Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä helvetti neuvolaihmisiä vaivaa?

Vierailija
23.11.2011 |

Odotan kolmatta lastani, jokaisen raskauden aikana olen ollut ylipainoinen, parhaimmillaan bmi 34. Ylipaino ei ole aiheuttanut minkäänlaisia hankaluuksia raskauksien kuluille, vauvoille tai itselleni. Nyt raskaana viikolla 35, bmi noin 30. Alusta asti neuvolassa on tehty selväksi etten taaskaan "saa" lihoa niin paljon kuin normaalipainoinen, ja olenkin syönyt terveellisesti ja liikkunut, sokerirasituskokeen tulos oli jälleen loistavan hyvä. Painoa on kertynyt nyt 5 kg raskauden alusta, ja jostain syystä tämä on suunnattoman vaikea asia neuvolahenkilökunnalle. Saan kuulla mielestäni kohtuutonta suunsoittoa ja suoranaista **ttuilua niin hoitajalta kuin lääkäriltäkin, ja näin siis siitäkin huolimatta että painoa on viimeisen 4 viikon aikana tullut vain 100g /viikko. Laihtuako mun pitäisi?

Sori purkaus mutta oli ihan pakko avautua...

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

valikoimasta ruokaansa liian tarkkaan raskausaikana tai himoliikkujaa kuluttamasta päivittäisellä kahden tunnin hikilenkillä jokaista syömäänsä kaloria ettei sikiö saa kasvamiseen tarvittavaa energiaa?

Kyllä. Ei ne vain lihavia "lyö".

Osa on sellaisia käyräpoliiseja, että ei mitään järjenkäyttöä ole havaittavissa ja vain täysin keskiverrosti sujuva raskaus on se hyvä. Mulla oli tällainen täti lapsella vauva-aikana ja eipä sille sitten paljon viitsinyt mistään sanoa, kun kyseli kehityaskelia jne.

Mutta suurimmalla osalle on ihan fiksu asenne ja pyrkivät ottamaan esiin vain selvästi poikkeavat jutut, joissa on mahdllisesti jotain selvitettävää takana. Minusta on ihan hyvä, etttä ylipainoiselle odottajalle (samoin kuin tupakoivalle, himoliikkujalle jne) kerrotaan kaiken varalta ne riskit alussa, mutta ei niitä tarvitse jankata ja taivastella joka käynnillä!

Vierailija
22/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai tiedän millaisia riskejä ylipaino saa aikaan ja juuri sen vuoksi liikunkin paljon ja syön terveellisesti. Eli tiedossa kyllä on, ja on ollut koko ajan. Kaksi vanhempaa lastani syntyivät alle nelikiloisina ja ihan ajallaan, toki tiedän ettei se ole tae sille että tämä kolmas menisi samoin. Niin kuin joku tuolla ylempänä totesikin, painon aiheuttamista riskeistä puhuminen on ilman muuta tärkeää mutta kerta riittäisi. Sadan gramman viikkokertymän ja 5 kg nousseen painon nostaminen neuvolakäynnin pääaiheeksi -joka kerta- on kuitenkin mielestäni jo henkilökohtaista vainoa. hoitajan tai lääkärin vaihtaminen on mahdottomuus koska vaihtoehtoja ei ole pienessä kunnassamme. suuret kiitokset kommenteista, tiesin etten ole ajatuksineni yksin !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tiedän, miten hoidan tästä lähtien työni. Laitan, vaikka teipin suun etten, vaan sano sanaakaan.

Vierailija
24/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan kolmatta lastani, jokaisen raskauden aikana olen ollut ylipainoinen, parhaimmillaan bmi 34. Ylipaino ei ole aiheuttanut minkäänlaisia hankaluuksia raskauksien kuluille, vauvoille tai itselleni. Nyt raskaana viikolla 35, bmi noin 30. Alusta asti neuvolassa on tehty selväksi etten taaskaan "saa" lihoa niin paljon kuin normaalipainoinen, ja olenkin syönyt terveellisesti ja liikkunut, sokerirasituskokeen tulos oli jälleen loistavan hyvä. Painoa on kertynyt nyt 5 kg raskauden alusta, ja jostain syystä tämä on suunnattoman vaikea asia neuvolahenkilökunnalle. Saan kuulla mielestäni kohtuutonta suunsoittoa ja suoranaista **ttuilua niin hoitajalta kuin lääkäriltäkin, ja näin siis siitäkin huolimatta että painoa on viimeisen 4 viikon aikana tullut vain 100g /viikko. Laihtuako mun pitäisi?

Sori purkaus mutta oli ihan pakko avautua...

En jaksa uskoa että sulle olisi kohtuuttomasti soitettu suuta ja vittuiltu. Todennäköisesti sulle on sanottu asiallisesti painostasi ja muistutettu painonnoususta ja itse olet sen ottanut herkkänahkaisesti.

Itsellä kuuluu tuttavapiiriin 2 sairaalloisesti ylipainoista. Kerran tuli heistä toisen kanssa puhetta kun oli lääkäri puhunut painosta ja kehottanut laihduttamaan. Tämä tuttavani ole vetänyt herneet nenään ja keuhkosi mulle terveellisestä ruokavaliostaan ja totesi että hänellä varmaan on joku sairaus ettei laihdu vaan paino vaan nousee. No en sanoisi kovin terveelliseksi ruokavaliota jos kahvipöydässä vetäisi 3 isoa viineriä suihinsa. Joskus on kehunut tehneensä itselleen 700g ranskispussin lounaaksi ja kyytipoikana limpparia.

Totuus on että 99% ylipainoisista vaan selitteleee itselleen syövänsä terveellisesti ja liikkuvansa, mutta siitä huolimatta paino vaan "ihmeellisesti" nousee. Totuus on sitten ihan muuta.

Mutta tämänkin varmaan otat vittuiluna.

Vierailija
25/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

5kg painonnousu selkeästi ylipainoiselle rv35 ei ole pientä. Varsinkin kun otetaan huomioon että viimeisten viikkojen aikana sun paino saattaa nousta 500g/vk jolloin painoa tulisi kaikkiaan 7,5kg. Normaali painonnousu on n 8-11kg, siis sellaiselle joka on alunperin ollut normaalipainoinen.

Aiempien lastesi kerrot olleen alle 4-kiloisia. Ovatko olleet 3980g jolloin ovat suurikokoisia vai 3400g jolloin ovat normaalikokoisia vastasyntyneitä?

Vierailija
26/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kuin paljon lihavalla saa paino nousta jos sen pitää olla vähemmän kun normipainoisella? itse olen ylipainoinen ja lapsen hankinta alkais olla ajankohtaista..

Vierailija
27/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ihan päinvastoin: BMI 19 ja 20 ja painoa tuli molempien raskauden aikana se 5 kg. Mulla myös raskausdiabetes molemmissa ja nuori ikä..

Ei raskaana ollessa saa edes varsinaisesti laihduttaa. Pitää huolehtia terveistä elintavoista.

Tämän toisen raskauden jälkeen ei olekaan enää kilot lähtenyt. Molemmat vauvat olleet pieniä ja kevyitä.

Vierailija
28/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun painoindeksi on 21,8 eli normaalipainoinen ja olen ollut aikoinani alipainoisuuden puolella.

Aina kun käyn esim. uusimassa e-pillerireseptiä niin th haluaa välttämättä punnita minut. Sitten hän aina sanoo oikein teko yllättynyt ilme naamallaan, että "mihinkäs sulla nuo kilot on tullut".

Nyt olen raskaana eka kertaa ja pian on ensimmäinen neuvola käynti. Jos hän vielä kauhistelee painoani, niin aion kysyä häneltä suoraan, että onko painoni jollain tavalla hälyttävä, että olenko siis (sairaalloisen)ylipainoinen hänen mielestään.

Tämä vain esimerkkinä siitä, että nuo vanhat kääkät osaavat olla ihan ilman syytäkin todella töykeitä asiakkaille!!

Vierailija
29/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin painosta jankuttaminen, kun painoa on tullut 100g/vko on vittuilua ja ilkeilyä ja ahdistavaa. En ymmärrä, miksi ei voida asioita sanoa positiivisesti tyyliin hienoa, että on noin vähän tullut painoa ja jatka samalla tavalla, kun se ei tuosta juurikaan saisi nousta...

Normaalipainoiselle tulee 10-13 kg lisää painoa, koska vauvasta pelkästään tulee suunnilleen se 8-10 kg ja monesti elimistö kerää vararavintoa imetystä varten, siis ihan tarvitsee sitä, jotta imetys voi käynnistyä.

Lihavalla vauva voi ottaa tarvitsemaansa myös äidistä, mutta eihän se ole pidemmän päälle terveellistä eikä laadukasta. Laihduttaa ei saisi ikinä raskaana ollessa vaan huolehtia monipuolisesta syömisestä. Näin ollen se sopiva painomäärä on yksilökohtaista. Hyvin on joka tapauksessa, jos ei tule tuota 8 kg, koska silloin se merkitsee sitä, että äiti käytännössä on laihtunut. Tiedän lihavia, joille kiloja ei ole tullut yhtään, tiedän yhden lihavan, joka itse asiassa laihtui raskaana ollessaan muutamia kiloja ja tiedän lihavia, joille on tullut muutamia kiloja, kaikki ovat laihtuneet synnytyksen jälkeen lähtöpainoa kevyemmiksi.

Itse sain normaalipainoisena 8 kg lisää ekassa raskaudessa ja lihavana 4 kg. Kävin äitipolilla synnytystapa-arviossa ja siellä sain kuulla, miten vähän tuo 4 kg on ja kuinka hienoa, että olen pystynyt pitämään painonnousun noin vähissä. Oma nlatäti kun naputti joka ikinen kerta, miten painoa ei saisi tulla yhtään. Onneksi sitten äitipolilla kerrottiin, miten yksilöllistä tuo on, sillä monet laihat saattavat lihota 20 kg ja saada sitten sen kaiken pois heti synnytyksen jälkeen. Ihan samalla tavalla lihavillakin on tilanne. Joku saa enemmän kiloja ja joku vähemmän, mutta se kokonaistilanne ratkaisee.

Lapseni painoi 3,4 kg. Jos lihavalla ei ole raskausdiabetesta, on lihavien lapset usein pienipainoisia, joten tältäkin osin lapseni oli ihan ihannepainossa. Esikoinen painoi tasan 3 kg.

Kun tulin synnytyksen jälkeen kotiin, painoa oli tippunut 7 kg. Siitä viikon päästä oli painoa lähtenyt yhteensä 11 kg ja ristiäsiin mennessä painoa oli tippunut 15 kg, vaikka söin kuin hevonen imetyksen takia. Lihoin siis 4 kg raskauden aikana, mutta heti sen jälkeen sain lihottujen kilojen lisäksi pois 11 kg. Tämä varmaan kertoo, että raskauteni oli painonkehityksen kannalta ihanteellinen. Vauva oli kunnossa, synnytys oli helppo ja kiloja lähti. MItä vielä voidaan vaatia?

Minulla vaihtoi terveydenhoitaja kesken raskauden ja tämä uusi jaksoi valittaa ja vaahdota niistä kertyvistä kiloista, joita siis viikolle 30 mennessä oli tullut kokonaiset kaksi kiloa! Kun sitten seuraavat kaksi kiloa tulivat siinä rv 35 kieppeillä, sain kunnon saarnan siitä, miten niitä kiloja tulee loppuvaiheessa ihan kunnolla. Niin tulikin, 500g, joka lähti pois seuraavalla viikolla!

Asiallisesti voi kertoa faktoista mutta jankkaaminen, voivottelu ja paheksunta eivät kuulu pätevän terveydenhoitajan ammattitaitoon. Jo raskauden alussa varoitetaan kilojen kertymisestä, ja jos niitä on vain muutamia tullut, niin parempi kannustaa kuin lannistaa. Luulisi tällaisen olevan ihan peruskauraa asiakaspalvelussa oleville!

Vierailija
30/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun neuvolan terveydenhoitajani oli varmasti alansa huippuammattilainen ja satoja raskauksia "kokeneena" minua viisaampi. :)

Totuus vaan on hieman toisenlainen. Nuori sinkku-neiti, ikää 24-v, lapseton ja alle vuoden alalla työskennellyt "ammattilainen". Ei halua omia lapsia! (WHAAAAAAAT!)

Hänpä kehtasi motkottaa minulle raskaustoksemian aiheuttamasta painonnoususta (paino-indeksi alkuraskaudessa 20), jolle EI MITÄÄN VOI!

Samainen"ammattilainen" suositteli minulle ehkäisykapselin ottamista HETI synnytyksen jälkeen ja ihan oman kokemuksensa kantaäänellä. On se vaan niin rankkaa kuulemma, jos sattuisi vahinko ja syntyisi liian pienellä (hänen mukaansa 3-v tai alle sen) aikavälillä toinen lapsi. Ja ihan omatoimisesti otti tuonkin asian esille, eli en siis kysellyt ehkäisyasioista. Olin tuolloin muuten rv 18, jolloin ei uudet lapset ole muutenkaan aiheena ihan ajankohtainen.

Onneksi hän lopetti hommat ja nyt pääsemme toisen th:n luo tytön 1,5-vuotis neuvolaan! LUOJANKIITOSSSS!!!!

Vierailija
31/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen selvästi alipainoinen, ja ensimmäisen raskauskuukauden aikana painoni oli noussut kilon. Tähän neuvolan täti kommentoi, että näin alussa painon ei tarvitsisi nousta yhtään. Bmi:ni on 18...

Ilmeisesti painonnousu raskauden aikana on niin iso ongelma, että vastaukset annetaan ihan liukuhihnalta, riippumatta siitä millainen ihminen se raskaanaolija on ja mikä on lähtöpaino.

Vierailija
32/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mullekin motkotettiin jokaisella käynnillä painonnoususta, joka lopulta oli yhteensä sen 8kg. Viimeisellä kerralla lopulta tokaisin suoraan, että onko tässä jokin isokin terveysriski sen painon takia nyt olemassa, johon vastaukseksi tuli vain mutinaa että no kyllähän tämä periaatteessa on nyt normaalin rajoissa.

En voi kuvitellakaan, mitä ylipainoisena olisi saanut tuohon vielä lisäksi kuulla.

Mun mielestä ylipainoisille pitää kyllä sanoa painosta suoraan ja tarkasti, mutta JOS noudattaa suosituksia, eikä se paino hirveästi nouse raskauden aikana, niin jossain vaiheessa voisi vähän tulla luottamustakin siihen, että ei ihminen kuin sika pellossa elä sen raskautensa kanssa, vaikka olisikin lihava.

Vierailija
33/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

5kg painonnousu selkeästi ylipainoiselle rv35 ei ole pientä. Varsinkin kun otetaan huomioon että viimeisten viikkojen aikana sun paino saattaa nousta 500g/vk jolloin painoa tulisi kaikkiaan 7,5kg. Normaali painonnousu on n 8-11kg, siis sellaiselle joka on alunperin ollut normaalipainoinen. Aiempien lastesi kerrot olleen alle 4-kiloisia. Ovatko olleet 3980g jolloin ovat suurikokoisia vai 3400g jolloin ovat normaalikokoisia vastasyntyneitä?

Tuotanoin, 4,5 kiloon asti vastasyntynyt on kylläkin ihan normaali. Alle 4-kiloinen ei todellakaan ole mikään suurikokoinen. Toki jollakin voi olla niin tiukat paikat, että senkokoista joutuu puskemaan ihan tosissaan, mutta ei se nyt pelkästä lapsen koosta ole kiinni eikä terveydenhuollossa senkokoista määritellä suurikokoiseksi.

Toisekseen pienempi painonnousu raskaudessa olisi tarkoittanut sitä, että äidin rasvavarasto sulaa. Tai sitten äidin elimistö syö omia lihaksiaan. Ensimmäinen on huono juttu, sillä kaikki myrkyt varastoituvat nimenomaan rasvaan. Raskaana ei saisi rasvavarasto pienentyä, jotteivät myrkyt siirry sikiöön. Lihasten kuluminen on myös hälyttävää, sillä se tarkoittaa joko, että kaikki rasva on jo käytetty tai että äiti saa energiaa aivan liian vähän eli nälkiintyy.

Vierailija
34/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen painoi 3640 ja kakkonen 3780. pakko vielä tarkentaa, etten missään tapauksessa kritisoi neuvolan tarjoamaa ASIALLISTA tietoa ylipainon aiheuttamista riskeistä tai terveellisen ruokavalion tärkeydestä. Se mikä tässä jurppii on se, että vaikka olen hoitanut itseäni prikulleen ohjeiden mukaan eikä painon nousu ole ollut tämän suurempaa, joudun jokaisella tapaamiskerralla kuuntelemaan saman saarnan karkinmässytyksestä ( jota en edes harjoita) ja voivottelut ja pelottelut kuusikiloisena syntyvästä sokerilapsesta. Painoni on systemaattisesti pudonnut ajasta ennen esikoista, poislukien raskausajat joista paino on kuitenkin pudonnut raskautta edeltävää painoa alemmas jälkitarkastuksiin mennessä. Neuvolakäyntien keskeinen sisältö on tosiaan painon tuskailu ja asiaton kommentointi tyyliin "jätäpä ne pullat nyt vöhemmälle tai voi tulla lapsesi henkeä uhkaavia komplikaatioita synnytykseen". Neuvolassa käyminen ahdistaa, ei tee mieli kysellä tai jutella mistään huolista. mitä helvettiä tässä voi tehdä?

Vierailija
35/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

MITÄ sä ehdotat että lihava odottaja tekee?? Abortoi sen sikiönsä vai??

Mikä siinä on, että äidillä on näin rajaton valta emotinaalisesti kaltoin kohdella lastaan?

MITÄkö ehdotan, pudottamaan painoa ennen kuin edes harkitsee raskaaksi tulemista.

Ja toiseksi, olla vetämättä pussillista herneitä nenään, kun neuvolassa ollaan lapsen ja äidin puolella, että raskaus sujuisi mahdollisemman riskottömästi.

Ei todellakaan pienennä riskejä vaan suurentaa niitä!

Painon nousukaan raskauden aikana ei muuten sinänsä kerro yhtään mistää, esimerkkinä oma kokemukseni: ennen raskautta 68, loppuraskaudesta 85, viikko synnytyksen jälkeen 67. Eli mun raskauskilot oli vaan helvetinmoinen turvotus, joka itse asiassa taisi jo loppuaikana olla oire jostain vaarallisesta.

Jotkut terveydenhuollon ihmiset on todella vittumaisia, mutta niille pitää vaan opetella sanomaan napakasti takaisin. Ei potilas ole mikään alamainen!

Vierailija
36/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

5kg painonnousu selkeästi ylipainoiselle rv35 ei ole pientä. Varsinkin kun otetaan huomioon että viimeisten viikkojen aikana sun paino saattaa nousta 500g/vk jolloin painoa tulisi kaikkiaan 7,5kg. Normaali painonnousu on n 8-11kg, siis sellaiselle joka on alunperin ollut normaalipainoinen. Aiempien lastesi kerrot olleen alle 4-kiloisia. Ovatko olleet 3980g jolloin ovat suurikokoisia vai 3400g jolloin ovat normaalikokoisia vastasyntyneitä?

Tuotanoin, 4,5 kiloon asti vastasyntynyt on kylläkin ihan normaali. Alle 4-kiloinen ei todellakaan ole mikään suurikokoinen. Toki jollakin voi olla niin tiukat paikat, että senkokoista joutuu puskemaan ihan tosissaan, mutta ei se nyt pelkästä lapsen koosta ole kiinni eikä terveydenhuollossa senkokoista määritellä suurikokoiseksi.

Toisekseen pienempi painonnousu raskaudessa olisi tarkoittanut sitä, että äidin rasvavarasto sulaa. Tai sitten äidin elimistö syö omia lihaksiaan. Ensimmäinen on huono juttu, sillä kaikki myrkyt varastoituvat nimenomaan rasvaan. Raskaana ei saisi rasvavarasto pienentyä, jotteivät myrkyt siirry sikiöön. Lihasten kuluminen on myös hälyttävää, sillä se tarkoittaa joko, että kaikki rasva on jo käytetty tai että äiti saa energiaa aivan liian vähän eli nälkiintyy.

Kun totuus on että 4 kg vastasyntynyt ON isokokoinen. Nykyaikana vauvat on selvästi isompia kun esim. 20 vuotta sitten, johtuen siitä että syödään erilailla kuin tuon 20 vuotta sitten. Syödään rasvaa ja sokeria enemmän kuin ennen. Vedetään pitsaa, karkkia ja hampurilaisia jne. Koska vauvat ovat nykyään suurempia, on jouduttu tinkimään siitä mitä sanotaan normaalikokoiseksi ja mitä taas suurikokoiseksi.

Vierailija
37/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mitä suosittelet, lopetanko syömisen vai abortoidaanko pois tää lapsi, niin ei paino enää nouse.

Tsemppiä loppuraskauteen, yritä jaksaa! :)

Esikoinen painoi 3640 ja kakkonen 3780. pakko vielä tarkentaa, etten missään tapauksessa kritisoi neuvolan tarjoamaa ASIALLISTA tietoa ylipainon aiheuttamista riskeistä tai terveellisen ruokavalion tärkeydestä. Se mikä tässä jurppii on se, että vaikka olen hoitanut itseäni prikulleen ohjeiden mukaan eikä painon nousu ole ollut tämän suurempaa, joudun jokaisella tapaamiskerralla kuuntelemaan saman saarnan karkinmässytyksestä ( jota en edes harjoita) ja voivottelut ja pelottelut kuusikiloisena syntyvästä sokerilapsesta. Painoni on systemaattisesti pudonnut ajasta ennen esikoista, poislukien raskausajat joista paino on kuitenkin pudonnut raskautta edeltävää painoa alemmas jälkitarkastuksiin mennessä. Neuvolakäyntien keskeinen sisältö on tosiaan painon tuskailu ja asiaton kommentointi tyyliin "jätäpä ne pullat nyt vöhemmälle tai voi tulla lapsesi henkeä uhkaavia komplikaatioita synnytykseen". Neuvolassa käyminen ahdistaa, ei tee mieli kysellä tai jutella mistään huolista. mitä helvettiä tässä voi tehdä?

Vierailija
38/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli ekassa raskaudessa painoa vain 5kg, lähtö BMI 22 joten siitä oltiin huolissaan kun ei painoa kertynyt tarpeeksi.. Söin silti kyllä normaalia enemmän eli 7 kertaa päivässä, muuten iski pahoinvointi ja jouduin oksentamaan ja herkuttelinkin 1-2 kertaa viikossa. Lapsi oli silti alle 2,5kg ja kaikki raskauskilot jäivät synnärille. Imetys oli niin kuluttavaa (henkisesti ja psyykkisesti) että jälkitarkastuksessa olin 10kg alle lähtöpainon ja BMI alle 19.. Lopetin imetyksen vauvan ollessa 1-2kk ja muutama kilo tuli takaisin..

En silti ymmärrä neuvoloiden painovouhotusta!!! Tokassa raskaudessa mulla tuli painoa normaalimmin (8kg) mutta silti sain kuulla välillä arvostelua siitä että on noussut yli 500g/vko paino.. (olin edellisenä iltana vedellyt sipsejä että turvotustahan tuo..)

Vierailija
39/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi niin että huolimatta siitä, että neuvolassa oli tiedossa aiemmin sairastamani anoreksia, sain kuulla todella asiatonta kommentointia kun painoa oli kerran tullut reilummin, vajaan kilon viikossa. Sanat satuttivat kovasti, paino on edelleen kipeä asia vaikka syömishäiriö onkin taaksejäänyttä elämää.

Vierailija
40/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös anoreksitausta, jolloin bmi pahimmillaan 12,2. Siis oikeasti.

Kun aloin odottamaan, bmi oli n 17 (ja mun ei olisi millään pitänyt edes raskautua taustasta johtuen). Kiloja tuli 16, joista aivan hirveä haloo joka neuvolakäynti, vihjaili bulimiasta jne. Synnärille niistä kiloista jäi 9. Ristiäisiin mennessä loputkin poissa ja sen jälkeen oli työ ja tuska saada bmi pysymään yli 17....Joka neuvolakäynnillä tuli vihjailuja anoreksiasta... Täysimetys 8 kk saakka vei hurjasti kiloja vaikka söin jatkuvasti. Nyt bmi 19 ja nyt taas työterveyshoitaja vainoaa mun kolesteroliarvoja. Huoh.

Mulle kävi niin että huolimatta siitä, että neuvolassa oli tiedossa aiemmin sairastamani anoreksia, sain kuulla todella asiatonta kommentointia kun painoa oli kerran tullut reilummin, vajaan kilon viikossa. Sanat satuttivat kovasti, paino on edelleen kipeä asia vaikka syömishäiriö onkin taaksejäänyttä elämää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan