Te, kenellä on parisuhteessa omat rahat:
Miten homma on toiminut sitten, kun on tullut lapsi/lapsia ja toinen (yleensä tietysti nainen) joutuu olla jonkin aikaa pois töistä tienaamasta?
Kyselen sen takia, että meillä on miehen kanssa omat rahat (molempien tahdosta) ja hyvin on toiminut, koskaan ei olla rahasta riidelty, molemmilla suht samansuuruinen palkka. Mitään todella tiukkaa jakoa tyyliin " tuo on minun ostama omena ja tuo on sinun maitopurkki" ei harrasteta, lainanlyhennykset ja laskut ollaan hoidettu omilta tileiltä suurinpiirtein puoliksi.
Mikä on kokemuksenne, tuleeko omista rahoista ongelma lasten myötä, kun toinen ei enää pystykään tienaamaan rahaa samoin kuin toinen?
Kommentit (83)
Mies maksoi tietty enemmän ja mäkin muutaman pienen laskun ja kävin joskus ruokakaupassa. Töissä ollessa puoliks maksellaan.
Ja vielä suurimmaks osaks ruuatkin. Tosin mulle ne lapsilisätkin tulee...
Miten ihmeessä olet suostunut moiseen järejstelyyn?!
Nykyään oon onnellinen yh-äiti ja pelkät lapsilisät ja elatusmaksut liki 1500¿ joten nyt saan ukolta enemmän kuin koskaan yhdessäoloaikana...
T:6 (?)
eihän se raha niin suuri ole!! meillä minä olen ns. puoliksi kotona (käyn tekemässä työvuoroja kun mies vapaalla) ja mies ihan hyvä palkkaisessa työssä.. mies maksaa meillä kaikki kotia koskevat laskut, minä ruuat ja lasten kulut. joskus jos sattuu " ylimääräistä" olemaan niin maksan jonkun laskun itsekin. toki maksan omat laskuni, enkä todellakaan mieheltä pyydä/saa senttiäkään omiin humputuksiini!
en ymmärrä miten jollain on mahdollisuutta maksaa kotihoidontuesta+lapsilisästä vielä jotain suurempia kodin laskuja ynnä ruuat sekä muut.... minusta ei ole kivaa että tili menisi joka kuukausi aivan nollille...
koska mä niitä pääasiassa hoidankin, kun mies on töissä. Periaatteessa on omat rahat mutta kuitenkin käytännössä ne ovat yhteiset.
tosin tinkimään on joutunut, oman autoni jouduin laittamaan seisontaan ja esim. lehtitilauksia lopettamaan samoin harrastukset ovat saaneet jäädä. mutta kyllä se tilanne siitä korjaantuu kun taas menen töihin:) mies kyllä toivoo että jäisin kotiin ainakin siihen asti kun lapsi on 3v mutta luulen kyllä että palaan aiemmin, nyt ovat aikuiskontaktit jääneet vähiin kun kaikki aika menee kotitöihin ja vauvaan.
Vierailija:
Nykyään oon onnellinen yh-äiti ja pelkät lapsilisät ja elatusmaksut liki 1500¿ joten nyt saan ukolta enemmän kuin koskaan yhdessäoloaikana...T:6 (?)
Raha on siis sinulle tärkeintä yhdessäolosta? Oletko koskaan miettinyt, mitä miehesi on rahallisesti saanut SINULTA? 1500 euroa kuussa? Tuskinpa. Jos sinun pitää maksaa puolet menoista, sehän on vain kohtuullista! Miksi miehen pitäisi elättää sinua?
Näin on kyllä todella epäreilua, mutta selitäpä se miehelle... (sanoo että pistä lapsi hoitoon niin pääset tienaamaan...). Pitää todella muistuttaa että hoidan YHTEISTÄ lasta ja sekin on arvokata TYÖTÄ.
Ennen lapsen hankintaa oli puhuttu selväksi että hoidetaan kotona n.2-3 vuotiaaksi koska talous ei ole huonossa jamassa (en tullut vain kysyneeksi sinun minun järjestelyä).
Onneksi itsellä on säästöjä että ei tarvitse kituuttaa. Mies kyllä olettaa että itsellä samanlailla rahaa kuin ennenkin ja jos mainitsen asiasta ei todellakaan halua kuulla siitä. Maksan siis kaikki ruuat, lapsen vaatteet, tarvikkeet, vaipat, omat vaatteet+tarvikkeet+kampaajat, talousaineet (pesuaineet, shampoot yms).
Tarvitsee todella " oikeanlaisen" miehen jotta tällainen jako sujuisi ilman konflikteja. Itselläni (onneksi (?)) nuo säästöt niin ei tarvitse ruveta riitelemään rahasta.
Meillä mies kyllä olettaa että omistaa esim. enemmän asunnosta kun on nyt yksin lyhentänyt lainaa kaksi vuotta... Selitäpä sille että teen yhteisesti työtä kotona kun hoidan lasta...
maksan siis puolet kaikista laskuista ja ruuista plus lapsen kulut sillä lapsilisäthän tulevat minulle. minulla on myös edellisestä liitosta kaksi lasta eikä mieheni osallistu heidän elatukseensa mikä on kyllä mielestäni oikein koska ei hänellä ole minkäänlaista velvollisuutta siihen, sanokaa mitä sanotte:) töihin lähden heti äitiysloman jälkeen, nyt vauva 5kk.
Ei sen mua olis tarvinnu elättää mut jos edes vähän lapsia olis elättäny? Ei vois olla liikaa pyydetty et olis edes joskus vaik vaippoja lapsille ostanu... 2pakettia osti yhteensä 4:lle yhteiselle lapselle... Vaatteista nyt puhumattakaan.
Jos toisen lähes kaikki rahat menee kurkusta alas niin taisinpa mä jotain muutakin ajatella kun rahaa kun eron otin.
T:5
Mies maksaa siis enemmän asumisesta ja kokonaan esim auton, jota lähinnä käyttääkin.Ainut haittapuoli on se, että olen itse helposti pystynyt tinkimään omista vaatteista ja turhat menotkin on automaattisesti jäänyt vaan miespä toivoo että kulkisin merkkivaatteissa. Sekun ei vaan näillä tuloilla ole mahdollista, joten tässä ainoa ristiriitamme rahassa.....
yksin kustantaa lapsensa elämisen ja hankkii vielä ruuat yms perheelle!!! Missä tollaisia miehiä " kasvaa" ???
Mies maksoi mulle sen mitä lasten hoitomaksuissa säästettiin, kun olin kotona.
Raha riitti kun menot on pienemmät kotona kuin töissä ollessa. Oli mulla vähän säästössäkin rahaa ja se kyllä meni.
Vaikka mies ei varmaan ikinä olisi jäänyt yhtä huonolla diilillä kotiin lasten kanssa, mulle lasten kanssa kotona oleminen oli kuitenkin enemmän lomaa kuin työtä. Ja mies tietää tämän, joten vaikea mennä valittamaankaan asiasta.
Omituisia miehiä joillakin jotka painostaa töihin.Miten voitte olla
sellaisten miesten kanssa? En voi ymmärtää! Mun miehellä on
paljon paremmat tulot,mutta ei ole koskaan painostanut mua
töihin (hoitovapaalta),eikä pidä mua siivellä eläjänä.Enkä itsekään
koe olevani mikään loinen.Meillä on kolme lasta ja olemme PERHE.
Eli todellakin olettaa että kun kerran tuli hankkineeksi vaunut on se hänen osallistumisensa. Ajattelee että lapsi pärjää nyt 2vuotiaana vielä äitiyspakkauksen vaatteilla.... Ja kyse on vain miehen saituudesta (pankkitili kasvaa ja omaisuutta löytyy reilusti...)!
tiukkaa tekee vaikka säästöjä onkin, mies ei ymmärrä etten voi samalla tavalla enää huolehtia itsestäni kuin ennen:( ei ole varaa jatkuviin kampaamo ja kosmetologikäynteihin, punttisaliin ja uusiin vaatteisiin:( lapseen uppoaa lähes kaikki " ylimääräinen" . lisäksi tietenkin maksan puolet kaikesta. harmittaa, kun mies olettaa että se lapsilisä riittää lapsen kaikkiin tarpeisiin.
Ihanko oikeasti on perheitä, joissa äiti elättää itsensä ja lapset äitiysrahalla/kotihoidontuella ja mies elää leveästi omalla palkallaan? Oletteko te naiset koskaan miettineet, että miksi näin on?
Rakastaako mies enemmän tilipussiaan kuin lapsiaan? Onko hänelle omat harratukset/muut kuluerät tärkeämpiä kuin esim. lasten vaatettaminen?
Äitikö niin lapsia yksinään tekee, kun joutuu A)hoitamaan heidät B)maksamaan heidän kulunsa?
Mistä te noita itsekkäitä paskoja oikein löydätte?
Mitä sitten kun se on loppu? Saako hoitovapaalainen käyttää yhtään rahaa mihinkään muuhun kuin ruokaan. Saako töissäkäyvä törsätä vapaasti palkkansa omiin huvituksiin/ hankintoihin?