Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka olet varautunut tulevaan lamaan?

Vierailija
25.11.2011 |

Tulevaan verrattuna 90-luvun lama ei ollut mitään. Vertailukohtana voi pitää lähinnä 1930-luvun suurta romahdusta. Meillä asunto on myyty, nyt vuokralla ja odotetaan vain koska rysähtää.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkö? <a href="http://www.stat.fi/til/ashi/2011/10/ashi_2011_10_2011-11-25_tie_001_fi…" alt="http://www.stat.fi/til/ashi/2011/10/ashi_2011_10_2011-11-25_tie_001_fi…">http://www.stat.fi/til/ashi/2011/10/ashi_2011_10_2011-11-25_tie_001_fi…;

Lue se tilastokeskuksen tiedote oikein, siinä oli käyrä tämän vuoden hinnoista, ei pitemmän aikavälin.

Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan vanhojen hinnat siis laskivat lokakuussa koko maassa VAIN 0,4.

HUOM!

Edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna hinnat nousivat koko maassa 1,6 prosenttia.... ? Ei tämä SIIS vielä mikään merkki ole yhtään mistään .

Ottakaa nyt ihmiset rauhallisesti. USA:stakin on alkanut kuulua positiivisia uutisia. Ne leviävät yleensä puolessa vuodessa muualle...

Vierailija
22/63 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta minulla on vakituinen työpaikka kunnalla. Melko mahdotonta joutua irtisanotuksi, tuskin edes lomautetuksi. Asunnon arvo on reilusti suurempi kuin lainan, lainan lyhennykset ja korot maksaa työttömyyskorvauksellakin.

Eletään ihan tässä hetkessä, ei jakseta murehtia tulevaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan kyllä lukea tuota käppyrää. Tämä edellinen kirjoittaja vaan sanoi, että vaikka viimeisen puolen vuoden aikana on ollut negatiivisia uutisia, niin ei ole silti näkynyt asuntojen hinnoissa. Mielestäni taas näkyy. Se on toki totta, että vuotta aikaisempaan nähden on edelleen nousua, mutta aikaisempiin kuukausiin verrattuna on laskua.

0,4% kuukaudessa on oikeasti ihan paljon. Jos laskisi joka kuu niin paljon, niin olisi vuositasolla jo PALJON. Esim. me asutaan 350 000 euron asunnossa vuokralla ja tuommoinen pudotus kuukausitasolla on yli meidän vuokran verran.

Vierailija
24/63 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

noilla hysterioillanne? Ihn kuin viimeksi, se oli täys propagndalama, ei muuta....

Olen alalla jossa taantuma näkyy ekana ja silti meille on tulossa juuri nyt uusia asiakkaita ovista ja ikkunoista...

Melbaa ei muuten kannata juurikaan todesta ottaa, olen ennenkin laittanut merkille!

Vierailija
25/63 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan asumisoikeusasunnossa ja säästöt riittävät vajaan 14 vuoden vastikkeisiin. Ei hirveästi ahdista työttömyys. Enemmänkin nähdään lama mahdollisuutena. Jos omat työt säilyy, niin ostetaan tilaisuuden tullen omistusasunto joltain ahdinkoon joutuneelta asuntovelalliselta.

Vierailija
26/63 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen isossa pörssiyhtiössä, jossa saatiin juuri yt:t päätökseen. Oma duunipaikka säilyi - täpärästi.

Sanoi potkituille, että yrittäkää löytää töitä talon sisältä - paikkoja on auki - sillä kohta rysähtää.

Mutta hlökohtaisesti en ole varautunut mitenkään. Asumme omistuasunnossa, joka on velaton. Meillä molemmilla on töitä. So far so good.

Vierailija
27/63 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuotta nollakasvua odotettavissa. Kun uutta jaettavaa ei ole, saavutetuista eduista kuten työpaikoista, palkoista ja eläkkeistä pidetään kiinni yhä tiukemmin. Työttömyys koskee vain niitä, joiden kohdalle se osuu, eikä saa vaikuttaa minun etuihini. Suurin osa nuorista ei koskaan saa turvallista jalansijaa työelämässä, mutta minusta ne ovat vain saamattomia. Näin kokonainen sukupolvi putoaa hyvinvoinnin ja vaurauden ulkopuolelle, eikä se vaikuta minuun mitenkään.

Vierailija
28/63 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sen voin vielä tähän sanoa, että itse en ole millään tapaa hysteerinen. Mielenkiinnolla seuraan aikoja ja katselen maailmaa. En jaksa uskoa, että tällä kertaa osuisi meihin ainakaan pahasti (viime laman aikana omaan perheeseen otti kyllä vähän hittiä). Tietty vannomatta paras, sillä jos kohdalle tulee vaikka avioero ja päälle voimakas inflaatio, niin tiedän, että palkkani kanssa on tekemistä. Mut en tietty tämmöisiä pohdi nyt. Tarkastelen ilmiöitä nyt vain ilmiöinä.

Vierailija
29/63 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainakuplaa pumpataan jatkuvasti aina vaan isommaksi kunnes systeemi romahtaa. Sen voi päätellä jo pelkällä maalaisjärjellä. Ei velkaa voi maksaa ottamalla lisää velkaa, kuten nyt on ollut tapana.

Suomi on ikääntyvä maa joten huoltosuhde on jo nyt kuralla, saati sitten kun suuret ikäpolvet ovat vanhuksia.

AP:n kysymykseen: ostettiin unelmiemme kerrostaloasunto josta meillä on vain erittäin kohtuullinen laina. Sen takaisinmaksusta selvitään vaikka tulot tippuisivat huomattavasti. Kun asutaan keskustan lähellä, pärjäämme hyvin ilman autoa joten kiinteät kustannukset pysyvät pienenä. Ostan lapsille vaatteet aina edellisen kauden alennusmyynneistä joten vähän aikaa pärjättäisiin näillä jemmassa olevilla vaatteilla jos oikein tiukoille menee.

Mutta uskon, että kun suuri kupla puhkeaa, se on hyvin harvalle juhlaa. Olen itse keskittynyt henkiseen hyvinvointiini ja arvojeni pohdintaan viime aikoina ja hyväksyn, että voimme joutua tulemaan huomattavasti vähemmällä toimeen tulevaisuudessa.

Vierailija
30/63 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meidän pitäisi lähteä vuokralle tästä ja myydä talo. Meitä on 6 henkeä, joten joutuisimme maksamaan vuokraa päälle 1000 euroa sen kokoisesta asunnosta, mihin mahtuisimme. Niin ja sellaiselta paikalta, missä haluaisimme asua.

Olemme sellaisessa ammatissa, missä ei työttömyys uhkaa, joten lama ei nyt kummemmin hetkauta kun lainaakaan ei enää ole.

Perheasuntojen kokoluokassa on usein halvempaa asua vuokralla kuin omassa. Pienemmissä asunnoissa on taas päinvastoin eli niissä on yleensä suhteessa kovemmat vuokrat. 99% ihmisistä toimii siis tavallaan väärinpäin eli asuvat vuokralla niissä yksiöissä / kaksioissa ja sit kun tarvitsevat isompaa asuntoa, niin muuttavatkin omaan. Vaikka tykkäisi vain asuntosijoittamisesta, niin luultavasti ennemin kannattaisi asua yhdessä isossa vuokralla ja omistaa 3-6 pientä vastaavalla summalla olevaa sijoitusasuntoa.

Vierailija
31/63 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en huomannut sitä muusta kuin että kirppisvaatteet tuli ihmisille muotiin ja juppeja ei enää näkynyt. Olin silloin 26 vuotias kun lama tuli. Ai niin, maksettiinhan sitä veroa joku vuosi tosi paljon, mutta ei se silti minun elämääni vaikuttanut.

Sama tulee olemaan nytkin. Lamat ei ole paljon heilauttaneet elämää ja tuskin heilauttaakaan.

Heippa! Mä oon sen verran nuori ja tyhmä, että en täysin tajua tuota lamaa. En muista 90 -luvun aikaa kun aloitin silloin juuri koulutaipaleeni ja tämä viimeisin taantuma ei vaikuttanut minuun tai lähipiiriini mitenkään. Siis, selittäkää pähkinän kuoressa superlama minulle, kiitos! :)

Vierailija
32/63 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielenkiinnosta kysyn että mille aloille lama ei vaikuta?

Olen itse kirjanpitäjä, eikä mulla ole hajuakaan, miten lama vaikuttaisi meidän alaan. Toki pieniä yrityksiä menee nurin, mutta aina toitotetaan että kirjanpitäjiä tarvitaan..

Vierailija
33/63 |
25.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me maksetaan tupalasti asuntolainaa pois ja laitetaan säästöön koko ajan. Mitään ylimääräisiä matkoja ja hömpötyksiä ei ostella ennen kuin säästössä on 50 000e

Vierailija
34/63 |
25.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vasta viimeisimmän nousukauden päätyttyä meille kerrotaan, että lihavat vuodet ovat takana.. ja tämä oli n. vuosi sitten.

Miten tässä nyt voi mihinkään varautua. Pätkätöitä pätkätyön perään joka tapauksessa. Asuntolaina on sen kokoinen, että sitä maksaa työttömyyskorvauksillakin. Auton voi myydä, jos tiukka paikka tulee (toisaalta ilman sitä on vielä vaikeampaa saada työtä).

Ja mikä olisi mun vastaus? Varmaan varaudun siten, että keskityn perheeseen ja harrastuksiin. En haikaile (edelleenkään) materian perään. Aika on tärkeämpää kuin raha.

Et silleen.

Ja vielä: en oikein usko noihin talousasioihin. Meitä vedätetään.

Vierailija
35/63 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tapahtunut paljonkin. Myyty asunto ja muutettu vuokralle. Sijoitettu rahoja osakkeisiin, myös pois euroista. Lisäksi on valuuttatalletuksia.

Niin ja toimenpiteitä on tehty jo 2007, silloin mies vaihtoi yksityisyrittäjästä vakaampaan duunniin ja möi osakkeitaan.

Vierailija
36/63 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaan verrattuna 90-luvun lama ei ollut mitään. Vertailukohtana voi pitää lähinnä 1930-luvun suurta romahdusta. Meillä asunto on myyty, nyt vuokralla ja odotetaan vain koska rysähtää.

Harkinnassa on mainitsemasi..millainen työllisyystilanne on perheellänne?

Vierailija
37/63 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vastaan nyt tähän, vaikka multa ei kysyttykään. Olen kuitenkin tehnyt tuon saman.

Meillä 2 lasta, vaihdettiin asuma-aluetta about 800 m, työllisyystilanne on hyvä.

Vierailija
38/63 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaiseksi, missä panostetaan lapsiin ja ei ole ongelma-aluetta.

- Molemmat töissä, joissa riittää työtä tulevaisuudessakin.

- Taantuma kestää pari vuotta ainakin talousalan tuntijoiden mukaan joiden kirjoituksia olen seurannut ja tämä oli jo tiedossa viime keväänä vaikka nyt vasta uutisissa konkretisoinut

Vierailija
39/63 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin vielä sijoitusasunnonkin. Vuokrallaolijat nimittäin maksaa palvelusta, ja vuokrat tulevat nousemaan. Lainaa meillä on minimaallisen vähän ja harkitusti osakkeita, sillä mitä tekee arvottoman firman osakkeilla.

On muuten aika jännää, että täällä on aina niitä ääliöitä, jotka tulevat huutamaan "ohjeita". Ja varsinkin sellaisia, joita kannattaa välttää.

Vierailija
40/63 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa murehtia yhtään mitään. Jos lama tulee niin se tulee ja sitten katsellaan tilannetta. Eipä meillä paljoa huonommin enää voisi mennä.