Miehen ystävä avovaimoineen toi meille häälahjaksi 5 euron kaulimen!
Ok, kaulin oli häälahjalistalla meidän köyhimpiä opiskelijaystäviä varten, mutta jotenkin loukkaavaa kun nämä kaksi käyvät töissä ja kehtaavat tuoda lahjaksi kaulimen.
Opiskelijaystävistä kukaan ei tuonut alle 20 euron lahjaa...
Yksi pari oli kerännyt noista edullisista lahjoista ison lahjapaketin ja se oli tosi kiva.
Olisitko itse kehdannut viedä 5 euron lahjan hääparille?
Ja jos joku nyt miettii niin yksi vieras kustansi meille 90 euroa. Mutta se ei ole pointtina tässä.
Kommentit (88)
t. se avovaimo, joka loukkaantuu koko ajan enemmän
No ei kai tuo ollut niin kamalaa. Mutta mitä viemme heille lahjaksi, kun he juhlivat uutta kotia viikonloppuna?
pullasudin.
että selvästi antoivat sellaisen kuvan etteivät pidä minusta.
eli jos lahjatoiveena on rahaa, emme anna euroakaan, mutta juhlimme surutta loppuun asti.
Se lahja on pelkkä toive! Kutsutun ei ole pakko tuoda mitään.
En tosin myöskään kehtais vahdata saamieni lahjojen hintaa.
En minäkään. Vanha sananlasku sanoo: lahjahevosta ei suuhun katsota. Se tarkoittaa, että lahja otetaan kauniisti ja kunnioituksella vastaan ettei loukata sen antajaa.
Jos on itsetunnon kanssa ongelmia niin, että pitää hintalapuista tarkistaa, kuka arvostaa minua kuinka monen euron arvosta, kannattaa hakeutua lääkärin lähetteellä terapiaan.
Ajatus ja ele ovat tärkeämpiä kuin hintalappu, mutta joillakin on arvomaailma täysin ylösalaisin.
No ei kai tuo ollut niin kamalaa. Mutta mitä viemme heille lahjaksi, kun he juhlivat uutta kotia viikonloppuna?
pullasudin.
Työssä käyvillä on opinto- ja asuntolaina maksettavana ja mahdolliset lapset elätettävänä, opiskelijoilla yleensä ei. Mistä sait päähäsi, että opiskelijalla olisi varaa 20 euron lahjaan?
Ihme asioilla vaivaat päätäsi heti häiden jälkeen. Tuollaisista kun teet ongelman nyt, on ihan varma, ettette kolmen vuoden päästä ole enää yhdessä. Ei tuollaista suhteellisuudentajun puutetta kukaan kestä.
heiltä uponnut jo polttaritouhuun ynnä muuhun rahaa kosolti?
Ja onko oikeasti se raha kaikkein tärkein? Jos pitää valita, olisitko halunnut vain heidät tai vain sadan euron lahjan häihinne, kumman olisit halunnut? Kumpi olisi muistona lämmittänyt pidempään?
En vahtaa niitä mitenkään. Muistan hyvin valinneeni 5 euron kaulimen, 8 euron kakkuvuoan ym... Aaltomalja 75 euroa.
Muistan myös kaikkien itse ostamieni vaattein ym. hinnat.
heiltä uponnut jo polttaritouhuun ynnä muuhun rahaa kosolti?
Ja onko oikeasti se raha kaikkein tärkein? Jos pitää valita, olisitko halunnut vain heidät tai vain sadan euron lahjan häihinne, kumman olisit halunnut? Kumpi olisi muistona lämmittänyt pidempään?
jopa ilman lahjaa juhliin. Ette varmaan koskaan vie mitään tuliaisia vierailulle. Ei lahjan ole tietysti tarkoitus kattaa juhlakustannuksia, mutta itse yritän lahjallani aina viestittää, että arvostan juhliin pistettyä vaivannäköä.
Mikä se pointti sitten on ellei se, että rankkaat häävieraat maksukyvyn mukaan?
Miksi yleensä piditte tuollaiset häät, olisitte käyneet maistraatissa, olisi säästynyt fyffeä sen verran että ei tarvitsisi niristä häälahjojen laadusta ja hinnasta.
En ole koskaan ollut rahoissani, mutta eipä ole tullut mieleen kritisoida lahjoja. Niistä kiitetään ja pannaan ne vaikka joulupakettiin jollekin muulle, jos ei itse tarvita.
mutta ei varmaan ole saanut kaulimen antajakaan.
Oikeasti vaan antaa ihmisestä aika ikävän ja pihin kuvan, kun kertoo, paljonko on maksanut tarjoiluista, ja valittaa liian halpaa lahjaa. Mieti itse, miten reagoisit, jos lukisit sen jonkun muun kirjoittamana.
Ehkä olette järjestäneet liian kalliit häät, ja se harmittaa sinua. En toisaalta ymmärrä sitäkään, että kehut, ettet laittanut listalle mitään kallista, vaan kallein lahja oli 99 euroa. On se minusta aika kallis lahja. Tottakai jotkut vanhemmat voivat antaa vaikka kymppitonnin teille häälahjaksi, mutta muut vieraat ovat vieraina teillä, ei kustantamassa teidän elämäänne.
Jos lahjanantajan talous ei ole kuralla, niin kyllä minusta 5e kaulin on nolo lahja. Tuossa on menty ihan minimikustannuksella ja vaivalla.
Välillä olen rahatilanteesta johtuen joutunut tinkimään lahjan hinnassa. Usein samassa tilanteessa olevien kanssa on saatu porukka kasaan. Tai sitten olen sentään nähnyt vaivan miettiessäni tai jopa itse tehdessäni lahja juurikin pariskunnalle.
Mun mielestä häät ja ehkä rippi- ja ylioppilasjuhlat ovat niitä juhlia, joihin kuuluu viedä lahja. Ja häät pidetään usein sellaisessa elämänvaiheessa, jolloin menoja on paljon ja säästöjä vähän. Ja usein häät ovat ne ikimuistoisimmat juhlat. Soisin kyllä lahjan kuvastavan juhlaa, joskaan ei lahjan hintaa arvioiden vaan sen "soveltuvuutta / juhlavuutta".
Tuosta kaulimestakin olisi saanut pikkurahalla paremman lisäämällä siihen vaikka leivontakulhon ja jotain tykötarpeita vaikka piparkakkumuotteja tai mausteita liittoon: kardemummaa, kanelia etc. Ja joku resepti mukaan. Tai miksei valmiit hääparin nimikirjaimin koristellut pikkuleivät kulhoon.
Ei minustakaan ole korrektia vertailla, että kuka toi 20, 30 tai peräti 50 lahjan. Mutta onhan toi kaulin vaan niin nolo.
Työssä käyvillä on opinto- ja asuntolaina maksettavana ja mahdolliset lapset elätettävänä, opiskelijoilla yleensä ei. Mistä sait päähäsi, että opiskelijalla olisi varaa 20 euron lahjaan?
Ihme asioilla vaivaat päätäsi heti häiden jälkeen. Tuollaisista kun teet ongelman nyt, on ihan varma, ettette kolmen vuoden päästä ole enää yhdessä. Ei tuollaista suhteellisuudentajun puutetta kukaan kestä.
ja edelleen tämä kaveri puhui miehelleni kuinka hänellä jää joka palkasta puolet säästöön, kun rahoille ei ole mitään käyttöä.
Hyvä hälle, saa varmaan nopeasti käsirahan kerättyä.
Siis oikeasti tämä miehen kaveri ei aluksi pitänyt minusta ollenkaan, mutta väittää myöhemmin opineensa pitämään minusta. No tuli vaan sellainen olo, että taitaa vihata minua. Anteeksi vuodatus, nyt poistun linjoilta.
hän miestäsikin? Minä ainakin ottaisin omien ystävieni lahjat häissämme omaan piikkiini tulevaksi, nimenomaan niin. En minään näpäytyksenä miehelleni. Parhaan ystäväni 5 euron lahja olisi nimenomaan hyökkäys minua kohtaan, jos jotakin kohtaan.
Me saatiin sellanen ankee palikkapeli yheltä pariskunnalta kun ne sitten aikanaan pyysivät rahaa matkaa varten.Ei kehdannut olla antamatta 50 euroo pienempää.Itse ostin kaverille 70 euron päiväpeiton lahjaks.
Työssä käyvillä on opinto- ja asuntolaina maksettavana ja mahdolliset lapset elätettävänä, opiskelijoilla yleensä ei. Mistä sait päähäsi, että opiskelijalla olisi varaa 20 euron lahjaan? Ihme asioilla vaivaat päätäsi heti häiden jälkeen. Tuollaisista kun teet ongelman nyt, on ihan varma, ettette kolmen vuoden päästä ole enää yhdessä. Ei tuollaista suhteellisuudentajun puutetta kukaan kestä.
ja edelleen tämä kaveri puhui miehelleni kuinka hänellä jää joka palkasta puolet säästöön, kun rahoille ei ole mitään käyttöä. Hyvä hälle, saa varmaan nopeasti käsirahan kerättyä. Siis oikeasti tämä miehen kaveri ei aluksi pitänyt minusta ollenkaan, mutta väittää myöhemmin opineensa pitämään minusta. No tuli vaan sellainen olo, että taitaa vihata minua. Anteeksi vuodatus, nyt poistun linjoilta.
Nyt ymmärsin pointtisi. Kyselit etukäteen pankkitilien saldot ja niiden mukaan sitten vaadit lahjoja. Jos joku onnistuu säästämään, olet haukkana vaatimassa osuuttasi. Sitä kutsutaan myös kiristykseksi.
mutta ei varmaan ole saanut kaulimen antajakaan.
Oikeasti vaan antaa ihmisestä aika ikävän ja pihin kuvan, kun kertoo, paljonko on maksanut tarjoiluista, ja valittaa liian halpaa lahjaa. Mieti itse, miten reagoisit, jos lukisit sen jonkun muun kirjoittamana.
Ehkä olette järjestäneet liian kalliit häät, ja se harmittaa sinua. En toisaalta ymmärrä sitäkään, että kehut, ettet laittanut listalle mitään kallista, vaan kallein lahja oli 99 euroa. On se minusta aika kallis lahja. Tottakai jotkut vanhemmat voivat antaa vaikka kymppitonnin teille häälahjaksi, mutta muut vieraat ovat vieraina teillä, ei kustantamassa teidän elämäänne.
Lahjalistalla suurin osa lahjoista oli 20-30 euron lahjoja ja mitään ylikallista siellä ei ollut. Ja nuo kalliimat lahjat olivat listalla lähinnä meidän isovanhempia ja kummeja varten.
Tylsä juttu, jos annoin itsestäni pihin kuvan, ei ollut tarkoitus. Tai ehkä olin tosiaan pihi kun en järjestänyt jättihäitä, vaan järkkäsin melko intiimit häät, vain läheisimmät sukulaiset ja ystävät.
Vai ei hinta ole pointtina tässä? Mikä ihme sitten. Luultavasti olisin tuonut pihiytesi tuntien eurolla kirppikseltä ostetun kaulimen.
Mistä sinä tiedät toisten raha-asiat; ehkä heillä on tai tulee olemaan iso asuntolaina tai muuta rahanmenoa.
Kaulimella on symboliikkansa, jota et selvästikään tajua. Ehkä se oli vihjaus luonteestasi, Justiina.