Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

villahousuallergiaa, onko sitä?

09.11.2005 |

Olen huomannut hahtuvahousuja neuloessani olevani itse lievästi allerginen villalle, joten pelkään josko tuleva vauvanikin on myös. Onko kukaan kuullut sellaisesta ja oletteko sitten käyttäneet fleece- tai pul-kuoria? Miten housuallergia ilmenee lapsella? Silmien kutinana kuten minulla vai ihottumana? En tiedä allergioista juuri mitään, kun en ole kovin niitä joutunut kokemaan, mutta voiko villahousuista saada pesemällä pois allergiaa aiheuttavat hiukkaset (?) ja ovatko esim. ruskovillan valmiit villahousut vähemmän allergisoivia kuin hahtuvahousut? Kun en itse ole villapaidoilleni tai ruskovillahousuilleni mitenkään reagoinut..

nemma&muksis rv 26+

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kai tosi harvinaista, mutta mahdollista. Yleisemmin villavaatteessa reagoidaan villaan muuten (sen karheuteen tms) ja silloin lanoliinikylvyssä olleet villavaatteet kai sopivat paremmin (tämän muistan lukeneeni Ruskovillan esitteestä).

Vierailija
2/6 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten värjätty hahtuvalanka on karheampaa kuin luonnonväriset joten se saattaa aiheuttaa mekaanista hankausta ja yhdessä pissan kanssa aiheuttaa punoitusta reisissä.... mikäli on lahkeet villiksissä.

Mikäli haluat paljon enemmän tietoa asiasta ja myös kysyä niiltä joiden vauvat on allergisia villiksille niin täältä löytyy tietoa ja keskustelupalsta on erittäin vilkas =)

http://www.kestovaippainfo.fi/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
10.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

...että siinä on jäljellä vi9elä likaa/rasvaa, eli valmiit villahousut täytyy pestä ennen käyttöä - silloin varmaan myös juuri tuo kutiamista aiheuttava lika poistuu.

Maalaisäiti: minäkin ajattelin, että juuri sille lanoliinille olisi allerginen, jos on villalle allerginen, mutta jostain muistan lukeneeni, että lanoliini ei sinänsä aiheuttaisi allergiaa (kun sitähän käytetään kasvorasvoissa ja muissakin kauneudenhoitotuotteissa)... Voi tosin olla, että olen lukenut/ymmärtänyt väärin...

Vierailija
4/6 |
12.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ainakin herkkä. harsoista ja villahousuista saattoi tulla massuun käytön jälkeen pieniä punaisia näppylöitä. Fleesepintaisi taskuvaippoja kuitenkin sieti ihan hyvin, joten sirryimme niihin. Vähän isompana poikana pystyy nyt jo käyttämään " mitä vain" , myös villaa.

En tiedä ärsyttikö kastunut villa enemmän, sillä pienestä pitäen pukeutui (/puettiin)kuitenkin Ruskovillan villavaatteisiin ilman iho-ongelmia.

Vierailija
5/6 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihotautilääkäri kehoitti meitä välttämään suoraa ihokosketusta villan kanssa meidän kuopuksella. Hän sai kaamean ihottuman vauvana mahaan ja reiteen. Käytimme hahtuvahousuja ja kaupan villakuoria (lanoiinikylvetettyjä). Ihottuma ei kyllä johtunut pelkästään niistä villahousuista, vaan oli monen tekijän summa.

Vierailija
6/6 |
18.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinua voi neuloessa kutittaa silmiä, koska lanka hieman pöllyää, mutta lapsella ne oireet ovat paikallista punoitusta ja kutinaa. Lapsi voi kai olla allerginen tai ennemminkin herkkä villalle/ tekokuiduille sinun tai lapsen isän ominaisuuksista riippumatta. Tietysti vanhemmilla oleva ärsytystaipumus lisää hieman lapsen riskiä. Jos lapsi ei kestä villaa, voi hän vallan mainiosti kestää tekokuituja ja toisin päin. Meillä poika on käyttänyt itse tehtyjä hahtuvia koko pienen ikänsä ilman mitään oireita, mutta Ruskovillakokeilusta sai mahansa ja reitensä punaiseksi välittömästi. Housut yltivät kainaloista lähes polviin. Itse tehdyt ovat lyhyempilahkeiset ja tulevat juuri vaipan yläpuolelle. Minäkin suosisin ainakin vastasyntyneellä luonnonvärisiä hahtuvia, koska lanka on paljon pehmeämpää. Sitten en tiedä onko langoissa eroja, mutta kaveri juuri esitteli jo lanoliinissä käyneitä,värjätystä hahtuvasta tehtyjä housuja, jotka olivat mielestäni kamalan karheat. Minä olen neulonut ruskovillan langasta kaikki pöksyt ja ne eivät ole mielestäni koskaan olleet karheat. Mutta siis jos villa-asia epäilyttää, niin kannattanee neuloa vaaleasta pehmeästä langasta parit lyhytlahkeiset housut ja katsoa mikä on tilanne. Siitä lahkeen pituudesta vielä, että täytyyhän niissä toki punttia olla, mutta että ei niitä nilkkapituisia ehkä kannata alkuun värkätä, kun se hahtuvan purkaminen on vähän työlästä.

Tulipas sepustus, mutta onnea hahtuvakokeiluihin toivottelisin vielä