Mitä teen? Etä-isä ei suostu paljastamaan oikeita tulojaan ja on elastusvelvollinen
maksaa nyt. 142e/lapsi minulle.Olen alkanut epäillä että pimittää osan palkastaan ettei tartte maksaa enempää,mihin otan yhteyttä?
Kommentit (9)
Onko teillä määräaikainen sopimus? Jos ei ole se on voi voi.
Olet sopimuksen allekirjoittanut ja samalla kyseisen summan hyväksynyt riittäväksi elatukseksi lapsellesi ja sen muuttaminen on vaikeaa, jos isä ei vapaaehtoisesti suostu summaa muuttamaan.
Että olette eronneet ja rakkaan entisen puolisosi tulot eivät kuulu sinulle.
etäisä halunnee varmaan rahoilleen vastinetta ja vaatii käräjäoikeudelta myös uuden tapaamissopimuksen tai jopa sitä että lapsen lähihuoltajuus siirretään hänelle ja sinusta tulee tapaajavanhempi ja elatusvelvollinen.
Kannattaa harkita tarkkaan mitä haluaa...
Niistä selviää ainakin se edellisvuoden palkkataso. Saakos ne tiedot jostain tekstarilla, muistaako joku? Mikä saa sinut epäilemään, ettei lapsen isä kerro tulojaan? Jos ilmoitat asiasta jonnekin, kannattaa olla jotain todisteita asiasta, ettei asia käänny sinua ja lastanne vastaan. Millaiseen elatustasoon olisit itse tyytyväinen? Onko miehellä muita lapsia?
Alkaa kyllästyttämään nämä toisilta rahaa ruinaavat hyeenat, jotka eivät kumminkaan anna yhteistä lasta tavata. Vaan toisten rahat silmissä kiiluu. Prkl.
Alkaa kyllästyttämään nämä toisilta rahaa ruinaavat hyeenat, jotka eivät kumminkaan anna yhteistä lasta tavata. Vaan toisten rahat silmissä kiiluu. Prkl.
täysin samaa mieltä.
Elatuskyky lasketaan nettotuloits ja siitä vähennetään menoja ennen kuin elatuskykyä lähdetään laskemaan.
SINUN tulosi vaikuttavat myös etäisän maksamaan elatusmaksuun, koska MOLEMMAT vanhemmat ovat elatusvelvollisia.
Lapsen elatus jaetaan KUMMANKIN vanhemman tulojen suhteessa.
Jos olet elatussopimuksen allekirjoittanut, se on ja pitää. Ainahan voit toki haastaa miehen oikeuteen ja silloin tutkitaan sinunkin tulosi.
Saat elatusmaksua 142 e/lapsi ja jokaisesta lapsesta myös lapsilisää yksinhuoltaja korostuksella. Siis yhteensä nuo kaksi tuottavat sinulle rahaa noin 300 e/lapsi/kk. Siihen päälle sinun elatusvelvollisuutesi vaikkapa 100 e/kk, päästään lukuun 400 e/lapsi/kk.
Tarkista rahankäyttösi jos tuo ei riitä per lapsi.
Ja elatusvelvollisen maksukykyyn vaikuttaa moni muukin seikka.