Oletteko laskeneet kuinka paljon huomaamattomia menoja on lapsiperheissä?
On helppo laskea paljonko menee vaatteisiin, ruokaan, harrastuksiin, ym. selkeisiin lasten aiheuttamiin kulueriin.
Minä heräsin tammikuussa siihen, että lapsista aiheutuu huomattavia summia piilomenoja. Tässä nyt n. 11kk piilomenot (arvioitu vuoden loppuun, esim. tarhatätien muistamiset):
Kevät- ja joulumuistamiset harrastusten vetäjille, tarhatädeille, opettajille (17 kpl, 4 lasta) = 124,78 euroa
Lasten kaverisynttärit (vain lahjat, ei esim. vaatteita), 24 synttärit = 168,20 euroa
Teatterilippua, xylitolpastillikeräystä, leirikoulukorttimyyjäistä yms. "parin euron juttua" x 49 = 220,50 euroa
Yhteen tiettyyn esitykseen tai naamiaiseen (kaverisynttärit tai tanssiesitys tms.) hankittu asuste tai vaate = 92 euroa (mm. Halloween-asu, jota meillä ei vietetä, tanssiesitykseen täysmustat vaatteet 5v tytölle, pupun korvat, peruukki..)
Ja ihan mielenkiinnosta (vaikka oikeasti toivon lasten kavereita meille syömään!) laskin, kuinka paljon maksan lasten kavereiden syöttämisestä = 370 euroa (ei tarkkaa summaa).
Että melkein 1000 euroa..
Kommentit (24)
Kevät- ja joulumuistamiset harrastusten vetäjille, tarhatädeille, opettajille (17 kpl, 4 lasta) = 124,78 euroa
- Kortti n. 50 snt = 5€/vuosi. Suurempia useamman euron "muistamisia" kun opettaja on jäänyt eläkkeelle tms muutaman kerran koko lapsen kouluaikana. Muutenkin tämä lahjominen on menossa mahdottomuuksiin, niin vanhempien kuin opettajien näkökulmasta.
Lasten kaverisynttärit (vain lahjat, ei esim. vaatteita), 24 synttärit = 168,20 euroa
- Lahjan arvo n. 5 €, vaihtelee eli esim. omille kummilapsille jotain arvokkaampaa eli nämä nimenomaan lasten kavereille n. 100
Teatterilippua, xylitolpastillikeräystä, leirikoulukorttimyyjäistä yms. "parin euron juttua" x 49 = 220,50 euroa
- Näihin menee ehkä muutama kymppi/lapsi vuodessa, noin satanen jos sitäkään. Tämä on oma valinta, jos ei saa muistutetuksi koulun henkilökuntaa siitä, että peruskoulu on ilmainen, niin ole sitten hiljaa ja maksa.
Yhteen tiettyyn esitykseen tai naamiaiseen (kaverisynttärit tai tanssiesitys tms.) hankittu asuste tai vaate = 92 euroa (mm. Halloween-asu, jota meillä ei vietetä, tanssiesitykseen täysmustat vaatteet 5v tytölle, pupun korvat, peruukki..)
- Ei ole käynyt pienessä mielessäkään ostaa yhteen tilaisuuteen jotain. Haamupuku on valmistettu vanhasta lakanasta, esimerkiksi.
Ja ihan mielenkiinnosta (vaikka oikeasti toivon lasten kavereita meille syömään!) laskin, kuinka paljon maksan lasten kavereiden syöttämisestä = 370 euroa (ei tarkkaa summaa).
- En ole edes laskenut, kun tämä talo on semmoinen "kestikievari", jossa on tarjottu ruokaa vaikka taloon poikkeaville mustalaisille.
Listastasi jäi pois lasten kavereiden kuljetukset harrastuksiin ym. Jos kaverin vuoksi ajetaan viikottain vaikka 10 km ylimääräistä, paljonko se tekee vuodessa?
Eiväthän ne ole missään tapauksessa ilmaisia asioita oli perheessä lapsia tai ei. Kaikki maksaa. Vai meinaatko että lapsiperheiden pitäisi saada valtiolta avustusta synttärilahjoihin?
Kyllä jokainen järkevä aikuinen osaa huomioida sun mainitsemat "näkymättömät" kulut.
itsellä oli lapsena tosi pieni ystäväpiiri ja en juuri ikinä saanut kutsuja synttäreille. En ymmärrä miksi pitää laskea summaa lahjoille. Ja jos on liian kallista kirjoita vaikka lahjakortti että sankari tulee teille leipomaan.
Mun hyvä ystävä laskee myös lapsista aiheutuneita kuluja ja laskee muu kuluiksi sen ettei hoitovapaalla saanut palkkatuloja. Miten se voi olla kulu, jos toinen ei ollut edes töissä ?
Ja kaikki ylimääräiset voit myydä huutiksessa pois, eli laskuun summa tulee siitä mikä ostohinnan ja myyntihinnan erotuksesta tulee.
jollain on taas ollut liikaa aikaa.
luetteli vain murto-osan todellisista piilomenoista. Terveisiä vaan kaikille elatusvelvollisille, jotka valittaa elatusavun suuruutta!
johon kuuluu auto ? Ostetaan uusia vaatteita, käydään matkoilla ?
Ihmetyttää ajattelutapasi. Se että ostaisit kallista ruokaa, joka menisi suoraan bioon, lähtisit Kanarialle ja olisit koko ajan kännissä, ettet muistaisi matkasta mitään = ne on tuhlaamista.
Lasten synttärit ovat ihania asioita, lapsille.
Meidän lapsi rakastaa kun saa viedä lahjan ohjaajille, on siitä tosi ylpeä.
Meillä on hyvin pienet ruokakulut ja aina on varaa tarjota ruokaa lasten ystäville, käyhän minunkin ystävät meillä syömässä enkä laske niitä kuluiksi.
Olen lapsuudessa opiskellut kokiksi, eli meillä syödään aika monipuolista kotiruokaa, ei mitään gourmeeta. Jos lapsella on nälkä, se kelpaa. jos toinen tulee hakemaan herkkuja, ei ruoka kelpaa. Tälläiset lapset laitan heti kotiinsa.
Mulla on myös iso ystäväpiiri ja en ole kertaakaan ostanut mitään naamiaisvaatteita. Aina olen viinipullon hinnalla saanut niitä lainattua, välillä ihan ilmaiseksikin.
mutta ihan totta kirjoitat!
T. Neljän äiti myöskin
Mihinkään leirikoulujuttuihin ja myyjäisiin en osallistu, taas säästyi 220 e. Kaverisynttärilahjoihin on mennyt melkein 400 e. Kaverit ei syö meillä eikä lapseni kavereillaan.
Eli meillä ei ole tuolalaisia piilomenoja kuin nuo synttärilahjat, koska en suostu maksamaan turhasta.
Mutta kun lapsi on lukiossa, pitää ostaa kyniä, vihkoja, kirjoja, laskin, bussikortti jne. eli kuluja tulee huikeasti lisää.
ja etävanhemmat aina epäilevät että ne "suuret" elatusmaksut menee lähivanhemman huvituksiin tai eihän eronneiden lapset kuluta mitään ylimääräistä.
Erilaisiin juhliin, synttärilahjoihin, elokuviin, uintireissuihin ym. uppoaa kuukausittain 200-400 euroa. Esimerkiksi marraskuun aikana lapseni ovat käyneet seitsemissä kaverisynttäreissä, joiden lahjoihin on mennyt 95 euroa. Lisäksi käytimme 20 euroa kannatusmielessä koulun vanhempainyhdistyksen illassa, lapsi käytti koulun diskossa 5 euroa, huomenna menemme perheen kanssa elokuviin 51 euroa (2 aik.+ 3 lasta)ja viime viikonloppuna olimme kaupunkimme kylpylähotellissa uimassa 58 euroa.
Suunnilleen tuollaiset ovat "piilomenot" kuukausittain. Joulun ja kevätjuhlan alla tuohon summaan lisätään n. 150 euroa (12 muistamista). Kavereiden ruokailut eivät aiheuta meille kuukausittain kuin parinkympin kuluja. keäsisin kuluja on vähemmän, kun kaverisynttärit keskittyvät kouluvuoden aikaan, ei käydä elokuvissa tai uimahalleissa/kylpylässä, vaan ollaan päivät pitkät ulkona. Maauimaloiden maksut ovat pieniä verrattuna talvikulutukseen.
YLeensäkin lapsiperheessä kuluu rahaa huomaatattomiin menoihin. Ja ne vain kasvavat kun lapset tulevat koulu- ja teini-ikään. TÄmän vuoksi olen alkanut pitämään kirjaa menoista ja kirjaa erikseen vielä jokaiseen lapseen kuluneet menot. Käyn näitä välillä läpi koululaisten kanssa, koska luulevat, että raha kasvaa puussa ja mikään ei maksa mitään.
Tosin mulla on vain yksi lapsi, eikä osallistuminen noihin ole mikään ongelma. Mietin, että miten ne vähävaraiset tekee. Jos tekee tiukkaa, ota linjaksi, että tarhantädeille annetaan jouluna kortti.
On helppo laskea paljonko menee vaatteisiin, ruokaan, harrastuksiin, ym. selkeisiin lasten aiheuttamiin kulueriin.
Minä heräsin tammikuussa siihen, että lapsista aiheutuu huomattavia summia piilomenoja. Tässä nyt n. 11kk piilomenot (arvioitu vuoden loppuun, esim. tarhatätien muistamiset):
Eikä kannattaisi laskea...Ajattele, jos lapsillasi ei olisi kavereita (meidän toisella on taas sellaista ongelmaa)...Se voisi olla henkisesti paljon kalliimpaa!
Tai jos nuo rahat olisi mennyt vaikka terveydenhuoltoon...
Onhan tuo toki mielenkiintoista...mutta olisitko noissa säästänyt silti? Mitä olisi tuolla rahalla sitten tehnyt?
Eikä kannattaisi laskea...Ajattele, jos lapsillasi ei olisi kavereita (meidän toisella on taas sellaista ongelmaa)...Se voisi olla henkisesti paljon kalliimpaa!Tai jos nuo rahat olisi mennyt vaikka terveydenhuoltoon...
Onhan tuo toki mielenkiintoista...mutta olisitko noissa säästänyt silti? Mitä olisi tuolla rahalla sitten tehnyt?
Mitä nuo nyt ovat, ihan tavallista elämää. Kyllä nyt turhaan valitat. Ei lapsi/lapset ole sijoituskohde, jota lapsketaan koko ajan euroissa. Miten paljon sainkaan, kun esim. ihanainen 3-vuotiaani kömpi aamulla klo 8.15 peuhaamaan sänkyymme ja miten paljon saankaan siitä, kun vanhin lapsemme on ulkomailla opiskelemassa. Toiseen niistä olen satsannut rahallisesti, toiseen en, mutta sitä en tässä ajattele.
Olen onnellinen, kun minulla on 5 tervettä lasta. Yhtä lasta meilläkin on kiusattu välillä, mitä on rankkaa. Ja stressaan välillä joutavista. kuten tulevasta joulusta...
Mutta lapsilleni en laittaisi hintalappua!
Minusta on kyse enemmänkin järkevästä taloudenpidosta: seurataan mitä kaikki maksaa ja onko se tarpeellista. Täällä sitten ne, jotka laittavat rahaa surutta menemään, sitten valittavat kun pikavippien korot vievät kaikki tulot, eikä sossusta saa rahaa.
Itse olen perheestä, jossa rahat olivat tiukilla (tosin sitä en lapsena ymmärtänyt, kun kavereillakaan ei ollut liikoja). Nyt tuntuu, että lapsilla pitäisi olla rahaa vaikka mihin. Haluan kuitenkin lapsillekin opettaa järkevää rahankäyttöä ja harkintaa ostosten suhteen.
Kun kerroin seuraavani vuoden sitä mihin rahat kuluvat, kysyi yksi lapsista tosin sitä ,mitä tehdään sille kalliimmaksi tulevalle. Myydään eteenpäin vai? Lapset siis kouluikäisiä ja yksi jo teini, joka ei ymmärrä, että joka päivä ei voi ulkona syödä.
Mä en vain ymmärrä tota krääsän määrää mitä nykyään kulutetaan. Eikö kaunis kiitos riitä ja mukava kanssakäyminen vuoden ympäri? Itse olen ostanut lasten pk-tädeille silloin kukan tms kiitokseksi kun lapsi on jättänyt osaston taakseen ja siirtynyt isompien ryhmään. Mutta että joka kevät, joka syksy, kauhea lauma muistettavia, kauhea määrää turhaa krääsää. Tulee vain enemmänkin suorittamisen maku tuollaisesta.
rahoja mitä kuluttaa omiin tai puolison parin euron pikkujuttuihin, leffalippuun, ravintolakäynteihin jne? Jännä juttu että aloitus koski vain "turhia" menoja mitä lapsesta koituu. Veikkaanpa että aikuisten turhat menot on vielä suurempi summa.
Mä en vain ymmärrä tota krääsän määrää mitä nykyään kulutetaan. Eikö kaunis kiitos riitä ja mukava kanssakäyminen vuoden ympäri? Itse olen ostanut lasten pk-tädeille silloin kukan tms kiitokseksi kun lapsi on jättänyt osaston taakseen ja siirtynyt isompien ryhmään. Mutta että joka kevät, joka syksy, kauhea lauma muistettavia, kauhea määrää turhaa krääsää. Tulee vain enemmänkin suorittamisen maku tuollaisesta.
olen samaa mieltä. En ymmärrä sitä että joka paikkaan pitää nykyään kantaa jotain lahjaa, yleensä kun ne tahtoo olla silkkaa krääsää. Synttäreillekin (lapsen) mennessä pitää kantaa jotain lahjaa juhlakalun sisaruksille ettei näille tule paha mieli...
Minusta on kyse enemmänkin järkevästä taloudenpidosta: seurataan mitä kaikki maksaa ja onko se tarpeellista. Täällä sitten ne, jotka laittavat rahaa surutta menemään, sitten valittavat kun pikavippien korot vievät kaikki tulot, eikä sossusta saa rahaa.
Itse olen perheestä, jossa rahat olivat tiukilla (tosin sitä en lapsena ymmärtänyt, kun kavereillakaan ei ollut liikoja). Nyt tuntuu, että lapsilla pitäisi olla rahaa vaikka mihin. Haluan kuitenkin lapsillekin opettaa järkevää rahankäyttöä ja harkintaa ostosten suhteen.
Kun kerroin seuraavani vuoden sitä mihin rahat kuluvat, kysyi yksi lapsista tosin sitä ,mitä tehdään sille kalliimmaksi tulevalle. Myydään eteenpäin vai? Lapset siis kouluikäisiä ja yksi jo teini, joka ei ymmärrä, että joka päivä ei voi ulkona syödä.
Peesaan tätä. Itsehillintä on tosi tärkeä taito sen kannalta, miten tulee elämässään pärjäämään. Eikä vain taloudellisesti vaan muutenkin. Ja miten järkevää rahankäyttöä oppii ellei kotoa?
Kamalimpia ovat ne tarinat sossuperheistä, joissa oikein pidetään huoli siitä, että lapsi saa aina parasta, jottei lapsi kärsi köyhyydestä. Oikein tarkoituksella jätetään opettamatta, että omat menot pitää suhteuttaa tuloihin eikä kaikkea tarvitse mitä haluaa eikä kaikkea voi saada mitä haluaa. Raha tosiaankin kasvaa puussa eikä sen eteen tarvitse tehdä mitään.
annetun muistamisen ei tarvitse olla rahallisesti arvokas. Itse vaan helpommin kiitän hyvästä ohjaamisesta/hoidosta /opettamisesta vaikka kukalla kuin ujona menen kertomaan sanallisesti kiitokseni ja arvostukseni.
Ei sen lahjan ole tarkoitus palkkaa korvatakaan.