Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaiken huippu - päivähoitokeskustelua...

Vierailija
21.11.2011 |

Yleensä en näitä niin mieti, kaikki tyylillään, mutta nyt taidan kyllä rohkaista mieleni ja soittaa veljelleni.

Veljelläni on 2v 3kk vanha poika, kummipoikani, joka on ollut viime keväästä asti päiväkodissa. Nyt syntyi vauva ja ajattelivat, että esikoinen jatkaa päiväkodissa 3 päivää viikossa. Ok, ei siinä mitään, kukin tyylillään MUTTA veljeni on nyt kolme viikkoa isyyslomalla, esikoinen oli selvästi ikävissään, kun olivat synnytyksen jälkeen perhehuoneessa isä, äiti ja vauva yhteensä 4 vrk. Kummipoikani oli tämän ajan meillä hoidossa.

Perjantaina pääsivät kotiin sairaalasta ja tänään veljeni vei esikoiseen päiväkotiin. Siis voiko olla totta? Ovat kaikki kolme siellä kotona, äiti, isä ja vauva ja isoveli päiväkotiin!! Aivan sietämätöntä, perustelivat sillä, että pojalle on parempi, että arki jatkuu normaalisti.

Voi että käy sääliksi pientä....

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hevonperse että ihmiset ovat tyhmiä.

Vierailija
2/58 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kiellä, etteikö tuo vaikuta ulkopuolisesta hiukan oudolta. Mutta, oletko ajatellut, että veljesi on väsynyt ja haluaa ehkä kerätä hieman voimia isyysloman aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joidenkin lasten on hyvä olla pari kertaa viikossa päiväkodissa. Mutta kyllä tuo tuntuu aika hurjalta!!!

Just luin iloisena kaverin fb päivitystä, hänen 3 vee lapsi oli sanonut että kotona on paras olla.

Ja minä uskon että tämä on fakta jokaisen lapsen mielestä!

Vierailija
4/58 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensi kertaa kuulin, että perhehuoneessa ollaan tuolleen että yksi perheenjäsen puuttuu. Eikö perhehuoneet yleensä ole ekaa vauvaa saavien käytössä?

Vierailija
5/58 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ihmetellään suu ymmyrkäisenä, jos vanhempi tulee mustasukkaiseksi.

Vierailija
6/58 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kiellä, etteikö tuo vaikuta ulkopuolisesta hiukan oudolta. Mutta, oletko ajatellut, että veljesi on väsynyt ja haluaa ehkä kerätä hieman voimia isyysloman aikana.

siis isä, jolla ei ole muuta kuin normityönsä, tarvitsee huilausaikaa ja siksi pannaan isompi lapsi hoitoon.

Vierailija
7/58 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko yöt olleet kovin risaisia ja isomman nukuttamiset yhtä taistelua? Yöt tuskin rauhoittuvat vauvan tultua taloon. Ei se normityötä tekevä iskä kauaa jaksa univelkaisena töitä tehdä. Ehkäpä ovat ajatelleet, että kokonaisuuden kannalta on parempi, että isäkin saa hieman levätä nyt isyysloman aikana. Se ehkä saattaa päivisin onnistua, kun isompi lapsi on päiväkodissa.

siis isä, jolla ei ole muuta kuin normityönsä, tarvitsee huilausaikaa ja siksi pannaan isompi lapsi hoitoon.

Vierailija
8/58 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nkl perhehuoneeseen me saatiin 2 vuotiaalle oma sänky ja oltiin siellä koko perhe 4 vrk.. hyvin meni.

luulen että he ovat tosi väsyneitä ja tuo paras keino jaksaa ja päästä alkuun.

Vierailija
9/58 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen päiväkodissa on perhe, joka toi esikoisen (vajaa 3 v) päiväkotiin koko sen 2 viikkoa kun isä oli isyyslomalla äidin ja vauvan kanssa. Jatkavat samaa linjaa nyt eli esikoinen on 5 päivää viikossa hoidossa, kun äiti on kotona vauvan kanssa. Kyselin tuolta äidiltä kerran kuulumisia ja sanoi, että tosi hyvin on mennyt ja vauva on kiltti ja nukkuu hyvin. Hmm, pisti kyllä ihmetyttämään miksi esikoinen on hoidossa joka päivä klo 8.30-16. Usein äiti hakee esikoisen vasta neljän jälkeen, kun työssäkäyvien vanhemmat ovat hakeneet omansa pois. En voi muuta sanoa kuin että laiskuuden huippu. Jos pitää lasta hoidossa viisi päivää niin edes hakisi ajoissa pois! Missä välissä sisarussuhde pääsee muodostumaan?

Vierailija
10/58 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla niin, että päiväkotia pidetään halpana lapsenlikkana. Vanhemmat saavat omaa aikaa, kun lapset lykätään päiväkotiin. Halvempaa ja helpompaa kuin hommata hoitaja silloin tällöin illoiksi kotiin, jotta vanhemmat pääsevät pois arjen rumbasta.

Vierailija
11/58 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei auta mitkään syyt että rikkinäisiä öitä jne. Nyt on siis se aika heillä jolloin pitäisi rakentaa yhteenkuluvuus heillä uutena perhekokoonpanona ja se ei kyllä onnistu noin.

Vierailija
12/58 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisko teki just noin, jatkoi vajaa kolmevuotiaan päivähoitoa, kun on siihen jo tottunut. Samoin teki kaverini, piti vähän päälle kaksvuotiaansa päiväkodissa, koska on tottunut, on tuttu rutiini, kaverit jne.

Eikö se sitten ole hyvä, että säilytetään lapsen rutiinit viemällä sitä joka päivä päiväkotiin?

Vierailija
13/58 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa vauvojen perheistä vie vanhemmat lapset päiväkotiin.

Ei ainakaan minun tuttavapiirissäni.

ainakin mun tuttavapiirissä (Helsingissä) ON yleistä. Ja kyseessä ei todellakaan ole aina eskari-ikäisistä. Vaan 1-vuotiaista isosisaruksista.

Kun niille 1-2-v:lle ei ole mitään kerhotoimintaa tms, ja ovat vielä itsekin niin työläitä pieniä, niin siksihän nimenomaan ne pienimmät on tosi usein päiväkodissa. 3-v ikäerolla jotkut pärjää srk-kerhon kanssa.

en puhu omasta puolestani.

Vierailija
14/58 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi isä saa olla töistä pois ja pitää isyyslomaa tutustuakseen uuteen tulokkaaseen, mutta isoveli ei saa olla myös kotona tutustumassa vauvaan? Siis miksi laki antaa isälle oikeuden, mutta pieneltä lapselta se evätään?

Joidenkin ihmisten ei pitäisi lapsia hankkia, kun eivät voi niitä hoitaa.

Vierailija
15/58 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 4-vuotias päivähoidossa 3pv/vko. Päivät ei ole pitkiä, vain neljä tuntia kerrallaan. Mies käy töissä ja minä olen kotona vauvan kanssa.

Vaikka tunnen asiasta välillä suurta syyllisyyttä, on se syyllisyys silti pienempi paha kuin se, että uuvun kotona yksinäisyyteen molempien lasten kanssa. Mieli on parempi, kun tiedän, että isompi lapsi saa ikäistään seuraa ja virikkeitä hoidossa.

Omalla yksinäisyydelläni ei ole niin väliä, olen vuosien saatossa tottunut siihen, mutta siihen en osannut varautua, miten vaikeaa on sietää yksinäisyyttä lastensa kautta. He ovat yksinäisiä koska minäkin olen. Esikoisen ollessa pienempi, minun piti turvautua ahdistusta helpottaviin lääkkeisiin, että pystyin elämään tätä elämää...

Jälkikäteen on tietysti turha valittaa, mutta totuus on, että yhteiskunta hyvin vähän tukee meitä herkkiä, yksinäisiä ja masentuneita äitejä, joilla ei ole esimerkiksi omia vanhempia tukiverkostona - puhumattakaan ystävistä. Päivähoidossa katsotaan usein pahalla silmällä, kun luullaan, että kotona 24/7 olisi lapsen kannalta paras, vaikka näin ei todellakaan ole! Tietysti minä oman lapseni parasta tässä ajattelen, miten joku edes kehtaa väittää muuta? Ulkopuolisten paheksunta tuntuu ihan kamalan pahalta.

Vierailija
16/58 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saanut ottaa vanhempaa lasta mukaan? Jos kerran huone oli vapaana ja isä ja äiti kuitenkin siellä koko ajan, niin ei olisi luullut haittaavan ketään ottaa parivuotias sinne mukaan.

En tajua, en sitten ollenkaan. Eikös ne taaperot ole aika vilkkaita ja liikkuvaisia, hilluvat sitten pitkin sairaalan käytäviä ja häiritsevät muita potilaita? Vai onnistutaanko ne pitämään siellä perhehuoneessa, vai miten tämä käytännössä hoituu?

En siis itse synnyttänyt NKL:lla enkä nähnyt siellä yhtään taaperoa oleskelemassa (paitsi vierailijana tietysti).

Vierailija
17/58 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa vauvojen perheistä vie vanhemmat lapset päiväkotiin.

Ei ainakaan minun tuttavapiirissäni.

ainakin mun tuttavapiirissä (Helsingissä) ON yleistä. Ja kyseessä ei todellakaan ole aina eskari-ikäisistä. Vaan 1-vuotiaista isosisaruksista.

Kun niille 1-2-v:lle ei ole mitään kerhotoimintaa tms, ja ovat vielä itsekin niin työläitä pieniä, niin siksihän nimenomaan ne pienimmät on tosi usein päiväkodissa. 3-v ikäerolla jotkut pärjää srk-kerhon kanssa.

en puhu omasta puolestani.

enkä myöskään ole huomannut, että kukaan täällä stadissa paheksuisi isomman sisruksen päiväkodissa oloa (ei niitä siellä kokopäiväisesti pidetä), ehkä landella on eri tilanne.

Päiväkotipaikoista on pula, ja kerran saadusta paikasta halutaan pitää kiinni, jottei oman töihinpaluun yhteydessä tarvitse hakea useammalle lapselle paikkaa samanaikaisesti.

Vierailija
18/58 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimenomaan ikävöi päiväkotia. Sai hirveitä mustasukkaisuuskohtauksia kotona, kertoi usein että ikävöi päiväkodin tätejä ja kavereita ja kun siellä aina tehtiin sitä ja tätä.

Haettiin päiväkotipaikka uudestaan 3krt/vko ja esikoinen muuttui takaisin omaksi itsekseen ja huolehtivaiseksi isosisarukseksi.

Mutta tämäkin oletettavasti on muiden mielestä vain lapsensa hylkäämistä ja meidän vanhempien laiskuutta? Voi että kun kaikki on teille niin mustavalkoista..

Vierailija
19/58 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
20/58 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitäkin arvostellaan Meillä on 4-vuotias päivähoidossa 3pv/vko. Päivät ei ole pitkiä, vain neljä tuntia kerrallaan. Mies käy töissä ja minä olen kotona vauvan kanssa.

Vaikka tunnen asiasta välillä suurta syyllisyyttä, on se syyllisyys silti pienempi paha kuin se, että uuvun kotona yksinäisyyteen molempien lasten kanssa. Mieli on parempi, kun tiedän, että isompi lapsi saa ikäistään seuraa ja virikkeitä hoidossa.

Omalla yksinäisyydelläni ei ole niin väliä, olen vuosien saatossa tottunut siihen, mutta siihen en osannut varautua, miten vaikeaa on sietää yksinäisyyttä lastensa kautta. He ovat yksinäisiä koska minäkin olen. Esikoisen ollessa pienempi, minun piti turvautua ahdistusta helpottaviin lääkkeisiin, että pystyin elämään tätä elämää...

Jälkikäteen on tietysti turha valittaa, mutta totuus on, että yhteiskunta hyvin vähän tukee meitä herkkiä, yksinäisiä ja masentuneita äitejä, joilla ei ole esimerkiksi omia vanhempia tukiverkostona - puhumattakaan ystävistä. Päivähoidossa katsotaan usein pahalla silmällä, kun luullaan, että kotona 24/7 olisi lapsen kannalta paras, vaikka näin ei todellakaan ole! Tietysti minä oman lapseni parasta tässä ajattelen, miten joku edes kehtaa väittää muuta? Ulkopuolisten paheksunta tuntuu ihan kamalan pahalta.

...siis miten "uuvut kotona yksinäisyyteen" kun siellä on vauva ja taapero, mutta et uuvukaan, kun siellä on vain vauva?

Siis eikö sinun ja perheesi olisi oikeasti parempi hakea apua siihen uupumiseesi kuin että nuokut kotona ja pistät lapset muualle hoitoon?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi