Miten saan tietoni pois terveyskekskuksen tiedoista? Kuin myös lasten tiedot! Olin
ihan järkyttynyt tänään kun sattumalta näin mitä taustatietoja lapseni kohdalla näkyy.
Miksi minun ja lapsen isän kaikki sairaudet näkyvät terveydenhoitajan vastaanotolla? "Vanhemmat eronneeet ja yhteishuoltajuus, kuitenkin lapsi asuu pääsääntöisesti..."
isä sairastaa x-syöpää.
Mitä helvettiä? Näillä tiedoilla ei ole lapsen pikkujutun kanssa mitään merkitystä.
Pikemminkin olisi kuin kylän juorukirjaa pääsisi lukemaan.
Miten saan ne tiedot pois?
Asiallisia vastauksia kiitos.
Kommentit (73)
sehän on kaikkien etu. Ei mulla ole tarvetta kurkistella omiin tietoihini, jos siellä jotain olennaista olisi pielessä, tulisihan se esiin jossain vaiheessa jotenkin.
ne osaan lukea ihan omatoimisesti kotonakin. Tarkoitan sitä koko hemmetin pinoa papereita, joita lääkärit ja hoitajat veivaavat käsissään mennen tullen, sekä kaikkea sitä merkintää joka minusta tai lapsestani on tehty sairaalan tietojärjestelmiin.
Järkyttävää jos mun pitäisi käydä niitä läpi lastani hoitavan lääkärin kanssa. Hänen kanssaan kun olemme aivan eri planeetoilta (en ole ainoa vanhempi, joka kokee näin) ja siitä syystä olenkin joskus miettinyt että mitäköhän sinne papereihin on merkattu.
Minusta on vain ja ainoastaan positiivista että epikriisi postitetaan kotiin. Itse olen ainakin lukenut omistani joitain leikkaukseen tai hoitoon liittyvää, joka ei ole tullut missään muualla ilmi. Toki olen myös sitä mieltä, että epikriisiä sanellessaan lääkäri voisi huomioida, että siitä lähtee kopio myös potilaalle. Ja näin ollen hän voisi käyttää kieltä, jonka myös potilas ymmärtää. Näin vältettäisiin monta epäselvyyttä.
-17
ja teillä on aikaa miettiä mitä ne ehtii lukea siinä kiireessä mikä on aikaa per potilas?! Soittakaapa terv.keskukseen ja kysykää koska saa seuraavan lääkäri ajan, se jo kertoo, että on pikkasen paljon muutakin puuhaa kuin lukea potilaskansioita!!!!
Kaikkee ihmiset miettii, kun ei ole oikeita ongelmia.
Kyllä muakin hiukan ihmetyttää mitä tuollaiset tiedot tekevät lapsen potilasasiakirjoissa. Jos lapsi siis on perusterve eikä mitään ongelmia lastensuojelun kanssa ole ollut. Ja mistä tiedot on saatu ellei huoltaja ole niitä sinne ilmoittanut? Ymmärtäisin isän syövän mainitsemisen jos lapsella epäiltäisiin syöpää. Tai huoltajuusasioiden mainitsemisen jos on ollut lapsen psyykkistä oireilua.
Itse olen töissä erikoissairaanhoidossa eikä meillä kyllä tuollaisia koskaan kukaan lääkäri ta hoitaja ole kirjoitellut papereihin. Ainoastaan sosiaalityöntekijä saattaa meillä hyvinkin tuollaisia kirjoittaa mutta se on jo sitten aivan eri asia.
Mutta vastaus alkuperäiseen kysymykseen on, että tuskin tietoja saa sieltä mitenkään pois. Vanhoja merkintöjä ei voi mennä muuttamaan, ne voidaan ainoastaan korjata myöhemmissä teksteissä. Voithan tietysti ottaa yhteyttä potilasasiamieheen tai ylilääkäriin mutta en usko että se auttaa mitään.
Kun kirjautuu sisään potilastietoihin, siellä todellakin näkyy kaikki tiedot, vaikka mensi poistattamaan tikkua sormesta. Eipä sitä järjestelmää voi oikein tehdä sellaiseksi että se avaisi vain ne tiedot jotka sillä hetkellä on oleellisia. Mutta en usko että kenelläkään on mielenkiintoa alkaa penkoa jotain vanhoja juttuja, jos vastaanotolle tullaan jonkun pikkujutun takia.
T: sairaanhoitaja
6. POTILASASIAKIRJOJEN TARKASTUSOIKEUS
"Sen, joka haluaa tietää, mitä häntä koskevia tietoja on talletettu terveydenhuollon toimintayksikön tai itsenäisesti ammattiaan harjoittavan terveydenhuollon ammattihenkilön potilasasiakirjoihin, tulee tehdä tarkastusoikeutensa käyttämisestä pyyntö lääkärille/hammaslääkärille tai muulle häntä hoitaneelle terveydenhuollon ammattihenkilölle, joka huolehtii tietojen hankkimisesta ja antaa tiedon asiakirjoissa olevista merkinnöistä (HetiL 28 § 3 mom.).
Potilasasiakirjojen tarkastamisen tulisi tapahtua ensisijaisesti henkilökohtaisella käynnillä. Potilaalle on ilman aiheetonta viivytystä varattava tilaisuus tutustua potilasasiakirjoihinsa tai pyydettäessä annettava tiedot kirjallisesti. Tietojen antamisesta saa periä korvauksen vain, jos edellisestä tarkastusoikeuden käytöstä on kulunut vähemmän kuin yksi vuosi. Tietojen antajan on syytä tarjota potilaalle asiantuntija-apua tietojen tulkitsemiseksi ja selvittämiseksi hänelle ymmärrettävässä muodossa."
jos minusta tai lapsestani lukee jotain asiatonta sairaalan tiedoissa. Jos siellä onkin jotain muka merkittävää niin sehän voi vaikuttaa vaikka hoitoonkin. Ja itseni kohdalla on kyse lapsen pitkästä sairaalajaksosta, ei mistään korvatulehduskäynneistä, joten sitä materiaalia on vaikka kuinka paljon. Ja olemme lähes asuneet sairaalassa lapsen sairastaessa, joten olisi kiva tietää, onko hoitohenkilökunta tehnyt meistä jotain merkintöjä, joista meillä ei ole edes aavistusta.
Mutta siis ehkä jollekin, jonka sairaalakäynnit rajoittuu korvatulehduksiin ja mahatauteihin, niin tämmöinen asia ei tule edes mieleen...
-17
"Sen, joka haluaa tietää, mitä häntä koskevia tietoja on talletettu terveydenhuollon toimintayksikön tai itsenäisesti ammattiaan harjoittavan terveydenhuollon ammattihenkilön potilasasiakirjoihin, tulee tehdä tarkastusoikeutensa käyttämisestä pyyntö lääkärille/hammaslääkärille tai muulle häntä hoitaneelle terveydenhuollon ammattihenkilölle, joka huolehtii tietojen hankkimisesta ja antaa tiedon asiakirjoissa olevista merkinnöistä (HetiL 28 § 3 mom.).
Potilasasiakirjojen tarkastamisen tulisi tapahtua ensisijaisesti henkilökohtaisella käynnillä. Potilaalle on ilman aiheetonta viivytystä varattava tilaisuus tutustua potilasasiakirjoihinsa tai pyydettäessä annettava tiedot kirjallisesti. Tietojen antamisesta saa periä korvauksen vain, jos edellisestä tarkastusoikeuden käytöstä on kulunut vähemmän kuin yksi vuosi. Tietojen antajan on syytä tarjota potilaalle asiantuntija-apua tietojen tulkitsemiseksi ja selvittämiseksi hänelle ymmärrettävässä muodossa."
niin sehän antaa vaan mahdollisuuden siivota ainakin paperiversiosta pois mahdolliset asiattomat kommentit...?
Voi olla varmaan erilaista tulkintaa näistä ohjeista. Ei tässä yritetä mitään "väittää".
Suomen kielessä ei ole lähimainkaan kaikkia tarpeellisia ilmaisuja ja sanoja, jotta asiat voisi ilmaista tarkasti suomen kielellä. Jos halutaan tehdä täsmälliset ja tarkat merkinnät, on ne pakko tehdä puoliksi latinaksi. Tottakai asiat voi selittää potilaalle ylimalkaisemmin suomeksi, mutta tarkka ilmaisu vaatii vieraskielisten sanojen käyttöä.
Yksinkertaisin esimerkki asiasta ovat ehkä infektio ja inflammaatio, jotka molemmat suomennetaan tulehdukseksi. Itse käytän päivittäin kymmeniä minuutteja selittääkseni potilaille näiden kahden eroa, koska potilailla on ties mitä kummallisia käsityksiä, kun heille on selitetty asia pelkästään suomeksi...
Sitäpaitsi jos joka asialle keksittäisiin suomenkielinen nimitys, eivät potilaat ymmärtäisi niitä yhtään sen enempää. Tulisi vain yhä enemmän sekaannuksia lisääntyneiden termien vuoksi. Lääkäreiden taas on pakko osata termit joka tapauksessa latinaksi ja englanniksi esim. koulutusten ja vieraskielisten kirjojen vuoksi, joten suomenkielisten termien tankkaaminen olisi vain lisätyötä.
ne osaan lukea ihan omatoimisesti kotonakin. Tarkoitan sitä koko hemmetin pinoa papereita, joita lääkärit ja hoitajat veivaavat käsissään mennen tullen, sekä kaikkea sitä merkintää joka minusta tai lapsestani on tehty sairaalan tietojärjestelmiin.
Järkyttävää jos mun pitäisi käydä niitä läpi lastani hoitavan lääkärin kanssa. Hänen kanssaan kun olemme aivan eri planeetoilta (en ole ainoa vanhempi, joka kokee näin) ja siitä syystä olenkin joskus miettinyt että mitäköhän sinne papereihin on merkattu.
Minusta on vain ja ainoastaan positiivista että epikriisi postitetaan kotiin. Itse olen ainakin lukenut omistani joitain leikkaukseen tai hoitoon liittyvää, joka ei ole tullut missään muualla ilmi. Toki olen myös sitä mieltä, että epikriisiä sanellessaan lääkäri voisi huomioida, että siitä lähtee kopio myös potilaalle. Ja näin ollen hän voisi käyttää kieltä, jonka myös potilas ymmärtää. Näin vältettäisiin monta epäselvyyttä.
-17
Sinulla on oikeus lukea kaikki itseäsi tai lastasi koskevat paperit. Jos siihen ei suostuta, vaadi sitä. Sitä en tiedä miten se käytännössä koneelta toteutetaan, ehkä sitten jonkun on istuttava vierellä. Yksin ketään ei voi koneelle päästää koska sieltä pääsee muuttamaan merkintöjä sekä käsiksi muidenkin potilaiden tietoihin.
Itse olen ollut työssä yksikössä, jossa kaikki paperit koneelta tulostettiin joka tapauksessa. Jos potilas pyysi, hän sai lukea kaikki paperit osastolla ollessaan ja pyydettiin että kysyy hoitajalta asiasta välittömästi jos ei ymmärrä jotain. Hoitajalta siis siksi, että hän on helpommin saatavissa ja todennäköisesti osaa myös selittää tekstit ja jos ei osaa niin sitten kysyy lääkäriltä. Kenenkään aika ei riitä siihen että istuisi vierellä kun potilas lukee läpi papereitaan.
on tekemistä lapsen tiedoissa.
Ymmärrän ja on todella tarpeenkin siinä tapauksessa jos lapsi on ns. sosiaalitapaus, perheessä väkivaltaa, huumeita, alkoholismia tms. ja niihin on viranomaistaholta puututtu.
ap
minne ilmoittaa lapsesta tietoja tai sairaalasta laittaa lapsi, kun holhoojista tietoja. Ei mitään erikoista.
Tietojen katsomisesta jää jälki ja voit kysyä ketkä katsoneet, ylimääräiset jää kiinni. Voit ilmoittaa ettei saa vaihtaa tietoja eri yksiköiden kesken.
Etenisi vain vähän nopeammin. Paperini eivät edes kerro minusta mitään. Jotain mieletöntä valelääkärisoopaa...
Että sillä viisiin...Kelalla oli sellainen metrin pinkka paperia, mitä ihmettelin...
Nyt ei oo enää mitään tietoja Kelassa... eikä verovirastossa...
Mitä ihmettä on Suomessa oikein meneillään....????
vai onnistuuko edes silloin henkilötunnusten vaihto?
Mitä arkaluontoista noissa tiedoissa esimerkiksi voisi olla? Jos on sairastanut jotain, tai perheenjäsenet ovat sairastaneet jotain, niin onhan se oleellista tietoa. Perhetilanne on olennaista tietoa. Salaatko sinä muilta ihmisiltä senkin, että olet eronnut? Mitä ihmeen väliä?
Pitäisi saattaa päinvastoin kaikki tiedot kaikkien viranomaisten saataville työssäolotiedoista tulojen ja tukien kautta terveystietoihin. Ne jotka haluavat salata kaiken, maksakoot terveydenhoitonsa itse. Salaamalla tehdään asiat turhan vaikeiksi, hitaiksi hoitaa ja kalliiksi.
Taustatietoja kyllä kirjoitetaan aina lastenneuvolassa ja esim. psykiatriassa. Ovat erittäinkin oleellista tietoa potilaan kokonaistilanetta ajatellen. Se on vain lapsen etu, että th:lla on tiedossa minkälaisessa perheessä lapsi asuu. Voisin kuvitella, että isän syöpäsairaus ei ole ihan pikkujuttu pienen lapsen elämässä. Tai, että se olisi pikkujuttu, että olette eronneet. Itsekästä on ajatella, että lapsen tiedoista löytyy jotain tietoa perheestä ja se olis huono juttu. Miten se on sinulta pois, jos lastasi halutaan hoitaa mahdollisimman hyvin? Ja niin kuin täällä joku jo vastasikin niin eihän niitä kaikkia tietoja joka vo:lla lueta vaan vain oleelliset. Itse olisin huolestunut, jos th ei olisi kiinnostunut minkälaisessa perheessä lapseni asuu! Ja olisi vain kiinnostunut siitä, että milloin on oikea korva kipeä ja milloin vasen ja taas on sairaana ja äiti tarvitsee lapselle sairauslomaa työnantajaa varten. EN voi käsittää miten tuosta asiasta voi olla noin järkyttynyt!
Niin ja tietoja ei todellakaan saa millään poistettua. Siellä on ja pysyy. Ylilääkäriltä tai johtavalta lääkäriltä voit pyytää korjausta. Mutta siinä kohta lienee kysyvät, että miten olet lapsesi tiedot vahingossa nähnyt?
Ei ainakaan omassa kunnassani.
niin sehän antaa vaan mahdollisuuden siivota ainakin paperiversiosta pois mahdolliset asiattomat kommentit...?
"Meidän osaston seinällä lukee, että potilaspapereihin saa tutustua vain lääkärin läsnäollessa."
mutta jos lakia luetaan, niin kopiot on saatava mukaan pyydettäessä (toki etukäteisilmoitus voi tehdä asioinnista joustavamman).
t. sh
Ihan vaan siksi, että esim. jos käyn 10 kertaa keväällä pahan päänsäryn kanssa ensiavussa ja aina lähetetään kotiin aspiriinin kanssa, on jotain taustaa jos kyseessä onkin vakavampi asia joka olisi pitänyt tutkia heti.
Samoin jos esim. sekä minulla että miehelläni olisi vaikkapa Chronin tauti tai paksusuolen syöpää suvussa, uskoisin lääkärin ottavan ihan eri asenteen jos toisin lapseni vatsavaivojen takia lääkäriin kuin jos lähtisi ns. puhtaalta pöydältä.
Haluan lääketieteellisen historiani olevan lääkärien saatavissa.