Oletteko laskeneet kuinka paljon huomaamattomia menoja on lapsiperheissä?
On helppo laskea paljonko menee vaatteisiin, ruokaan, harrastuksiin, ym. selkeisiin lasten aiheuttamiin kulueriin.
Minä heräsin tammikuussa siihen, että lapsista aiheutuu huomattavia summia piilomenoja. Tässä nyt n. 11kk piilomenot (arvioitu vuoden loppuun, esim. tarhatätien muistamiset):
Kevät- ja joulumuistamiset harrastusten vetäjille, tarhatädeille, opettajille (17 kpl, 4 lasta) = 124,78 euroa
Lasten kaverisynttärit (vain lahjat, ei esim. vaatteita), 24 synttärit = 168,20 euroa
Teatterilippua, xylitolpastillikeräystä, leirikoulukorttimyyjäistä yms. "parin euron juttua" x 49 = 220,50 euroa
Yhteen tiettyyn esitykseen tai naamiaiseen (kaverisynttärit tai tanssiesitys tms.) hankittu asuste tai vaate = 92 euroa (mm. Halloween-asu, jota meillä ei vietetä, tanssiesitykseen täysmustat vaatteet 5v tytölle, pupun korvat, peruukki..)
Ja ihan mielenkiinnosta (vaikka oikeasti toivon lasten kavereita meille syömään!) laskin, kuinka paljon maksan lasten kavereiden syöttämisestä = 370 euroa (ei tarkkaa summaa).
Että melkein 1000 euroa..
Kommentit (24)
Täällä kun tuntuu aina olevan niitä besserwissereitä joiden mielestä ison perheenkin pitää tulla toimeen 300€ ruokamenoilla, siihen ehkä pari kymppiä bensaan ja siinä se, kaikki ylimenevä on turhaa ja pröystäilyä.
Meillä 5-henkisessä perheessä menee joka kuukausi arviolta pari sataa tuollaisiin huomaamattomiin menoihin. Eikä todellakaan eletä leveää elämää, vaan kyse on aivan normaaleista jutuista kuten ap: kin tuo ilmi.
Mä en vain ymmärrä tota krääsän määrää mitä nykyään kulutetaan. Eikö kaunis kiitos riitä ja mukava kanssakäyminen vuoden ympäri? Itse olen ostanut lasten pk-tädeille silloin kukan tms kiitokseksi kun lapsi on jättänyt osaston taakseen ja siirtynyt isompien ryhmään. Mutta että joka kevät, joka syksy, kauhea lauma muistettavia, kauhea määrää turhaa krääsää. Tulee vain enemmänkin suorittamisen maku tuollaisesta.
että noista lahjoista voisi ainakin yrittää karsia...
mutta tarkoitin lähinnä että noita "kaverimenoja" ei välttämättä kamalasti kannata laskea, kolikolla on toinenkin puoli.. ja kaikella on hintansa, toinen on vain kallimpi (vertaa sairaudet)
kymppi...
Kai ollut kyse turhista vaan huomaamattomista menoista. Täällä kun on aina niitä ketjuja, joissa kerrotaan kuinka vähällä tullaan toimeen eikä lapset tarvitse sita tai tätä.
Tai toinen näkökulma on se kuinka joku kehtaa tulla kympin lahjalla kaverisynttäreille.
Me ollaan varsin hyvätuloinen perhe eikä meillä ole nyt lahjojen hankinta ole rahasta kiinni. Mä en vaan halua kannustaa sellaista kilpavarustelua, joissa joillekin voi tulla kynnyskysymyksrksi synttärilahja.
Kyllä ihan siihen normaaliin elämään menee rahaa, sen soisi ihmisten muistavan kun perhettä perustavat.