Mitä 3.luokkalaisesi "saa" jo tehdä yksin
Miten vapaasti liikkuu? Mitä muuta saa tehdä yksin tai kaverin kanssa?
Kommentit (6)
Kulkea harrastuksissa, käydä puistossa, mennä kylään. Ulkoiluttaa kavereiden kanssa koiria, tulla meille töihin. Liikkumamatka kavereiden kanssa noin 1 km suuntaansa, yksin menee harrastuksiin tai kavereille ja tulee takaisin. Kaikki aika lähellä.
Asumme Helsingissä siistissä lähiössä.
Minä oon autoton ihminen, tyttö pyöräilee harrastuksiinsa ja kavereilleen.
Mun poika on jo vitosella, mut kolmosella sai liikkua jo about 1,5 km säteellä. Täällä meidän seudulla se tarkoittaa aika rankkoja seutuja, koska siihen kuuluu mm. Sello, juna-asema, Pohjois-Leppävaaran Läkkitori. Poika kävi mm. yksin harrastuksissa tällä alueella. Nelosella siirtyikin sitten kulkemaan noin 7 km piiriä ja nyt vitosella liikkuu jo täysin sukkuloiden yksin pääkaupunkiseudulla.
Kolmosella ei saanut vielä mennä yksin uimaan tai kavereidenkaan kanssa. Nelosella meni ekaa kertaa sit vasta yksin uimaan.
ja kavereilla joiden vanhempien kanssa olen puhunut, saa olla omilla pihoilla valoisaan aikaan, mennä uimakouluun jne sovittuihin menoihin, soittaa, kun pääsee perille, osaa käyttää bussia.
Ei saa olla ulkona ilman aikuisia pimeällä, eikä mennä tuntemattomille kavereille. Ei pyöräillä yksin.
Käyttää uunia ja liettä (tekee myös ruokaa), vaihtaa itse petivaatteet ja huolehtii vaatteensa sekä huoneensa. Käydä ostoksilla maksukortin kanssa.
saa mennä kauppaan, leikkipuistoihin, urheilukentälle, uimahallille, kolujen pihoille. Saa rullaluistella lähikaduilla, pyöräillä pidemmälle, potkulaudalla pitää pysyä lähempänä. Ei saa mennä ostoskeskukseen yksin eikä kaverin kanssa, luultavasti on käynyt siellä salaa.