Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kalaa joulupöytään? Millaista raskausaikana?

Vierailija
29.11.2011 |

Mun jouluherkkuihin kuuluisi ehdottomasti graavilohi ja mielellään myös kylmäsavustettu. Raskausaikana näitä ei kuitenkaan voi syödä.

Kertokaa mulle joku hyvä kalajuttu joka korvais nuo.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksella toivon,ettei kukaan riskeeraa vauvaa listerian tähden.Eihän se haittaa,kun meille ei koskaan satu mitään..niinpä,kunnes osuu omalle kohdalle

Vierailija
22/25 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksella toivon,ettei kukaan riskeeraa vauvaa listerian tähden.Eihän se haittaa,kun meille ei koskaan satu mitään..niinpä,kunnes osuu omalle kohdalle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

listerian lisääntymään paremmin kuin se, että ostaa kalan raakana tiskistä ja graavaa itse? Oletetaanko, että itsegraavattu kala syödään nopeasti parin päivän sisällä kalan pyynnistä? Vai että kaupassa ja kotona käsitellessä kalaan ei tartu listeriaa yhtä todennäköisesti kuin kalatehtaalla?

että tyhjiöpakkauksen riskitekijöitä ovat mm:

- pitkä säilytysaika

- tyhjiöpakkauksen hapettomat olosuhteet ovat otolliset bakteerille

- bakteeri viihtyy tuotantolinjojen vaikeasti puhdistettavissa laitteissa

19

- Säilytetäänhän kotona graavattuakin kalaa melko pitkään. Miten voi tietää, mikä on liian pitkään? Raskaana olevalle jo pieni määrä bakteeria on vaaraksi.

- Hapettomat olosuhteet eivät ole sen otollisemmat kuin hapellisetkaan, vaan yhtä otolliset. Eli bakteeri lisääntyy MYÖS hapettomissa oloissa.

- Tuo "tuotantolinjahan" voi hyvin olla myös kaupan kalatiski tai oma leikkuulauta kotona.

Vierailija
24/25 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommentistasi ja otan osaa. Mä ihmettelen tätä keskustelua joka joulu. Ja minäkin suosittelen välttämään turhia riskejä. Sairastin vakavan infektion viikolla 33, oli molempien hengenlähtö lähellä. Bakteeri oli tavallinen, luultavasti työpaikalta hankittu ja siellä kiertänyt. Muilla oli vähän kuumetta ja yskää, minä olin tehohoidossa.

Raskaana olevan vastustuskyky on alentunut ja siksi pienikin määrä bakteeria voi aiheuttaa vakavan sairauden. Ns. normaalikuntoinen ei pienestä määrästä edes sairastu.

Ja lyhyesti vielä: itse graavattu, ehdottoman tuore kala on turvallista, mutta vakuumiin pakattu kala ei ole. Listeria viihtyy hapettomissa olosuhteissa.

Vierailija
25/25 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ai van saa olla vakuumista

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme