Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä helvetti neuvolaihmisiä vaivaa?

Vierailija
23.11.2011 |

Odotan kolmatta lastani, jokaisen raskauden aikana olen ollut ylipainoinen, parhaimmillaan bmi 34. Ylipaino ei ole aiheuttanut minkäänlaisia hankaluuksia raskauksien kuluille, vauvoille tai itselleni. Nyt raskaana viikolla 35, bmi noin 30. Alusta asti neuvolassa on tehty selväksi etten taaskaan "saa" lihoa niin paljon kuin normaalipainoinen, ja olenkin syönyt terveellisesti ja liikkunut, sokerirasituskokeen tulos oli jälleen loistavan hyvä. Painoa on kertynyt nyt 5 kg raskauden alusta, ja jostain syystä tämä on suunnattoman vaikea asia neuvolahenkilökunnalle. Saan kuulla mielestäni kohtuutonta suunsoittoa ja suoranaista **ttuilua niin hoitajalta kuin lääkäriltäkin, ja näin siis siitäkin huolimatta että painoa on viimeisen 4 viikon aikana tullut vain 100g /viikko. Laihtuako mun pitäisi?

Sori purkaus mutta oli ihan pakko avautua...

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli runsaasti ylipainoa ja painoa tuli raskaudenkin aikana 12 kiloa. Yksikään hoitaja ei kommentoinut painoani mitenkään ilkeästi, eikä se toisaalta olisi ollut heidän tehtävänsäkään.

Sano, että et tullut kuuntelemaan saarnaa vaan käyt neuvolassa seuraamassa vauvan hyvinvointia.

Vierailija
42/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä, että muistuttavat sinua. Onhan toi ihan sairasta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä, että muistuttavat sinua. Onhan toi ihan sairasta!

Vierailija
44/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin syömisellä ei VÄLTTÄMÄTTÄ ole mitään tekemistä vauvan painon kanssa! Itselläni on taipumus saada suurikokoisia lapsia. Painoindeksini on aina ollut noin 18, ja raskauksien aikana painoni on noussut noin 8 kiloa. Silti olen saanut 4-kiloisia vauvoja. Sillä ei ole minkään helkkarin mässytyksen kanssa mitään tekemistä.

[/quote]

Kun totuus on että 4 kg vastasyntynyt ON isokokoinen. Nykyaikana vauvat on selvästi isompia kun esim. 20 vuotta sitten, johtuen siitä että syödään erilailla kuin tuon 20 vuotta sitten. Syödään rasvaa ja sokeria enemmän kuin ennen. Vedetään pitsaa, karkkia ja hampurilaisia jne. Koska vauvat ovat nykyään suurempia, on jouduttu tinkimään siitä mitä sanotaan normaalikokoiseksi ja mitä taas suurikokoiseksi.

[/quote]

Vierailija
45/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmaan osa terkoista voi olla todella törkeitä ja ajattelemattomia. Mulla itellä vaan sattunu niin kivat tädit että ei vois kuvitellakaan tollasia. Mulla nousi paino 17 kg ja oli jo valmiiksi bmi vähän yli 26 eli lievä lihavuus, mutta kertaakaan, ei kukaan täti sanonu mitään mun painonnoususta! Ja mä todellaki herkuttelin minkä sielu sieti, eli muistuttaa ruokavaliosta ja liikunnasta olisi kyllä saanut...

Mutta mikä siinä on että ei naiset saa suutansa auki siellä neuvolassa ja sano vastaan? Ei kait siellä mikään pakko ole istua haukuttavana, kyllä minä varmasti sanoisin jos mulla toinen mielipide olis. Terkkaakin voi vaihtaa jos ei kemiat kohtaa!

Mulla myös anoreksitausta, jolloin bmi pahimmillaan 12,2. Siis oikeasti.

Kun aloin odottamaan, bmi oli n 17 (ja mun ei olisi millään pitänyt edes raskautua taustasta johtuen). Kiloja tuli 16, joista aivan hirveä haloo joka neuvolakäynti, vihjaili bulimiasta jne. Synnärille niistä kiloista jäi 9. Ristiäisiin mennessä loputkin poissa ja sen jälkeen oli työ ja tuska saada bmi pysymään yli 17....Joka neuvolakäynnillä tuli vihjailuja anoreksiasta... Täysimetys 8 kk saakka vei hurjasti kiloja vaikka söin jatkuvasti. Nyt bmi 19 ja nyt taas työterveyshoitaja vainoaa mun kolesteroliarvoja. Huoh.

Siis millä tavalla tth "vainoaa" sun kolesteroliarvoja? Tuskin ilkeyttään. Jotenki tuntuu että ylireagoit, tosta saa semmosen kuvan. Sulla on syömishäiriötausta, ja on varmaan siis vieläki syömishäiriö, ja siksi kaikki painoon ja ruokaan liittyvä on tulenarkaa sulle.

Vierailija
46/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin syömisellä ei VÄLTTÄMÄTTÄ ole mitään tekemistä vauvan painon kanssa!

eikä tupakoinnista VÄLTTÄMÄTTÄ koidu harmia sikiölle, eikä alkoholin juonnista VÄLTTÄMÄTTÄ koidu vammaa lapselle.

Vierailija
47/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ensimmäistä lasta odottaessa itkin sinne mennessä ja tullessa. Mistään ei olisi ollut napistavaa vaikka ylipainoa olikin mutta painoa ei juurikaan tullut. Joskus kävi nii, että paino oli hiukan pudonnut. Toista lasta kun aloin odottaa tämä sama alkoi taas joten otin yhteyttä hänen esimieheensä ja sain vaihdettua hoitajaa joka oli tosi ihana. Hassua oli myös se että tällä edellisellä hoitajalla käydessä minulla oli verenpaine hieman koholla (josta tämä hoitaja vouhotti ensimmäisen kanssa niin kovasti)ja kun vaihdoin hoitajaa toista lasta odottaessa ei näin ollutkaan. Verenpaine oli just mitä pitääkin olla.

Vierailija
48/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino on monille tosi herkkä kohta ja siitä huomauttaminen ja edes kertominen väärään äänensävyyn tuntuu tosi pahalta. Minä sain juuri ennen raskautta painon lähelle normaalipainoa (BMI ehkä 25.5) ja painon lähteminen nousuun tuntu tosi kipeältä, koska pelkäsin kovin edessä olevaa mahdollista laihdutusurakkaa. Päätin sitten sanoa asiasta suoraan terkalle ja päästiinkin sopimukseen, että kaikesta painoon liittyvästä puhutaan varoen ja aina mieluiten kannustavaan sävyyn. Viikolle 30 saakka menikin loistavasti, mutta sitten vaihtui terkka ja vaikka paino oli noussut 4kg, niin silti tämä uus mulqvisti onnistu lannistamaan, että on kuulemma jotkut onnistunu olemaan nostamatta painoa ollenkaan!!! Että ihan todellisia nuo kauhukertomukset kamalista th:sta todellakin on.

Voimia ap viimeisille viikoille, tiedän miten pahalta se voi tuntua, kun kohdellaan kuin toisen luokan kansalaista.

Vierailija
49/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap on läski, niin kannaittaisi vain hyväksyä narinat. Terveydenhuoltomme on nykyään täynnä näitä elintasoläskejä ja sairaudet seuraavat kiloja. Tupakointi, viina ja ylipaino! Ihan turha jeeustella, että lihava olisi jotenkin parempi siinä kuinka paljon kustannuksia yhteiskunnalle aiheuttaa.

Vierailija
50/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

NEUVOLAN tehtävä on olla joku läskivihan purkupaikka.

EIköhän se ap:n viesteistä, samoin kuin muidenkin ylipainoisten odottajien viesteistä ole tullut ilmi, että asia kyllä tiedetään, mutta sille ei vaan raskausaikana voi kauheasti mitään tehdä.

Ja jos kaikki on koko ajan kunnossa, niin miksi,MIKSI siitä pitää jatkuvasti länkyttää?

Mulla on myös kolme lasta, kaikkia odottaessa ja synnyttäessä olen ollut reilusti ylipainoinen, ja kaikki on mennyt aina todella hyvin, ei tosiaan mitään ongelmia mulla tai vauvoilla. lapsetkin ovat syntyneet luomuna ja saaneet jokainen 10 pistettä.

Neuvolassa en kyllä olisi mitään urputuksia kuunnellutkaan, vaan sanonut kerran suoraan ja sen jälkeen vaihtanut terveydenhoitajaa.

Vierailija
51/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

5kg painonnousu selkeästi ylipainoiselle rv35 ei ole pientä. Varsinkin kun otetaan huomioon että viimeisten viikkojen aikana sun paino saattaa nousta 500g/vk jolloin painoa tulisi kaikkiaan 7,5kg. Normaali painonnousu on n 8-11kg, siis sellaiselle joka on alunperin ollut normaalipainoinen. Aiempien lastesi kerrot olleen alle 4-kiloisia. Ovatko olleet 3980g jolloin ovat suurikokoisia vai 3400g jolloin ovat normaalikokoisia vastasyntyneitä?

Tuotanoin, 4,5 kiloon asti vastasyntynyt on kylläkin ihan normaali. Alle 4-kiloinen ei todellakaan ole mikään suurikokoinen. Toki jollakin voi olla niin tiukat paikat, että senkokoista joutuu puskemaan ihan tosissaan, mutta ei se nyt pelkästä lapsen koosta ole kiinni eikä terveydenhuollossa senkokoista määritellä suurikokoiseksi.

Toisekseen pienempi painonnousu raskaudessa olisi tarkoittanut sitä, että äidin rasvavarasto sulaa. Tai sitten äidin elimistö syö omia lihaksiaan. Ensimmäinen on huono juttu, sillä kaikki myrkyt varastoituvat nimenomaan rasvaan. Raskaana ei saisi rasvavarasto pienentyä, jotteivät myrkyt siirry sikiöön. Lihasten kuluminen on myös hälyttävää, sillä se tarkoittaa joko, että kaikki rasva on jo käytetty tai että äiti saa energiaa aivan liian vähän eli nälkiintyy.

Kun totuus on että 4 kg vastasyntynyt ON isokokoinen. Nykyaikana vauvat on selvästi isompia kun esim. 20 vuotta sitten, johtuen siitä että syödään erilailla kuin tuon 20 vuotta sitten. Syödään rasvaa ja sokeria enemmän kuin ennen. Vedetään pitsaa, karkkia ja hampurilaisia jne. Koska vauvat ovat nykyään suurempia, on jouduttu tinkimään siitä mitä sanotaan normaalikokoiseksi ja mitä taas suurikokoiseksi.

Kysyin asiaa joskus synnytyslääkäriltä, joka kertoi, että jos ei ole raskaudiabetestä tai istukassa toimintahäiriötä, geeniperimä on oleellisin lapsen kokoon vaikuttava seikka.

Mulla esim. raskauksissa on paino noussut ihan samalla tavalla, ei sairauksia tai ongelmia, ja poika painoi vähän yli 4kg, tyttö painoi 3,5kg. Samoin olen itse ollut 4kg, sisareni ovat olleet vähän reilut 3kg. Ruumiinrakenteemme eroavat suuresti tänäkin päivänä. Samoin omilla lapsillani.

Ystäväni, joka on himourheilija ja hoikka kuin mikä, pyöräytti ensin tytön joka oli n. 3,5kg ja sitten pyöräytti pojan joka oli 4,7kg. On isokokoinen poika ikäänsä nähden edelleen.

Jos tuo syöminen vaikuttaisi selkeästi vauvan kokoon, niin sehän olis tosi kätevä hoitomuoto, kun epäillään että jonkun sikiö on aika pienikokoinen. Tuohan olis kätevää sanoa äidille, että syöpä mäkissä nyt joka päivä, että saadaan vauvaan vähän kokoa. Miksihän se ei toimi??? Outo juttu...

Vierailija
52/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä minullekin on sanottu painonnoususta. Olen kahdeksannella kuulla ja nyt kiloja on jotain +8. Kymppiin ainakin päästään.

Luulin aina että normaalipainosta on hyvä raskautua, ja että paino tietty nousee muttei siitä tarvitse huolestua. No. Ilmeisesti jotenkin tarvitsee.

Ja eipä kuitenkaan saatu suoraan sanottua sitä että vaikken ole mitenkään diabeettinen, oli sokerirasituksessa joku arvo ollut vähän normaalista kohollaan.

Ärsyttää kun terveysalan ammattilaiset eivät tajua että haluan kuulla faktoja, en mitään "ethän sitten herkuttele liikaa" -lässytystä.

Vierailija
53/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti ylipainosta keskusteleminen on osa terveydenhoitajan työtä, tykkäsipä siitä äiti tai ei. Kuitenkin täytyisi muistaa hienotunteisuus kiloista ja vartalosta keskusteltaessa, koska useimmiten nämä ovat herkkiä asioita äidille.

Toisaalta katson itse, että painosta puhuminen on välttämätöntä terveydellisistä syistä: raskausajan diabetes, verenpainetauti, sikiön suuri koko jne. Omasta mielestäni kannustaminen on kuitenkin parempi keino, kuin syytteleminen pullan syömisestä tai ilkeästi tai halventavasti kommentointi.

Itse saatan kysyä, vaikka "Oletko itse havainnut, että ruokailutottumuksissasi olisi ollut jotain muutoksia, kun painosi on nyt noussut reilummin, kuin aikaisemmin tmv".

Geeniperimä määrää vauvan kokoa n.50% verran keskimäärin, loput puolet siihen vaikuttaa ruokavalio, äidin terveydentila, ikä, useat muuttujat. Nopeiden hiilihydraattien saanti, sokerin suuri määrä ravinnossa voi jonkin verran kasvattaa vauvan kokoa, samoin rasvainen ruoka runsaasti nautittuna voi vaikuttaa ja edesauttaa sokeriaineenvaihdunnan häiriön syntymistä raskauden aikan. Ruokailu kannattaa jakaa pieniin eriin ja useaan kertaan päivä. Tärkeää olisi syödä niin, että verensokeri pysyisi tasaisena, eikä suuria vaihteluja pääsisi syntymään.

Painosta puhuminen täytyisi osata tehdä hienotunteisesti. Voisitko kertoa hoitajallesi, että jatkuvasta painosta puhumisesta olet saanut pahaa mieltä tai vaihtaa hoitajaa?

Vierailija
54/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on rahaa mässyttää herkkuja ja aikaa maata sohvalla, että ne kaikki kalorit pääsee muuttumaan kivasti laardiksi, niin älkää jaksako valittaa..

Joo joo, voi olla sairaus, ja teillä KAIKILLA lihavilla, jotka tähän vastaatte, on varmasti sellainen..mutta oikeasti.

Te olette rasite yhteiskunnalle. Te olette lihavia, ja teette lapsistanne lihavia, te sairastatte kun kroppa ei pidemmän päälle kestä läskiä ympärillänne, ja sitten te valitatte siitä, että joku yrittää pitää jotain rotia asiassa..Niinpä.

Vierailija
55/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen kun sain painoa tuli vaivaiset 12kg, toisen kun sain painoa tuli 23kg. Ensimmäinen painoi 3200g ja toinen 4100g. Samoilla viikoilla syntyi. Sanoisin, että on yhteydessä omaan syömiseeni, että syntyi sitten iso vauva. Ikävä kyllä hänellä on siitä syystä suurempi riski saada diabetes. Se kun on todistettu yhteys. Itselläni painon nousu ei ollut paha ongelma. Olen jälleen 58kg/167cm. Nopeasti imetyksellä paino laski. Mutta täytyy myöntää, että söin kuin pieni possu toisessa raskaudessa.

Vierailija
56/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on rahaa mässyttää herkkuja ja aikaa maata sohvalla, että ne kaikki kalorit pääsee muuttumaan kivasti laardiksi, niin älkää jaksako valittaa..

Joo joo, voi olla sairaus, ja teillä KAIKILLA lihavilla, jotka tähän vastaatte, on varmasti sellainen..mutta oikeasti.

Te olette rasite yhteiskunnalle. Te olette lihavia, ja teette lapsistanne lihavia, te sairastatte kun kroppa ei pidemmän päälle kestä läskiä ympärillänne, ja sitten te valitatte siitä, että joku yrittää pitää jotain rotia asiassa..Niinpä.

Mulla tuli ekasta painoa 18kg. Kolme päivää sairaalasta päästyä painoin saman verran kuin ennen raskautta. Painosta valitettiin joka helvetin käynti, sokerirasitukset oli normaalit.

Voiko tavallinenkaan talliainen tajuta ettei läski poistu kolmessa päivässä. Painon nousuun voi olla muukin syy. AFI-luku mulla oli 36.

Seuraavan raskauden yhteydessä kukaan ei moittinut painosta. Mutta ekasta raskaudesta jäi todella huonoja muistoja, söin ja tein kuten ohjeet oli mutta silti paino nousi ja terkka naputti...

Vierailija
57/60 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään kokemusta että painosta EI olis naputettu?

Laihoille natkutetaan, normaalipainoisille natkutetaan, lihaville natkutetaan.

Mitähän terkka sanois siihen jos BMI olis 22,5 raskauden alusta loppuun? Tuliskohan terve vauva?

Vierailija
58/60 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän terkka sanois siihen jos BMI olis 22,5 raskauden alusta loppuun? Tuliskohan terve vauva?

Vierailija
59/60 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ihan loisto terkka! Vanha nainen, joka on varmasti nähnyt kaikenlaista. Minulla oli alku bmi 45, eli huomattavasti enemmän kuin aloittajalla.

Keskusteltiin terkan kanssa hyvässä hengessä painosta ja syömisistä. Koskaan en lähtenyt pahan mielen kanssa kotiin neuvolasta. Eikä neuvolakäyntien pääpaino keskusteluissa ollut minun painoni vaan raskaus ja tuleva synnytys. Diabeteskontrolleissa arvot olivat normaalit. Verenpaineet olivat hyvät koko raskausajan, minulla oli myös kotona mittari ja merkitsin viikottain ylös arvoja. Kiinnitin raskausaikana paljon huomiota syömisiini. Opettelin syömään oikeina aikoina ja oikean kokoisia annoksia. Eli huomattavasti terveellisemmin kuin ennen. Painoa tuli kuitenkin 11kg kaikkineen raskauden aikana, 15kg kevyempi olin tosin viikko synnytyksestä, eli turvotusta oli paljon.

Jokainen ylipainoinen tietää terveysriskit sehän on sanomattakin selvää ja jokainen tietää että terveydenhuollon työntekijöiden kuuluu ottaa asia puheeksi. Toinen asia taas on se kuinka asia otetaan esille. Ap:n tapauksessa kuulostaa siltä, että hänen ei anneta nauttia raskaudestaan yhtään vaan tuijotetaan tiukasti hänen painon kehittymistään. Kenen etua ajaa tälläinen?

Ystävälläni oli päinvastainen kokemus. Hän oli yhtäaikaa raskaana ja hänelle motkotettiin jatkuvasti siitä kun ei tule painoa tarpeeksi. Oli ikävää kuunnella ystävän vuodatusta painostaan, kun hänen olisi kuulunut nauttia raskaudesta.

Vierailija
60/60 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolamme terkkari tai synnytyssairaalan henkilökunta sanoneet painostani mitään negatiivista. Aina terkkari sanoi, että painonnousuni on täysin normaalia. Mulle tuli painoa yhteensä 12 kg, olin normaalipainoinen ennen raskautta.

Meillä on vissiin tosi hyvä neuvola, ainakin monen täällä kirjoittelevan kokemuksiin verrattuna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi