Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kalaa joulupöytään? Millaista raskausaikana?

Vierailija
29.11.2011 |

Mun jouluherkkuihin kuuluisi ehdottomasti graavilohi ja mielellään myös kylmäsavustettu. Raskausaikana näitä ei kuitenkaan voi syödä.

Kertokaa mulle joku hyvä kalajuttu joka korvais nuo.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. limemehulla kypsytetyt. Ajattelin tehdä jouluksi.

Vierailija
2/25 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt noita raskaana ollessa eikä koskaan ole käynyt mielessäkään, että siinä olisi jotain sopimatonta.

Ne olivat tosin suomalaisia ja ehdottomasti luotettavien valmistajien tekemiä.

Graavilohen olen valmistanut itse, samoin lämminsavustetun, mutta kylmäsavua en ole edes kokeillut.

Onkohan nuo nykyiset raskaanaolevien ruokarajoitteet enimmäkseen hätävarjelun liioittelua, kun muinaisina vuosina syntyi terveitä lapsia vaikka niitä syötiin, ja maitokin haettiin omasta navetasta, siitä tehtiin juustoja ja syötiin sitäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä voit syödä ja aivan huoletta. Raskausaikana järkikin voi pysyä päässä; Kaikkea kohtuudella.

Kuinkahan kauan edes ovat olleet kiellettyjen listalla?

Vierailija
4/25 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kalaa halua raskausaikana syödä. Listeriaa kun on varmaan joka toisessa lohessa ja se ei kuole kuin kuumassa.

Ja listeria on vauvalle todella vaarallinen.

Haluan siis jotain kypsennettyä näiden kylmässä valmistettujen tilalle.

En juo myöskään pastöroimatonta maitoa, vaikka saisin sitä vanhempieni luona.

En halua ottaa sitä riskiä että 'tapan' vauvani.

Eivät kaikki varmasti saakaan tartuntaa, mutta en halua olla se yksi joka saa.

Ennen vauvat kuolivat eikä kukaan tiennyt miksi, nyt näitä kuolemia voidaan välttää kun riskit tiedetään.

ap

Vierailija
5/25 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hyvällä kastikkeella on kyllä hyvää. Siitä voi myös tehdä vaikka jonkin hyvän salaatin: pastaa tai kananmunaa, kalaa, kermaviilikastiketta tai smetanaa, sitruunaa, pippuria, suolat, sokerit ja mistä sitten tykkäätkin, esim. hernettä, kaprista, tilliä, ties mitä hörsöä.

Vierailija
6/25 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vei ainakin mulla viime jouluna raskaana ollessani osan "kalanhimostani" pois. Taisi olla sekä hunajalla että konjakilla loimutettua ja niin hyvää!

Vierailija
7/25 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
8/25 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt noita raskaana ollessa eikä koskaan ole käynyt mielessäkään, että siinä olisi jotain sopimatonta.

Graavilohen olen valmistanut itse, samoin lämminsavustetun, mutta kylmäsavua en ole edes kokeillut.

Onkohan nuo nykyiset raskaanaolevien ruokarajoitteet enimmäkseen hätävarjelun liioittelua, kun muinaisina vuosina syntyi terveitä lapsia vaikka niitä syötiin, ja maitokin haettiin omasta navetasta, siitä tehtiin juustoja ja syötiin sitäkin.

Ja innolla söin kalaa vaikka raskaana olinkin.

Ihan terveitä nuo kaksi muksua näyttävät olevan-

Vierailija
9/25 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuolle, jonka mielestä voi vähän ottaa: listerian tarttumisessa ei ole mitään merkitystä sillä määrällä ja noiden kylmien kalatuotteiden kohdalla on kyse juuri listeriasta. Tartunnan saamiseen riittää pienikin murunen. Eri asia on esim. maksa, jonka välttämisen syy on, ettei äiti saa liikaa A-vitamiinia. Tällöin pienestä määrästä ei ole haittaa.

Vierailija
10/25 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listeriaa kun on varmaan joka toisessa lohessa ja se ei kuole kuin kuumassa.

- Miten selität sen, että listeria sairautena on kuitenkin erittäin harvinainen, jos tuo pitäisi paikkansa? Missä maassa sinä asutkaan?

Haluan siis jotain kypsennettyä näiden kylmässä valmistettujen tilalle.

- kypsennät sen graavilohen ja ostat kylmäsavustetun sijasta lämminsavustettua.

En juo myöskään pastöroimatonta maitoa, vaikka saisin sitä vanhempieni luona.

- Suomen kansa olisi kuollut sukupuuttoon sodan jälkeen suurten ikäluokkien sijasta, jos pastöroimaton maito niin vaarallista olisi. Siihen aikaan tosin tuberkuloosi oli vielä todellinen riski.

Eivät kaikki varmasti saakaan tartuntaa, mutta en halua olla se yksi joka saa.

Ennen vauvat kuolivat eikä kukaan tiennyt miksi, nyt näitä kuolemia voidaan välttää kun riskit tiedetään.

- Ei ennenkään vauvat kuolleet ihan noin vaan, kyllä useimpien kuolemaan oli olemassa joku selkeä syy. Niitä ei vaan siihen aikaan, ennen antibiootteja ja rokotuksia niin tarkkaan edes tutkittu.

Ja toisaalta: vielä tänäkin päivänä kuolee vauvoja, eikä ihan kaikkien kuolinsyytä pystytä vieläkään selvittämään. Tilastoon merkitään sitten "kätkytkuolema".

ap

[/quote]

Vierailija
11/25 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko välttäneet inkivääriä raskausaikana? Se on kieltolistalla, mistään en vain ole löytänyt syytä. Ennenhän sitä on jopa suositeltu raskauspahoinvointiin, joten olen päätellyt, että pienet määrät eivät voi olla pahaksi. Joulunahan inkivääriä on vähän joka paikassa.

Vierailija
12/25 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä faktaa: Listeria on bakteeri, jota esiintyy monessa eläinlajissa, maaperässä ja jätevesissä. Sikiö ja istukka ovat erityisen herkkiä listerialle, ja infektoitumisesta seuraa yleensä sikiökuolema ja keskenmeno.

Eli eipä se listeriatartunta lapsissasi enää näkyisikään, mutta ole onnellinen että olet heidät saanut.

Tyhmää ottaa noin suuria riskejä, kun pienillä toimilla voi turvata syntymättömän lapsensa elämän.

Ja innolla söin kalaa vaikka raskaana olinkin.

Ihan terveitä nuo kaksi muksua näyttävät olevan-

Vierailija
13/25 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytyis olla joku rautalangasta väännetty versio näköjään, sellainen jossa selitettäisiin MIKSI joku ruoka-aine on kielletty ja mitä sen syöminen voi aiheuttaa.

Ei listeria tee 'sairaita' lapsia vaan vauva kuolee siihen. Tosin joskus jos vauva on saanut listerian loppuraskaudesta, hän voi syntymänsä jälkeen vammatua infeltion takia.

t.ap

On todellakin ihan eri asia syödä jotain maksaa tai vastaavaa kuin hankkia vauvalle listeriainfektio.

Vierailija
14/25 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- kypsennät sen graavilohen ja ostat kylmäsavustetun sijasta lämminsavustettua.

olisi kuumentaa graavilohi? Sittenhän siitä tulee ihan tavallista paistettua lohta, jossa on hitosti suolaa.

Enkä ymmärrä, miksi muutamat väkisin haluavat tuputtaa kaikille raskaana oleville niitä kylmäkypsytettyjä kaloja. Ei siitä mitään vahinkoa ole, jos ne jättää syömättä. Ap kysyi ideoita vaihtoehdoiksi, ei esitelmää listerian todellisesta riskistä.

Terv. se äskeinen inkivääriohis

Vierailija
15/25 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko välttäneet inkivääriä raskausaikana? Se on kieltolistalla, mistään en vain ole löytänyt syytä. Ennenhän sitä on jopa suositeltu raskauspahoinvointiin, joten olen päätellyt, että pienet määrät eivät voi olla pahaksi. Joulunahan inkivääriä on vähän joka paikassa.

Sitten huomattiin, että inkiväärin käyttö lisäsi keskenmenoja. Joten nyt luonnollisestikin sitä suositellaan välttämään. Mutta minäkin olen ymmärtänyt sen noin, ettei siitä pieninä määrinä ole haittaa. Mutta ettei ehdoin tahdoin tarvi inkivääriteetä alkaa litrakaupalla juomaan, sillä siinä voi jo aiheuttaa pientä riskiä.

Vierailija
16/25 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että muista kuitenkin ostaa kala tuoreena. Se ei saa missään tapauksessa olla vakuumipakattua.

Vierailija
17/25 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

johon tällä palstalla ei yleisesti osata vastata kysymykseen.

Yritetäänpä muistaa ap:n kysymys ja keskittyä siihen. Ne jotka haluaa suositella listerian hankkimista, voi perustaa sille aiheelle oman ketjun.

Vierailija
18/25 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallisen suosituksen mukaanhan graavattua kalaa saa vapaasti syödä, ainoastaan tyhjiöpakattuja kaloja kehotetaan välttämään.

Virallisen suosituksen (STM http://pre20090115.stm.fi/pr1095673148360/passthru.pdf) mukaan listeriasta todetaan seuraavaa: "Tyhjiöpakattujen graavisuolattujen ja kylmäsavustettujen kalavalmisteiden sekä mädin, pateiden, pastöroimattoman maidon ja siitä valmistettujen juustojen sekä pehmeiden juustojen (esim. home- ja tuorejuustot) käyttöä kuumentamattomana ei suositella listeriavaaran vuoksi."

Älkä väittäkö, että kaikki graavikalat olisivat jossain "virallisesti" raskausaikana kielletty, kun näin kerran ei ole. Toki jos joku jostain syystä haluaa rajoittaa omaa ruokavaliotaan virallissuosituksia enemmän, se on kunkin oma päätös.

Samoin tuo hysterian lietsominen listeriasta on hieman erikoista. Jos listeriavaara todellisuudessa olisi niin ilmeinen, eiköhän viralliset suosituksetkin olisi tehty kattamaan kaikki kypsentämättömät kalatuotteet. Näin ei kuitenkaan ole tehty.

Vierailija
19/25 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

listerian lisääntymään paremmin kuin se, että ostaa kalan raakana tiskistä ja graavaa itse? Oletetaanko, että itsegraavattu kala syödään nopeasti parin päivän sisällä kalan pyynnistä? Vai että kaupassa ja kotona käsitellessä kalaan ei tartu listeriaa yhtä todennäköisesti kuin kalatehtaalla?

Vierailija
20/25 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

listerian lisääntymään paremmin kuin se, että ostaa kalan raakana tiskistä ja graavaa itse? Oletetaanko, että itsegraavattu kala syödään nopeasti parin päivän sisällä kalan pyynnistä? Vai että kaupassa ja kotona käsitellessä kalaan ei tartu listeriaa yhtä todennäköisesti kuin kalatehtaalla?

että tyhjiöpakkauksen riskitekijöitä ovat mm:

- pitkä säilytysaika

- tyhjiöpakkauksen hapettomat olosuhteet ovat otolliset bakteerille

- bakteeri viihtyy tuotantolinjojen vaikeasti puhdistettavissa laitteissa

19

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän