Millä soseella te aloititte vauvojen syöttämisen?
Kävin 6 kk neuvolassa (vauva täyttää ensi viikolla 6kk) ja täti sanoi että minun olisi jo aika aloittaa soseiden antaminen. Oli tosi ihmeissään kun en ole vielä aloittanut! Minä olin käsittänyt että on hyvä täysimettää puoli vuotta ja sitten vasta antaa sosetta!
Näköjään tein jotain väärin?
No vauva ei ole ihan vielä 6 kk. Vauvani on kasvanut tosi hyvin rintamaidolla ja on pulska.
Mutta ajattelin nyt kokeilla jos hän haluaakin soseita. Onko teidän vauvat ilahtuneet kun olette antaneet niille sosetta? Mitä sosetta olette antaneet ensimmäiseksi?
Kiitos!
Ps. Sellainen asia jäi vaivaamaan enkä saanut kysyttyä neuvolatädiltä kun olin niin hämmästynyt niistä "moitteista", että mitä haittaa vauvalle on odottaa 6 kk tai myöhempää ikää ja aloittaa sitten vasta soseet? Onko siitä jotain haittaa?
Kommentit (35)
Jos tuo väittämäsi pitäis paikkaansa, että mitä rasvaisempaa niin sitä sokerisempaa, niin miten selvität äidinmaidon ja korvikkeen eron? Kun äidinmaidossa on rasvaa enemmän kuin sokeria kun taas korvikkeessa on sokeria enemmän?? Eli jos tuo väittämäsi pitäis paikkaansa niin silloin äidin maidossa pitäisi olla paljon enemmän sokeria (laktoosia) kuin korvikkeessa, eikä päin vastoin.
ja mangolla aloitettiin. Mangot omasta puusta.
Siitä jatkettiin banaanilla, nekin oman pihan kasvista. Seuraavaksi ananasta, torilta ostettua niin ihanan pehmeää ja makeaa.
Siitä sitten avokaadoa, parsakaalia, kurpitsaa, kesäkurpitsaa, munakoisoa, porkkanaa.
Perunaa alettiin syömään vasta likemmäs 1v synttäreitä. En ymmärrä miksi suomessa perunalla aloitellaan. Ei hyväksi pienen vatsalle.
Nyt 1v ja tosi monipuolista ruokaa syö.
3,5kk iässä ja maissia suosittelen lämpimästi. Ei niin "tylsä" maku kuin peruna, mutta ei makeakaan kuten hedelmäsoseet. Sitä 5pv,sitten bataattia 5pv, sitten peruna-porkkanaa 5pv, sitten kukkakaalia 5pv, sitten parsakaalia 5pv jne.. :) sen jälkeen aloitettiin ns. makeat soseet samaten yksitellen muutaman pvn ajan, kunnes oli koko repertuaari käyty läpi :) Nyt 8kk, syö jo kaikkea ja juo korviketta (+vettä) ja kasvaa 0-käyrillä. Tyytyväinen ja terve vauveli, joka myös nukkuu hyvin! :)
Ei morjes teidän kanssa. Provoiletko sinä? Laktoosi on yksi sokeri ja sitä käytetään myös maustamisessa.
voi on voi ja sokeri sokeria... Pliis!
Ei kukaan lisää maitoon sokeria, mutta rasva on sokeria.
Lasillinen normaalia maitoa on 12 palaa sokeria.
Näin se vaan menee.
Korvike ei ole niin rasvaista kuin äidinmaito. Se korvaa äidinmaitoa muttei ole sen veroista. Äidinmaidolla kasvavat ovat normaalisti pulleampia kuin korvikevauvat.
Ei morjes teidän kanssa. Provoiletko sinä? Laktoosi on yksi sokeri ja sitä käytetään myös maustamisessa. voi on voi ja sokeri sokeria... Pliis! Ei kukaan lisää maitoon sokeria, mutta rasva on sokeria. Lasillinen normaalia maitoa on 12 palaa sokeria. Näin se vaan menee. Korvike ei ole niin rasvaista kuin äidinmaito. Se korvaa äidinmaitoa muttei ole sen veroista. Äidinmaidolla kasvavat ovat normaalisti pulleampia kuin korvikevauvat.
Tälle kyllä repesin :D
On on, rasva on sokeria xD Huonoin provo ikinä :D
Naurat?
Siis mille? Joku kirjoitti minulle että rasva on rasvaa ja sokeri sokeria, sehän tässä hauskaa on!
Näyttää olevan ylivoimasta eräitten tajuta että rasvanen tarkoittaa sokerisempaa, siinä on enempi kaloria, mutta hei: oma on naurunaiheesi.
Naurat? Siis mille? Joku kirjoitti minulle että rasva on rasvaa ja sokeri sokeria, sehän tässä hauskaa on! Näyttää olevan ylivoimasta eräitten tajuta että rasvanen tarkoittaa sokerisempaa, siinä on enempi kaloria, mutta hei: oma on naurunaiheesi.
Sokeri todellakin on sokeria, eikä liity millään tavalla rasvaan tai sen puutteeseen. Mistähän moista muka edes saanut päähän.
Muuten mikä täti se neuvolan hoitaja sulle on? Yleensä ne on terveydenhoitajia tai kätilöitä, ei mitään TÄTEJÄ aikuisille ihmisille.
että yhtäkkiä vauvan luontaisimmasta ravinnosta on tullut karppaajille tms joku kauhee mörkö. ei äidinmaitoa, kun se lihottaa!
mä voisin vaikka lyödä vetoa, että lihavat vauvat on olleet korvikepullo suussa 24/7.
ÄLKÄÄ vaan imettäkö, menee vauva pilalle!
Niin, jankkaa nyt sitä että sokeri on sokeria kun rasva on myös sokeria.
Maito johon ei lisätä mitään sisältää sokeria ja siinä on energiaa.
Jos maidosta otetaan pois rasvaa, jää jäljelle vaan rasvattomuus mutta silti siinä on sokeria.
Mitä enempi tuotteessa on rasvaa, sitä enempi siinä on energiaa.
Normaalilasillinen maitoa sisältää sokeria 12 palaa ja rasvallisempi aina vaan enempi sokeria.
Lihomisessa on oleellista myös perintötekijät ja liikkuminen.
Karppaamisessa ihminen menee ketoosiin. Kasvava lapsi tarttee hiilareita.
että yhtäkkiä vauvan luontaisimmasta ravinnosta on tullut karppaajille tms joku kauhee mörkö. ei äidinmaitoa, kun se lihottaa! mä voisin vaikka lyödä vetoa, että lihavat vauvat on olleet korvikepullo suussa 24/7. ÄLKÄÄ vaan imettäkö, menee vauva pilalle!
Äidinmaidossa on prosentuaalisestikin kaikki makrot, kuten pitää. Puolet rasvaa jne. Virallisterveellisestihän se on epäterveellistä, siksi neuvolastakin suositellaan lopettamaan täysimetys aiemmin :)
Niin, jankkaa nyt sitä että sokeri on sokeria kun rasva on myös sokeria. Maito johon ei lisätä mitään sisältää sokeria ja siinä on energiaa. Jos maidosta otetaan pois rasvaa, jää jäljelle vaan rasvattomuus mutta silti siinä on sokeria. Mitä enempi tuotteessa on rasvaa, sitä enempi siinä on energiaa. Normaalilasillinen maitoa sisältää sokeria 12 palaa ja rasvallisempi aina vaan enempi sokeria.
Normaalimaito sisältää sokeria 4,8g/100g ja rasvaa 1,5g
Kun taas rasvainen maito sisältää rasvaa 3,5g/100g ja silti saman verran eli 4,8g sokeria. Ja ihan yllätysmomentti vielä, dadaa, lehmänmaito, joka tulee suoraan utareesta siihen maitolasiin, sisältää rasvaa 4,4g/100g ja sokeria...4,8g/100g!!!! OMG eihän rasva olekaan sokeria xD
Se on sokeri, ei makeutusaine. Ja ei meillä päin ainakaan missään ole opetettu, että mitä rasvaisempaa, sitä enemmän sokeria. Eihän voissakaan ole sokeria.. Rasva on rasva ja sokeri on sokeri, tarkemmin vielä voidaan erotella rasvaksi ja hiilihydraateiksi, eri asioita nämäkin.