Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä helvetti neuvolaihmisiä vaivaa?

Vierailija
23.11.2011 |

Odotan kolmatta lastani, jokaisen raskauden aikana olen ollut ylipainoinen, parhaimmillaan bmi 34. Ylipaino ei ole aiheuttanut minkäänlaisia hankaluuksia raskauksien kuluille, vauvoille tai itselleni. Nyt raskaana viikolla 35, bmi noin 30. Alusta asti neuvolassa on tehty selväksi etten taaskaan "saa" lihoa niin paljon kuin normaalipainoinen, ja olenkin syönyt terveellisesti ja liikkunut, sokerirasituskokeen tulos oli jälleen loistavan hyvä. Painoa on kertynyt nyt 5 kg raskauden alusta, ja jostain syystä tämä on suunnattoman vaikea asia neuvolahenkilökunnalle. Saan kuulla mielestäni kohtuutonta suunsoittoa ja suoranaista **ttuilua niin hoitajalta kuin lääkäriltäkin, ja näin siis siitäkin huolimatta että painoa on viimeisen 4 viikon aikana tullut vain 100g /viikko. Laihtuako mun pitäisi?

Sori purkaus mutta oli ihan pakko avautua...

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä sinun painosi ja todennäköisesti elintapasi ovat riski. En usko että lapsesi ovat hoikkia ja liikunnallisia.

Vierailija
2/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas sulle sattunu tylsä lääkäri ja th...

Itselläni painoindeksi ennen raskautta 28 ja ekassa raskaudessa kiloja tuli 13, tokassa 16. Arvot aina priimaa ja vointi hyvä, ei siis pienintäkään merkkiä raskausdiabeteksestä tai -myrkytyksestä ja lapset olleet syntyessään oikein keskiarvovauvoja, eivät siis mitään sokerivauvoja tai liian heiveröisiäkään.

En kuullut painostani mitään valittamista kummallakaan kerralla. Tokassa raskaudessa jätin jopa neuvolakäyntejä sovitusti väliin, kun vointi oli niin hyvä, eikä terveydenhoitajakaan nähnyt syytä ravata siellä jatkuvasti.

Nyt toka lapsi 4kk ja painan 2kg lähtöpainoa vähemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tosiasia on , että olen joka raskauden myötä keventynyt siitä painosta jossa ennen esikoistani olin. harmittaa aivan tajuttomasti tämä vainoaminen kun tuntuu että joudun painoni vuoksi kestämään mielivaltaa ja kuuntelemaan asiattomuuksia vaikka raskaus sujuu hyvin ja tosiaan vain sen 5 kg olen saanut raskauskiloja. 5 kg on aika vähän kenelle tahansa.

Vierailija
4/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiaton suhtautuminen painoosi estää normaalin hoitosuhteen muodostumisen. Todella tökeröä. Kysy seuraavalla kerralla kun painosta tulee moitetta että mitä th siis ehdottaa - ehdottaako hän keskeytystä vai kenties rasvaimua kesken raskauden, kun nämä kilot nyt tässä ovat niin minkäs teet. Olisi ihan eri asia jos painoa tosiaan tulisi roimasti jo valmiiksi ylipainoiselle raskaana ollessa, mutta sun kohdalla näin ei tosiaan ole.

Itse olin BMI34 kun odotin esikoistani. Laihduin raskauden alussa aika paljon (7kg) pahoinvoinnin takia ja siitä oltiin lähinnä huolissaan. Sitten paino alkoi vähitellen nousta mutta koskaan ei sanottu mitään negatiivista. Itse halusin aina tietää tarkasti painokehityksen ja aina tuli vaan kommenttia että ihan hyvä kehitys ja "käyrillä menee". Olisin ollut todella suivaantunut jos painostani olisi motkotettu.

Vierailija
5/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino tekee raskauksista vaarallisia ja jokainen raskaus on erinlainen, se ei ole tae, että kaikki menee ilman hankaluuksia, kun edellisetkin on mennyt.

Kai sinulle on kerrottu, miksi siellä neuvolassa käydään ja mikä on tälläisen ilmaisen palvelun tarkoiteus. Siellä ollaan sekä sinun ja lapsesi puolella.

Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että ylipainoiset saavat todennäköisemmin verenpainetaudin ja diabeteksen. Tai synnyttävät ennenaikaisesti.

Lihavilla on suurempi riski saada vauva, jolla on alkion hermostoputken vika tai muu epämuodostuma. Ja kaiken sen kudoksen alta on vaikea tehdä ultraäänitutkimusta, jolla pysyttäisiin seulomaan, näitä epämuodostumia.

Eikä se synnytyskään ongelmaton ole, lihavien sikiöt ovat usein liian suuria mahtuakseen synnytyskanavan läpi.

Eikä se mitään paska puhetta ole, että ne äidit, jotka ylläpitivät painonsa tai pudottivat sitä raskauden aikana, oli vähemmän komplikaatioita ja synnyttivät terveempiä vauvoja.

Vierailija
6/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy muistaa, etä terkkereita on joka lähtöön ihan kuin lähihoitajuia, sairaanhoitajia, lastenhoitajia ja lääkäreitäkin.

Sinunan sanoisin suoraan: minua loukkaa se,e ttä valitat ja huomauttelet painosta jatkuvasti. Teen parhaani välttääkseni lihomista, joten voitaisiinko tätä keskustelunaihetta hiukan vähentää.

Vierailija
7/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ne ylipainon riskit ole tiedossa niin ap:lla kuin muillakin ylipainoisilla odottajilla. Mielestäni on ihan ok kertoa riskeista asiallisesti kerran, mutta jos odottavan äidin painonkehitys on ok, kuten ap:lla, eli ei tule hulluna lisää kiloja vaan paino saattaa jopa pudota niin MITÄ sä ehdotat että lihava odottaja tekee?? Abortoi sen sikiönsä vai??

Ylipaino tekee raskauksista vaarallisia ja jokainen raskaus on erinlainen, se ei ole tae, että kaikki menee ilman hankaluuksia, kun edellisetkin on mennyt.

Kai sinulle on kerrottu, miksi siellä neuvolassa käydään ja mikä on tälläisen ilmaisen palvelun tarkoiteus. Siellä ollaan sekä sinun ja lapsesi puolella.

Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että ylipainoiset saavat todennäköisemmin verenpainetaudin ja diabeteksen. Tai synnyttävät ennenaikaisesti.

Lihavilla on suurempi riski saada vauva, jolla on alkion hermostoputken vika tai muu epämuodostuma. Ja kaiken sen kudoksen alta on vaikea tehdä ultraäänitutkimusta, jolla pysyttäisiin seulomaan, näitä epämuodostumia.

Eikä se synnytyskään ongelmaton ole, lihavien sikiöt ovat usein liian suuria mahtuakseen synnytyskanavan läpi.

Eikä se mitään paska puhetta ole, että ne äidit, jotka ylläpitivät painonsa tai pudottivat sitä raskauden aikana, oli vähemmän komplikaatioita ja synnyttivät terveempiä vauvoja.

Vierailija
8/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

MITÄ sä ehdotat että lihava odottaja tekee?? Abortoi sen sikiönsä vai??

Mikä siinä on, että äidillä on näin rajaton valta emotinaalisesti kaltoin kohdella lastaan?

MITÄkö ehdotan, pudottamaan painoa ennen kuin edes harkitsee raskaaksi tulemista.

Ja toiseksi, olla vetämättä pussillista herneitä nenään, kun neuvolassa ollaan lapsen ja äidin puolella, että raskaus sujuisi mahdollisemman riskottömästi.

Vierailija
9/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla molemmissa raskauksissa jysähtänyt painoa reilut 20 kiloa, ja ovat kyllä lähteneet sitten poiskin. Mutta että suivas kun koko toisen raskauden ajan jatkuvasti kytättiin ja väkytettiin. Ja kun minä en mahda sille painon tulolle yhtään mitään, en minä tiedä miten helvetissä se jysähtää kyytiin, ja sitten kuitenkin häipyy raskauden jälkeen, jonka jälkeen BMI on taas normaalipainon puolella.

Mullakin sokerit loistavat, ja varuilta tunkivat viimesessä raskaudessa toksemiakokeisiinkin, jos vaikka jotain ois. No kun ei ollut. Ja vauvatkin tavallisen kokoisia ja terveitä.

Jos teen kolmannen lapsen, niin väännän jo ekalla neuvolakäynnillä rautalangasta, että en halua vääntöä siitä painosta, koska se on tosi ahdistavaa. Eipä siinä mitään oliskaan, jos ne kilot tulis vetämällä herkkuja, mutta kun ei siitä ole kyse...

Vierailija
10/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta raskaus saattaa saada auttamatta näkemään peikkoja, siellä missä niitä ei ole.

Vierailija
11/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on, että äidillä on näin rajaton valta emotinaalisesti kaltoin kohdella lastaan?

MITÄkö ehdotan, pudottamaan painoa ennen kuin edes harkitsee raskaaksi tulemista.

Ja toiseksi, olla vetämättä pussillista herneitä nenään, kun neuvolassa ollaan lapsen ja äidin puolella, että raskaus sujuisi mahdollisemman riskottömästi.

Turha sitä on jurputtaa enää siinä vaiheessa. Pitäs varmaan sit olla jotain ohjausta raskaaksi aikoville, siellä vois jurputtaa terkat ihan vapaasti...

Vierailija
12/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla se urputus auttaa sitä odottajaa tai sen lasta? Vai ihanko vaan lihavaa pitää rangaista ilkeilyillä kun on ylipainoisena raskaaksi hankkiutunut?

"Emotionaalisesti" kaltoinkohdella..?? Onkohan sulla noi sivistyssanatkin vähän hakusessa, mihin tuo nyt liittyy..

Vierailija
13/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pitäs varmaan sit olla jotain ohjausta raskaaksi aikoville, siellä vois jurputtaa terkat ihan vapaasti..."

Vierailija
14/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alistaminen mahdolliselle terveysriskille ja riskin mitätöiminen on emotionaalista kaltoinkohtelua.

Vierailija
15/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiysneuvolan tehtävänä on edistää raskaana olevan naisen, sikiön ja vastasyntyneen lapsen ja koko lasta odottavan perheen terveyttä ja hyvinvointia.

Vierailija
16/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun rupesin toista odottamaan bmi oli 36. joo tiedän tosi paljon. muakin peloteltiin ties vaikka millä ja koko ajan mutistiin painosta ja diabeteksestä.

no sokerirasitustestin tulokset oli todella hyvät, koko raskaudessa painoa tuli vain 6kg. vointi oli todella hyvä koko ajan.

mutta kun n. vikko ennen synnytystä olin äitipolilla synnytystapa arvioinnissa niin siellä sain kuulla että mulla on ollut koko ajan raskausdiabetes!!!!! mielenkiintoista. eipä ollu kukaan muu sitä maininnu.

ja tolle yhelle tuolla ylempänä. raskaus alkoi kerta laakista, ei siis siinä ongelmia, vointi raskauden aikana todella hyvä, ja synnytys oli normaali ja nopea (1 ponnistus) ja lapsi normaalin kokoinen.

ei ylipaino vaikuttanut mun raskauteen mitenkään.

ennen ku rupeatte huutelee läskiä niin nyt bmi on 24

Vierailija
17/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

valikoimasta ruokaansa liian tarkkaan raskausaikana tai himoliikkujaa kuluttamasta päivittäisellä kahden tunnin hikilenkillä jokaista syömäänsä kaloria ettei sikiö saa kasvamiseen tarvittavaa energiaa?

Vierailija
18/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolan henkilökunta on nähnyt satoja raskauksia, ehkä he tietävät mistä puhuvat.

Vierailija
19/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

valikoimasta ruokaansa liian tarkkaan raskausaikana tai himoliikkujaa kuluttamasta päivittäisellä kahden tunnin hikilenkillä jokaista syömäänsä kaloria ettei sikiö saa kasvamiseen tarvittavaa energiaa?

Kyllä. Ei ne vain lihavia "lyö".

Vierailija
20/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kuitenki fyysistä kaltoinkohtelua? Emotionaalinen= tunteellinen/ tunteet

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi