Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avustajaksi vammautuneelle

Vierailija
23.11.2011 |

Mitä asioita tulee kysyä, kun menen huomenna työhaastatteluun. Äkkiseltään mieleen tulevia juttuja on ainakin:

- lomapäivien kertyminen

- omat ruokatunnit

- työaika

- työtehtävät

- omat sairastumiset; miten sijaisuus hoidetaan ?

- työpaikkavakuutus itselleni ?

Josko saisin vaikka pari asiallistakin vastausta, kiitos. Voidaan suoraan jättää pois "ÄLÄ ala tuollaiseen hommaan, kusettavat sua kuitenkin" ja "Hommaa oikea työ" -tyyliset vastaukset.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustajan työ on raskasta ja työtä sydämellään tekevät ovat kultaakin kalliimpia. Avustaja ei ole vain työntekijä vaan vammaisen ihmisen jatke. Täytyy jaksaa olla toisen kädet, jalat tai lusikan kannattelija ja ola yhtä autettavansa ajatusten kanssa. On ymmärrettävä, että autettavalla on joskus paha päivä, paha olla, eikä hän jaksa aina olla kohtelias.

Henkilökohatisen avustajan työ on upeimpia juttuja mitä tiedän.

T: kahden liikuntavammisen äiti

Vierailija
2/27 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein tuntityönä, joten en osaa vastata noihin loma-asioihin. Työtehtävät ja työn sisältö kannattaa kysyä tarkasti (kuuluuko kodinhoitoa ja millaisia tehtäviä, vaaditaanko sairaanhoidollisia toimia). Sitten tiedostanet, että joidenkin esim. sairaalajaksojen, kuntoutuksen ym ajan, avustajaa ei tarvita / kaupunki ei maksa.

Sijaisuus / avustajien vuorottelu oli itselleni tärkein. Tein itse työvuorot meille neljälle (kotona asuva vaikeavammainen). Silloin se, miten neljä olivat sitoutuneet ja miten toimi tuo homma oli tärkeää.

Luulen, että olet "kaupungin maksama", joten henkilö itse ei vaikuta monenkaan "etuus" juttuun. Tärkeintä on se, miten synkkaa ja millaiset persoonat. Olet todella lähellä toista ja siksi tämä on tärkeä, todella tärkeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sitä muuta tarvi kysyä. Sinuna kaikista eniten kuitenkin tutkailisin, että sun ja avustettavan kemiat kohtaa hyvin.

Vierailija
4/27 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kysy ihmeessä päihteiden käytöstä. Ystäväni on lopen väsynyt pyörätuolissa istuvan juopon avustamiseen, joka juopon lailla syyttää aina muita, ei tee itse mitään mitä voisi kuten laittaa roskia roskiin (kädet toimii normaalisti). Kaikki passuutetaan avustajalla, tällä naisella on kavereita aina ryyppäämässä etenkin koko viikonlopun ja avustajan ma aamu alkaa oksennusten ja ripulivahinkojen + muun sotkun siivoamisella siellä kämpässä. Ja avustettavan pään selvittäminen ja krapulakiukun kuunteleminen.

Vierailija
5/27 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että varmista mitä sinulta odotetaan. Autatko avustettavaasi arkipäivän elämässä, tarvitaanko sairaanhoidollisia toimenpiteitä ja oletetaanko talon siivoamisesta alkaen kaikkea. Kysy lisäksi onko avustettavasi taloudessa muita ihmisiä. Todelliseksi piinaksi voi muodostua esim. avustettavan puoliso, joka vahtii kaikkea tekemistäsi ja nalkuttaa koko ajan selän takana.

Lisäksi varoitan, jos olet menossa töihin mieshenkilön avustajaksi Vantaalle: kyse saattaa olla parikunnasta, joilla on ollut 54 (!) avustajaa ja kaikki ovat lähteneet vaimon takia. Hän harrastaa valitusten tekmisiä, kanteluita ja henkistä piinaamista aamusta iltaan. Kirjoittaa avustajista nettiin haukkumiskirjeitä.

Vierailija
6/27 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu uskomattomalta panostukselta, että jollakin henkilöllä on neljäkin henk.koht avustajaa ringissä yhtäaikaisesti.

Miten ihmeessä tällä yhteiskunnalla on tuohon varaa?

Millaisella ihmisellä pylrii noin mahtava apurinki?

Mä ymmärrän että joku voisi asua vaikkapa palvelukodissa ja saada sitä kautta valvonnan illalle ja yölle sekä tarvittavan avun. Ja mä ymmärrän että jos henkilö tarvii apua vaikkapa työnsä hoitamiseen niin avustajan palkkaaminen on järkevää.

Mutta jos joku asuu kotona ja tarvii toisen ihmisen palkan edestä itsenä kanssa jatkuvasti olemaan, niin eikö lopulta olisi avustettavan itsensä kannalta mukavampaa, että hän asuisi vaikkapa perheessä (jos se palvelukoti ei passaa).

Mä en vaan ymmärrä... Sori.

Vierailija
7/27 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asua omassa kodissaan oman vaimonsa/miehensä ja lastensa keskellä, mutta on esim. liikenneonnettomuudessa neliraajahalvaantunut? Äly toimii, mutta keho ei. Pitääkö hänet silloin viedä sairaalaan elämään seuraavat 50 vuotta? ohis

Vierailija
8/27 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun tarvi ymmärtää kuin 2 asiaa:

Haluatko itse asua esim. onnettomuudessa vammautuneena kotona perheesi kanssa vai jossain laitoksessa yksin?

Muistaa se, että 4:kin avustajaa tulee huomattavasti halvemmaksi kuin mikään laitoshoidon vaihtoehto. Erikoissairaanhoito on julmetun kallista eikä sinne oteta ellei ihan pakko.

t. vammaisen tytär

Vierailija
9/27 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä saat vastailla kysymyksiin.

Vierailija
10/27 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä kysyisin haastattelutilanteessa ensisijaisesti työn sisältään ja tehtäviiin ja yhteisöön liittyviä kysymyksiä omien etujen sijaan.JOs tulet valituksi, voit kysyä tarkemmin lomapäivistä yms. Tsemppiä!

Vierailija
11/27 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona on koko ajan palkattu hoitaja paikalla.

Vanhustenhoidossa ainakin lasketaan niin, että jos tarvitaan enemmän kuin 4 käyntiä vuorokaudessa, niin vanhus siirretään kustannusten vuoksi laitokseen. Huom, kyse on käynneistä, ei kokoajan hoidosta.

Vierailija
12/27 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka ohjaa ja kouluttaa

vastuuasiat

työvaatetus

Vierailija
13/27 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ruokatunneista ei tietoakaan, syöt kun ehdit. Jos saat 8h/pv niin sitten siihen kuuluu lakisääteinen. Muuten ruokatunteja ei välttämättä ole.

Lomat kertyy samalla tavalla kuin normaalissakin työssä.

Kaupungin pitää hankkia sijainen ja sinulle vakuutus, ei ole työnantajan juttu.

Tärkeä on kysyä sunnuntaitunteja ja iltavuoroja, niitä ei kaikille ole edes myönnetty. Ja hetaan kuulumisen voit kysäistä, jos tekisit pyhinä töitä. Hetan jäsenten avustajilla on parempi palkka tuolloin.

Joskus saatat olla pitkiäkin aikoja lomautettuna ilman palkkaa (esim. työnantajan matkat, sairastuminen) ja siihen kannattaa varautua. Työnantaja voi myös pitää tunteja aika mielivaltaisesti ja sulle saattaa tulla lomapäiviä yllättäen (elle tarvitse apua 24/7). Kannattaa siis varautua taloudellisesti pienempään palkkaan kuin kuukausituntimäärä. Tässä on työ, jossa pomon kanssa ei kannata missään nimessä tapella tai koko työympäristöstä tulee kamala. Muista, että toimit toisen apuna ja teet kaiken (kohtuullisen) mitä hän sanoo. Olet hänen jatkokätensä, näkönsä tai jalkansa.

Vierailija
14/27 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tietenkin tahtoisin asua kotona. Mutta en millään haluasi, että perheen täytyy sopeutua siihen, että täällä käy työssä niin neljä hoitajaa! Sehän on aivan mieletön vaatimus mun rakkailtani ja niin itsekäs en kyllä ole. Sitäpaitsi, mä tulisin hulluksi jos mun tarvis noin monelle ihmiselle olla työnantaja.

Jos mä vammautuisin noin pahasti, niin uskon, että mieheni alkaisi omaishoitajaksi ja silloin hänen vapaansa järjestämiseksi olisi ihan oikein että joku kävisi hoitamassa mua päivällä sen mitä tarvii. Ja jos mies ei halua omaishoitajksi, niin palvelukotiin mut sitte vaan, kiitos!

Tai sitte mä haluaisin muuttaa sellaiseen perheeseen, joka tekee työtä perhehoitajana. Mut neliraajahalvautuneena mä olisin kyl liian työläs sellaiseen.

-7-

Vierailija
15/27 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten huomenna myyt itseäsi työnantajallesi. ihan turhaa mitää etuja heti ruveta kyselemään, kun voi olla, ettei sua edes palkata.

Vierailija
16/27 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaavan työn kun avustettava alkoi

"pössytellä" ja olisi tarvinnut siihen apua. En halua avustaa huumeiden käytössä. oli kylläkin todella sairas naishenkilö.

Niin kysy tarttuvat taudit, avustettavallani oli hepatiitti ja kaupunki kustansi hepatiitti rokotuksen

Vierailija
17/27 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tietäisitte mitä kaikkea vammainen voikaan saada... neljön hoitajan rinki kotona on vielä pientä!

Varsinkin, jos liikuntavammainen saa lapsen... huhhuh! Yhdessä tapauksessa perheessä oli terve isä ja silti siellä oli hoitaja yöllä laittamassa vauvalle tuttia suuhun, jotta tämä terve isä saa nukkua!! Ja vaimolla normaalisti avustaja klo 8-23.

Vierailija
18/27 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

katso uusi heta-tes ja ketkä sitä soveltaa, sieltä saat vastaukset tai osviittaa

sitä avustettavaa ei oikeastaan kiinnosta mikään noita. yleensä palvelun tuottaja kuitenkin hoitaa sijaistuksen.

hän on työnantaja, sinä työsuhteessa joten monta asiaa voitte sopia

Vierailija
19/27 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomat kertyvät kuten muillakin aloilla, entinen lomaltapaluuraha kuuluu vain niille avustajille, joilla lukee "KVTes kaikilta osin voimassa" tai jos työnantaja kuuluu HETA-liittoon (googleta).

Kysy, kuinka aikaisin on työvuorolista valmiina (viikkoa aikaisemmin täytyy olla). työnantaja tekisi, jos voisi.Siis kaikenlaista.

Kysy, miten tuntilistan täyttö ja palautus ja palkanmaksu sujuu. Ja kuka maksaa sen.

Vierailija
20/27 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vähän pakko on nuo edut selvittää etukäteen ennen kuin sitoutuu johonkin, josta ei jää edes ruokarahoja käteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä