te joiden vauvat nukkuu hyvin..
mitä mä olen tehnyt väärin? esikoinen heräilee välil vielki ja haluu maitoa.. on yhdistänyt sen nukahtamiseen vauvasta saakka..siis3v
ja nyt kuopus 7kk herättää 2h välein...
miten vois ohjailla oikeeseen suuntaan..
syövät hyvin päivällä. pärjäävät kyllä molemmat ilman maitoa yöt.
Kommentit (37)
niin aloita siitä helpoimmasta tapauksesta, eli pienemmästä. Sitten kun hän on vieroittunut (ja sinä levännyt sen seurauksista) aloitat sen vaikeamman, eli taaperon vieroittamisen.
Saatko palkattua esim. lastenhoitajan päivällä hoitamaan edes pariksi tunniksi lapsiasi, että saat toivuttua vieroitusöistä, esim. parin tunnin päikkäreille??? Eli onko kavereita, sukulaisia (mummoja)? Tai sitten maksat sen esim MLL lastenhoitajan parintunnin palkan, ja pääset nukkumaan päivällä sillä aikaa kun hoitaja on kaksituntia ulkona lastesi kanssa. Yitä organisoida itsellesi lepoa, että jaksat yöllä valvoa huutavan lapsn takia. Tsemppiä, vieroitus ei kestä ikuisesti, ja senjälkeen elämäsi on paljon helpompaa!!!
Kiitos, kun jaksan, luen tän ketjun. Mulla tosin ei syö kumpikaan päivällä hyvin.
vauvan sais sairaalan unikouluun 6kk ikäisestä. Unikoulu olisi kyllä ehdottomasti tarpeen esikoisenkin kohdalla, mutta noin isoa lasta ei varmaan sairaalan hoteisiin saa...
esikoinen saa ihan hirveen raivarin siis alkaa potkii jalkojaa ja huutamaan sängyssä jos sanon yöllä että ei voi yöllä juoda. ja mitä mä sit teen ku molemmat vauvat raivoo ku ei saa sitä pulloaan???
Siis ihan tosissasiko nyt kysyt, että miksi lapset herättää pitkin yötä? No, tuossa ylhäällä on sun itsekirjoittama vastaus asiaan.
3-vuotias ei todellakaan tarvitse yöllä maitopulloa eikä myöskään nukahtamiseen. Itseasiassa se on todella huono tapa -hampaat kärsii!
Myöskään 7kk vanha ei tarvitse maitopulloa yöllä -joku voi olla tästä eri mieltä, mutta fysiologisesti se ei sitä tarvitse. Se on sitten eri asia, jos haluat "tunne syöttää" sitäkin 3-vuotiaaksi.
Hyvin yksinkertainen resepti: maitopullo pois, huuto kestää 2-5 yötä ja sitten ongelmasi on ratkaistu. Tärkeintä on, että osaat varautua siihen, että tilanne menee huonompaan ennen kuin parempaan. Ja ET ANNA PERIKSI!
Jos nyt opetat 7-kuisesta lähtien, että huutamalla äiti tottelee, niin sulla on melkoiset haasteet edessä kun lapset kasvaa.
ps. samalla alkaa se sun väsymyskin helpottaa kun ei tarvii pitkin öitä rampata maitopullojen kanssa!
meillä oma lapsi itki tissin perään yöllä kolme yötä, sitten se loppui, kun huomasi, että itku ja huutaminen ei auta. Sen jälkeen nukkui kaikki yöt putkeen ilman tissuttelua.
Lähes kaikilla jotka vieroittavat lapsensa tutista/tissistä/maitopullosta on se tehtävä lapsen protesteista huolimatta. En tiedä ketään tapausta, jossa lapsi ei olisi itkenyt/raivonnut sen vieroitetun asian suhteen!!
Kuten aiemmin sanottu, se vaan kuuluu aikuisen tehtäviin se epämukavien itku-potkuraivareiden sietäminen. Ymmärrä, että lapsi luonnollisesti kapinoi uutta sääntöä/tapaa vastaan! Häneltähän riistetään se ihana korvike!! Sun on vaan pakko kestää se huuto, kukaan lapsi ei ole teiniksi asti itkenut esim. tutin perään!!! Tietääkseni, kaikki ovat päässeet vieroittumaan, kun vaan aikuinen ei anna periksi, meni siihen sitten pari päivää tai kaksi kuukautta.
Meillä 2-vuotiaiden kanssa keskustellen sovittiin, että tisuttelu loppuu nyt. Ja niin kävi. Mutta en suosittele muille, koska kaksi vuotta heräilyä on monille liikaa. :)
Ja et vaan luovuta sen maidon suhteen, vettä annat kitata niin paljon kun haluavat. Ja vaikka naperot valvoisivat puoli yötä niin joskus niidenkin on nukuttava, ehkä sitten aamulla vähän pidempään. Pienemmälle vielä antaisin maitoa jos sitä haluaa. Nyt ensin isommat touhut kuriin.
Yksin en jättäisi huutamaan, istuisin vieressä vaan ja tassuttaisin jos lapsi kiukultaan antaa koskea.
Ei sitä montaa yötä jatku.
Kylmästi vaan. Toki voi mennä lohduttamaan ja rauhoittamaan. Odottaa sängyn vieressä että rauhoittuu ja nukahtaa. Siis tämä 3v..
Onko lasten isä samassa taloudessa? Hän rauhoittelee sitten pienempää tai isompaa.. ja sinä toista.
Meillä loppui yösyömiset esikoisen kanssa 2 v 10 kk iässä.. 1v ikään asti nukkui 30 min pätkiä öisin.. ja sit saattoi herätä vielä 2-3 kertaa yöllä maitoa pyytämään. Minä annoin:D meillä toki vaikutti se että lapsella oli tosi pahat ruoka-aineallergiat ja sen vuoksi haki lisäravintoa yöllä maidosta. tai korvike maitoa se oli mutta kuitenkin..
ap:ta ottamaan nyt härkää sarvista. Koko ajan tulee vaan vaikeammaksi toi juttu. Se vierottaminen saattaa käydä paljon helpommin mitä ajatteletkaan. Jopa 1-2 huonoa yötä saattaa riittää. Toki voi mennä paljon pidempäänkin :-/ Ajattele, että sen jälkeen saat NUKKUA!
Mä vierotin molemmat lapset yötissistä n. 8-9kk iässä. Yöt oli sitä ennen yhtä hulinaa ja heräilyjä MONTA! Molemmilla kesti kaksi yötä tajuta, ettei se äiti tissiä annakaan. Sen jälkeen ovat nukkuneet melkeinpä heräämättä. Ystävän 5v. lapsi juo edelleen vettä n. 5 kertaa/yö. Maidosta ollaan sielläkin jo luovuttu :-D Oikeesti, kumpikohan tapa on lapselle ja äidille sitten parempi vaihtoehto???
Meillä vierotettiin yötississä 9 kk iässä ja yhtenä yönä vein lapsen olohuoneseen leikkinään, kun ei rauhottunut sänkyyn. Ja itse menin nukkumaan sohvalle. Lapsi ihmetteli 10 min ja kömpi mun viereen sohvalle, seuraava yönä nukuttiin normaalisti.
1 v 4 kk vierotettiin yötuttipullosta, lapsen herätyä ja raivottua laitoin valot päälle ja jatkoin nukkumista, hetken päästä lapsi halusi tulla kainaloon nukkumaan. Seuraava yö meni jo ihan helposti vaikka heräsikin.
Ei välttämättä toimi teillä.
pakkohan on olla muitakin vaihtoehtoja kun toi anna huutaa sängyssä...? vai onks joku muu tehny niin?
http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/uni_ja_ravitsemus/uni/koti…
Joku sulle jo ehdottikin tassuttelua vauvalle. Kokeile ihmeessä. Meillä meni pari viikkoa ennen kuin toimi, mutta nyt yöt ollut tosi rauhallisia. Vauva nukkuu n. 11 h. :)
Se on kyllä rankkaa ja yön/aamuyön tunteina tuntuisi vaan helpommalta antaa maitoa. Mutta jos tuon aloitat, pysy linjassa äläkä luovuta. Lopulta menee oppi kyllä perille.
Noita löytyy eri paikkakunnilta niin läkärikeskusten kuin yksityisten unihoitajienkin pitäminä. Maksaa jonkin verran, mutta se on pieni hinta siitä, että saat itsesi takaisin uupumuksen unholasta ja lapset nukkumaan täysiä öitä.
vaikka muuten oletkin saanut hyviä vinkkejä. Tassuttelu on hyvä.
kahdestaan jonnekin, vaikka mökille, mummolaan jne. jossa tämä tapa lopetetaan ja siihen ei sitten kotona enää palata? Meillä kolmevuotias ja pieni vauva, ja ollaan tehty monen pienen huonon tavan kanssa niin, että mies ja poika lähtee "poikien retkelle" jossa sitten toi tapa lopetetaan. Jos kotona yritetään, niin tosiaan vauvakin herää ja siinä sitä ollaan. Ei sitä montaa yötä jaksa kuunnella (tai minä en jaksa) vaan musta tulee viimeistään aamuyöstä aika kamala äiti.
Meillä minun piti (lapsen sairauden vuoksi) ensin opettaa lapsi juomaan öisin (olin jo kerran vieroittanut yösyömisistä), koska hän ei päivisin syönyt eikä juonut ja meinasi kuivua. Siitä olikin sitten aikamoinen opettaminen pois. Kun tiesin ettei hän sitä juotavaa enää yöllä tarvinnut, ostettiin marketista hieno muki ja siihen vielä tarroja. Siitä sai illalla viimeiseksi hörpätä vettä. Yöllä en sitten vaan antanut juotavaa vaan silittelin takaisin uneen. Lapsi protestoi mut yllättävän laimeasti. Aamulla sitten juteltiin siitä kuinka hienosti yö oli mennyt, ja aamupalalla oli jotain pientä ekstraa hyvän yön kunniaksi. Pari-kolme viikkoa meni noin, ja sit se tapa unohtui lapseltakin.
Voimia kovasti!
mitä mä olen tehnyt väärin? esikoinen heräilee välil vielki ja haluu maitoa.. on yhdistänyt sen nukahtamiseen vauvasta saakka..siis3v
ja nyt kuopus 7kk herättää 2h välein...
miten vois ohjailla oikeeseen suuntaan..
syövät hyvin päivällä. pärjäävät kyllä molemmat ilman maitoa yöt.
No meillähän meni asiat niin, että tyttö nukku yöt noin 10h heräämättä. Sitten yhtäkkiä alko yökitinät ja tuikkasin tuttipullon suuhun ja lampsin itte takas nukkuu. Oli muuten virhe.. Sitäpä kesti sitten melkein kuukauden kunnes päätin että nyt loppuu tommonen, kun ei sitä maitoa oikeasti tarvinnu nälkään vaan oli vaan paha, pinttynyt tapa. Neiti kun heräsi yöllä, kävin sanomassa että nyt nukkumaan ja peittelin, sinne se jäi itkemään, ja itki puolesta tunnista tuntiin ja nukkui loppuyön. Vielä heräillään joinakin levottomina öinä kerran tai pari yöllä, mutta maitoa en oo antanu enkä aio antaa. Tyttö itkeskelee hetken, jonka jälkeen nukahtaa, tosin peukalo suussa mutta kuitenkin ilman maitoa, nyt on sit vaan eessä toi peukalosta irrottautuminen, ja siihen taas mä kaipaisin neuvoja...?
Minun lapseni on nyt 13kk ja on aina nukkunut hyvin. Ei ole koskaan nukahtanut rinnalle ja muutenkin söi pienenä vauvana heti herättyään parhaiten. Syömisen jälkeen siis aina röyhtäytimme vauvan ja usein vielä vaihdettiin vaippa. Ei siis ole kyllä yhdistänyt syömistä nukkumiseenkaan.. ehkä ennemmin herääminen on yhdistetty ruokaan.
Mutta kaikki lapset on erilaisia. Luulen, että olen vain sattunut saamaan hyvin nukkuvan vauvan ja valitettavasti kaikki vauvat eivät ole sellaisia.
Eikä se ole ihmekään. Mutta katsopa ketjun aloitustasi ja unohda sen jälkeen tämä koko ketju. Jos sulla on uniongelmia lasten kanssa ja sä kysyt neuvoa ihmisiltä, joiden lapset nukkuu hyvin, niin miten sä kuvittelet niiden tietävän yhtään mitään uniongelmista! Ei niillä ole mitään kokemusta aiheesta.
Aloita uusi ketju, jossa kysyt asiaa sellaisilta, jotka on kokeneet samaa.
isähenkilö, mene itse viikonlopuksi muualle lepäilemään (vaikka kylpylähotelliin) ja anna miehen hoitaa toi vieroitus. Miehethän ei tunnetusti herää vauvojen itkuihin joten pari yötä miehen kanssa tehnee tehtävänsä.