Kuinka olet varautunut tulevaan lamaan?
Tulevaan verrattuna 90-luvun lama ei ollut mitään. Vertailukohtana voi pitää lähinnä 1930-luvun suurta romahdusta. Meillä asunto on myyty, nyt vuokralla ja odotetaan vain koska rysähtää.
Kommentit (63)
Perheasuntojen kokoluokassa on usein halvempaa asua vuokralla kuin omassa. Pienemmissä asunnoissa on taas päinvastoin eli niissä on yleensä suhteessa kovemmat vuokrat.
99% ihmisistä toimii siis tavallaan väärinpäin eli asuvat vuokralla niissä yksiöissä / kaksioissa ja sit kun tarvitsevat isompaa asuntoa, niin muuttavatkin omaan.
Vaikka tykkäisi vain asuntosijoittamisesta, niin luultavasti ennemin kannattaisi asua yhdessä isossa vuokralla ja omistaa 3-6 pientä vastaavalla summalla olevaa sijoitusasuntoa.
Tulevaan verrattuna 90-luvun lama ei ollut mitään. Vertailukohtana voi pitää lähinnä 1930-luvun suurta romahdusta. Meillä asunto on myyty, nyt vuokralla ja odotetaan vain koska rysähtää.
Vaihdoitte kiinteän ja ainoan varman oljenkortenne rahaan jonka arvo rysähdyksessä oletettavasti romahtaisi. Sen sijaan että hyötyisitte asunnon omistajana inflaatiosta, kärsitte siitä mieluummin vuokranmaksajana ja hukaten omaisuutenne inflaation vaikutuksesta.
Onhan se valinta tuokin.
Meillä oli kyllä lainaa ja molemmat ollaan alalla johon lama kyllä tullessaan iskee pahasti. Joka tapauksessa tarvitsimme lisää tilaa eikä lisää lainaa haluttu ottaa. Asutaan edelleen samalla alueella kuin ennenkin, lasten koulujen takia. Nyt ainakin pystyy nukkumaan yönsä hyvin:)
ap
mitä järkeä on myydä talo, ja ryhtyä vuokralaiseksi?
Paitsi jos on huomattava laina, jota ei halua vaivoikseen lamassa.Euro jos ajautuu kriisiin, niin ei ne säästörahat välttämättä paljon lämmitä.
Sen sijaan oma kämppä, se ei lähde alta ennen kuin ruoka ja lämpö loppuu.
Kyllähän asunto on varmempi sijoitus kun osakkeet. Nehän saattaa romahtaa laman myötä nollille.
sukkelaan, kuin on pystytty. Lisäksi olen laittanut säästöön "pahan päivän varalle". Koti meillä onkin ihana, enkä tästä luovu. Onneksi tällä hetkellä lainaa on n. 200t € vähemmän kuin mitä tällä alueella olevista vastaavista tällä hetkellä maksetaan. Hintojen on siis varaa tippua ja toisaalta laina-aikaa meillä enää n. 10v jäljellä, joten tarvittaessa laina-aikaa on varaa nostaa. Ollaan yritetty suhteuttaa laina niin, että jos toiselle sattuu jotain (työttömyys esim.), niin silti saadaan koti maksettua. Auton ostoa ollaan lykätty (nyt 10v vanha auto), ei matkustella eikä pahemmin ostella tai tuhlailla. Syödään peruskotiruokaa ja kierrätetään, lapsilla on ollut kestovaipat.
Tekisi mieli uutta taloa tai loma-asuntoa. Laman myötä tulee myyntiin hiljattain rakennettuja. Sen kun valitsee parhaat päältä.
melba ennakoida mihin kannattaa sijoittaa? Tai siis Aasiahan taitaa porskuttaa... Entäs Etelä-Amerikka?
Mulla järki sanoo, että kannattaisi sijoittaa kiinteistöihin tai maahan. Ne kun ei häviä mihkään ellei sitten tule sotia.
Viime kädessä kukaan ei tiedä, että mihin kannattaa sijoittaa. Keskivertoihmiselle paras ratkaisu on varmaan kuitenkin se, että kaikki munat eivät ole samassa korissa. Minusta olisi ihanteellista, että meilläkin olis 1/3 omaisuudesta kiinteässä, 1/3 osakkeissa ja 1/3 koroissa.
Mä uskon, että koko Suomi tulee seuraavan 20 vuoden aikana menemään tosi kuralle. Huoltosuhde tulee nousemaan 50 -> 75:een tuona aikana ja on itsestään selvää, että joko hyvinvointivaltio tulee rapistumaan tai vaihtoehtoisesti verot nousee 50%.
Tuosta lähtökohdasta sanoisin, että monilla alueilla asuntojen hinnatkin tulee laskemaan. Jos verot nousee, niin ihmisten maksukyky laskee. Lisäksi uskoisin, että suuret ikäluokat edelleen asuu omissa asunnoissaan, jotka on monesti aika isoja asuntoja ja voivat olla suht vanhoja ja remontin tarpeessa esim. omakotitaloja. Tämmöisiä voi tulla todella paljon siis myyntiin. Vastaavasti hyvällä paikalla, lähellä palveluja olevien kerrostalokaksioiden tai -kolmioiden haluttavuus ja samalla myös hinnat voi nousta. Tässä voi olla siis todellinen rakennemuutos meneillään, koska nämä suuret ikäluokat ovat niin iso ikäryhmä.
Lisäksi voi miettiä, että kannattaako kaikkea omaisuutta pitää samassa maassakaan?
Jokainen toki ottaa vastuun omista sijoituksistaan ja suurimmalla osalla meidän ikäsistä varmaan lähes kaikki omaisuudesta on asunnossa. Tällä seudulla kun 4h+k kerrostalossa maksaa 300 000-350 000, uudet jopa 400 000, niin mielestäni hinnat on kyllä hurjat.
miten me ollaan varauduttu, hmmm..
Ollaan suht hyvätuloisia (yli 10 000 eur/kk), tai siis mies on, mä en ole töissä. Mutta siis asutaan vaatimattomasti, ei paljon lainaa, käytetyt suht halvat autot, ostetaan käytettyjä vaatteita, edullista kotiruokaa. Eipä mitenkään muuten, säästössä kyllä on n. 50 000 eur pahan päivän varalle.
Kyllä tulevaisuus silti pelottaa. Tuleeko syvä lama, mitä eurolle tapahtuu, pitääkö meidän maksaa suurten ikäluokkien eläkkeet, nouseeko verot ym.
ne, jotka sen eläneet eivät hevillä usko pahempaan. Itseä pelottaa inflaatio, jos sellainen tulee ja mietinkin, että pitäiskö sijoittaa liikenevät säästöt sijoitusasuntoon tai muuhun kiinteään omaisuuteen, kenties mökkiin tai rantatonttiin, jossa arvo säilyy. Onneksi, onneksi ollaan oltu kaukaa viisaita ja säästetty ja maksettu okt pois niin nopsaan kuin kyetty. Nyt siis velattomia oltu juo kohta 10 vuotta. Ainut huoli on tosiaan tuo rahan arvon mahdollinen menetys...
Rakennuslehden mukaan. Kun suuret ikäluokat menee 70- vuotiaiksi alkaa vanhusmenot räjähtää käsiin.
olevaa okt kuntoon, siis sellaista tyyliin vaatekaappien uusiminen jne. Säästössä on jo tapreeksi, parempi laittaa sitten rahat siihen tarpeelliseen ja näin talon kunto pysyy hyvänä, kun ei tosiaan tuon euron kohtaloa tiedä kukaan...
Me asutaan omistusasunnossa siksi, että asunto on meille mieleinen ja voimme asua tässä hamaan tappiin asti. Olisi outoa muuttaa tästä vuokralle vaan joidenkin epävarmojen talousuutisten takia..
Teillä Melba ja joku muu on varmaan kaupallisen alan koulutus ja katsotte maailmaa siitä vinkkelistä. Minä katson ihan toisesta vinkkelistä. Koti ja perhe on tärkeitä eikä rahaa jää säästöön.
En usko mihinkään kamalaan lamaan.
Surkea palkkaisia, minä kotona lasten kanssa ja miehellä 1500€ / kk tili.
Tuore Iso asuntolaina, autolainaa.
Ei säästöjä, ei yhtään. Luotolla - 2800 €
Kaikki menee mitä tulee eikä oikein riitäkään.
Oon minä alkanut villasukkia kutomaan! :) Ei ainakaan varpaat jäädy jos talo lähtee alta.
Tietenkin talous romahtaa jos jatketaan nykyisillä säädöillä 20 vuotta. Mutta eiköhän siinä vaiheessa kansa ala äänestää vaihtoehtojen puolesta kun eläkemaksut ovat 40 prosenttia palkasta ja verot toiset 40 prosenttia. Voi olla että eläkkeet tulevan "hiukan" laskemaan ja koko ns. hyvinvointiyhteiskunta romautetaan. Sillä on se lama voitettu Suomen kohdalla. Jäähän siinä tietenkin turhaa porukkaa työttömiksi, mutta jos niiden palkat on tähänkin asti maksettu velkarahalla, who cares?
jatkan yksin toisen kanssa. Alv:t nousee meidän alalla ens vuoden alussa reippaasti. Asiakkaiden maksamat hinnat nousee, luultavasti bisnes hiljenee hieman.Paskafiilikset, mutta näillä mennään.
Minä varauduin kouluttautumalla hoitoalalle, jotta töitä riittäisi.
Ollaan suht hyvätuloisia (yli 10 000 eur/kk), tai siis mies on, mä en ole töissä. Mutta siis asutaan vaatimattomasti, ei paljon lainaa, käytetyt suht halvat autot, ostetaan käytettyjä vaatteita, edullista kotiruokaa. Eipä mitenkään muuten, säästössä kyllä on n. 50 000 eur pahan päivän varalle.
Mihin ne yli 10.000 tulot kuukaudessa menee jos säästöön on jäänyt vain n 50.000?
niin pian on pelkkää velkaa. Comprende?
Minä varauduin kouluttautumalla hoitoalalle, jotta töitä riittäisi.
mitä järkeä on myydä talo, ja ryhtyä vuokralaiseksi?
Paitsi jos on huomattava laina, jota ei halua vaivoikseen lamassa.
Euro jos ajautuu kriisiin, niin ei ne säästörahat välttämättä paljon lämmitä.
Sen sijaan oma kämppä, se ei lähde alta ennen kuin ruoka ja lämpö loppuu.