Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No nyt se on oppinut lukemaan.

Vierailija
02.12.2011 |

tiedän ettei ole kovin harvinasitakaan oppia lukemaan kuukautta vaille 5-vuotiaana pojallekaan. Voinko kuitenkin huokaista helpotuksesta, että onko kouluelämä hänelle todennäköisesti kohtalaista tai jopa helppoa?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitenkään helpota koulunkäyntiä, aloitus voi olla stressittömämpi kun osaa jo lukea mutta koulussa tarvitaan NIIN paljon muitakin taitoja.

Vierailija
2/10 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin lähinnä, että voiko tiedossa olla mahdollisesti vähemmän oppimisvaikeuksia ym?

Keskittymiskykyä kyllä piisaa myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin lähinnä, että voiko tiedossa olla mahdollisesti vähemmän oppimisvaikeuksia ym? Keskittymiskykyä kyllä piisaa myös.

Itse asiassa nuorena lukemaan oppineilla voi olla vaikeuksia oppia tavuttamaan koska ehtivät lukea ilman sitä monta vuotta ennen koulun alkua. Eli et voi vetää mitään johtopäätöksiä koulumenestyksestä, oppimisvaikeuksista tms. vielä.

Vierailija
4/10 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika oppi lukemaan kolmevuotiaana, jo ekalla pinnasi pari päivää, joutui kiusatuksi moneksi vuodeksi jne. On testatusti älykäs mutta käyttää sitä vääriin juttuihin. Nyt 19-vuotiaana aloitti kolmannen koulun peruskoulun jälkeen, repii kokeista täysiä arvosanoja mutta pinnaa välillä.

Eli ei liity lukutaitoon mitenkään koulussa pärjääminen.

Vierailija
5/10 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovin vakavaa luki-häiriötä?

Tarkoitin lähinnä, että voiko tiedossa olla mahdollisesti vähemmän oppimisvaikeuksia ym? Keskittymiskykyä kyllä piisaa myös.

Itse asiassa nuorena lukemaan oppineilla voi olla vaikeuksia oppia tavuttamaan koska ehtivät lukea ilman sitä monta vuotta ennen koulun alkua. Eli et voi vetää mitään johtopäätöksiä koulumenestyksestä, oppimisvaikeuksista tms. vielä.

Vierailija
6/10 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppivat lukemaan 5v ja toisella pahoja keskittymisongelmia nyt ekalla. Ei jaksa seurata tunnilla, kaikki tuntuu tylsältä. Muut tavaa A-kirjainta, meidän poika lukee Pottereita. Myös matikka on helppoa.

Opettaja ei tätä tajua, ei anna lisäluettavaa. Ei ihme, että alkaa peppu pulpetissa pyöriä.

Eli ei se aina ole tie auvoiseen tulevaisuuteen....

Vierailija
7/10 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla koulunkäynti oli aina helppoa, mutta sekin kostautui sitten lukiossa ja myöhemmissä opinnoissa. En ollut peruskoulun aikana oppinut opiskelemaan, kuten eräs lukio-opettajani asian muotoili. Peruskoulun yksi tärkeimmistä tehtävistä, varsinkin yläasteella, on opettaa lapset ja nuoret opiskelemaan niin, että se tieto todella tulee opittua. Itselleni koulunkäynti oli koko peruskoulun ajan ja lukion alkuajat todella helppoa. Läksyt tein ilman sen kummempia miettimisiä, mutta kunnes asiat vaikeutui, olinkin pulassa. Minulle oli uutta se, että en ymmärtänyt asioita ja jouduin pähkäilemään läksyjen kanssa. Tässä vähän näkökulmaa...

Vierailija
8/10 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opin puhumaan pitkiä lauseita 1v synttäreiden aikaan, 10kk puhuin jo "äiti tulee" jne pätkiä. Lukemaan opin kuten lapsesi, piirua vajaa 5v ja...

..en ole missään määrin älykkö, matikan sanalliset tehtävät on ihan ufoja, yhtälöt yläasteella samoin, äidinkieli suht vahva ja verbaliikka lemppareitani.

Ihan samalla lailla jouduin pakertamaan lukuaineita kuin muutkin, oma muistitekniikkani tosin helpottaa muistamista, mutta yläaste meni 8,5 totarilla, lukio laiskuuttani huonommin ja kirjoitin c:n paperit...

Ehkä poikasi on sitten monilahjakkaampi :)

Vierailija
9/10 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan omalla kohdallani pitäny paikkaansa, tavuttaminen tuli luonnollisesti lukemisen mukana.. ei sitä tarvinnu mitenkään opetella, se vain loksahti samalla kohilleen kuin lukemaanoppiminenkin.

..itsekin opin siis jo piirua ennen 5v lukemaan

Vierailija
10/10 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja, ja tiedän, mistä puhun. Monet jo ennen koulua lukemaan ja laskemaan oppineet eivät tunnu millään oppivan hyviä työskentelytaitoja. Aluksi niiden puuten ei haittaa, mutta kun opeteltavat asiat monipuolistuvat ja vaativat rutiineja, alkaakin takkuaminen. Joillakin takkuaa kolmannesta luokasta ylöspäin, jotkut ehtivät yläkoulun puolelle.

Työskentelytaidoilla tarkoitan siis ihan läksyjen ja tehtävien huolellista tekemistä, kokeisiin lukutekniikkaa, ylipäätään vaivan näkemistä opiskeluun.

Suosittelen vanhempia motivoimaan kotona erilaisilla tehtävillä mutta myös painottamaan sille lapselle, että ne helpotkin tehtävät pitää saada tehdyiksi. Sellainen, joka pääsee luistelemaan asioista helpolla ja jolle se sallitaan, ei opi työntekoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi