Pika-apua. Tuleeko eli-sanan eteen koskaan pilkkua?
Typerä kysymys, mutta tuleeko eli-sanan eteen koskaan pilkkua? Kielikorva on ilmeisesti vähän ruosteessa.
Kommentit (13)
ja ei tod. tule pilkkua senkään eteen :)
eikä toi täs ole myöskään Suomenkieltä :D
Aloita ihan " tässä on tämä"...ei niinku sanaa joka myöskään ei ole Suomea :D
ja ei tod. tule pilkkua senkään eteen :)
eikä toi täs ole myöskään Suomenkieltä :DAloita ihan " tässä on tämä"...ei niinku sanaa joka myöskään ei ole Suomea :D
kielet kirjoitetaan pienellä.
tuosta eli-sanaan liittyvästä kommentista :)
Muut kysymykset ovatkin sitten jonkun muun palstalaisen.
Kiitollinen ap
jos eli aloittaa erillisen lauseen, jolla ei ole yhteistä lauseenjäsentä edeltävän lauseen kanssa.
Esimerkiksi: "Sain kokeesta hylätyn, eli sinä pärjäsit minua paremmin."
pilkutuksesta tulee paljon helpompaa, kun lopettaa sanalistojen miettimisen. Ei mutta-sanannkaan eteen aina tule, ja ja-sanankin eteen voi joskus tulla. Lauseista se on kiinni, ei yksittäisistä sanoista.
Aurinko paistaa, mutta ulkona on silti kylmä.
MUTTA
Kissa on pieni mutta sisukas.
JA
Minulla on kissa ja koira.
MUTTA
Kissa juoksi kadulla koiraa pakoon, ja koira oli siitä äärimmäisen vihainen.
t. suomen kielen opiskelija
pilkutuksesta tulee paljon helpompaa, kun lopettaa sanalistojen miettimisen. Ei mutta-sanannkaan eteen aina tule, ja ja-sanankin eteen voi joskus tulla. Lauseista se on kiinni, ei yksittäisistä sanoista.
MUTTA
JA
MUTTA
Kissa juoksi kadulla koiraa pakoon, ja koira oli siitä äärimmäisen vihainen.t. suomen kielen opiskelija
eli sama pätee eli-sanaan:
Se oli kissa eli nisäkäs.
MUTTA
Juoksin ostoksilla koko päivän, eli kauppiaat rikastuivat todella.
so simple. kaksi erillistä lausetta -> pilkku erottamaan lauseita. vain yksi lause -> ei pilkkua.
MUTTA
JA
MUTTA
Kissa juoksi kadulla koiraa pakoon, ja koira oli siitä äärimmäisen vihainen.t. suomen kielen opiskelija
Millä perustelisit pilkkua tuohon "Kissa juoksi kadulla koiraa pakoon, ja koira oli siitä äärimmäisen vihainen."
Minusta pilkku tulee, jos jälkimmäinen lause on alisteinen. Se ei kuitenkaan mielestäni tässä ole vaan konjunktio yhdistää lauseet.
Ja, sekä eli, tai vai jne. ovat rinnastuskonjunktioita, jotka yhdistävät päälauseita toisiinsa. Päälauseiden väliin tulee pilkku, PAITSI jos lauseiden subjekti on sama.
Vau, tulipa tarkastettua asia perusteellisesti. Ja rinnasteisten lauseiden väliltä saa pilkun jättää pois, jos niillä on subjektina lause, jolle ovat alisteisia:
Kun juna lähti Mikkelistä, istuin tyytyväisenä paikoillani ja käytävän toisella puolella lapset tuijottivat minua uteliaana. (Vain yksi pilkku.)
MUTTA
JA
MUTTA
Millä perustelisit pilkkua tuohon "Kissa juoksi kadulla koiraa pakoon, ja koira oli siitä äärimmäisen vihainen."
Minusta pilkku tulee, jos jälkimmäinen lause on alisteinen. Se ei kuitenkaan mielestäni tässä ole vaan konjunktio yhdistää lauseet.
vrt. Isä kävi kaupassa, mutta äiti unohti syödä.
MUTTA
Isä kävi kaupassa mutta unohti syödä.
JA
Isä kävi kaupassa, ja äiti unohti syödä.
MUTTA
Isä kävi kaupassa ja unohti syödä.
so simple. kaksi erillistä lausetta -> pilkku erottamaan lauseita. vain yksi lause -> ei pilkkua.Ei se kyllä ihan näin simppeliä ole. Voi olla myös kaksi erillistä lausetta, joiden väliin ei tule yhteisen lauseenjäsenen vuoksi pilkkua.
Esim. "Kissa on pieni mutta naukuu paljon." Tässä predikaattiverbien mukaan kaksi lausetta, joiden väliin ei tule yhteisen lauseenjäsenen (kissa) vuoksi pilkkua.
Pahoittelut edellisen viestin epäselvästä lainauksesta (ensimmäinen rivi).
Mutta siis, yhdyn 12:een ja lisään, että lauseilla voi olla myös muu yhteinen lauseenjäsen kuin subjekti, ja pilkku jää tällöinkin pois:
Esimerkki:
"Minä juoksin ja hän käveli keittiöön."
(vrt. "Minä juoksin, ja hän käveli keittiöön."
Se on ainakin loistava tapa aloittaa lause tai powerpoint-esitys. "Elikkä täs on niinku tää..."