Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka olet varautunut tulevaan lamaan?

Vierailija
25.11.2011 |

Tulevaan verrattuna 90-luvun lama ei ollut mitään. Vertailukohtana voi pitää lähinnä 1930-luvun suurta romahdusta. Meillä asunto on myyty, nyt vuokralla ja odotetaan vain koska rysähtää.

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin, että taantuma tulee ensi ja seuraavan vuoden aikana, mutta mihinkään lamaan en oikein jaksa uskoa. Suuri osa nyt tapahtuvista asioista on kuitenkin markkinoiden ylireagoinnin tulosta ja siten ohimeneviä ilmiöitä.

Itse työskentelen taantumaherkällä alalla. Pistän rahaa säästöön joka kuukausi, jotta olisi puskuria, jos tulee lomautuksia. Irtisanomiseen en usko, koska omaan yritykselle tärkeää osaamista ja kehitän osaamistani aktiivisesti.

Yritän maksaa kaikki velat pois, niitä on vähän tyhmästikin tullut otettua (luottokortti ja vaateliikkeen postimyyntitili, auto). Omistusasuntoa emme halua harkitakaan nyt, koska omaa pääomaa ei ole, ja olisimme vain 20 v velkaloukussa.. Asoasunnon vastike on kuitenkin aika kohtuullinen, ja uskon, että pystymme sitä maksamaan vaikka työttömyyttä tulisi.

Ei kai sitä muuta voi tehdä. En haluaisi elämääni tuhlata huolehtimiseenkaan. Nyt asiat on kuitenkin hyvin.

Vierailija
2/63 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

superlamasta? Eihän siitä lopulta ole mitään merkkejä olemassa, vain huomionhakuisten tuomiontohtoreiden ennusteita. Jos kysyt sadalta ekonomistilta heidän veikkauksiaan, vain pari ennustavat superlamaa, 98 ei. Ne negatiivisimmat on vaan kovaäänisimpiä, ja ovat saaneet mediatilaa.

Luultavasti ensi vuonna ollaan taantumassa, mutta mahdollisuudet on myös hitaamman kasvun aikaan. Ok, et saa pariin vuoteen palkankorotusta, isompaa autoa tai taloa, mutta elät kuitenkin ihan onnellisesti. Ei kannata menettää yöunia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yhdistettynä uutisiin joita on kuultu Euroopan ulkopuolelta, suuri lama voi hyvinkin olla tulossa.

ap

Vierailija
4/63 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja n 1 h päivässä ylitöitä. Meillä on töitä nyt tosi paljon, joka vuosi viimeistään syyskuussa alkaa kiire ja sitä jatkuu joskus kevääseen saakka, joskus ympäri vuoden. Yleisesti ottaen koululaisten kesäloma-aika on todella hiljaista.

Joten nyt kun mies vie ja hakee lapset voin tehdä ainakin tunnin ylitöitä, ensi vkonloppuna lapset menevät mummolaan, joten teen koko viikonlopun töitä. Saan äkkiä 2 kk tai jopa 10 vkon kesäloman.

Tein saman kun meillä 2008 alkoi näkymään hiljaisena. Kertaakaan en kieltäytynyt ylitöistä ja 2009 kun oli pakkolomia mä olin ylityövapaalla yhteensä 12 vkoa.

Olin pimeesti kesän torilla töissä, nautin ns kahta palkkaa.

Nyt eletään lähes normaalisti, vähän venytellään. Lapset saavat meiltä 2 pakettia kumpikin, mieluisia. Lisäksi isovanhemmilta, kummeilta tulee, mutta päivittäismenoja olen karsinut ja tehnyt siis lisälyhennystä. Uskon jos tulee pakkiksia ja pitää miettiä lainoja uudestaan, helpottaa asioita tämä extralyhennykset.

Työpaikat ovat vakituiset ja miehenkin jälkeen on yritykseen tullut monta työntekijää, eli uskon että hän ei ihan heti tule menettämään työtään.

Vierailija
5/63 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin työpaikkaa, sama ala, mutta vakaampi työnantaja. Pyrin kouluttautumaan ja käymään alani kursseja kehittääkseni ammattitaitoani vielä entisestään, jotta olisin viimeisenä irtisanottavien listalla jos irtisanomisia tulee.

Jos miehelle tulee ongelmia asuntolainansa kanssa, olen valmis vaikka avioeroon ja muuttamaan vuokralle lasten kanssa.

Auto on vielä sen verran hyvässä kunnossa, etten ehkä vaihda sitä vielä vaikka vähän olen jo uudempaa haaveillutkin. En juuri tällä hetkellä halua kovasti velkaa ottaa.

Hoitovapaa söi tehokkaasti säästöt, nyt kun olen taas työelämässä alan laittamaan rahaa sukanvarteen ja yritän sijoittaa järkevästi.

Jos todelliseen kuseen joudutaan, osaan onneksi olla tarpeen tullen todella säästäväinen ja taion ruokaa melkeinpä tyhjästä.

Käsistäni olen kätevä, lapsille saan vaatetta aikaiseksi vaikka mistä resuista tuunaamalla.

Vierailija
6/63 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, lopetetaan kaikki heti kuluttaminen ja katsotaan kuinka käy!

..vai kuinka se pitikään mennä

Vierailija
7/63 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan suht hyvätuloisia (yli 10 000 eur/kk), tai siis mies on, mä en ole töissä. Mutta siis asutaan vaatimattomasti, ei paljon lainaa, käytetyt suht halvat autot, ostetaan käytettyjä vaatteita, edullista kotiruokaa. Eipä mitenkään muuten, säästössä kyllä on n. 50 000 eur pahan päivän varalle.

Mihin ne yli 10.000 tulot kuukaudessa menee jos säästöön on jäänyt vain n 50.000?

siis mitä sä et tässä ymmärrä? Siinähän lukee, että meillä ei ole paljon velkaa eli olemme maksaneet omakotitalomme velkaa pois. Lisäksi olemme suht nuoria, joten ei sitä työelämääkään niin kovin montaa vuotta ole takana..

Vierailija
8/63 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin pian on pelkkää velkaa. Comprende?

Jaa sinulla siis ei ollut asuntoa, vaan asuntovelka. Nyt comprende joo.

Vierailija
9/63 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se 90-luvun lama Suomessa oli poikkeuksellisen suuri lama.

Katotaan rauhassa nyt mitä tulee vastaan vai tuleeko paljon mitään.

Ei ole muuten asuntojen hinnat vielä mihinkään tippuneet vaikka huonoja uutisia on tullut jo puoli vuotta...

En jaksa uskoa että asuntojen hinnat suomessa hirveästi tippuvatkaan, kun vuokra-asunnoistakin on kauhea pula.

Vierailija
10/63 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä elettävänä ja siinäkin oma hommansa.

Ei ole vakituista työtä mutta alalla jossa työt ei lopu niin kauan kuin ihmisiä pallolla on, miehellä onneksi on pysyvä työ eikä esim riskejä lomautuksista tms.

Asuntolainaa 4h+k+s/kh+vh+wc+terassi&piha-asunnosta pk-seudulla jäljellä n.90 000e eli eipä kannata kotiakaan myydä, vuokraa sais maksaa sen 850-1000e/kk kevyesti samankokoisesti ja sisällöltään varmasti heikkotasoisemmasta kämpästä.

Varmaankin voisimme säästää ostamalla vähemmän ruokaa ulkoa, ja herkkuja.

Autoja on 1kpl ja se on vm2008 ja maksettu ensisyksynä, onneksi, siinä on sitten jo 350e/kk "extrarahaa".

Vierailija
11/63 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehellä on 5v irtisanomissuojasta (liittyy organisaation erääseen hlöstömuutokseen)jäljellä 3v, sekin antaa turvaa hänen nykyisen, vakituisen, työpaikkansa suhteen jossa siis ollut jo n.10v.

Ja tosiaan, ei tuo jäljellä oleva lainasumma paha ole, lähes kaikilla tuttavaperheillä lainat pyörivät 200 000 - 400 000e summissa...

-41-

Vierailija
12/63 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksettu pois kaikki velat ja asutaan velattomassa asunnossa. Se on toistaiseksi ainakin puolen miljoonan arvoinen, hinta voi toki romahtaa jonkun verran, tuskin paljoa kuitenkaan suhteessa yleiseen asuntojen hintatasoon, koska kyseessä on keskikokoinen arvo-asunto etelä-helsingissä.

Kummallakin on myös säästöjä sellaiset 50.000e "pahan päivän varalle". Työt kun on sellaisilla aloilla joihin lama osittain vaikuttaa, toisaalta se on myös mahdollisuus. Jotkut pysyy aina pystyssä.

Vierailija
13/63 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onpahan sitten edes osa ruokakuluista pois, kun saa omasta maasta elintarvikkeita.

Sen lisäksi olen hankkinut asiantuntijuutta alalta, jonka uskon työllistävän jatkossakin edellisen suhdanneherkän alan lisäksi.

Mitäpä tässä oikein muuta, lainaa ei onneksi ole yhtään viemässä yöunia.

Vierailija
14/63 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole minulla mitään talousalan koulutusta. Enkä usko, että kovin paljon erilainen on arvomaailma. Koti ja perhe on meille hyvin tärkeitä. Se ero mikä ehkä on "tavalliseen" perheeseen, on se, että en koe kotia yhtään sen kodimmaksi, että omistanko sen itse vai asunko vuokralla tai en koe kotia kodikkaammaksi, että voinko sitä muokata mieleisekseni. Mulle kelpaa mainiosti valkoiset seinät ja parkettilattiat ja valkoiset keittiönkaapin ovet ja kodin tunnelman tuo meidän omat vanhat huonekalut ja ennenkaikkea ihanat ihmiset, jotka meillä asuu.

Vierailija
15/63 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaivoin takametsään maakuopan ja opettelin metsästämään oravia.

Vierailija
16/63 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole muuten asuntojen hinnat vielä mihinkään tippuneet vaikka huonoja uutisia on tullut jo puoli vuotta...

Niinkö?

http://www.stat.fi/til/ashi/2011/10/ashi_2011_10_2011-11-25_tie_001_fi…

Vierailija
17/63 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa!

Mä oon sen verran nuori ja tyhmä, että en täysin tajua tuota lamaa. En muista 90 -luvun aikaa kun aloitin silloin juuri koulutaipaleeni ja tämä viimeisin taantuma ei vaikuttanut minuun tai lähipiiriini mitenkään. Siis, selittäkää pähkinän kuoressa superlama minulle, kiitos! :)

Vierailija
18/63 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Superlama on usein tavalliselle asuntovelkaiselle se huono juttu. Toisaalta se voi olla jollekin toisella tosi hyväkin juttu - lamassahan maailman omaisuutta usein uudelleenjaetaan.

Tässä joitain juttuja, jotka voi osua omalle kohdalle:

- työttömyyttä tai lomautuksia

- palkat eivät nouse

- jos maailmalla olevat suuret velkamäärät meinataan jotenkin kuitata pois, niin inflaatio voi nousta tosi kovaksikin - suomeksi sanottuna jos palkat ei nouse samaa vauhtia, niin rahat ei riitä kohta mihinkään

- asumisen kulut voivat nousta

- lainan saaminen vaikeutuu

- asuntojen hinnat voivat laskea (ne ovat lähinnä ongelmissa, joilla velkaa on lähes 100% asunnon hinnasta ja joille tulee sitten muitakin oneglmia, esim. työttömyyttä, avioero yms, pelkän asuntolainan kanssa moni pystyy kyllä selviämään)

- osakkeiden hinnat laskee (jos pakko myydä, niin tämä ongelma, jos taas voi ostaa, niin voi tulla hyviä ostopaikkoja)

- asuntojen vaihtajat tarvitsevat vähemmän välirahaa, jos asuntojen hinnat ovat laskeneet

- konkursseja tulee enemmän

- firmat eivät uskalla rekrytoida porukkaa, vaikka olisi tarve - monet eivät saa töitä ja loputkin raataa tosi paljon

- veroprosentit nousevat (tämä on pakko tällä erää, sillä huoltosuhde Suomessa kasvaa ja kasvaa)

- työpaikat voivat säilyä, mutta niiden sijainti voidaan vaihtaa muualle - lopputulos on se, että työt on paikassa x ja asunto paikassa y

- lainaa ei saa helposti eli vaikka tekis mieli ostaa vaikka halpoja asuntoja tai osakkeita, niin velaksi ostaminen ei oikein onnistu

No tässä nyt jotain, voihan olla paljon muutakin, mutta tämä nyt tämmöistä maallikon höpötystä lamasta.

Vierailija
19/63 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä selvensi minua jo aika tavoin :) Toivotaan tosiaan ettei mitään hullua lamaa olisi tulossa, muutaman muun vastaajan tavoin, me mentäisiin juurikin perse edellä puuhun ;) Noh, sormet ristiin. Tosin meilläkin tarpeen tullen on varaa kiristää menoja ja työpaikat ovat varmat. Tai, mikäänhän ei ole ikinä täysin varmaa.

Vierailija
20/63 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies joutui työttömäksi pienjohtotehtävistä (siihen aikaan oli esimiestä esimiehien päällä). Pieni kerrostaloasunto oli ostettu muutama vuosi aikasemmin mutta pysyimme lyhentämään lainaa kuukausittain. Ihan normaalisti elettiin silloin ansiosidonnaisella ja minun (pienellä) palkalla. Mies haki töitä ja kävi työkkärin kursseilla, jolloin ansiosidonnainen meni katkolle. Kahden vuoden kuluttua minä jouduin 'varmalta' työnantajalta työttömäksi, onneksi mies työllistyi samoihin aikoihin. Elämä jatkui onnellisena, vaikkakin pienituloisia oltiin.

Nyt jos kävisi samoin, tilanne olisi hiukan eri. Ansiosidonnaiset eivät olisi niin hyviä ja tässä iässä työllistyminen olisi hankalampaa. Onneksi se isompaankin vaihdettu asunto on nyt maksettu ja asumismenot ovat vain 400e.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan