synnytyslaitoksella kestoilu?
Olisko teillä vinkkejä tai kokemuksia synnytyslaitoksella kestoilusta? Ollaan menossa Helsingin kätilöopiston haikaranpesään ja sitä vaan ihmettelen, että minkälainen määrä niitä vaippoja sitten pitäisi varata, että voiko siellä pestä niitä vai ei? Ja sitä myös, että jonkinnäköistä jälkivuotoahan kai on luvassa niin oletteko ottaneet omat kestositeet myös mukaan vai hoidetaanko se vuoto jollain muulla konstein kuin siteillä?
Mikä on yleinen asenne ollut kestoiluun sairaaloissa?
nemma&muksis la ystävänpäivänä 2006
Kommentit (13)
Omia hahtuvia varalta mukaan, että jos ei poliklininen synnytys jostain syystä onnistu, niin yöksi vetäisen sitten villikset harsopaketin päälle. Ja saa siis ihan sairaala itse harsonsa pestä. =)
Itse olen menossa OYSiin ja muistelen, että siellä ei harsoja ollut osastolla näkyvillä, vaan sellaisia paksumpia " hoitoliinoja" . Jos en saa tuosta väännettyä pakettia, niin pyydän toimittamaan esim. synnytysosastolta harsoja. (vaativa asiakas juu nou ;-D)
riisipapeperia tai niitä Ainun kuivaliinoja vien toki itse matkassa, koska luulen ettei moisia hienouksia tuolta meidän laitoksesta löydy...
Eikös Haikaranpesässä oikein rohkaista muuten kestoiluun pienen kanssa...? En ole ollenkaan varma, mutta hämärä tunne olisi moisesta. =) Ja äitikestoilusta en valitettavasti osaa sanoa mitään.
Me emme yrittäneet kestoilla vielä Haikaranpesässä / perheosastolla vaan vasta kotona, mutta uskoisin, että kestoiluun suhtaudutaan myönteisesti. Kannattaa varmaan esim. synnytyssuunnitelman teon yhteydessä kysyä. En jaksa muistaa, oliko siellä harsoja käytettävissä, mutta luulisin, että oli. Äideille oli se standardi verkkopöksyt + jättisiteet. Minulla on mielikuva, että Haikaranpesässä oli pyykinpesumahdollisuus, mutta kannattaa varmistaa.
jossa siis kestoiltiin sairaalan puolelta ja ihan vanhemmilta kysymättä ;)
Eli siellä käytetään vastasyntyneille harso+villahousu yhdistelmää ja pyykki pannaan sinne minne muutkin (hoitajat pesee villikset) Tietty sielläkin on sitten kertakäyttöisiä vaippoja niitä kaipaaville.
Paitsi jos kotiinlähtöä ajatellen, silloinkin tarvitset jotain isompaa kuin yöside. " Vuotoläiskä" on nimittäin TODELLA iso aluksi. Oma beibi on nyt 5 viikkoa ja vuoto loppui kyllä jo, mutta käytin siis marketin jumboyösiteitä vähän aikaa ja ikävät sain peräpäähän... kunnes keksin repiä surkeimman näköisen ikivanhan lakanan siteiksi ja jopa iho parani. kehotan mittaamaan noin 50x50 cm jälkivuotositeiksi, ja jos teet sen ajoissa niin mikä estää käyttämästä sairaalassakin... Luulisin ettei ne siellä niitä jälkivuotoja halua/saa pestä nykyaikana, vaan ne on mentävä poltettavaksi, silloinhan ne paperimassajutut on ekologisempia kuin kankaiset.
Ja käytin siis kotona noita ilman mitään vuotosuojakerrosta, kääntelin ja vaihdoin usein, ja missään kauempana en käynyt kävelyllä niiden käytön aikana. En huolitellut reunoja vaan vedin irti kaikki langat joista suinkin sai kiinni, eivät enää pesussa irtoilleet sitten.
Oman kuoren tarvitsee kyllä. En usko, että Haikaranpesässäkään on mahdollista pestä omia sisävaippoja, koska kaikki pyykki menee sieltä jonnekin HUSin suureen keskuspesulaan..
Noita kangasneliöitä ajattelin ensi kerralla itse kokeilla vaippana käyttää.
Esikoinen käytti sairaalassa kertiksiä, muuten sitten kestoiltiinkin täysin ja hiukan harmitti, ettei älynnyt omia kuoria ottaa mukaan sairaalaan.
Jälkivuoto on sen verran runsasta, etten jaksa omilla kestositeillä läträtä ainakaan sairaalassa, pesuvaikeudenkin takia, vaan sieltä saa talon puolesta jättimäisiä kertissiteitä (ja ne AH niin ihanat verkkohousut ;D). Ne on kyllä hyviä, koska mä ainakin olisin saanut tavallista sidettä vaihtaa koko ajan. Kotona voikin sitten miettiä jotain lakanaviritelmää ;).
Haikaranpesästä ei ole kokemusta, mutta tavallisesta osastosta kylläkin. Noin karkeasti ottaen vaihdoin pojalle vaippaa sairaalassa noin kahdeksan kertaa vuorokaudessa. Kakkaa tuli nimittäin koko ajan. Neljä päivää jouduimme olemaan. Jos olisin halunnut kestoilla, olisin tarvinnut kolmisenkymmentä vaippaa mukaan. Onneksi päädyin käyttämään sairaalassa kertakäyttövaippoja. Kyllä sitä kestoilua kerkeää sitten kotonakin harjoitella.
tarjolla oli harsoja ja kertakäyttöisiä muovikuoria. Ja hlökunta vähän opastikin aloittelijaa harsojen taittelussa.
Jos seuraava kerta tulisi, niin ottaisiin varmaan omat kuoret mukaan...
Jorvissa on käytössä taiteltavat sideharsot + muoviliina päälle.
Systeemi toimii vastasyntyneellä todella hyvin, kun pissamäärät
eivät ole vielä isoja, ja vaippa on luonnollisesti vaihdettava usein!
Itse käytin kestoja vauvalla yötä-päivää, mutta kertakäyttöisiä
vaippojakin on tarjolla... Äideille ei ole tarjolla kestoja, vaan
itse tyydyin kertakäyttöisiin (Harmony-tyyppinen side) +
pestävään verkkohousuun. Vuoto on alatiesynnytyksen jälkeen
aluksi aika hurjaa.
ainakin laitettiin vastasyntyneelle kestot ja sitten osastolla olisi ollut kertiksiä, mutta kun hoitaja huomas et mul oli omat kestot(harsot) mukana niin totes vaan et mikset käyttäisi näitä heidän harsoja (niilllä oli niitä vinot pinot ja huoneen kaapistakin löytyi sitten) ja ne sai laittaa sairaalan harsopyykkiin...
Mulla meni lakanoistakin iho punaiseksi ja kutiaville näpyille, vaikkei mitään allergiaa olekkaan. Onkohan sellaset harsot, joita ei sairaalassa kestoiluun ole tarkoitettu, pesty niillä samoilla aineilla?? Mitenkähän pienten iho kestää sellasen.. Voi hyvinkin olla että kestää, mutta oman kokemuksen perusteella en uskaltais niitä käyttää, vaan mielummin vaikka kertiksiä. :)
ennemmin kun pestyjä harsoja..huh huh..niissähän kaikkia kemikaaleja vasta onkin ja suoraan ihon limakalvoille...!ihmettelee tosissaan ! :)
Teillä taitaa olla kaikilla aika pienet lapset, sillä meillä vasta kahden nuorimman aikana sairaalassa ylipäänsä tarjolla kertakäyttövaippoja.
Kolmen vanhimman aikaan niitä hoitoliinoja taiteltiin vaipoiksi, ilman mitään kuoria tai muovisuojia. Olihan nuo aika möykkyisiä ja helposti vuotavia, koko ajan vaihdettavia, mutta ihan toimivia ja toki samaan pesupussiin ne laitettiin kuin muutkin, joten jos haluat niin onhan se mahdollista vieläkin