Kaiken huippu - päivähoitokeskustelua...
Yleensä en näitä niin mieti, kaikki tyylillään, mutta nyt taidan kyllä rohkaista mieleni ja soittaa veljelleni.
Veljelläni on 2v 3kk vanha poika, kummipoikani, joka on ollut viime keväästä asti päiväkodissa. Nyt syntyi vauva ja ajattelivat, että esikoinen jatkaa päiväkodissa 3 päivää viikossa. Ok, ei siinä mitään, kukin tyylillään MUTTA veljeni on nyt kolme viikkoa isyyslomalla, esikoinen oli selvästi ikävissään, kun olivat synnytyksen jälkeen perhehuoneessa isä, äiti ja vauva yhteensä 4 vrk. Kummipoikani oli tämän ajan meillä hoidossa.
Perjantaina pääsivät kotiin sairaalasta ja tänään veljeni vei esikoiseen päiväkotiin. Siis voiko olla totta? Ovat kaikki kolme siellä kotona, äiti, isä ja vauva ja isoveli päiväkotiin!! Aivan sietämätöntä, perustelivat sillä, että pojalle on parempi, että arki jatkuu normaalisti.
Voi että käy sääliksi pientä....
Kommentit (58)
.
Eipä viisitoista vuotta sitten olisi tullut kuuloonkaan. Isyyslomatkin oli lyhyemmät. .
.
15 vuotta sitten oli 3 viikkoa. JA nyt puhun isyyslomasta, en isäkuukaudesta.
itselleni on tärkeintä on ollut se, että lapset saavat olla mahd. paljon kotona ja esikoinen oli tietysti pikkusisaruksensa vauva-ajan kotona. Se on meidän perheen arvovalinta ja monesta on myös tingitty (rahallisesti), jotta lapsilla olisi rauha kasvaa... MUTTA: en ole jotenkin niin empaattinen (?) että jaksaisin surkutella muiden perheiden valintoja, että miten siellä "Virtasilla" lapset viedään päiväkotiin 7-17, voi lapsiparat jne. Mitä sitten? KYllä mä olen sen verran itsekäs, että mulle riittää kun koen tekeväni oikein omassa elämässäni, valintoja, jotka ovat meille hyviä. "Virtasen" lapset ei, sori vaan, kiinnosta mua niin paljon. Tietysti tuntisin empatiaa, jos jossain vaikka hakataan lapsia, mutta pk:iin vieminen ei nyt ihan vedä vertoja lasten todelliselle kaltoinkohtelulle...
Mitä ihmeen hyötyä ap:n olisi mennä kertomaan mielipiteensä?
"kauheat vanhemmat, käy lasta sääliksi" aloituksiin, kun yleensä ovat niitä että 5 vuotiasta viedään tarhaan vaikka äiti kaksosvauvojen kanssa kotona -tyylisiä.. Mutta tuo on kyllä aikamoista. Jos isä on kotona, niin kyllä 2 vuotiaskin sinne kotiin kuuluu. Voit kyllä Ap soittaa ja kertoa mielipiteesi. Varaudu siihen etteivät ymmärrä, mutta sano vaan mitä mieltä olet. MUTTA miksi ihmeessä sairaala piti toiskertalaista 4 päivää synnytyssairaalassa ja vielä perhehuoneessa? Mikä sairaala? Tuota on vaikea uskoa..
Välit kyseiseen äitiin varmaankin katkeaisivat. Mutta luuletko oikeasti, että yhden kaverin mielipide saa äidin muuttamaan lapsenhoitotapaansa? Että ottaakin esikoisen kotiin, jos kaveri on sitä mieltä?
Ehkä saisi ajattelemaan 2-vuotiaankin etua. Mikä ihme muuten on tuossa, että Suomessa kun joku jollekin jotain sanoo, heti pannaan välit poikki? Miksei asioista voida keskustella?
Ei niin pientä asiaa, ettei siitä Suomessa saa elinikäistä riitaa ja välienpoikkaisua aikaan.
aikoinaan vahin lapsi oli pk:ssa lääkärin määräyksestä (asperger) vaikka olin pienemmän kanssa kotona. Meille sitten syntyi kolmas lapsi. Vanhin oli silloin 3½v. Otettiin kuukaudeksi pois pk:sta, koska isäkin oli kotona. Kun palasi taas tarhaan, sain haukut kolmelta eri taholta (pk. terkkari, puheterapautti)siitä, että lapsi oli ollut kuukauden kotona. Kaikki piti aloittaa alusta. Olisi pitänyt viedä päiväkotiin, vaikka koko muu perhe oli kotona!
aikoinaan vahin lapsi oli pk:ssa lääkärin määräyksestä (asperger) vaikka olin pienemmän kanssa kotona. Meille sitten syntyi kolmas lapsi. Vanhin oli silloin 3½v. Otettiin kuukaudeksi pois pk:sta, koska isäkin oli kotona. Kun palasi taas tarhaan, sain haukut kolmelta eri taholta (pk. terkkari, puheterapautti)siitä, että lapsi oli ollut kuukauden kotona. Kaikki piti aloittaa alusta. Olisi pitänyt viedä päiväkotiin, vaikka koko muu perhe oli kotona!
Teillä oli siis lääkärin määräys kuntouttavasta päivähoidosta, mutta teitte omavaltaisen päätöksen ottaa lapsi pois kuukaudeksi hoidosta? Ja ihmettelet siis, että kolme eri tahoa arvosteli päätöstänne?
saanut ottaa vanhempaa lasta mukaan? Jos kerran huone oli vapaana ja isä ja äiti kuitenkin siellä koko ajan, niin ei olisi luullut haittaavan ketään ottaa parivuotias sinne mukaan.
Teillä oli siis lääkärin määräys kuntouttavasta päivähoidosta, mutta teitte omavaltaisen päätöksen ottaa lapsi pois kuukaudeksi hoidosta? Ja ihmettelet siis, että kolme eri tahoa arvosteli päätöstänne?
JA olin tällä palstalla jo silloin, joten tiesin, mitä yleinen mielipide sanoo A) lapsen pitämisestä pk:ssa jos on itse kotona (oli syy mikä hyvänsä) B) lapsen pitämisestä pk:sta, jos koko perhe on kotona.
Kuka sen lapsen olisi sinne vienyt? Matkaa oli noin kilometri, kadut mäkisiä ja liukas helmikuu. Isä kieltäytyi, koska hän on isyyslomalla. Minunko olisi pitänyt lähteä sektiohaavoineni liukastelemaan? Asuimme tuolloin Helsingin keskustassa enkä uskaltanut ajaa ko. väliä autolla.
Mutta älä huoli: tyttö on nyt 15v ysiluokkalainen ysin keskiarvolla, joten kuukauden tauko päivähoidossa ei aiheuttanut elinikäisiä seurauksia :-)
Surullisinta tässä on että lapsen omat vanhemmat eivät taaperonsa ikävää ja pahaa oloa näe eikä ymmärrä.Oliko niin että "isoveli" jo ollut pitkään päivähoidossa? Näin siinä nimittäin usein käy kun lapsi pienenä aloittaa pitkät päivät päiväkotihoidossa. Huomaamattaan äiti joutuu liian etäälle lapsen tunteista ja kokemuksista eikä sitten osaa oikein enää tulkita,kuten tässä äiti näki tärkeämpänä lapsen "arki rutiinit" kuin perheen suuren mullistuksen jonka pitäisi olla yhteinen ja jonka kanssa esikoinen tarvitsee paljon vanhempien apua ja tukea.
itkuisiin kysymyksiin, miksi vauva saa olla äidin ja isin kanssa kotona, parhaan taitonsa mukaisesti. Siinä sitä luodaan vahvaa perustaa sisarussuhteen kehittymiselle. Isompi lapsi unohdetaan, kun vauva tulee kotiin.
Tällaista tilannetta sivusta seurannut!
JA olin tällä palstalla jo silloin, joten tiesin, mitä yleinen mielipide sanoo A) lapsen pitämisestä pk:ssa jos on itse kotona (oli syy mikä hyvänsä) B) lapsen pitämisestä pk:sta, jos koko perhe on kotona.
Kuka sen lapsen olisi sinne vienyt? Matkaa oli noin kilometri, kadut mäkisiä ja liukas helmikuu. Isä kieltäytyi, koska hän on isyyslomalla. Minunko olisi pitänyt lähteä sektiohaavoineni liukastelemaan? Asuimme tuolloin Helsingin keskustassa enkä uskaltanut ajaa ko. väliä autolla.
Mutta älä huoli: tyttö on nyt 15v ysiluokkalainen ysin keskiarvolla, joten kuukauden tauko päivähoidossa ei aiheuttanut elinikäisiä seurauksia :-)
itkuisiin kysymyksiin, miksi vauva saa olla äidin ja isin kanssa kotona, parhaan taitonsa mukaisesti. Siinä sitä luodaan vahvaa perustaa sisarussuhteen kehittymiselle. Isompi lapsi unohdetaan, kun vauva tulee kotiin.
Tällaista tilannetta sivusta seurannut!
Varmasti on hoitajista tuskallista seurata pienen surua ja ahdistusta kun tuntuu jääneensä kaiken ulkopuolelle, eikä ole kaukana ajatus että nyt äiti hankkinut paremman lapsen.Tuskallista ja varmasti myös turhauttavaa on, ettei pystytä vanhempien kanssa yhdessä näkemään lapsen tunteita, yhdessä auttamaan.Hoitaja tietää että lapsi tarvitsee vanhempien apua, ettei itse pysty apua antamaan mutta ei pysty myöskään vanhempia auttamaan näkemään lapsen hätää ja tuskaa.Vanhempien mielikuvat lapsen tilanteesta päiväkodissa eivät vastaa todellisuutta ja voidaan vaan tuskailla että miten ihmeessä tähän ollaan tultu.
En voi hyväksyä, enkä toimi itse noin.
kun veivät 3-vuotiaan päiväkotiin ja äiti oli vauvan kanssa. Todellisuudessa äiti opiskeli ja isä rakensi taloa päivät. Eli ei kannata yleistää että kaikki pienten vauvojen äidit, joilla esikoinen on hoidossa ovat "itsekkäitä ja pahoja". Päiväkodin työntekijät varsinkin tekevät ihan ihme tulkintoja joskus.
Itselläni on 4 v. päiväkodissa 3 pv/vko. Jatkuvasti itseasiassa vähemmän kun sovittuin a hoitopäivinä on ollut mm. päiväkodin kehittämispäivä tai joku pyhä. Nyt ennen itsenäisyyspäivää joudun pitämään lapsen maanantaina kotona "koska henkilökuntaa on vähän". Ei siinä muuten mitään mutta kun tosiaan maksamme päivähoidosta korkeinta hoitomaksua... Arvostelua mekin saamme varmasti osaksemme mutta mielestämme 4 v. kaipaa tuttujen päiväkotikaveriden seuraa.
että miten ihmeessä noi pienet lapset jaksaa noita pitkiä päiväkotipäivä, kun eivät saa koskaan levätä, jos talossa on itkuinen vauva? Ei olis tullut mieleenkään, että isomman ois pitänyt jaksaa nousta aamulla miehen matkaan päiväkotiin, kun vauva oli vienyt meidän kaikkien voimat edellisenä iltana itkullaan ja öisinkin herätellyt. Isomman lapsen päivän ainoa rauhallinen aika oli aina päivällä kun vauva nukkui. Muuten hän ei ois saanut olla rauhassa juuri ikinä, eikä ois arkisin saanut minulta huomiota juuri ollenkaan.
Minä en halua arvostella kavereideni päätöksiä,mut joskus mietin että eikö heillä ole ikinä ikävä sitä isompaa lastaan, kun ovat vauvan kanssa kotona ja isompi (2-3-vuotias) on kaikki arkipäivät päiväkodissa. Illat on lyhyitä, ei siinä ehdi hirveästi lapsen kanssa rauhassa olla.
kieltämättä kuulostaa hurjalta. Oma mies ei voinut pitää isyyslomaa ollenkaan koska teki vain lyhyttä sijaisuutta kun sain kuopuksen. todellakin järkyttävää viedä 2v hoitoon jos molemmat kotona!!!!
Meillä se tilanne että esikko 5v on hoidossa 3pv viikossa 6 t ja itse olen kotona 4kk ikäisen kanssa. Isyysloman oli esikkokin toki kotona. Minä huomaan että esikko tykkää olla tarhassa ja hänellä on sielä kavereita joiden kanssa leikkii vapaa-ajallakin(asuu pihapiirissämme) joten en häntä viitsinyt hoidosta pois ottaa. Kaipasi kovasti jo isyyslomalla takaisin hoitoon.
Mistä isä olisi väsynyt? Raskaudestako? Normaalista työssä käynnistä tai neljän vuorokauden "stressistä"? synnytyslaitoksella perhehuoneessa?
On tämä yhteiskunta menossa kummaan suuntaan, terveistä ihmisiä, normaalissa synnytystilanteissa makuutetaan laitoksella täysihoidossa vuorokausi tolkulla ja kotiin kolmeksi viikoksi lepäämään. Isompi lapsi päiväkotiin?
Mitä isä tekee kotona? Vauvahan nukkuu paljon ensimmäisinä kuukausina ja äiti on hoitamassa vauvaa. Kaipa pitäisi vielä isovanhemmat saada apuun hakemaan isoveli päiväkodista ja leikkimään hänen kanssaan illat, ettei isän ja äidin tarvitse rasittua.
On se raskasta tuo lasten hoito. Pian olemme siinä tilanteessa, että kun vauva syntyy, isä ja äiti saavat lomansa ja vauva ja isoveli on päivähoidossa.
Ei ainakaan minun tuttavapiirissäni.