissa aspahommissa todellakaan ole päivittäistä, että huudetaan aspalle tai käyttäydytään erityisen inhottavasti. Jotkut osaavat hoitaa asiat ilman huutoakin.
Ymmärrän täysin, mistä aloittaja puhuu.
Jos ensinäkin menee asiakaspalvelu ammattiin, on sanomattakin selvää, että päivittäin tulee huutavia asiakkaita. Toisesta korvasta sisään, toisestä ulos. Jollei tätä kestä, vaihda työpaikkaa.
Simppeliä.
Olen työskennellyt aspana, eikä kaikissa aspahommissa todellakaan ole päivittäistä, että huudetaan aspalle tai käyttäydytään erityisen inhottavasti. Jotkut osaavat hoitaa asiat ilman huutoakin.Ymmärrän täysin, mistä aloittaja puhuu.
Vaan se, että miksi pitää mennä sellaiseen ammattiin, jos sitä huutoa ei kestä? Vaikka se ei olisikaan päivittäistä. Varsinkaan, jos sanoo asiallisesti asiasta, hommat ei esim. pomosta johtuen toimi, niin tottakai se asiakaspalvelija on siinä välikätenä, jonka pitää sitten laittaa homma toimimaan.
Ihmisiä kuitenkin on sellaisia, jotka huutavat puhelimessa tuohtuessaan, tai jollei palvelu pelaa. Vaikka kuinka nätisti yrittäis puhelimes toisessa päässä olla, niin silti joskus saa kuraa niskaansa, pitääkö siinä jatkaa asiallista linjaa? Ei todellakaan, jos itse saan asiallista asiakaspalvelua heti alusta, ni en näe syytä korottaa ääntä. Jos palvelu on paskaa, korotan varmasti ääntäni. Olen itsekkin asiakaspalvelussa.
PAKKO KERTOA kuinka silloin 14-15vuotiaana aloitin koulun ohella puhelinmyyjä duunin:DD
siellä oli isot pinot lappuja joissa luki mm. asiakkaan nimi, asiakkaan puhelinnumero, asiakkaan osoite jne. en tiedä mistä nämä laput olivat hankkineet(tämä firma siis)
mutta, soitin sitten Pörrö nimiselle naiselle (kyllä, nimi on jäänyt mieleen:DD). Esittelin itseni ja kerroin mitä myyn. Tämä Pörrö alkoi karjumaan ja huutamaan että hänen numeronsa on salattu ja hänelle ei saa soittaa näitä myyntipuheluita, että hän soittaa poliisille ja haastaa minut oikeuteen ja että mistä olen saanut tämän numeron (en kerennyt vastaamaan kun sitä karjuntaa vaan tuli! pari kertaa yritin huutamaan anteeksi väliin). nainen ei lopettanut vaikka sanoin pahoittelut ja yritin lopetella. lopulta katkaisin vain tylysti puhelun mutta tämä PÖRRÖ ALKOI SOITELLA TAKAISIN!! (meillä näkyi numerot!)
oli pakko laittaa kännykkä kiinni ja mennä kahville. naurattaa vieläkin:D se oli kyllä järkyttävää, toisaalta ehkei uskonut huutavansa 15vuotiaalle tytölle?
vai olinkohan juuri täyttänyt 16.. hmm no nuori silti.
t. 48
että kuuntelet mun huutoni, valitukseni ja harmini.
Sitä varten sä sitä hommaa teet, että otat vastaan ihmisten pettymyksen työnantajasi puolesta.
Kun on huomannut miten ihmiset oikeasti haluaisivat kohdella toisiaan sitä saa mitä tilaa.
Vihaan nykyään kaikkia kun olen lukenut näitä juttuja.
Simppeliä.
Olen työskennellyt aspana, eikä kaikissa aspahommissa todellakaan ole päivittäistä, että huudetaan aspalle tai käyttäydytään erityisen inhottavasti. Jotkut osaavat hoitaa asiat ilman huutoakin.Ymmärrän täysin, mistä aloittaja puhuu.
Vaan se, että miksi pitää mennä sellaiseen ammattiin, jos sitä huutoa ei kestä? Vaikka se ei olisikaan päivittäistä. Varsinkaan, jos sanoo asiallisesti asiasta, hommat ei esim. pomosta johtuen toimi, niin tottakai se asiakaspalvelija on siinä välikätenä, jonka pitää sitten laittaa homma toimimaan.
Ihmisiä kuitenkin on sellaisia, jotka huutavat puhelimessa tuohtuessaan, tai jollei palvelu pelaa. Vaikka kuinka nätisti yrittäis puhelimes toisessa päässä olla, niin silti joskus saa kuraa niskaansa, pitääkö siinä jatkaa asiallista linjaa? Ei todellakaan, jos itse saan asiallista asiakaspalvelua heti alusta, ni en näe syytä korottaa ääntä. Jos palvelu on paskaa, korotan varmasti ääntäni. Olen itsekkin asiakaspalvelussa.
Olet sitten juuri sellainen vittumainen asiakas johtuen siitä, että itse olet aspa:(
Olen ollut töissä aspana paikassa, jossa asiakas huutaa asioista
a) joihin en voi vaikuttaa, palveluun kuuluuu vaikkapa asiat x ja y eikä z
b) asiakas ei itse ymmärrä asiaa, josta huutaa eli kuuntelen pölvästiä, joka ei itse viitsi kuunnella kuinka joku asia on
c) organisaatio, joiden palveluksista on kyse, on niin suuri, että asiakas tulee kertomaan asioista, jotka ei kuulu meille millään tavalla, mutta asiakas tulee kertomaan "mutta kun te ootte tämä lafka X ja minä olen nyt oikeassa paikassa joten plaaplaa", eli sama asia, jos asiakas olisi soittanut saman paikan palkanlaskijalle tästä palvelusta x
d)koulutukseni hoitaa asioita on riittämätön ja lafkan tarjoama tuki on myös riittämätön palvelutilanteita ajatellen (vrt. tuo ylempi kirjoitus kouluttamattomista call center -työntekijöistä, tosin minä kyllä haluan tehdä hyvin työni)
e)palautetta jostain toimimattomasta asiasta ei muutenkaan kannata ohjata meille, koska meillä ei ole mitään yhteyttä asioihin, joiden kanssa emme ole tekemisissä ja näitä asioitahan riittää!
On tosi mukavaa, jos sinä voit omassa työssäsi oikeasti selvitellä asiakkaiden asioita ja korjata niitä, meillä monesti ei voi! En hyvällä tahdollakaan voi monelle asialle mitään eikä se ole minun laiskuttani tai haluttomuuttani. Lopputulos on se, että saan kuunnella huutoa liukuhihnalta, ei sellaista jaksa. Toimenkuvani on todella olla pikku osanen ison organisaation hampaissa, jossa todella organisaatiosta on itsellenikin muodostunut sellainen kuva, että vasen käsi ei tiedä mitä oikea tekee. Olen päätynyt siihen, että ko. organisaatio on haluton kehittämään toimimattomia asioita, kaikenlaista tehostusta sitten harrastetaan senkin edestä.
asialliselle asiakaspalvelijalle ei huudeta, eikä räyhätä, eikä vittuilla. Kyllä se aina sieltä päästä lähtee. Jos itse on empaattinen ja ammattitaitoinen, ei asiakkaalla ole mitään syytä rähjätä. Ap:sta paistaa ammattitaidottomuus KAUAS. t. 30 vuotta asiakaspalvelussa
Noin se pääpiirteittäin menee, ja allekirjoitan, että ap:lla tuntuu olevan hiukan heikko asenne palveltaviinsa.
On myös firmoja ja firmoja. Joissain firmassa asiat tökkii niin paljon, että viis siitä kuinka empaattinen asiakaspalvelija on, asiakkaat on vihaisia ja purkavat sen jonotuksen aikana kertyneen turhautumisensa siihen puhelinihmiseen.
Mutta asiakaspalvelijana otin itse haasteeksi sen, että saisin asiakkaan tyytyväiseksi edes puhelun lopussa.
a) joihin en voi vaikuttaa, palveluun kuuluuu vaikkapa asiat x ja y eikä z...........
c) organisaatio, joiden palveluksista on kyse, on niin suuri, että asiakas tulee kertomaan asioista, jotka ei kuulu meille millään tavalla, mutta asiakas tulee kertomaan "mutta kun te ootte tämä lafka X ja minä olen nyt oikeassa paikassa joten plaaplaa", eli sama asia, jos asiakas olisi soittanut saman paikan palkanlaskijalle tästä palvelusta x
...........
d)koulutukseni hoitaa asioita on riittämätön ja lafkan tarjoama tuki on myös riittämätön palvelutilanteita ajatellen (vrt. tuo ylempi kirjoitus kouluttamattomista call center -työntekijöistä, tosin minä kyllä haluan tehdä hyvin työni)
informoida valittajaa, miksi hänen ei kannata sinulle meltota ja ohjata hänet oikean tahon puoleen?
Ja miten ihmeessä se nyt on ASIAKKAAN vika, että sun työnantaja ei ole sinua kouluttanut - tai et ole viitsinyt itse ottaa selvää? Tough beans, mutta ei voi mitään.
Tota noin, sä saat palkkaa siitä että kuuntelet mun huutoni, valitukseni ja harmini.
Sitä varten sä sitä hommaa teet, että otat vastaan ihmisten pettymyksen työnantajasi puolesta.
Asiakaspalvelija on töissä vastatakseen lafkansa tuotteiden ja palveluiden myynnistä ja ratkaistakseen niihin liittyviä ongelmia. EI suinkaan ottaakseen vastaan asiakkaan paskapuhetta. Ammatit, joissa tarkoitus on ottaa vastaan toisten ihmisten pahoivointia löytyvät mielenterveystyön puolelta.
Et kai sä käy pissalla kaupan sovituskopissakaan ja perustele sitä sillä, että täällähän on siivoojaa, jonka työ on siivota minun jälkeni. Vaikka poliisin työssä on riski joutua väkivallan kohteeksi, tuksin kukaan sanoisi, että senhän takia poliiseja on, että ne tulevat ammutuiksi.
Satunnaiset urpot ovat työn haittapuoli, eivät sen perustehtävä ja sisältö. Se, että jotkut ihmiset ovat inhottavia ja käytöstavattomia ei tarkoita, että jonkun toisen työnkuvan täysi sisältö olisi olla huonon, sopimattoman tai laittoman käytöksen kohde.
a) joihin en voi vaikuttaa, palveluun kuuluuu vaikkapa asiat x ja y eikä z...........
...........
informoida valittajaa, miksi hänen ei kannata sinulle meltota ja ohjata hänet oikean tahon puoleen?Ja miten ihmeessä se nyt on ASIAKKAAN vika, että sun työnantaja ei ole sinua kouluttanut - tai et ole viitsinyt itse ottaa selvää? Tough beans, mutta ei voi mitään.
Yleensä noi on sellaisia, joita asiakkaat käy nimenomaan huutamassa. Tai nekin, jotka ei huuda, saattaa olla kykenemättömiä kuuntelemaan, että tähän palveluun kuuluu asiat x ja z mutta ei y. Meillä käy avautumassa ihmisiä, joilla on hirveä fiksaatio siitä, millainen joku palvelu on eivätkä he kykene oikeasti kuuntelemaan mitään poikkeavaa tietoa asiasta.
Vähäinen koulutukseni taas ei ole asiakkaan vika mutta kannattaisi valittajien huomioida sekin, että monet aspat ovat töissä olemattomalla koulutuksella eikä se ainakaan edistä asioita. Tosin iso osa näistä on vaikkapa opiskelijoita, kuten minäkin.
Tota noin, sä saat palkkaa siitä että kuuntelet mun huutoni, valitukseni ja harmini.
Asiakaspalvelija on töissä vastatakseen lafkansa tuotteiden ja palveluiden myynnistä ja ratkaistakseen niihin liittyviä ongelmia. EI suinkaan ottaakseen vastaan asiakkaan paskapuhetta. Ammatit, joissa tarkoitus on ottaa vastaan toisten ihmisten pahoivointia löytyvät mielenterveystyön puolelta.Et kai sä käy pissalla kaupan sovituskopissakaan ja perustele sitä sillä, että täällähän on siivoojaa, jonka työ on siivota minun jälkeni. Vaikka poliisin työssä on riski joutua väkivallan kohteeksi, tuksin kukaan sanoisi, että senhän takia poliiseja on, että ne tulevat ammutuiksi.
Satunnaiset urpot ovat työn haittapuoli, eivät sen perustehtävä ja sisältö. Se, että jotkut ihmiset ovat inhottavia ja käytöstavattomia ei tarkoita, että jonkun toisen työnkuvan täysi sisältö olisi olla huonon, sopimattoman tai laittoman käytöksen kohde.
Aiemmassa paikassa tykkäsin asiakaspalvelusta, kun saatoin oikeasti vaikuttaa siihen, mitä asiakkaat halusi, huomioida ja palvella hyvin. Nykyään olen lähinnä jätesanko ja työpaikka kuin joku avohoitola.
asiakkaat, jotka jaksaa olla kohteliaita ja asiallisia, jos jostain asiasta kysyessä, siis ihan asiallisesti, annetaan ymmärtää, että asiakas nyt vaan valitettavasti on tyhmä.
Mulle on käyny parikin kertaa niin soneran asiakaspalvelussa. Sieltä hyvin alentuvalla ja ivallisella sävyllä on annettu ymmärtää, että mä oon tyhmä, kun laitteet ei toimi ja sanottu suoraan, että ehkä sun lähipiirissä on joku fiksumpi, joka osaa korjata tuon ongelman.. onhan se ilo kuulla kymmenien minuuttien jonotuksen jälkeen olevansa vaan tyhmä...
Ja toisekseen, eikös se asiakaspalvelunumero ole sitä varten, että sinne voi soittaa, jos on jotain syytä olla tyytymätön. Vai onko firmoilla joku muu numero, johon palveluun tyytymätön asiakas voi soittaa, ettei vaan vaivais sitä asiakaspalvelijaa, joka on nimen omaan palkattu hoitamaan asiakaspuhelut...
Toisaalta, en oo kyllä kuullu firmasta, jolle asiakas ei olis tärkeä. Toki ymmärrän, että yksittäinen ehkä "ongelma-asiakas" ei sinällään ole firmalle tärkeä, mutta en tajua, miksi firmoille kalastellaan uusia asiakkaita, jos asiakas ei ole muka tärkeä. Ja miten elää firma, jolla ei oo asiakkaita? Ei mitään ristiriitaa....!???
Miksi se on asiakkaan vastuulla tietää jostain nämä? Eikös se ole sun vastuullasi informoida valittajaa, miksi hänen ei kannata sinulle meltota ja ohjata hänet oikean tahon puoleen?
Ja miten ihmeessä se nyt on ASIAKKAAN vika, että sun työnantaja ei ole sinua kouluttanut - tai et ole viitsinyt itse ottaa selvää? Tough beans, mutta ei voi mitään.
Eihän se olekaan. Mutta ensinnäkin kaikille normaalijärjellä varustetuille on selvää, että jos aspa sanoo, ettei osaa auttaa ja aikoo yhdistää muualle tai pyytää paikalle jonkun, joka osaisi auttaa, HUUTAMALLA JA KIROILEMALLA JA RÄHISEMÄLLÄ ei saa aspaa tietämään asiaa yhtään sen paremmin ja hoidettua hommaa nopeammin.
Ja aspana, etenkin puhelinpalvelussa tai -neuvonnassa, saa kyllä osansa puheluita, joissa asiakkaan olisi pitänyt tietää pareemin, koska
a) asiakas on kiinnostunut eri firman samasta palvelusta. Vaikka DNA:n puhelinpalvelussa olisi millainen asiakaspalveluguru, hän ei voi auttaa Welhon laajakaistaa koskevassa ongelmassa muuten kuin ehdottamalla soittoa Welhon puhelinpalveluun. Jos lähettää McDonaldsiin tuohtuneen sähköpostin siitä, että Hesessä unohdettiin majoneesi eikä pakattu tilaukseen kaikkia maksettuja ranskalaisia, ei ole aspan vastuulla tai vika, että asiakas valittaa väärään paikkaan eikä saa hyvityksiä.
b) asiakas valittaa saman emoyhtiön eri ketjun tai tytäryhtiön palveluksista. Alepan kassa ei voi hyvittää S-marketissa tapahtunutta virhettä, vaan asiakkaan pitää ihan omin töppösin talustella sinnä ässään hoitamaan asia, vaikka kyseisessä Alepassa olisi kuinka hyvä asiakaspalvelu.
c) asiakas soittaa valittaakseen saman yhtiön eri osaston jutuista. Jos haluaa valittaa kentän kunnosta, ei kannata soittaa valmennusjohtajalle, vaan sille, jonka nimen alla lukee "kenttävastaava".
d)asiakas soittaa valittaakseen asiasta, mutta ei osaa sanoa mistä. Tämä on tyypillistä teknisessä tuessa. "Tietokone on rikki." Kyselyihin mallista, merkistä tai siitä, miten vika ilmenee ei saa vastausta. Lopulta asiakas lyö luurin korvaan tai alkaa räyhäämään, kun aspa ei osaa auttaa vaan kyselee tyhmiä.
Totta kai on tilanteita, joissa ei voi tietää, minne pitäisi soittaa, mutta jos on itse niin urpo, että soittaa väärään paikkaan ihan laiskuuttaan, huolimattomuuttaan, välinpitämättömyyttään tai tyhmyyttään, on turhe lietsoa itseään berserkkiraivoon siitä, että ihminen linjan toisessa päässä ei osaa auttaa.
Kaiken lisäksi yleensä juuri ne samat ihmiset, jotka reklamoivat mistä sattuu minne sattuu, ovat niitä, joilta palaa pahiten käämi, kun asiaa ei saakan hoidettua heti tai yhdellä puhelulla, vaan aspa ohjaakin asiakkaan sinne oikeaan reklamointiosoitteeseen eikä "hoida työtään".
Kyllä sen pitäisi olla ihan selvää, että jos kuvainnollisesti menee liikkeeseen, jonka ovessa lukee "Kultaseppä", sieltä ei saa lounaspatonkeja ja vaikka kuinka olisi asiakas, myyjä ei käytä aikaansa siihen, että kipaisee asiakkaalle sen patongin jostain muualta.
Ja asiakaspalvelun huono taso on mminusta osin myös asiakkaan vika. Vankan ammattitaidon liikkeet näivettyvät, koska asiakas haluaa halvinta eikä ole valmis maksamaan siitä, että palvelun tarjoavat ammattilaset eivätkä vaihtuvat vuokratyöntekijät. Jos on valmis ostamaan halvinta, pitää myös olla valmis siihen, että ne säästöt jotka näkyvät hinnassa ovat peräisin jostain. Aspa ei voi vaikuttaa siihen, ottaako työnantaja vakituista henkilökuntaa kokopäivätöihin vai vuokraako se vihtuvia opiskelijoita tekemään minimikoulutuksella 15-30h viikossa.
t. ex-it-tuki, ex-kassa/infopisteläinen ja ex-McTyöntekijä
Kyllä meille muillekin asiakkaat soittelee tai me soitamme niille, vaikkemme asiakaspalvelutehtäviin koskaa ole hakeneetkaan. Tässä yhteiskunnassa kun ei oikein ole niitä yksin omassa kopissa tehtäviä töitä.
Työpaikan vaihto on keksitty, mikäli huutoa ei kestä. Jos ensinäkin menee asiakaspalvelu ammattiin, on sanomattakin selvää, että päivittäin tulee huutavia asiakkaita. Toisesta korvasta sisään, toisestä ulos. Jollei tätä kestä, vaihda työpaikkaa.
Simppeliä.
että saisit mokasi jotenkin selitettyä... Säälittävää!
Just noin EI PIDÄ toimia. Jos tulee moka, myönnetään se, pahoitellaan ja jos siitä on tullut toiselle vaivaa, hyvitetään.
SE on sitä ASIAKASPALVELUA.
Ihan katsoin mielenkiinnosta, mistä voisi löytää ystävälle. Olisi mainio joululahja :)
Taisi olla kolmas jonka google antoi ja minä en tuota kirjaa alunperin suositellut enkä edes ole asiakaspaalvelija :D
Tuliko sulle nyt kovasti vaivaa :'(
Allekirjoitan tuon täysin. Näin se menee meilläkin.
Olen Postissa töissä jakajana. Rähisevät ja huutavat asiakkaat muistetaan hamaan maailmanloppuun saakka. Heistä myös varoitetaan muita jakajia. Mitään ekstraa ei heidän takiaan tehdä. Ikinä. Ja kun kaikki jakajat tietävät jonkun asiakkaan olevan huonokäytöksinen, hänen valituksiaan ei enää oteta vakavasti.
Myös ystävälliset asiakkaat muistetaan. Satunnaisesti meille tulee kimppujen mukana aikakaus- ja sanomalehtiä, joihin ei ole merkitty osoitteita, ilmaiskappaleita siis. Näitä laitamme mukaviksi tiedetyille asiakkaille. Jos mukavalle asiakkaalle on isokokoinen kirje, se viedään suoraan kotiovelle eikä vain laiteta lappua, että haepa postista.
Asiakaspalvelijalle rähiseminen osoittaa niin syvää typeryyttä, ettei minulla ainakaan ole minkäänlaisia intressejä palvella sellaista ihmistä samalla tavalla kuin ystävällistä ihmistä. Jo se on kumma, kun ei edes aikuiset ihmiset tiedä, että ystävällisyydellä ja hyvillä käytöstavoilla pärjää paljon paremmin.
Mä olen oikeasti yllättynyt siitä, kuinka moni tuntuu pitävän kuspäistä käytöstä normaalina ja hyväksyttävänä.
Ei kai kusipäistä käytöstä kukaan hyväksy. Sinä haluat, että asiakas on ammatti myyntineuvottelija, joka ei korota ääntä vaikka puristaisit häntä palleista. Äänen korottaminen ja vittuilu on kaksi eri asiaa, jos et ymmärrä sitä, ei kannata jatkaa asiakaspalvelussa.
Suomessa on 5 miljoonaa asiakasta, joista varmaan murto-osa lukee kauppiksessa kuinka kultaisesti pitää neuvottelutilanteissa omasta tunnetilasta riippumatta toimia. Jos haluat palvella vain heitä, kannattaa hakeutua johonkin BtoB tehtäviin.
Huutava asiakas on 99% tapauksista niin kiihtynyt, ettei hänen kanssaan voi keskustella. Kokeile joskus riidellä huutoon saakka kiihtyneen ihmisen kanssa.
Mietipä kuinka monta tarvitaan riitaan? Jos asiakas huutaa, kuuntele se. Jos asiakasta vastaus ei tyydytä, kuuntele se. Ei ole riitaa. Jos yrität keskustella jotain muuta ja ohjata keskustelua, kun asiakas haluaa vastauksia, et voita mitään. Kysymyksillä ja jatkokysymyksillä jotain voi selvitä. Sillä, että lähdet itse väittämään jotain hänen kommenteistaan ei johda mihinkään. Asiakkaalle voi todeta mitä on tehtävissä ja missä menee rajat, mutta jos puhuu tai huutaa päälle, anna huutaa. Ei se sinua satuta, eikä hän puhelinlinjan läpi saa sinua vahingoitettua. Jos sieltä jatkuu huutoa, kuuntele. Jos hän esittää kysymyksen, etkä ymmärrä tai pysty antamaan vastausta, kerro, miten vastaus saadaan, älä sano, että sitä ei saada.
Ei tarvitse luvata muuta kuin selvittämistä ja vastauksia. Jos se ei tyydytä, kyllä hän jossain vaiheessa on saanut huudettua huutonsa.
Omista kannoistasi tulee kuva, että olet neiti hienohelma, jonka maailmankuva särkyy, kun kaikki ei olekaan sieltä kiiltokuvista. Ihan normaalit hitsari-, insinööri tai vaikka lääkäri perheenisät tai äidit voivat olla joskus hermostuneita, kun ovat maksaneet ja eivät saa omasta mielestään maksulle vastinetta.
Ei pysty ymmärää miksi niile asiakaspalvelun ihmisille pystyy huutaa tai rähisee?? Asiani olen aina sanut hoidettua erittäin hyvin kun on hymyssä suin soittanut vaikka asia ei sitä ole mut palvelu pelaa silloin... :)